Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
villeah

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja villeah »

Tämä on varmaan tyhmä kysymys,mutta kuinka äänekkäitä nämä kyseiset fasaanit ovat.Siksi kysyn kun meillä on tuossa noita naapureita aika lähellä? :smt003 (naapuri raukat)
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Pitää sellaista hauskaa vihellystä, paljon miedompi ääni, kuin tavisfasuilla. Meilläkin naapurit ihan vieressä ja enemmän, paljon enemmän säälin niitä riikinkukkojen ja helmikanojen mölyn vuoksi :smt003
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

No niin nyt on kultafasutkin alkanu munimaan.Yks muna löyty osittain peitettynä ja aika likaisena tarhan nurkasta.En kyllä tiedä kuinka kauvan se on siellä ollut mutta pesin lämpöisellä vedellä ja laitoin koneeseen (kestääkö kylmyyttä kuinka kauvan ku oli pakkasta yällä pari kolme astetta)
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Munia kultafasuilla tullut 11 olen läpivalaissut niistä nyt 8 (11vrk ikäisinä)ja kahdessa näyttäs olevan elämää :smt041 loput 6 rikoin jotka eivät olleet hedelmöityneet.Laskettu aika näillä kahdella ois 16.5. Mites muilla onko fasaaneiden munia koneessa.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Tervehdys.eilen illalla huomasin että munassa alkaa olla aika ahtaat paikat.Siirsin heti munan kuoriutumiskoneeseen jossa kosteutta 80-90% ja lämpö 37 astetta.Aamulla huomasin että meillehän on tullut perhelisäystä. :smt038 .Kyllä näyttää niin pieneltä tipulta tavallisen fasaanin tipuihin verrattuna että saapa nähdä saanko sen pidettyä hengissä.
Nina

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Nina »

Risteytyvätkö tavalliset fasaanit esim. kulta- ja platinafasujen kanssa? Eivät varmasti luonnossa, mutta jos ovat samassa tarhassa? Millaisia ovat mahdolliset jälkeläiset?
Jarski

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Viikon päästä pitäisi kans kuoriutua fasuja. Ensimmäiset fasun poikaset meikäläisellä. Saapa nähdä kuinka onnistuu...
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Nina kirjoitti:Risteytyvätkö tavalliset fasaanit esim. kulta- ja platinafasujen kanssa? Eivät varmasti luonnossa, mutta jos ovat samassa tarhassa? Millaisia ovat mahdolliset jälkeläiset?
Enpäs osaa vastata tuohon ninan kysymykseen.Mutta mielestäni tavallinen ja kulta tai joku muu koristefasaani ei risteydy keskenään.Vaikka mulla platinafasaanikukko pitää soidintanssia nuorelle kultafasaanikukolle taitaa olla pikkusen hormoonit sekasin :smt044
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Jarski kirjoitti:Viikon päästä pitäisi kans kuoriutua fasuja. Ensimmäiset fasun poikaset meikäläisellä. Saapa nähdä kuinka onnistuu...
Jokos jarskilla on tipuja tullut.Mulla vielä hengissä tipu ja tosi virkeältä näyttää mutta toisen kuoriutuminen meni niin pitkälle että jouduin kuoriutumisen loppuvaiheessa leikkimään kätilöä (kuoren sisällä oleva kolvo tuntui läpitsepääsemättömäksi) ja kun sain tipun kuoresta otettua varovasti ulos huomasin jaloissa kasvuhäiriöitä mutta lintu kyllä oppi heti syömään ja juomaan mutta ei jaksanut elää ku 3 vuorokautta.Mutta vielä on yksi kuoriutumassa ja näyttäs olevan samoja kuoriutumisvaikeuksia(auttaako vai eikö auta tipua kuoriutumaan) :smt017
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Miksi ei risteytyisi?
smari

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun käsityksen mukaan kulta ja platina ainakin tekee risteytyessään steriilejä jälkeläisiä. Oikaiskaa jos oon väärässä. Muista risteymistä ei ole kokemusta.
Nina

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Nina »

Tuosta munasta auttamisesta. Itse olen auttanut niitä ulos munasta, mutta lähes kaikki autetut ovat kuolleet. Tänä vuonna autoin ulos vain yhden, tuskin selviää sekään. Meillä on nyt 296 pikkufasua :smt055
Jarski

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Jarski »

N. 20kpl fasutipuja on kasvamassa. Yksi kultafasukin kuoriutui :smt001
Jännä kuinka muut poikaset erottivat heti, että yksi tipu on vähän erillainen. Nokkivat välillä kultafasun nokkaa ja jalkoja kun ovat vähän punaisemmat kuin muilla. No nyt onneksi tilanne on rauhoittunut. Onko kellään kokemuksia, kuinka myöhemmässä vaiheessa käy? Pitääkö kultafasun poikanen erottaa tavis fasujen ryhmästä?
Takkusin kans muutaman kans kuoriutumis vaiheessa. Kalvo oli liian kova. Olikohan kosteutta liian vähän?
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Niinhän siinä kävi ettei kätilönhommat auttanut,ei jaksanut toinenkaan elää kuin muutaman päivän kyllä se taitaa niin olla että jos ei jaksa itse tulla kuoresta ulos niin ei siitä taida olla muutenkaan eläjäksi,vielä ois jokunen hedelmöitynyt muna koneessa mutta yllättävän paljon on ollut myös hedelmöitymättömiä Olen joltain kuullut että tavisfasut kyllä ottaa hengen pois kultafasuilta viimeistään keväällä kun alkaa nuo soidinhommat, korjatkaa jos olen väärässä.Mulla tavisfasut eri tarhassa.
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ja pöh, mulla oli viime vuonna tähän aikaan jo monen monta poikasta, nyt ei ole edes munan munaa, ja luulen että helmikanat käy ne napsimassa, koska samoissa tiloissa myös jättikochit, niidenkään munia ei ole ollut aikoihin. Vain helmikanan (kivikovat) munat säilyy :smt019

Onneksi kohta saan helmerit muualle riehumaan ja möykkäämään :smt035

Ei mitään hajua tavis- ja kultafasujen yhteiselosta, mulla kokemusta vain musta/kulta fasu yhdistelmästä, eikä siinä ollut ongelmia.
Vastaa Viestiin