Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on nyt täällä terraariossa muumilakanan päällä kolme kultafasaanin tipua, kolme on vielä koneessa kuoriutumassa. Kovin ovat virkeitä otuksia, kova piippailu käy ja juoksentelu. Kananmunaa tarjolla ja pikkukupissa vettä. Pitää hakea niille vielä rehua ja vaikka jauhoja kanalasta.

Kun lukee tätäkin ketjua, niin tuntuu, että nyt kai sitä sitten vaan odotetaan että milloin nämä alkaa kuolla toinen toisensa jälkeen.

Enpä ole ikinä tipuja hoitanut, aina on emo ollut ja nyt pitää näiden kanssa alkaa harjoitella. yksi siitä jo vähän kananmunaa nokkaili, jospa oppisivat syömään.
fasunen

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Eikös mustafasaani ja tavis fasaani ole melkein sama asia eri värisiä vaan? :smt017 Kai se on yksilöistä kiinni tulevatko keskenään toimeen vai ei. Ärsyttäisikä kultafasaani kukkojen kirkkaat värit tavikset niitä nokkimaan? Ja onnea kaikille fasaanin poikasia saaneille. :smt001 Mullakin on noita tavis fasujen poikasia 15kpl tuolla häkissä mylläämässä. :smt003
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Fasunen: taitaa olla, paljon tuota mustaa on istutettu luontoon, tai paljon ja paljon, en tiedä ,mutta kuitenkin ihan onnistuneesti sitä luontoon "fasumiehet" (jostain syystä fasaani-ihmiset, joita tunnen on miehiä :smt003 ) on laittaneet.
Mulla on pikkufasut kyllä hyvin selvinnyt, joten hyvin se Annemari menee :smt023 Olikin jo puhetta aiemmin, mutta kunhan et laita niitä ihan untuvikkoina helmereiden kanssa samaan. Myöhemmin menee kyllä samoissa porukoissa :smt002
thank

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja thank »

Käsittääkseni kultafasaani ei ole sama laji kuin tavis fasaani, ainakin eri tieteelliset nimet niillä on. Kultafasaani on Chrysolophus pictus ja tavis Phasianus colchicus. Tästä tulikin mieleeni kysäistä, että osaiskos kukaan sanoa, luetaanko kultafasaani kotieläimiin vai luonnonvaraisiin, kun tavis fasut luetaan ainakin luonnonvaraisiin? Niin ja jos jollain tulee myyntiin kultafasaaneja, niin voisivatko minulle infota vaikka yksityisviestillä? :smt040
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kultafasaani innostui munimaan yli kuukauden tauvon jälkeen :smt017 .Onko kellään kokemuksia tuleeko näin myöhäisessä vaiheessa tulevista munista vielä jälkeläisiä?.Kukkoa en kyllä ole nähnyt kanojen kimpussa
postale

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja postale »

moikka! ootsä koittanut että jättäsit ne munat haudottavaksi sille fasaanille itselleen? siis juuri näiden kulta ja platina fasujen kohdalla...? :smt001 silloinhan varmistasit ainakin pari poikasta heti sillä emot yleensä tietää mitä ne tekee :smt001 Siis ei haudo liian vanhoi munii jne jne...
Viimeksi muokannut postale, 18 Syys 2011, 02:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

En ole kokeillu.Pesän kyllä tekee ja sinne munii mutta ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun ovat kuoriutuneet niin joutuvat toisten fasaanien nokittavaksi (näin kävi tavis fasuille).Mutta ratkaisin ongelman eristämällä hautova lintu haudonnan loppuvaiheessa tiheäsilmäisellä verkolla näin sain pelastettua muutaman tavisfasun.

Toinen ongelma voisi syntyä siinä vaiheessa kun ovat kuoriutumassa ja sattuu vaikka sateinen ja tuulinen sää niin paleltuisko ne.No tämän vois ratkaista sillä että kävisi tarkastamassa haudonnan loppuvaiheessa pesää tiheämmin niin vois kuoriutuvat pienokaiset viedä lämpölampun alle??

Niin kultafasun tiput on kyllä todella pieniä,tämän kesän hautomakone haudonnasta sain yhden pysymään hengissä (itte kyllä ajattelin että ei taida montaa tuntia elää mutta vielä on elossa ja näköjään virkeä kana)
Munia muuten tuli kesän aikana noin 15 kpl joista tämän yhden lisäksi oli kehittyny neljä muuta mutta ne kyllä menehty kuoriutumisen aikana loput rikoin ja olivat hedelmöitymättömiä

Mutta kyllä yks kasvattaja sano että kanojen itsehaudonta kyllä onnistuu ja oli juuri törmännyt tähän karkailu ongelmaan ja tiputoli päässy teille tietämättömille jostain tarhan raosta.

