Butteja keväälle 2011

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suppis

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Suppis »

Ostin eilen 4kpl (2kanaa/2kukko) n5viikkoisia butteja.

sijoitin ne 2,5*3,5 kesäkoppiin joka on 4,5 korkea. yksi ovi on verkko-ovena, toinen käyntiovena ja ikkuna jossa on puukalterit.
parin viikon päästä saan siihen 72m2 ulkotarhan jossa on runsas heinä/nokkos jne kasvillisuus.

ostin isopunaheltta 2 tarjottavaksi, litistettyä kaura/ohra seosta, keitettyä perunaa ja ruuantähteet tai keitettyä kalaa. ja tietty vihreetä.

ne kököttää nurkassa yöt ja ajat jolloin eivät syö.. :smt017
ruokaa on kokoajan tarjolla että oppivat syömään täällä meilläkin, siis rehu yhdessä, litistetty vilja yhdessä ja peruna/ruuantähteet jonka päällä rehua on yhdessä astiassa. ja tietty vettä. OK??

orsia on tarjolla 50cm korkeudesta alkaen. milloin he hyödyntävät niitä vai hyödyntävätkö?
jos ne ei oo orsilla niin laitanko niille jonkun kopan vai laitanko siihen nurkkaan jossa viihtyvät jotain olkea??

jotain muuta mitä pitäis huomioida?? nää on ihan uusia lintuja mulle, ennen vain ollut kanoja

KIITOS
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Böödi »

Samoin munkin kolme kalkkunaa kyyhöttivät muutaman päivän kimpassa kun tänne tulivat, mut
kyllä ne äkkiä hoksasivat missä ruokakupit oli. Reilu viikko taisi mennä ennenkuin orrelle menivät.
Mulla on alusta asti ollut tarjolla isopunaheltta 2, litistettyä ohraa, kokonaista kauraa, kalkkia (+vesi).
Ulkoilemaan kun pääsivät niin eivät heti yrtittäneetkään heinää syödä, vasta viimepäivinä on
vihree kelvannut. Mutta, ne ei syö muuta ku tota isopunahelttaa.....kuppiin näyttää jäävän ohrat ja kaurat.
Olen vienyt porkkana+kaaliraastetta, mut ei kiitos! Miten ne sais syömään muutakin??
Muutoin ovat rauhallisia ja seurankipeitä. Iltaisin menevät sopuisasti sisätiloihin yöksi kun
kuljen niiden perässä "kumarassa ja kädet levällään" :smt003
Mä otin ylimmän orren niiltä pois, kun yks linkkas koipeensa, vissiin tarhassa kompuroinut.
Alin orsi on jotakuinkin 50cm korkeella, mut nää höperöt yrittivät ylimmälle "haamuorrelle" ja päin
seiniähän sitä räpiköitiin. Aattelin et nyt viimeistään on jalat poikki, mut ei onneks!
Nyt jalkavammakin on parantunut ja alimmalla orrella nököttävät, ja turvetta on sisätiloissa.

Tässä tuli nyt muutakin selostettua, mut nääkin on ekat kalkut mulla ja veikeetä niitä on seurailla,
enkä tiiä yhtään mitä sukupuolta ovat, mistä senkin kattois :smt004 pari niistä päät punaisena
tässä ykspäivä kaulailivat toisiaan ja rinnat rottingilla mahtailivat, et eppäilin josko ukkoja ovat?
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Böödi mulla on sama paimentamistyyli iltaisin, kivasti saa menemään minne haluaa :smt005
Meilläkin ovat kovin nirsoja syömään muuta kuin vihreää, rehua ja vilja/ hernesekoitusta, kaikki muu jää koskematta.
Täälläkin oltiin nurkassa muutamat ensi päivät paitsi että orrelle ovat menneet heti ekasta illasta lähtien. Sukupuolista ei mullakaan hajua mutta jos vain ukot pörhistelevät, levittävät pyrstöä ja siipiä niin täällä on ainakin 5 ukkoa. Ja mun mielestä nämä on niin hauskoja :smt007 Kesyyntyvät väkisin vaikka yritän pitää vähän välimatkaa kun paisteiksi menevät
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Apua, kallkulasta löytyi eka muna :smt001 , mä kuvittelin että ovat jo pakastimessa ennen kuin aloittavat muninnan mutta toisin kävi. Siis: minkälaiseen paikkaan kalkkuna haluaa munia? Riittääkö mukava kasa olkia vai pitääkö olla ihan pesä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Böödi »

:shock: muna? Sithän munkin tarviis varttua noilta kans munia, ei oo tullut ees mieleen et voisvat viel munia, kuvittelin et sit puolvuotiaana. Mä viel meinaan kuukaudenpäivät pitää noita kalkkuja, ennekuin :smt027 Meinaatko Maattari viedä palvaamoon yhtään? Mä meinaan, pitää vaan ne salmonella hommat teettää ekaks.
Luulis olkikasan kelpaavan....tai sit pyöräyttelee munia sinne tänne. Maltatkohan raattia pois laittaa jos kalkkumamma rupee hautomaan viel :smt003
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minne viet palvattavaksi ja minkälaiset testit haluavat?
Kamalaa jos rupeaa hautomaan :shock:
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Böödi
nuorikko
Viestit: 50
Liittynyt: 25 Loka 2008, 11:09
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Böödi »

