Mandariinisorsat ja heinäsorsat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jekku

Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Auttakaa tietämätöntä.

Voisko mandariinisorsat ja heinäsorsat (tai ankat) asua samassa karsinassa? Saattaisin vaik ottaa noita, kun uus kanala valmistuu :smt044

Minkä verran kyseiset lajit tarvii tilaa?? Tuleeko mandariinisorsan ruokavalio kuin kalliiks??? ja ja ja?????

Pientä kuumetta ilmassa :smt055 :smt044
samuho

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja samuho »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... rsa#p38299

Tuossa ketjussa alempana on ainaskin käsitelty hieman Mandariinisorsan ruokavaliota . :smt001 Itellä ei kokemusta kyseisestä lajista, mutta on kyllä tavattoman upea! :smt049
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla ei ole kokemusta heinäsorsista, mutta muista kylläkin. Mandariinisorsat ja ankat sopivat samaan tarhaan, mutta mieluummin omat tarhat. Mantsut talvehtivat hyvin ulkona suojatussa tarhassa, mutta myös sisällä kanalassa.
Voivat syödä samaa ruokaa, mutta mieluummin omat ruokavaliot. Tarhassa tilaa molemmille, niin että saavat oman elintilan ja rauhan. Uimapaikat kaikille vesilinnuille. Mantsuille pesäpöntöt ja nukkumaorret. Vihreää ruohoa laiduntamista varten tai tarjottua tuoretta vihreää.
Mandariinisorsat syövät luonnossa erilaisia siemeniä, ötököitä, matoja, pikkuisia mereneläviä esim. kaloja ja gammarusta ja nilviäisiä, sekä tuoretta vihreää.
Monet tarhaajat syöttävät viljaa ja vesilinnuille tarkoitettua täysrehua.
Itse yritän tarjoilla mantsuille mahdollisimman lajinomaista ruokaa. Enkä ihan pelkkää viljaa, mitä eivät vapaanakaan syö.
Yhteen astiaan laitan erilaisia siemeniä, erilaisia heinien siemeniä ja kuivattua gammarusta.
Toisessa astiassa on vesilinnuille tarkoitettua täysrehua.
Kolmannessa on kalapellettejä veteen liotettuna.
Lisäksi tuoretta vihreää.
Lisäksi soraa ja grittiä.
Toki säilyvät hengissä pelkällä viljalla ruokittuina, mutta ovat sen verran kauniita ja arvokkaita lintuja, että suosittelen lajin mukaiseen hoitoon.
Ruokavalion kalleus riippuu ruokkijan omasta valinnasta, mitä ruokakuppiin laittaa.
Pesinnät eivät ole välttämättä helppoja. Luulen haudontojen onnistumiseen paljolti vaikuttavan ruokinta ja tarhan olosuhteet.
Itsellä ovat haudonnat onnistuneet hyvin. Mun mantsuilla on iso tarha ja iso lammikko. Pusikkoa piiloutumista varten ja riittävästi pesäpönttöjä. Tästä kaikesta täytyy antaa suurkiitos isännälle, joka on tän kaiken toteuttanut :smt054 .
Mandariinit ja wood duckit ovat aina olleet mun mielilintujen listan kärjessä :smt060
Jekku

