Kulta ja Platinafasaani

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kysymys ei ole ollenkaan typerä,kyllä noi risteytykset saa terveitä jälkeläisiä,toisinaan jopa peremmin kuin aidot,mutta kannattaako se,jossain vaiheessa ne sekoittuu kuitenkin noihin aitoihin,ja sit ollaan kusessa pitkään.tohon ikään sanoisin että kymmenen vuoden paremmalle puolen,ehkä kahteenkymmeneen asti hyvissä tarhaoloissa,tuppaavat olemaan niin tapaturma-alttiita.etteivät elä yleensä puoltakaan tuosta ajasta.Olen nähnyt tapauksen jossa platina kana todella vanha likempänä kahtakymmentä muuttui väritykseltään ukkomaiseksi.Itsekin olen suunnitellut sellaista mutteritarhaa noille pienille sorsalajeille.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Hannu K, tarkoitit varmaan mutterihäkillä tuollaista kupolikattoista tarhaa joka on Korkeasaaressa riikinkukkojen talvitilan yhteydessä !!! Tuollahan sekä on nähtävissä rakentelu/remontointiosiossa nimellä riikinkukkojen talvitila. Laittaman omasta tarhastasi sitten kuvia tuonne rakenteluosioon!
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Hienoa että olet tracopan saanut fasun nuin kesyksi,laitetaanko ens kesäksi vähän haastetta ja kesytetään kultafasukukko (ois vähän väriä tuonne olkapäälle) aika seppä oot jos sen teet.
Miten näiden fasujen sisäsiittoisuuden laita on,mulla nuo vanhat kanat ja kukot todennäköisesti samaa sukua,Jos päästän viimekesän poikueen näiden kans niin heikkeneekö munien hedelmällisyys.
Vai pitäiskö alkaa metsästään uutta kukkoa kanakatraaseen.
Tuon mutterihäkin meinasin tehdä ihan 2x4 ja 2x2 lankusta alas noin neljä viisi lautaa vaakaan jotka kiertää koko mutterin ja verkoksi joko minkkiverkkoa tai jyrsijäverkkoa,tuosta katiskaverkosta kyllä luovun,isokokoinen koira menee kyllä läpi jos tahtoo.
Katto mahdollisimman korkea ja jyrkkä niin ei tulisi nuita lumenpainoongelmia ja saisivathan hyvän suojan korkealta.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Hannu.K. Laitoithan haasteen,toi kesyttäminen alkaa jo niinkin aikaisessa vaiheessa,kun munasta kuuluu ensimmäinen piippaus,niille pitää jutella (ei viheltää).Mulla ei nyt kultafasua ole,etten voi ottaa haastetta vastaan,saan sen kyllä heti jos tarvitsen,voithan sinä tehdä sen. Ei sulla mitään sisäsiittoisia ole,niinkuin ei muillakaan.Minulta menee lintuja sellaisiin paikkoihin missä otetaan aivan kaikki näytteet,koskaan niissä ei ole ollut mitään erikoista,ei pelota yhtään luovuttaa lintuja kun olosuhteet,ravinto,ja kaikki muu on kohdallaan,eräs kehui,että nämähän sikiää kuin kanit.Minäkin teen tollasen mutteritarhan,tuntuu jotenkin hyvältä,ja elementteinä,valokatteella.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Tuli perjantaina postissa kirja Upland Game Birds Their Breeding and Gare by Leland B. Hayes, Ph. D. Voin suositella fasaaneista, viiriäisistä ja kalkkunoista kiinnostuneelle, jos ei jollain sitä vielä ole.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

