KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kukkojen luonteista ja rodusta riippuu. Toisissa roduissa on vaativammat kukot kun toisissa. Mulla orpingtoneissa on 4 kanaa ja 2 kukkoo ja tulevat hyvin toimeen. Orpit on rauhallisia. Mulla tuli aiemmin yhden pienen roduttoman kanan kans ongelmaa kun toi isompi orppikukko polki vaan sitä ja koko eron takia kattominenkin tuntu pahalta. Se kana lähti pienikokosemman kukon luo.

Kannattaa ottaa huomioon et sekä silkki et orppi kanat on melkosia hautojia :smt047 Tulee ennen pitkää PPAAAAAALLLLJOOON pikkusia sekarotusia tipusia :smt050 Niis ei voi oikein koskaan ennustaa tulevaa ulkonäköö.
Riku

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Riku »

Hmm..pitääpäs sitten vielä miettiä kokoonpanoa...Onko kellään kokemusta eri kokoisista kanoista samassa parvessa? Tuleeko ongelmia? Luonnekkin tottakai vaikuttaa...

Voiko hautovalta ottaa munat pois( streessaako kana tms.) :smt017 Tarkoituksena kun ei tosiaan ole tehtailla ristetytys tipuja :smt047
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Munat voi ottaa pois ja yrittää lopettaa hautominen. Se tosin vaatii jonkin verran itseltä vaivaa, kanat on pitkäpinnasia :smt002 Ja pikkutiput on niin sulosii et voi sinne vaikka vaan yhdenkin jättää haudottavaks :smt003

Mielestäni, kunhan kukko ei ole liian suuri parven pienimmälle rodulle, se sopii. Mutta mieti rauhassa!
Sinisiipi

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Sinisiipi »

En löytäny muutakaan paikkaa missä kysyä, niin koitetaanpa tänne. Elikkäs minulla on perus valkoisia kanoja ja kukkoja. Ovat alunperin kanakasvattamon munista eli jotain lihakanoja. Lekhorneja? Eikös ne jotta valkossii juur ole :smt003
Otin kukoista kuvat kun pitäis ne myyntiin laittaa. Paljonko tämmöisistä vuoden ikäisistä voi pyytääjos mitään edes?

Kuva
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oisko paremmin sitä munintaan jalostettua tyyppiä kuin lihantuottajia (=näyttävät kuvissa niin siroilta ollakseen broiskuja)? Leghorn on ihan ikivanha rotu (ei hybridi) ja sitä ei ole enää vuosikausiin käytetty tuotantokanaloissa (ainakin mitä olen Siipikarjaliiton sivuilta seurannut). Kukoista on valitettavasti! aina ylitarjontaa, joten kaikki eivät pääse eroon itselleen ylimääräisistä kukoista edes antamalla ilmaiseksi...suosittelen siksi siis edullista hintaa. Tämmöiset kukot voivat toki periyttää hyvää munintaa jälkeläisilleen (tai sitten ei, koska hybridien ja risteytysten jälkeläiset ovat aina arpapeliä ;))
Sinisiipi

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Sinisiipi »

Kiitoksia tiedoista. Voi tosiaan olla että munatehtaalta on sukujuuret näillä. Elikkäs koitanko löytää kotia näille pelkällä "risteytys" nimellä?
vardenji

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Myynti-ilmossa voit ihan vaikka mainita taustan. Munintakanaloista harvon saa kukkoja, mun mamma olis varmaan tykänny noista, ellei sillä olis kaks kirjavaa nuorta kukkoo.
HulluKana

