Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Enhän minä ketään neuvo! Koska tämä on keskustelupalsta, tuon omia (osa toisten tarhaajien) ajatuksia, sekä kokemuksia lintujen kasvattamisesta -80-luvulta nykypäivään! Jos joku niitä kokeilee ja saa lintunsa hyvin viihtymään ja lisääntymään olen tyytyväinen! Jokainen saa ruokkia lintunsa kuten haluaa, mutta tällöin tulee miettiä mitä tavoittelee ensisijaisesti, toissijaisesti jne. Kuningasfasaaneita on luonnossa enää 3500-10.000 yksilöä joten lajin luonnonkanta on vaarantunut metsien häviämisen, metsästyksen ja munien keräilyn vuoksi alkuperäisalueilla Kiinassa. Jokainen kuningasfasaani on tärkeä myös tarha-oloissa lajin säilymisen kannalta! Runsas tarhakanta lintuharrastajilla ja tarhaajilla turvaa lajin säilymisen ja pienentää paineita alkuperäisalueen lintuihin!!! Tutkimustyötä on tehty ja tehdään monillakin fasaanilajeilla -80-luvun loppupuolelta saakka ja onneksi näin. Esimerkiksi talvella sisätiloissa pesivistä fasaaneista löytyy videoita vaikkapa youtubesta!
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Hyvää juhannusta kaikille kulta-platina ym koristefasaanien kasvattajille (ja tieteki kaikille muna-netin käyttäjille)

Miten on kevään/kesän haudonnat onnistuneet,täällä juoksentelee useita virkeitä kultafasaani tipuja!
Kanojen ja kukkojen munansärkemisestä tuli näköjään tämän vuoden riesa. :smt017
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Hyvää juhannusta kaikille minunkin puolesta,haudonnat on onnistunut aika hyvin seitsemän lajia on lisääntynyt,näistä kolmen lajin nartut hautoo luppuja munia tarhassaan.
Viimeksi muokannut tracopan, 18 Heinä 2013, 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Olipa kiva huomata tuo platinafasaanin haudontatilanne tuolta videolta, kas kun en huomannut viimeksi käydessäni, taisipa wallich-fasaanin poikaset viedä kaiken huomion! Suurkiitos Sinulle Heli, että sain nämä poikaset nähdä livenä!!! Olen nähnyt lajia lukuisia kertoja eläintarhoissa, vuodenajoista riippumatta en ole vastaavaa tilannetta nähnyt missään!!!
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

No niin päivitetäämpäs tätä fasaaniosastoakin kun on ollut niin hiljaista.
Noin paristakymmenestä kultafasaanin munasta sain yhdeksän virkeää vipeltäjää jäämään eloon,osa munista tyhjiä ja osa ei kuoriutunut vaikka oli hedelmöitynyt ja muutama tipu kuoli aivan ensimmäisten päivien aikana.
Muutamaa munaa annoin kanan itse hautoa mutta vain yksi kuoriutui.

Voisin luopua ylimääräisistä kukoista ja parista kanasta kun saan sukupuolen selville.

Mites muilla. :smt024
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Hienoa Hannu K.
Laitanpa itsekin muutamista lajeista, Valkoharja Kalij 7 kuoriutui 6 poikasta hautoi itse ,näistä jätin itselle 1 parin,muut mailmalla.Wallich 7 kuoriutui 5 poikasta joista näyttäis olevan 2 paria,yksi näistä kulkee olkapäällä mukanani lähes joka paikassa.Hopea fasaani poikia 11 kpl joista hautoi itse 6 kpl kuoriutui myös 6 kpl hoitaa itse näitä,uroksia-naaraita ei erota vielä 100% sesti. Swinhoae pojista kotona 3 paria hautoi itse osan,muut maailmalla.Platinafasaani hautoi 6 kpl kuoriutui 6 kpl,koneesta tuli 8 kpl,kotona 1 pari ja 2 urosta,muut maailmalla.Tässä muutama näistä lajeista.
fasupoika

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

Hannu k misä päin sulla on nuo kultafasaanikukot mun pitäs yks hommata ennen kevättä??
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Torniossahan mie vaikutan.

