Kalkkunan teurastus

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

partanaamat

Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja partanaamat »

Minkä ikäisenä ja kokoisena kalkkuna kuuluu teurastaa? Näyttävät jo nyt niin isoilta, että mahtavatko mahtua kokonaisina uuniin.
Paltsi

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Uuniin sopivat on 4-6 kg, riippuu tietty uunista, meillä menee isompikin. Yli 10kg on meillä paloiteltu pakastimeen.
vardenji

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Sain tänää yksin teurastettua ison kalkkunan \:D/ Ja tällä kertaa en saanu selkääni kuolinreflekseistä... Ainoa vahinko oli lievä, kynsi katkes palotellessa :oops:
Pelkät rintapalat 4,4 kg, maksa 260g, kivipiiraa en oo laittanu vielä ja loppu ruho odottelee vielä suolavettä tynnyrissä. Ai että tuntuu hienolta et selvisin siitä yksin :smt044
Asko

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Asko »

Viikko sitten teurastin Paltsilta ostetut butit. Ukko painoi 19kg, josta lihapaino oli 13kg. Pelkästään rintapalojen paino oli 8,4kg. :smt001 Akkojen painot 13-14,5kg, josta lihaa 8,5-9,5kg.
Huitaisin sorkkaraudalla niskaan ja enimmän sätkimisen loputtua kintuista kiinni ja Fiskarsilla pää irti pölkkyä vasten.
Kiyry87

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tuotas eikös tuo "tainnutus" ole suomessa ennen teurastusta kielletty vai olenko ymmärtänyt väärin? :smt017
Ymmärrän kyllä että se voi olla onnistumisen ja työskentely turvallisuuden kannalta tärkeää; Pidäs yksin 20 kiloista lintua ja heilu kirveen kanssa...
Voi vaan kuvitella kuinka hankalaa olis. Mutta ajattelin vain kysyä tarkennusta kun mä olen ite vain pari kanaa pistäny pölkylle vasta eli olen aloittelija.
Paltsi

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Suora lainaus maa- ja metsätalousministeriön "Terve ja hyvinvoiva kalkkuna" -sivuilta:

"Kalkkunan lopetus tilalla

Kalkkunan lopettaminen on suoritettava mahdollisimman nopeasti ja kivuttomasti. Linnun saa lopettaa vain lopettamisen osaava henkilö, jolla tulee olla riittävät tiedot kyseisen eläinlajin lopetusmenetelmästä ja lopetustekniikasta sekä riittävä taito toimenpiteen suorittamiseksi. Kaikkien kalkkunan lopettamiseen käytettävien välineiden ja laitteiden tulee olla tarkoitukseensa sopivia ja toimintakuntoisia. Välineiden ja laitteiden asianmukaisen toimintakunnon varmistamiseksi ne on tarkastettava ja huollettava säännöllisesti.

Lopetettavaa kalkkunaa on pidettävä kiinni tai sen liikkumista on rajoitettava muulla sopivalla tavalla siten, että lintu säästyy lopettamisessa kaikelta vältettävissä olevalta kivulta, tuskalta, kärsimykseltä, vahingoittumiselta ja ruhjoutumiselta. Lopetettavaa lintua ei saa ripustaa ennen lopettamista, eikä sen raajoja saa sitoa. Kalkkunan lopetus on suoritettava siten, että linnulle ei aiheudu tarpeetonta kipua, tuskaa tai kärsimystä ja että muille linnuille aiheutuva häiriö on mahdollisimman vähäinen.

Kalkkunan lopettavan henkilön on varmistettava, että lintu on kuollut ennen kuin sen hävittämiseen tai muihin toimenpiteisiin ryhdytään.

Kalkkuna saadaan lopettaa ampumalla tai katkaisemalla kaula nopeasti terävällä aseella. Jos kalkkuna lopetetaan ampumalla, kiinni oleva tai muutoin ihmisen käsiteltävissä oleva lintu on lopetettava ampumalla aivoihin.

Jos se on eläintautien vastustamiseksi tai diagnostisoimiseksi välttämätöntä, voidaan kalkkuna eläinlääkärin luvalla ja valvonnassa lopettaa myös muulla kuin säädetyllä lopetusmenetelmällä.

Eläinlääkäri saa lopettaa kalkkunan käyttämällä asianmukaista lopetus- tai nukutusainetta.

Tarvittaessa lisää neuvoja ja ohjeita eläinten lopettamisesta saa kunnaneläinlääkäriltä."

Tainnuttamisesta tuossa ei puhuta mitään. Tiedän, että jotkut tekevät homman lyömällä metalliputkella kallon takaosaan ja laskevat sitten veret tai katkaisevat kaulan. Oma mielipiteeni on, että samalla vaivalla siltä sivauttaa pään irti vesurilla jolloin verestyskin tulee hoidettua. On kuitenkin syytä jokaisen omalla kohdallaan miettiä miten homma onnistuu niin, että eläin varmasti taintuu/kuolee ennen veren laskua. On eri asia tällaisen +100kg äijän sivauttaa se kaula poikki ja pidellä sen jälkeen rimpuilevaa lintua pari minuuttia kuin -50kg neiti-ihmisen. Jokainen varmaankin käyttää järkeään ja suunnittelee teurastuksen siten, että se onnistuu kivuttomasti kaikille osapuolille.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Taitaa olla muuttumassa nämä lopetusmenetelmät eli vuodenvaihteen jälkeen pitäisi tainnuttaa ennen kaulankatkaisua. Jos kyseessä on hätälopetus, niin silloin tainnutusta ei tarvitsisi tehdä.
http://www.siipi.net/index.php?option=c ... &Itemid=49
Pitäisi vielä kahlata lait ja asetukset läpi, että tuleeko nuo linkissä mainitut varmasti voimaan.
Paltsi

