Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Johku

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Johku »

Kun meillä käy vierailijoita, niin Pikku-Fasaani (kultafasaanimme nimi) tekee kaikkensa, että se huomattaisiin ja tulee aina niin lähelle vierailijoita kuin suinkin mahdollista. Aivan mahtava tapaus :smt049 Kun tuolle ihastuttavalle otukselle vielä rouva löytyisi...
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Hannu K. sait kommenteillasi minut suorastaa puolilevottomaksi hyvässä mielessä, kiitos olenkin ajatellut että täytyisi selvitellä vähän mitä tarhurit nykyisin syöttävät erikoisfasaaneille, ja tracopanilla näyttää erikoislajeja olevankin!!! Uskallatko Hannu K. kertoa mitä syötät linnuillesi :smt024 , vai pidätkö visusti salassa antamasi ravinnon :smt017 !? Kevät keikkuen tulevi vaikka tässä tuota talvea nyt vielä on reilu kuukauden päivät, niin Huhuu :smt006 tracopan olisiko mahdollista tulla jossain vaiheessa katsomaan teidän fasaanilajeja/lintuja ja keskustella!!!??? Mielenkiintoa ja intoa olisi kuin ilmapallolla!!!
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Ei nämä ruokavaliojutut salaisia ole missään nimessä,osion alustako lähet lukemaan niin sieltähän löytyy hyviä vinkkejä ruokavalioon.Mutta ruokinta vastakuoriutuville on näköjään taitolaji.( naapurikin luuli että olen löytäny uuden harrastuksen nuista pieneliöistä ku haavi kädessä juoksin pitkin peltoa)

Itte olen alkanut antamaan papukaija/undulaatin siemenseosta myös muiden pöperöiden ohella.

Ois mukava kuulla vaihtaako jotkut ruokavalioa talvella/keväällä /syksyllä ja mitäköhän se sisältää.

Joten kevättä odotellessa :smt024 misiin
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Haahkaherralle,tervetuloa milloin vaan kunhan ilmoittelet.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Tervehdys.

Kultafasaanit aloitti muninnan,mutta nyt on ilmennyt semmonen ongelma että kukot ja ehkä kanat hajoittaa ne saman tien.
Onkohan tähän ongelmaan mitään ratkasua vai pitääkö tarhalla käyntiä lisätä useaan kertaan päivässä.
Muina vuosina ei tämmöstä käyttäytymistä ole juurikaan ollut. :smt017
Ulla

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Olen kuullut muiltakin tästä ongelmasta, että hajoittavat munia.
Mullakin kulta, keltakulta ja hopeakulta munivat. Nämä eivät ole hajoittaneet muniaan nyt eivätkä muinakaan vuosina. Nätisti ovat pesät tehneet olkiin havujen alle piiloon.
Munien nokkiminen johtuu mun mielestä aina ruokinnasta. Ihan sama minkä rotuinen kana tai lintu niin tekee. Luulen Hannu.K, että ruuasta ehkä puuttuu eläinproteiini ja valkuainen. Tai sitä ei ole tarpeeksi. Onko grittiä saatavilla?
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Hannu K.
Tuohon ei ole olemassa muuta keinoa, kun vaihtamalla linnut jotka tätä tekevät! Mikään muu ei siihen auta, kokemusta on! Se alkaa maistelemalla ja menee niin pahaksi,että muna syödään heti, kun se on munittu. Uros jopa kyttää milloin kana on muninut, vie sen jopa kanan alta. Alussa munia voi kerätä pelkästään kyttäämällä. Jos rehuja syöttelet, yksi parhaimmista rehuista on Paras Kasvatus-rehu. Siitä ruokinnalle pohja. Lisäksi papukaijan siemenseokset ja vehnä sekä örkit. Näistä sopivan oloinen seos.