Kevät sopii oikein hyvin kukon hankintaan,mutta itse hankkisin hyvissäajoin ennen naaraiden muninnan aloitusta että kerkeäisivät kunnolla tutustua toisiinsa.
Onko sulla kukkoa nyt ollenkaan ja minkä verran kanoja.
Nyt näyttäisi tulevan yksi kukko ja loput kanoja (tämähän ois loistava parvi näin kasvattajan näkökulmasta katsottuna,kun yleensä ainakin mulla kukkoja enemmän kuin kanoja)
Nuoret kultafasaanithan näyttävät kaikki kanoilta,kukot alkaa erottua vasta näin loppusyksystä/alkutalvesta (kukon pää alkaa saamaan keltaista väriä).
Jos joku tietäis miten erottaa kukon ja kanan vielä varhaimmassa vaiheessa niin kertokaa.
Viime syksynä olin myymässä neljää omastamielestä varmaa kanaa joista talven tultua tulikin kaks kukkoa ja pari kanaa (onneksi ostaja oli niin kaukana etelästä että välimatka esti kaupan synnyn)
Tulisen puhelun oisin varmaan saanu että mitä tuli myytyä.

Tämmöstä juttua keksin tälläkertaa :smt003

Hannu.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kulta ja Platinafasaanin sukupuolen eroittaa silmästä 2-3 viikon ikäisenä,uroksella sinivihreä naaraalla ruskea,tästä johtuen pystyn luovuttamaan lintujani suhtkoht aikaisessa vaiheessa halukkaille.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Viimeksi muokannut tracopan, 28 Loka 2013, 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fasupoika

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja fasupoika »

mulla on vaan yks kana viime kesänä kuoriutunu :smt001
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kaksi fasaanilajia aloitti jo pesinnän tänä talvena,toisella eka muna eilen,toisella tänään,näillä on toinen pesintä tänä vuonna.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Mitkä fasaanilajit on kyseessä,pesivätkö lämpimissä sisätiloissa vai ihan ulkosalla?Miten haudonta etenee.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Edvards ja Swinhoe aloitti muninnan,ovat sisällä lämpimässä,tänään laitoin ensimmäiset satsit koneeseen,Himalajan monalilla pesä on melkein valmis muutama päivä ja muninta alkaa.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Tervehdys.

Tuossa kun luin nuita vanhoja kirjoitushöpinöitä niin seon oli kysynyt tuosta vaaleasta kultafasukanasta että minkä värinen tulee kun on keltakulta naaras ja punakulta uros,johon olin vastannut ettei
höyhenpeite ole vielä saanut oikeaa väriä koska kyseessä on nuori lintu.
Nyt asiaa mietittyäni olen tullut siihen tulokseen että tuo yksinäinen platinafasukukko on täytynyt polkea kultafasu kanaa,tällä hetkellä on tarhassa pari tommosta vaaleaa kanaa.
Eli kun on tämmönen risteytys kyseessä niin voivatko nämä vaaleat kanat saada terveitä jälkeläisiä? (kysymys voi olla joidenkin mielestä tyhmä mutta kertokaa joka tietää)
Platinakukon olen pannut samaan häkkiin kultien kans koska platinan rouva kuoli jokunen vuosi sitten ettei tartte yksikseen olla omassa häkissä.Ja hyvin on tullut toimeen keskenään.

Sitten kysymys platinan iästä ja miks ei kullankin,tämä kukko on ollut mulla vuodesta -09 ja taisi olla edellisellä kasvattajalla pari vuotta eli ikää ois semmonen kuusi vuotta.
Minkähän ikäisiksi elävät näin tarhaoloissa.eli alkaako olemaan pappaiässä vai vielä viriili nuoriherra.

Ensi kesän rakenteluprojektina olen suunnitellut pihalle paraatipaikalle kuusikulmaista mutterinmallista häkkiä/tarhaa jossain olen nähnyt semmoseta kuvankin ja hienolta näytti.
Vastaa Viestiin