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Kiitos Ulla vastauksesta.
Jotenkin oon luullu, ettei ne tykkäis kylmästä :shock: Onneks täällä on aina viisaampia jotka osaa neuvoa :smt045
OOn vähän miettiny kasvikuivurin hankintaa ja tien varteen kyltti otetaan "roskakalaa" vastaan :smt045 Sais sit kuivailtua kanoille ja koirillekin kalaa.
Miten siulla Ulla on tuo talvi uinti järjestetty??
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mantsuparille riittää vaikka pesuvati peseytymistä varten talvella. Ulos en laita pahimmilla pakkasilla kuin juoma/päänkastelu veden. Muulloin kannan lämmintä vettä vatiin kylpyä varten. Eivät tarvitse lutrata vedellä ihan joka päivä. Sisätiloissa peseytymisen voi järjestää omien olosuhteiden mukaan.
Mulla on mantsuja osa ulkona ja osa sisällä joka talvi. En ole huomannut mitään eroavaisuuksia mantsujen käytöksessä. Ainoastaan ulkona oleilevat syövät enemmän ja rasvaisempia siemeniä.
Ehdottomasti suosittelen mandariinisorsia :smt045 :smt055
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Onkos morsiosorsat samalla ruokavaliolla kuin mandariinisorsat, te joilla näitä lintuja on, entäs tarha-olosuhteet eroavatko ??? Minkälaisia tarhoja teillä on linnuillenne? Kuvat olis kivoja, kiitos kiitos, ja vielä kerran kiitos!!!
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla woodit saavat samaa ruokaa kuin mantsutkin.
Talvella ovat kaikki samassa tilassa keskenään, helpottaa hoitotoimenpiteitä. Parinsa valinneita voi pitää samassa tarhassa koko ajan. Muuten tarhaolosuhteet eivät eroa toisistaan. Mutta nuoriso täytyy tässä talven aikana siirtää omiin tarhoihinsa, etteivät valitse puolisokseen väärän rotuista yksilöä.
Mun tarhoista on joitakin kuvia kuvagallerian puolella.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ulla, tarkoitatko kalapelleteillä; kaloille syötettäviä kalapellettejä, joita esimerkiksi lohi-/kalakasvattamot käyttävät, vaiko jotain vesilinnuille tarkoitettua kalaa sisältäviä pellettejä!!??? Ja mikä on tuotemerkki, kiinnostaa siksi että esim. Hollannissa on vesilinnuille tarkoitettuja pellettejä useampia sekoituksia, ja vielä erityisesti kohdistettu esim. kokosukeltajille kuten telkille, koskeloille jne ja sitten myös puolisukeltajille omia sekoituksia! Miten on annatko myös mignon-ankoille näitä pellettejä!!?? Entä oletko huomannut että hiekan/soran syönti olisi lisääntynyt pellettien myötä!? Jotkut tarhaajat ovat huomanneet sen ja perustelevat, että pelletti muuttuu elimistössä massaksi ja jos ei hiekkaa ole saatavilla vapaasti, tulee ongelmia, EITTÄMÄTTÄ!!!
iracarita

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Sorsat ja ankathan risteytyvät edelleen keskenään, joten varmaan myös mandariinisorsat ja heinäsorsat? Joten en kyllä samassa tarhassa pitäisi, jos haluat pitää erikoisemmat rodut puhtaina. Itselläni on tähän asti ollut heinäsorsia, mutta aion luopua niistä, kun olen ottamassa ankkoja, koska en halua sekarotuisia ankkoja sorsien kanssa.
Raksu

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Tuosta tulikin mieleen kun joskus aikoinaan mulla oli ankkoja ja uiskentelivat meidän rannassa vapaana ja syksyllä sorsamiehet ihmetteli hiukan huonosti lentäviä ja erikoisen värisiä sorsia, oli tainnut meidän ukkoankka polkasta sorsarouvia :smt005
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

haahkarerra: kalapelleteillä tarkoitan vesilinnuille tehtyjä, kalaa sisältäviä pellettejä. Itse käytän Versele-Lagen ruokia. Mantsut ja woodit saavat Floating Sea Duck kalapellettejä, jotka ovat valmistettu vartavasten suolaisessa vedessä eläville vesilinnuille. Pelletteihin on lisätty merisuolaa ja valkuainen niissä on 35%. Ankat, pikkuankat ja hanhet saavat Floating Allround pellettejä, joissa ei ole suolaa ja valkuainen niissä on 22%. Nämä pelletit ovat kelluvia, joita voi heitellä esim. lampeen, josta vesilinnut syövät ne. Itse en heitä näitä kelluvia ruokia uimapaikkoihin, vaan laitan pieneen astiaan ja vettä päälle. Linnut käyvät rannalla syömässä turvonneen kalapellettiaterian kipoista. Jos heittelisin pelletit lampiin ja niitä ei syötäisi heti, niin ne aikanaan laskeutuisivat pohjaan ja lisäisivät lammen ravinnepitoisuutta.
Kalapellettejä annan kaikille huhtikuun alusta syksyyn eli lisääntymisaikana ja poikasten kasvuvaiheessa. En anna talvella eli joutoaikana, kun ne ovat niin valkuaispitoisia.
Soraa, grittiä ja kanakalkkia mulla on aina saatavilla. Mutta totta on, että kulutus on suurempaa lisääntymisaikana, kuin talvella. Itse olen ajatellut kulutuksen nousun johtuvan munintakaudesta. En syötä niille pelkästään `pehmeää ruokaa´ vaan tarjolla on kokoajan myös siemeniä, kuivattuja öttiäisiä, vihreää ja vesilinnuille tarkoitettua Versele-Lagan täysrehua.
Ruokinta ei ole vaikeaa, kunhan sitä vähän suunnittelee :smt002 :smt003. Kalapelletit eivät ole välttämättömiä, vaan ruokinnan voi miettiä omien käytettävien ruokavarastojen mukaan.
Mantsut ovat todella helppohoitoisia ja todella ihastuttavia :smt060
Pienelläkin vaivannäöllä saa mukavan ja viihtyisän mantsutarhan pihapiiriin.
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

