Kalkkunan rehunkulutus?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
MariaK

Kalkkunan rehunkulutus?

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Otsikossahan se jo olennainen. Olen ostamassa viljaa, ja pohdiskelin paljonko sitä mahtaa tässä kulua.. Onko kukaan suunnilleen arvioinut paljon butti-kalkkuna syö viljaa/muuta rehua teuraskuntoiseksi kasvaessaan?
Paltsi

Re: Kalkkunan rehunkulutus?

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Toukokuussa kuoriutuneet vetävät tällä hetkellä ehkä noin puoli litraa litistettyä ohraa päivässä + laidunta
Määrä kasvaa eksponentiaalisesti yhdessä paskan määrän kanssa teurastukseen asti. Meillä menee tällä hetkellä pelkästään ohraa 800kg/kk kun syömässä on neljä possua, 27 buttia, parikymmentä ankkaa, neljä hanhea ja parikymmentä kanaa. Päälle sitten muut mitä syövät.
Ladehak

Re: Kalkkunan rehunkulutus?

Viesti Kirjoittaja Ladehak »

Huhtikuun lopussa kuoriutuneet syövät keskimäärin 1l/päivä/elukka ohra/vehnä litistettä. Pelkän viljan syöttö aloitettiin n.8vk iässä. Oppiipahan lappamaan viljaa kun reilu 200litraa päivässä syövät.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Kalkkunoiden ruoka-astia/ automaatti

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän buteilla on seinään kiinnitetty ruoka-automaatti ja sotkevat ihan hirveästi ja paljon menee haaskuun. Ensi vuodeksi mietin jotain toista systeemiä siksi kyselenkin että miten järjestätte kalkkujen viljaruokinnan? Mielessä olisi jonkinlainen kaukalo :smt017 . Toinen ongelmahan on että kasvavat hirveästi kesäkauden aikana ja samat systeemit saisivat toimia koko kasvatuskauden ajan vai onko pelkkä utopia?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Kalkkunoiden ruoka-astia/ automaatti

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Mulla on tämä http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... de=NraPO35 mutta se ISOMPI versio mitä
nyt ei tuolta löytynyt. Aluksi oli lattialla ja kun kalkut kasvoivat laitoin laudan pätkiä alle, nyt se ruoka-automaatti on vanhan autonrenkaan
päällä ja hyvin toimii. Jyviä ei ole roiskunut yhtään ulos vaikka kalkku-ukko välillä kannen raplaa siitä irti.
Silleen kun on korotettuna etteivät pääse jaloilaan kauhomaan, niin hyvin pelaa.
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Tähkäpää

Re: Kalkkunoiden ruoka-astia/ automaatti

Viesti Kirjoittaja Tähkäpää »

Ei mene hukkaan, jos on seinä ruoka-astian ja kalkkunan välissä. Toki siinä seinässä pitää ruokailuaukot.
Marissa

Re: Kalkkunoiden ruoka-astia/ automaatti

Viesti Kirjoittaja Marissa »

Mullakin käytössä toi Böödin linkisä oleva mut olisko 7l :smt017 Hyvin toimii :smt023
Haaveilija

Re: Kalkkunoiden ruoka-astia/ automaatti

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Mulla on ollut laudasta tehty ruokintakaukalo. Joskus ovat innoissaan kauhoneet ruokaa ympärille, mutta hyvin siistinä se on muuten pysynyt. Mulla on ollut koko ajan sama astia, lisäsin toisen samanlaisen, kun olivat kasvaneet ja nyt taas porukan vähennyttyä jätin toisen kaukalon pois. Joskus ovat kovasti istuskelleet reunoilla, mutta siinä on sen verran tukijalkoja, ettei ole keikkunut. Vesiastiana mulla oli monenlaista, mutta sankko on paras, sillä kukko kaivoi vedet pois kaikista, mihin ylsi jalkansa laittaa... (ja kaatoi sellaisen kuvullisen vesiastian heti, kun sen sai aina täytettyä)
Vastaa Viestiin