Pitänee ensi kesänä kokeilla antaa kanojen hautoa osan munista ite. KIITTI VINKISTÄ
postale

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja postale »

Mä tekisin niille häkistä sellasen viidakon" eli risua, oksaa, lehteä, piiloja, turvetta, hiekkaa jne käyttäen sellasen suht luonnontilaa muistuttavan pienoismaailman... Näin ollen emo saa itse valita sopivan pesäpaikan kun piiloja yms löytyy enemmän...

kyllä ne poikaset hengissäpysyy, eivät tietenkään talvipakkasilla vastasyntyneinä... Mutta jos emo alkaa hautomaan liian myöhään siirrä poikaset emon kanssa sisälle mikäeli mahdollista. Ilman emoa en itte menisi siirtämään ainakaan alle pariviikkoisina, siitäkin syystä että emo hoitaa ne aina paemmin kuin ihminen. Tai sit et vaan anna emon alkaa hautomaan liianmyöhään syksyllä.

Mut jokatapukses omien kokemusteni pohjalta sanon et tosi hyviä emoja ovat ihan itse! Ne poikaset ovat pesäjättöisiä eli eksyvät hortoilemaan aitauksen ulkopuolelle mikäeli mahtuvat verkonsilmistä. Tuolloin esim oravat, kissat ja varikset voivat syödä ne. Joskus poikaset myös vaan eksyvät liian kauaksi kotihäkistä, sillä ne liikkuvat suht laajalla alueella jo heti synnyttyään. Huomattavasti laajemmalla kuin esim kesykanan poikue... Luonnonkiertokulkua osittain, mutta ihmsen vastuulla, eli laittasin polvenkorkuudelta kosteus-sulku muovia niiteillä sinne tarhan alareunaan siksiaikaa kunnes poikaset tarpeeksi isokokoisia. Konehaudonta ihan ok myös, ainoa vaan että siinä tuppaa menemään moni asia pieleen helpommin.

Toivottavasti sait jotain ideoita! :smt001
fasupoika

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

mulla hautoi tänäkesänä mun elämän ensimmäinen fasaani se on 4 vuotias metsästys fasaanikukko ja kaikki kuoriutui ja on hoitanut hyvin niitä.. Normi fasu ja mustafasu risteytyy ja risteytyksistä saattaaa tulla tosi komeita ja värikkäitä kukkoja nytkin näyttäis tulevan yhdestä..
postale

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja postale »

Waude! onnea! kovin moni nota ei saa tarhaoloissa onnistuneesti hautomaan, et kympin suoritus! :smt001

Miten ne, siis risteytiks mustafasaanin ja normi metsästys fasaanin?
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Oiskohan mullakin sitten niitä mustafasaaneja,kukot 2kpl ja kanat2kpl ovat tummia toiselta kukolta puuttuu kokonaan valkoinen kaularengas ja toisella näkyy hieman valkoista,kanat huomattavasti tummempia kuin tavallisesti ja ovat kuoriutuneet tänä keväänä.

Siksipä laitoinkin kaikki tavisfasut maailmalle ja jätin tummat siinä toivossa että saisin ensi kesänä pelkkiä tummia fasaaneita.

Sen panin merkille keväällä kun keräsin munia hautomakoneeseen niin joukossa oli aina joskus tummemman vihreitä munia ja pienempi kokoisia kuin tavallisesti voisko nämä olla sen tummemman kanan munia??.Silloin tarhassa oli kaks normiväristä kukkoa ja neljä normi kanaa sekä yks tumma kana.

Elikkä oisko nämä neljä sitten mustafasaaneja vai muuten vaan tummemman värisiä.Googlen kuvahaun mustafasaanikukot näyttäs samanlaisilta ko mulla(kukon pää kaula rinta ja selkä mustat ja loput siitä alaspäin tumman ruskeat)
fasupoika

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

joo risteytin nuo kaks mustan ja normin......... http://www.konijanka.fi/index.php?pageid=4&lang=fi tuolta löytyy pikku kuva puhasrotuseta mustafasaanikukosta :smt001
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Aika tummalta näyttää minun kukkoihin verrattuna. :smt017
fasupoika

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

oiskohan sulla sitte sekarotusia?
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Fasaanin rengastus.

Mistähän voisi kysellä linnun jalkarenkaita semmosia värillisiä.Muutamana vuotena olen joitakin nuoria tavisfasuja päästänyt vapaaksi niin tällä keinolla voisi seurata lintujen levinneisyyttä (joka vuodelle eri väri) niin tietäisi linnun iänkin. olen kuullut noista nippusidevirityksistä mutta sidehän voisi jossain vaiheessa kiristyä ?

Elikkä mikähän olisi oikea koko tavisfasulle ja miten muovirengas saadaan jalkaan.
Vastaa Viestiin