iracarita: Mandariinisorsat ja wood duckit ovat parilintuja. Eli aikanaan parinsa valinneet eivät vaihda puolisoa milloinkaan toisen siipan elinaikana.
Nuorikkovaiheessa eli ensimmäisenä soidinaikana, jos tarhassa on muita vesilinturotuja, niin parin valinta voi yltää oman rodun ulkopuolelle. Kaksivuotiaina siippa on jo valittu, joten näitä parinsa valinneita erikoisempia rotuja voi pitää huoletta samassa tarhassa. Tämä koskee oman tietämykseni mukaan mandariinisorsia ja wood duckeja.
En tiedä risteytyykö mandariinisorsa ja heinäsorsa keskenään.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä en ukso että jos sinisorsa ja mandariinisorsa risteytyy, että ne risteymät olisivat lisääntymiskykyisiä. Monet yksiavioiset linnut tekevät syrjähyppyjä, joten aina vakipari ei takaa sitä etteivätkö kävisi vieraissa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Suurkiitos Ulla täsmentävästä vastauksestasi :smt041 . Olen ollut monessakin mielessä kiinnostunut pellettien syöttämisestä juuri siksi, että kuten aiemmin mainitsin keski-euroopassa on erittäin monta sorttia kyseisiä vesilintupellettejä!!! Esimerkiksi youtuben videoilla: Spectacled Eider, lataajana groenelantaarn silmälasihaahka ja lapasotka syö kaukalosta pellettejä kuivina Walsroden vogelparkissa (aion kyllä tänä vuonna siellä käydessäni seurata tuon mahdollisimman monen lajin osalta, saavatko kuivana vai kostutettuna!?) Toisella youtuben videolla: Sea Ducks, Living Coats (9 th December 2011) ja lataajana wkdokumentaries on silmälasihaahkoilla ja kyhmyhaahkoilla "naamioidussa rantakivessä" pellettejä vedessä, sekä myös esimerkiksi kirjassa, jonka olen maininnut tuolla STRUTSIN RUOKINTA-osiossa, josta Hilta Helikopteri on laittanut esittelyvideon samaan osioon!!! Samoin korkeasaaressa esimerkiksi rubiini-iibiksillä ja pisamataveilla on kipossa veteen liotettuna pelletit vesiastiassa kuten sinulla!!! Tuota suolaa pikkaisen epäilen noissa pelleteissä kun ainoastaan merilinnuilla kuten pilkkasiivellä, mustalinnulla, ja haahkoilla on kyky poistaa elimistöstään suolaa, sieraimien kautta!!! Mandariinisorsa ja morsiosorsahan pääasiassa ovat luonnossa makeiden vesistöjen lintuja, siis eivät luonnossa saa suolaa!!!??? Mandariinisorsaa pidetään mm. Kiinassa aviollisen uskollisuuden vertauskuvana, siksi ettei huoli kumppanikseen mitään muuta sorsalajia edes vankeudessa, ja risteymiäkään ei tunneta, joskin morsiosorsat muistuttavat niin paljon, että en ihan luottaisi laittaa samaan tarhaan! Mites te muut joilla on vesilintuja, syötätte pelletit??? Mandariinisorsat ovat todella IHANIA ja KAUNIITA :smt007 ja on hienoa Ulla, että kasvatat lajia Suomessa ja pidät mahdollisuutta yllä muidenkin hankkia lajia :smt038 :smt041 KIITOS!
Ulla

Re: Mandariinisorsat ja heinäsorsat

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Tossa Floating Sea Duck säkin tuoteselosteessa lukee, että on tarkoitettu suolaisessa tai suolapitoisessa vedessä polskutteleville linnuille. Säkin kyljessä on myös mandariinisorsan kuva. Mutta myös Floating Allround säkin kyljessä on mandariinisorsan kuva, tässä pussissa on suolatonta pellettiä. Joten olen olettanut, että molempia voi antaa mantsuille. Versele-Laga joka näitä ruokia tekee, on kuitenkin aika iso lintujen ja muiden kotieläinten rehujen valmistaja. Siispä olen luottanut heidän ammattitaitoonsa. Mutta eihän se aina näin yksiselitteistä ole :smt003
Vastaa Viestiin