Päivitetty linkki

http://www.youtube.com/watch?v=uVwfg5yP ... OFS74NfzRA
Ulla

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mutta jos haluaa, että fasaaninaaras hautoo itse. Eihän siellä pesässä ole haudottavaa, jos munat on syöty.
Minä tykkään, kun emot hautovat itse :smt001 . Hoitavat hyvin poikasensa :smt054 ja itse pääsen helpommalla. Ei tarvitse, kuin ruokaa ja vettä kantaa eteen.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ulla, ainahan olisi ihanteellista jos emolintu voi itse hautoa munat ja hoitaa poikaset, siis "luonnontyylillä", mutta on todettava, että joidenkin lintulajien kohdalla se ei aina ole mahdollista! Esimerkiksi eläintarhoissa ollaan aina tyytyväisiä jos joku uhanalainen tai harvinainen lintu munii, mutta joskus varmistaakseen hautomistuloksen tilalle vaihdetaan "puumunia" tai vastaavia jotta emo ei "murehdi", saa toteuttaa itseään ja munat laitetaan hautomakoneeseen! Ja tavallisemmat kanat ovat useimmiten keinoemoina jopa vaikka kruunukurkien poikasille! Tästä aiheesta voi lukea lisää mm. kirjasta jonka olen maininnut tuolla "strutsien ruokinta"-osiossa! Tarhassa emolintujen itsensä kasvattamina poikaset jäävät "säikyiksi useimmiten" varsinkin tiettyjen lajien osalta ja jos linnut jäävät tarhalle tai muuttavat toiseen tarhaan on pelkona, että pelästyessään/vauhkoontuessa satuttavat itsensä, lentävät päin verkkoa, tarhan rakenteita jne. Harvemmin on ihanteellista että lintuemot olisivat niin kesyjä, että se opettaisi poikaset ihmiselle käsikesyksi, joskin näitäkin on! Onhan taas toisaalta lajeja joita ei mieluusti kannata "käsikasvattaa" esimerkkeinä (villihanhilajit, jotkut petolintulajit), näillä leimautuminen niin vahvaa, ettei esimerkiksi luontoon istuttamisen ja/tai puolison valikoituminen enää onnistu! Näillä lajeilla emolintujen on syytä antaa käyttää "luonnontyyliä".
Ulla

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Niinpä. Mutta mullahan ei ole eläintarhaa. Eikä kruunukurkia, joille puumunia laittaa. Vaan ihan tavallisia kultafasaaneita muutama pari. Emojen hautomina poikaset ovat ihan tarpeeksi kesyjä tarhassa liikkuville ihmisille. Mulla ei ole tarkoitus tehdä kultafasaaneista käsikesyjä. Mulla on tarpeeksi kanoja, joita voi sylissä kantaa. Ja kun mulla kultafasaaninaaraat kerran hautovat, niin tottakai annan niiden hautoa.
Ymmärräin myös sen, että jotkut haluavat fasaaneistaan käsikesyjä. Se heille suotakoon.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ulla hyvä, onhan hyvä kun kultafasaanisi hautovat ja hoitavat poikasensa itse, näinhän toisilla tarhoilla on ja kuten sanoit jokainen tehköön tyylillänsä. Otin vain eläintarhat ja kruunukurjen esimerkkinä. Toki olisin voinnut ottaa esimerkkinä yksityiset lintutarhat ja lajina kultafasaanin. Olen vuosien saatossa käynyt lukuisissa yksityistarhoissa ja eläintarhoissa ja täysin erillaisia lintuja löytyy eri paikoista. Toisilla tarhoilla kultafasaanit ovat sätkyjä jo lähestyttäessä tarhaa 2-3 metrin etäisyydellä ja on suorastaan ikävää katsella sellaisia lintuja jotka panikoivat!!! Toisilla tarhoilla taas ja myös esimerkiksi Tallinnan eläintarhassa kultafasaanit istuvat melko rauhassa verkon vieressä ja tälläiset linnut eivät satuta itseään ja niitä on suorastaan ilo ihailla. Tiettyjen harvinaisempien fasaanilajien kohdalla esimerkiksi (swinhoaefasaani ja valkotöyhtökali) jokainen lintuyksilö on tärkeä ja siksipä ei kannata ottaa riskiä lintujen arkuuden suhteen. Tosin ravinnolla ja tarhoillahan on myös merkitystä tässäkin asiassa. Hannu K. katsoitko osion "erikoisemmista fasuista", laitoin sinne myös korvafasaanien ruokinnasta!
Ulla

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Ulla »

haahkaherra: sinulla on varmaan pitkä ura fasaanien ja villilintujen tarhaajana? Mitä kaikkea sinulla on tai ollut, kun kirjoita noin paljon kaikista fasaaneista ja muista linnuista? Kanoja et varmaan ole harrastanut? Ihan näin uteliaisuudesta ja mielenkiinnosta kysyn :smt001 , enkä millään pahalla.
seon