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä tehdään sitten jatkossa vain hätäteurastuksia. Tainnuttaminen luotettavasti tuottaa minulle paljon enemmän tuskaa kuin kaulan katkaisu kerralla. Väitän kohtuullisella kokemuksella sen olevan myös linnulle armeliaampi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä siis ihan täysin luotan Paltsin kokemukseen ja näkemykseen, enkä ollenkaan sitä (ilman tainnutusta tapahtuvaa nopeata kaulankatkaisua) kyseenalaista! Ihmettelen vaan noita uusia systeemeitä :( kuka niitä keksii ja miksi? (Meillä on lopetettu yksi kalkkuna...huonojalkainen poikanen, josta ei ollut eläjäksi, joten olen jäävi sanomaan mitään tässä teurastusketjussa...paitsi sen, että meilläkin tehdään vain hätälopetuksia :smt016 )
Kiyry87

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Kiitos kun selvensitte asiaa mulle :smt006
Mä olen kanoilta kerralla kaulan poikki ja mietin kalkkujen hankkimista parhaillaan.
Nuki

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mun yksi aikuinen kalkku piti just lopettaa katkenneen jalan takia. Itse vain yhden kanan lopettaneena en uskaltanut hommaan ryhtyä vaan hälytin naapurin isännän apuun. Hänellä on paljon kokemusta lintujen lopettamisesta. Käärittiin kalkatti vanhaan takkiin ja mä pitelin pakettia ja naapuri katkaisi kaulan kerralla. En tullut kysyneeksi miksei tainnuttanut, kesällä hätälopetti multa yhden loukkaantuneen kukon, ja sen kyllä kopautti tajuttomaksi ennen kaulan katkaisua. Tosin saattoi olla että katkenneen jalan takia järjestely oli erilainen, eihän tota rassua pystynyt pitämään koivista kiinni :smt009
Paltsi

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Äkkiä veikkaisin, että näiden ääliöpäätösten takaa löytyy teolliset toimijat jotka eivät halua kilpailua. Ovat monesti asiantuntijan asemassa ja heidän mielipidettään kysytään kun jotain uutta säännöstä rustataan. Syyt verhotaan sitten esim. hygieniaan. Minkähän takia suomessa on niin tolkuttoman vaikeata pistää pystyyn pienteurastamo? Olisiko HK:lla ja Atrialla ja muilla lihataloilla jotain tekemistä asian kanssa? Jos joku pieni yrittää tehdä jotain niin ollaan karjumassa kurkku suorana, että kaikkia pitää kohdella samanarvoisesti, jos noi saa helpotuksia niin mekin halutaan!

Rohkenen väittää, että vaikka lainsäätäjä sallisi kevyemmin järjestelyin toimivat pienteurastamot, ei isoilla lihataloilla olisi hätää koska se tavan kuluttaja ostaa kuitenkin mielummin brasilialaista broiskua koska ei halua tietää että se kana hänen lautasellaan ei kuollutkaan luonnollista kuolemaa mutta haluaa sen kolmella eurolla kilo.

Pienteurastamoilla olisi mahdollista tuottaa laadukasta lähilihaa ihmisille jotka haluavat kasvatt itse lihansa tai ostaa hyvälaatuista ruokaa. Tällainen systeemi pelaa euroopassa mutta ei suomessa kun helvetin ison lihatalon ja kaksi henkeä työllistävän pienteurastamon pitää olla samalla viivalla. Taidan lopettaa vuodatuksen tähän kun alkaa taas nousta savu korvista :smt013
Kiyry87

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Tällaisia pikku teurastamoja on myös Ruotsissa. Moon ollu sellaisella töissä mutta en ollut siellä tekemisissä eläinten lopettamisen kanssa,
mie leikkasin vaan lihaa tietyistä osista ruhoa ja jeesasin päivittäisessä tilojen teho-pesussa.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä tuli osalle buteista teurastuksen aikana mustelmia. Koska olivat tosi kesyjä niitä ei tarvinnut jahdata kiinni ottaessa vaan ne kävelivät itse juuttisäkkiin ja kannettiin pölkylle ilman mitään reuhtomista. Kun pää oli irti en aina jaksanut pitää niitä kovin tiukassa paketissa vann siinä pääsivät reuhtomaan, olisiko ne mustelmat tulleet silloin ja mitä teen että vastaisuudessa niiltä vältytään?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Paltsi

Re: Kalkkunan teurastus

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Mustelmat tulevat juurikin siinä teurastusvaiheessa kun pääsevät pieksäytymään. Ainut konsti on pitää säkissä ja säkki mieluiten ilmassa niin kauan, että refleksit on loppuneet. Sian teurastuksessa voi mennä kinkku pilalle jos possu teurastetaan liian ahtaassa tilassa ja se pääsee loppukamppailussa potkaisemaan vaikkapa seinään. Potkut on niin kovia, että se saattaa katkaista reisiluunsa jolloin verenpurkauma pilaa kinkun vaikka verestys olisikin jo käynnissä.

Itsellä on tullut tämän syksyn teurastuksissa yhdelle kalkkunalle siiven juureen iso mustelma, file selvisi vaurioitta :smt003
Vastaa Viestiin