Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hannu.K

Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Tervehdys.Kyselisin konehaudontakokemuksia kyseisistä linnuista.Omat kokemukseni ovat aika heikot sillä viime kesän haudonnasta (kultafasaani) ei tullut yhtään tipua( 8 munaa )tosin hautomakonekkin on itse tehty( tasaisen lämmön pitäminen oli ongelma).Mutta nyt kaapissa odottaa uusi kone automaattisella käännöllä.Elikkä ovatko haudontaohjeet samat kuin tavallisella fasaanilla(lämpö 37.6 kosteus 60%).Niin ja platinafasaanille olis vielä kaveri hakusessa jos tiedät keneltä voisi kysellä kanaa saataisiin tämäkin ongelma ratkaistua.
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla meni haudonnat viime kesänä hyvin, mutta haudoin samoilla arvoiolla, kuin kanat, eli kosteus ei ollut noin suuri.
Lähes joka muna oli hedelmöittynyt, vaikka vajaa vuosikkaat vanhemmat. Ja kaikki hedelmöittyneet kuoriutui. Haudoin useamman satsin.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kiitokset tiedosta.Olen ollut siinä käsityksessä että vuoden ikäiset kultafasaanit eivät ole vielä sukukypsiä.Itselläni on 4vuotiaita ja vajaa vuoden ikäisiä joten kaikki munat koneeseen. :smt023
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, niin mullekkin sanottiin, että turhaa koneeseen laitat, ei niistä mitään tule, mutta niimpä vain tuli :smt023
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Niin se taitaa kevät tulla tänne pohjoiseenkin.Kultafasaani hyppii kanojen ympärillä ja esittelee komeaa soidinpukua.Piti heti käydä ostamassa punahelttaa ja antaa muun ruuan ohessa.Minkäslaista ruokaa te syötätte fasaaneille.Mulla talvella pääsääntöisesti ohraa ja vähissä määrin kauraa,auringonkukansiementä,pähkinöitä,soijaa ja tietenkin kalkki ja hiekka.Tuntuvat olevan aika nirsoja salaateille ja hedelmille.
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla myös ukkelit kekkuloitsee kovasti ja kaahailevat pitkin tarhaa esitellen upeita viuhkojaan :smt003 Mulla on siis kulta ja keltakultapariskunnat samassa. Koskaan eivät ole yhteen ottaneet ja tulevat hyvin toimeen. Mulle ovat tulleet puolivuotiaina ja eläneet siihen saakka erikseen.

Samassa tilassa asustelee myös yksi kyyhkypari ja mandariinisorsat. Nuo fasut kyllä vetelee niidenkin ruokia, omiensa lisäksi. Eli fasuille mulla on kauraa, ohraa, vehnää ja kananrehua, kyyhkyille kyyhkyjen siemenseosta ja mandariineille versele Lagan Gra mixiä ja pellettiä. Fasut söy näitä kaikkia. Muuten on kyllä nirsoja, ei oikein kasvikset ja hedelmät uppoa täälläkään.
mirri

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hui! Mulla kultafassut on ihan villeinä, kun saavat hunajamelooneita ja muita pehmeitä hedelmiä nypittäväkseet. Muuten syövät samaa kun kanatkin. Viimevuonna en minäkään saanut yhtään tipua. ussi yritys tänä vuonna :smt023
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kiitti tiedosta.Täytyypäs minunkin kokeilla tuota meloonia .Ei ainakaan omena ja muut perushedelmät maistuneet kovin vauhdilla.Mutta kesäisin kaikenlaiset ruohot ja rikkakasvit näyttää maistuvan.Kaks munintakautta on mennyt huonosti syy varmaan omatekoisen hautomakoneen tai voihan syy olla myös kukossa tai kanassa?.Mutta nyt mulla on hautomo.netistä tilattu kone. Niin ja ollaako me ainoat jolla on näitä koristefasuja?.Kirjoitelkaahan muutkin kokemuksistanne
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

On täällä muitakin fasujen omistajia :smt002 Toivottavasti muutkin intoutuu jutustelemaan :smt001
villeah

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja villeah »

Onko näillä kultafasaaneilla jotain eroa normaaleihin fasuihin? :smt017 Kuinka hyvin kestävät kylmää esim. kanoihin verrattuna?
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Fasut ulkoilee ihan ympäri vuoden. Niillä on katettu ulkotarha, ja kulku tapahtuu ikkunan kautta. Ikkunasta on siis lasi poistettu, että mahdolllisuus ulkoiluun on 24/7. Välillä nukkuvat yöt orsilla tarhassa, välillä tulevat sisälle. Ruoka ja vesi on sisällä. Rakennuksessa ei mitään lämmitystä. Joten hyvin tarkenee Suomenkin oloissa :smt001
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Kyllä pärjäävät hyvin talvet.Viime ja tämä talvi ovat olleet aika ankarat,ei mitään ongelmia kylmyyden kanssa.Mulla parikymmentä olkipaalia joista olen tehnyt tarhan keskelle paaleista kopin välissä on vinvoam levyt.Olkia myös tarhan pohjalla mutta tykkäävät olla orsilla ainakin yöt.Paalitaloon olen tehnyt kaksi oviaukkoa suostuvat menemään paremmin kun on pakotie.Talveksi laitan pressun pohjoispuolelle sillä viima taitaa olla pahempi kuin pakkanen.Niin ja tuohon ruokapuoleen vielä riistaherne tuntuu maistuvan aika hyvin tavallisille fasuille ja myös kultafasuille,liotan vain haaleassa vedessä ja keitto on valmis :smt003
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

No niin tavallisilla fasuilla tuli tänään eka muna.Pari päivää ennemin ku viimevuonna.Tiedustelisin miten te olette munia säilyttäneet mulla komerossa jossa lämpöä noin 18-19 astetta,munat munakennoissa teräväpää alaspäin ja kennot kallellaan.Kerran pari päivässä muutan kennon asentoa toiselle kyljelle.Kerään munia noin 10 vuorokautta ja ennen koneeseen laittoa munat huoneenlämmössä päivän,onko toiminta oikea vai pitäisikö joku asia tehdä toisin.Ja kysymys vielä ninnulle minkälaista tipuruokaa annoit niille kultafasu tipuille pitäisi tilata rehut hyvissä ajoin ku eivät pidä kuulema varastossa
Alholainen

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Riistalintujen tarhaus oppaassa mainitaan munien säilytyslämpötilaksi 10-14 astetta. Ite olen säilyttänyt munia kellarin portaikolla, lämpötila ja kosteus suht sopiva.
ninnu

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Syötin pikkupunahelttaa, plus muut pöperöt päälle (rikottua ohraa, vehnää, ruohoa, peippojen siemenseosta)
Kasvoivat samoissa tiloissa poikasina, kuin kananpoikasetkin.

Aika lämmin on tuo sun munien säilytyspaikka, itse säilytän viileämmissä asteissa. Tosin tää talo on jo niin kylmä, ettei tuota 18-19c ole lämmintä muulloin kuin kesällä ja silloin pidän siitosmunat ihan navetessa, tiskikaapissa. :smt003
Vastaa Viestiin