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja seon »

On ollut keskultelua fasaanien ruokavaliosta ja lisääntymisestä. Tarhaolosuihteissa ei kukaan meistä voi kuitenkaan luoda fasaaneille/ riikikukkoille luonnon mukaiset oltavat, mutta ainakin yritetään parhaan mukaan. Linnut ovat kasvattajen ja heidän lompakojen armoilla. Tämä harrastus voi tulla aika usein erittäin kalliksi. Meillä kaikki fasaanit ovat katetuissa isoissa, ulkotarhoissa ympärivuoden (tuulen/sateen/lumen suojatila+ulkotarha). Talvella juomavedessä on sähkövastuksia niin ettei vesi jääty. Minulle se on luonnotonta saada fasaanit/ riikit lisääntymään biorytmin vastaisesti (talvella), enkä halua käsikesyjä lintuja (1.varkaiden takia, 2. töiden takia ei ole aika seurustella lintujen kanssa kuin kork. 2 tuntia päivässä+viikonloput kun en ole ulkomailla tai koiranäyttelissä). Ovat kuitenkin villilintuja, tai ainakin puolivilleja ja haluan että luonne säilyy. Minulle se riittä jos ne ei pelästy tai eivät ole säikyjä kun olen tarhassa tai tarhan vieressä.
Olen saanut fasaanit ja riikit munimaan ja lisääntymään seuraavalla, yksinkertaisella ruokavaliolla: kasvatus punaheltta, versele-lagan gra-mix pheasant jyväsekoitus, maissia, leipää, salaattia, tragopaneille versele-lagan frutti-patee+hedelmiä+salattia; poikasille versele-lagan show start 1, versele-lagan gran-mix viiriäisjyväsekoitus, versele-lagan orlux gold patee, gold insect patee sekä joskus kuivattuja jauhomatoja. Korvafasaanit sen lisäksi etsivät itsekin ravintoa kaivaamalla kaikki päivät tarhojen mullat ylös-alas perusteellisesti.
Joku kysyi mitä tehdään jos fasaani rikoo munia ja toinen vastasi että vaihtamalla sen ongelmasta selviä; entäs jos on vain 1 pariskunta eikä ole varaalintu, eikä saa muualta siihen hätään varaalintu - mitä sitten tehdään ? ja mitä tehdään sillä munarikkojalla ? tapatko sen ? tai ehkä yksinkertaisesti eivät kaikki ole tarkoitettu lisääntymään niin kuin me ihmisetkin.
Netistä saa erilaisia "silmälaseja" ja nokimisesto välineitä fasaaneille ja riikeille kun vain osaa kieliä; http://www.ebay.co.uk, http://www.ebay.de, http://www.ebay.it, http://www.ebay.com.
Joskus voi epäonnistua jos yritää liikaakin. Keep it simple !!! and use a lot of common sense !!! Tässä olivat minun Vappu-ajatuksia kun kerran on vapaapäivä.
Haahkaherra, haluaisin tietää kenellä muulla olisi Tragopan temminkeja; sen takia jos joskus itse tarvitsen lintuja/ uutta verta. Kasvattajalistalta en löytänyt !!!