No niin,kultafasaaneista vanhat ja nuoret munii ihan hyvin,eikä pahempaa munanrikkomista vanhemmilla ole ollut.ensimmäiset tiput pitäisi kuoriutua ihan näinä päivinä.
Sen olen pannut merkille että viimevuonna kuoriutuneista kanoilla ja kukoilla on hedelmällisyys panempi kuin näillä vanhuksilla.
Jokuvuosi sitten olin vielä siinä uskossa että vuodenvanhat kultafasut munii mutta eivät vielä hedelmöidy kuin vasta parivuotiaina.
Että näin tälläkertaa.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Heips, en löytänyt erillistä osiota koskien swinhoeita, niin laitetaas tähän jos täällä muilla näitä löytyypi enemmälti. Elikkäpäs minulla on swinhoe pariskunta, ja olen miettinyt että missä vaiheessa näistä voi nähdä että rouva voisi pesinnästä olla kiinnostunut, ja ennen kaikkea minkä olette havainnu parhaimmaksi pesäpaikaksi tämmöisille lajeille? Tämä naaras nimittäin menee kyllä ihan koppiinkin ja on tehnyt sinne heinistä sellaisen "kiepin" tapaisen mutta munia ei ole näkynyt. Ajattelin tehdä havuista sellaista seinämää mikä peittäisi entisestään näköyhteyttä tuohon naaraan lempikopperoon jos se vaikka edesauttaisi asiaa. Piilopaikkoja olen väkertänyt erilaisia mutta naaras suosii tuota koppia ja ukko vain esittelee itseään ja pullistelee muttei ole näkynyt polkevankaan tuota naarasta.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Laitanpa tämän tänne myöskin, sinä joka kävit murhaamassa kaikkien rakastaman Tipin,ja koitit lavastaa sen ilveksen tekemäksi,et suinkaan tehnyt yksistään minulle haittaa,vaan hyvin isolle faniporukalle myös,miten meinaat vastaisuudessa toimia kun tontillani,nyt, ei ole yhtään kuollutta kohtaa mikä ei jäisi nauhalle,tiedoksi sinulle ,Tipejä tulee ihan kohta yli kymmenen että revi siitä.
tracopan

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja tracopan »

haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Onpa taas ilahduttavaa katsoa tragopan päivitettyjä linkkiä, kun en ole kerinnyt käymään!!! Hienoille ja mielenkiintoisille lajeille menestystä ja tsemppiä, ja osanotto Tipin johdosta vielä näin julkisesti, siinä sekä oli hieno lajinsa edustaja, suorastaan "lippulaivalaji". Ei uskoisi kyllä Suomesta tuollaista ilkivaltaa nykypäivänä löytyvän, mutta kateellisuus kukoistaa maassamme!!!
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Hannu K, oletko ollut tyytyväinen tekemäsi mutterihäkin toimivuuteen, ja millainen siitä lopulta tuli?? Oletko kenties laittanut siitä kuvia johonkin osioon, en ainakaan löytänyt!? Rakensitko sisätilaa tai katosta samaan yhteyteen?? Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista!!! :smt024
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

Enpäs ole tyytyväinen ainakaan itseeni kun ei tullut tuota mutteritarhaa tehtyä ollenkaan,oli vähän muita kiireitä joten jäi vielä suunnittelutasolle.
Mutta jos ens kesänä saisin sen pystytettyä tuohon etupihalle aitiopaikalle ja kultafasut sinne.
Jossakin olen nähnyt kuvan sellasesta mutteritarhasta mutta en muista missä se oli.
Mutta kun sen saisin ens kesänä tehtyä niin halkaisijana ajattelin jotain 3-4 metriä,ja kattohan olisi komea mitä jyrkemmän saisi tehtyä,sinne harjalle orsia niin antaisi varmaan hyvän suojan tuulelta ja tuiskulta.
On muuten ollut hiljaista tällä kulta/platina osiolla,mutta mulla tällasta tällä kertaa,kevättä odotellessa ja munintaa.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Hannu K. ja miksei muutkin vilkaiskaa YouTubesta hakusanoilla: 1) Korkeasaaren riikinkukot muuttivat uuteen talvitarhaan Ja 2) Riikinkukot kiiruhtivat kohti kosiotantereitaan, noissa näkyy vilaukselta mutteritarha kupolikattoisena joten saa käsityksen vaikka tekisi itse pienemmässä mittakaavassa, ideahan on kuitenkin periaatteessa sama.
Hannu.K

Re: Kulta ja Platinafasaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.K »

No niin,kevättä pukkaa ensimmäiset viisi kultafasun munaa koneessa ja yhdessä jo elonmerkkejä vaikka haudontapäiviä vasta kolme.
Saapas nähdä miten tämävuosi menee tuleeko tipuja hyvin,huonosti,vai hyvinhuonosti.
Riikki filmejä on tyllut kateltua tuolta juutuupista kun ittellä sattuu olemaan pari viimesyksynä kuoriutunutta kukkoa riikkirouva tai pari pitäs vielä löytää.
Vastaa Viestiin