En ole vielä ottanut tarkemmin selville, mut siellä Korialla palvaavat....mitenköhän on se paikallisen teurastamon, laittavatko sieltä kans tonne Korialle??? Ell aijemmin soitteli ja siltä sain tietoo et teurastamoille pitää esittää alle 4 viikon salmonella testin tulokset, ennenkuin ottavat eläimen/lihat(?) vastaan. Mut eiköhän noi asiat sit selviä paremmin kun soittaa lähempänä mitä kukin vaatii.
Kävin muuten äsken siivoomassa kalkkujen tarhaa (kivasti taas sapuskat yhtä mälliä), toivorikkaana kattelin et josko munkin kalkkuakat ois jonnekkin pyöräyttänyt munan.......ei ollunna :smt003
Alhoja, silkki, valkohuntu, orpington ja paduan.
Xaus

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä hain just perjantaina palvaamosta kalkut, 2kpl. Ei ne mitään todistuksia kaivanneet. Kaikki palvaamot ei vaan ota leimaamatonta lihaa. 2 kalkkua painoi yht. 17kg ja palvaus maksoi 50 euroa.
katiska

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja katiska »

Meilläkin oli tänään eka muna kalkkulassa! Hieman pienempi, kuin maatiaiskanan tekele. Me myös käytettiin paikallisessa Tiituspohjan palvaamossa pari kalkkunaa - 2,50e/kg jos kerralla yli 10kg palvattavaa, jos alle, 3,50e/kg.
Paltsi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Nehän munii ensi munansa minne sattuu muna tipahtamaan. Luontaisesi kalkkuna hakee suojaisan maakuopan. Voi olla, että suostuvat pesimään laatikoihin. Meillä ei yksikään BUTti ole hautonut, muniakaan ei ole vielä tämän vuoden paisteilta näkynyt
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maattari kirjoitti:Siis: minkälaiseen paikkaan kalkkuna haluaa munia? Riittääkö mukava kasa olkia vai pitääkö olla ihan pesä?
Olki/heinäkasa hämärässä nurkassa tai jonkin tason alla riittää, mutta osaavat munia myös laatikko- tai koirankoppimalliseen pesään. Meillä ei oo kyllä butteja, mutta pätiskö tämä sama niihinkin ;) Houkutusmuna/t toimii pesäpaikkaan ohjaamisessa.
Paltsi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Erehdyin katsomaan telkkaria ja sieltähän tuli JIM -kanavalta tunnin juttu jenkeistä jossa kerrottiin kalkkunan matkasta munasta ruokapöytään. Ohjelma ei ollut muuten erityisen informatiivinen tai hyvä mutta voi peijakas miten komeita villikalkkunoita siinä oli kuvattuna Montanassa! Huikean kauniita eläimiä :smt060
wilma-juulia

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja wilma-juulia »

Minäkin katsoin sen jimin ohjelman,tosi mielenkiintoinen ohjelma .Paloittelu kävi kylläkin niin nopeasti ettei siitä paljon oppia saanut.Mistähän löytäis kalkkunan paloittelu ohjeet että tulis oikea oppisesti paloiteltua,minulla nämä ovat niin isoja,viimmeks teurastettu teuraspaino 15kg joten ei kokonaisena tavan uuniin mahdu.Kiitos lihan hinta tiedoista.
Paltsi

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Reseptit -osiossa on suolistus kuvasarjana, paloittelusta ei taida olla kuvia. Voisin joskus kun muistan, ottaa kuvia ja linkittää tuonne.
Paloittelu on kuitenkin hyvin yksinkertaista. Ensin irrotat siivet, siellä on ihan selvä nivel jonka ympäriltä pyöräytät puukolla ja katkaiset jänteet. File lähtee helpoiten ihan kalan fileointipuukolla rintalastaa pitkin viiltämällä (luita seuraten) ja toiselta puolelta kylkiluita seuraillen. Kun fileet on irti, irrotat koivet leikkaamalla sisäpuolelta luita seuraillen ja tarvittaessa ulkopuolelta avitellen. Sielläkin on nivel kuopassansa joka lähtee tosi helposti kun olet saanut sen näkyviin. Rangasta voi irrotella lihaisammat palat ja tehdä keiton niin, että keittelee luita aikansa, irrottelee lihat ja keitinliemeen tekee keiton. Juuri äsken söin tällaisista perkeistä tehtyä kanakeittoa ja kyllä oli hyvälle :smt023
siimis

Re: Butteja keväälle 2011

Viesti Kirjoittaja siimis »

Voisko tollasesta mikä ei mahdu uuniin, tehdä rosvopaistin? Miten se käytännössä tehdään, en ole koskaan tehnyt mistään lihasta - syönyt vaan ja oli taivaallisen hyvää.
Vastaa Viestiin