Kultafasaaneja, platinafasaaneja, hopeafasaaneja, sinikorvafasaaneja, valkokorvafasaaneja, ruskeakorvafasaaneja, tragopan temminck - http://imageshack.us/user/seonaviary
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ulla sinulle varmaan sopii, että mainitsen myöhemmin jossain osiossa lintulajit, siitä tulisi pitkä vastaus ja ei sovi tähän osioon mielestäni!!! Uusimpana lajina tulee olemaan swinhoaefasaani. Seon, luonnonmukaisilla oloilla tarkoitan tarhojen sisustuksia ja myöskin luonnonmukaista ravintoa!!! Rehuja en käytä (ainoastaan paras kasvatusherkku talviaikaan täydennysravintona). Maissia annan vain sen verran, mitä papukaijojen siemenseoksissa on. Olen kuullut liian paljon maissia syöneiden lintujen turvonneista maksoista ja niihin liittyvistä ongelmista, jos muistan oikein myös versele-lagan tietyt maissipohjaiset sekoitukset eivät sovi jokapäiväiseen ruokintaan! Luonnonmukaisista ravintoaineista -90-luvulta esimerkki: hedelmöitymis-prosentin saa noin nousemaan 92:een tietyillä lintulajeilla, joilla lähtötilanne noin 17 prosenttia, huima nousu, ja kaikki vain ravinnolla muutettavissa. No osa luonnonmukaisista ravinto-aineista on haettava "kori kainalossa metsästä" sillä saa paljon kun tietää mitä hakee! Sitäkään ei tarvitse tehdä, mikäli perehtyy ravintoon ja miettii millä ravintoaineilla ne korvaa, enkä puhu nyt ihmisravinnosta, kotikutoisesti kotiruuasta! Voisin häkkilinnuistakin kertoa erään pitkän esimerkin! Seon oletko antanut fasaaneille lunta? Kaikki lajit joiden luontaisella esiintymisalueella on lunta, saavat tarvitsemansa veden talviaikaan lumesta, kuten Suomessakin esim. metsäkanalinnut. Trooppiset lajit ovat eri juttu, mutta nehän on pidettävä sisätiloissa talvet! Lintuja vaihtamalla muuten selviää munien syöjistä, kerron useamman tarhaajan kokemuksia itseni lisäksi. Kytätään lintua ja munien tultua heti poimitaan pois hautomakoneeseen (harvinaisten lajien kohdalla on tehtävä!) ja poikaset ruokitaan oikein, niin munansyöjiä ei tule, viittaan burmanfasaaniin -90-luvun esimerkkinä!!! Luonnonrytmistä puhuttaessa osa esim. fasaanilajeista pesii luonnossa alkuperäisalueilla helmi-maaliskuussa ja sisätiloissa luonnonrytmi toimii, koska se on linnuilla vahvana geeneissä. Eräiden ihmisten tutkimustyönä pesitetään talvella sisällä I-pesintä ja ulkotarhoissa kesällä II-pesintä,(osa luonnonlajeista pesii 2-jopa 3 pesyettä luonnossakin). Näin saadaan suomen ilmastossa reilusti puolitettua tutkimusaika ja tutkimus myös saadaan nopeammin päätökseen. Seon mihin aikaan lintusi ulkotarhoissa munivat? Entä mikä on poikasten kuoriutumis-prosentti mainitsemallasi ravinnolla eri lintulajeilla?
seon

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja seon »

Haahkaherra, Minä en pyytänyt neuvoja tässä asiassa, enkä väitänyt että olisin oikeassa, vaan yritin jakaa omia ajatuksia muillekin kasvatustyön helpottamiseksi. Tuskin monella on aika käydä kori kainalossa metsässä jyviä keräämässä tai töissä käviöillä olisi aika kytätä munasyöjät pitkin päivää. En usko että kenenkään fasaanit osallistuvat niin tärkeään tutkimusprojektiin että pitäisi munittaa niitä (ja rasitaa niiden elimistöä) jo tammikuussa keinotekoisesti; tarkoitan lisäämällä valoa ja lämpöä, koska pelkästään ruokavaliolla (riipumatta kuinka laadukas olisi) eivät muni tammikuussa ja se on fakta. Kuten mainitsin meillä fasaanit ovat ulkotarhoissa, mutta vaikka olisivat sisätiloissa +5 asteessa ja valomäärällä mikä on marras-, joulu-, tammi-, helmikuussa ja maaliskuun alussa Suomessa fasaanit eivät muni. Kuoriutumisprosentti on ollut meillä erinomainen (viime vuoden luvut) hopeafasaaneilla 90, korvafasaaneilla 80-90, kulta- ja platinafasaaneilla 70-80, kuningasfasaaneilla 85. Olisi hyvä muistaa että se johtuu aika paljon hautomakoneistakin eikä pelkästään ruokavaliosta (meillä on 2 kpl Grumbach täysautomaattikonetta). Hedelmöitymisprosentii on ihan eri asia. Jos hedelmöitymisprosenttikin olisi 90 olisin hukassa sillä poikaismäärällä. Kuningasfasaanit munivat n. 90 munaa viime vuonna, kulta- ja platinafasaanit munivat reilusti yli 140; Herra varjelkoon jos olisi hedelmöitynyt edes 70 munaa ja kuoriutunut vaikka 50. Muninta on alkanut muuten n. 2 viikkoa sitten niin kuin pitikin.
Vastaa Viestiin