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Hei! Olen ihan uusi munanetissä, eikä minulla ole vielä kanoja. Tässä on kuitenkin elätelty kanahaaveita ja houkuttaisi hankkia noin 3 kanaa ja kukko tms. Ja varsinainen asia: syy, miksi kanat kiinnostavat ovat aika pitkälti maatiaskanoissa. Pidän yleensäkin vanhasta suomalaisesta maalaiskulttuuriperinteestä ja nuo maatiaskana-asiat on pyörineet mielessä pitkään ja olen lukenut noista runsaasti netistä (etenkin täältä munanetistä). Kanat tulisivat kuitenkin taajamaan (HILJAINEN pikkukaupungin asuma-alue), joten olisiko se ihan törkeyden huippu suuresti arvostamiani maatiaiskanoja kohtaan? Etenkin kun ei ole mahdollista laajentaa kanalaa loputtomiin, niin, että lopuksi olisi mitään 20-30 siipiveikkoa. Eli kaannan kasvattamisasiat jäisivät hyvin vähäisiksi (saattaisihan sitä teettää tipupesueen/kesä tai harvemmin ja myydä/luovuttaa ko. yksilöitä vastuullisille ja valistuneille säilyttäjille. Eikös kuitenkin jokainen kana lisää - missä tahansa niille löytyy vain tilaa ja valistunut kasvattaja - kanakantaan ole kuitenkin sen kanamäärän plussaa kannalle?

Olen pohjalaisena tietenkin kiinnostunut lähinnä ilmajokisesta kannasta..mutta en ole vielä tehnyt lopullista päätöstä. Onhan noilla jo aika paljon noita kasvattajia..mutta tekeepi niin mieli semmoisia hankkia. Olisipa olemassa joku "partneri"-ohjelma, jossa voisi olla jonkun varsinaisen säilyttäjän "sivukanala"..tämä henkilö voisi kasvattaa kanoja ja vaihtaa esim. kukkoa varsinaiselta säilyttäjältä joskus tms. Tämmösissä pikkukanaloissa ei ois edes mitään sekottumisen vaaraa, kun ihminen pitäisi todellakin vain sen 4-6 kanaa tietystä maatiaskannasta.

Mitäs sanoo maatias-asiantuntijat täällä? Myisikö kukaan vastuunsatunteva valistunut säilyttäjä kanasia tämmöselle minikanalalle, jossa olisi vaan tyyliin 3-4 kanaa + kukko? Ja siis en ole mikään "kerää koko sarja"-tyyppinen ihminen, eli en haluis kuin yhtä kantaa, eli ne olisivat kaikki noita ilmiksiä (tai mihin nyt sitten päätyisinkin). Tuolla määrällä ei varmaan itse voi säilytysohjelmaan liittyä?
kanamummo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tottamaar se tolleenkin kulkee, ja tervetuloa! Luulekkonää että se jää 3-4 kanaan... HEH! :smt005 Lähtee lapasesta ja kevyesti!
Ilmajokiset on sitte melekosen lahjakkaita hautomaan eli ne voi päättää että meitä on ens kesänä viistoista eikä kolme kappaletta.
HulluKana

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Jos olisi maalaistalo niin annettais varmaan mopon lähteä ihan vapaasti käpälästä :smt005 Kaupungissa vois kuitenkin naapurustolla olla vähän sanottavaa tuohon asiaan. :smt014

Mulla kyllä on semmosia sukulaisia, joilla on vähän tiluksia ottaa kantsuja..ja mahdollisesti alttiita kanakuumetartunnalle - saattais lähteä ilmikset nousuun :smt003
Erica

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Erica »

Hassusti kysytty, tiedän, mutta mitkä ovat ehdottomasti huonoimmat puolet kanojen pitämisessä? Poikaystävä haluaa nyt tietää kaikki huonot puolet ennenkuin kanoja hankimme, ettei tule yllätyksenä.

Itse en keksinyt kuin nämä:
-Vaativat päivittäistä hoitoa eli reissuun ei noin vain lähdetä
-Tietenkin ylimääräinen päivittäinen työ ruokkimisessa, siivoamisessa ja kanojen terveyden tarkastamisessa (tosin jos palkkioksia saa niitä oikeesti onnelisten kanojen munia niin on kyllä sen arvoista!)
-Eläimiin kiintyy, eli lopetus voi olla vaikeaa
-Mahdolliset loiset ja salmonella
-Kukon kiekuminen (noh, siis, kuinka kauheeta tämä oikeesti on? :smt005 )

Ja onko kukaan laskenut mitä vaikka neljä kanaa ja yksi kukko maksaa vuodessa? Rehut, pehku, matolääkkeet jne? Ei nyt kanalan lämmityskustannuksia tai kanalan rakentamista lasketa mukaan. :smt002
malla

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja malla »

HulluKana kirjoitti:Kanat tulisivat kuitenkin taajamaan (HILJAINEN pikkukaupungin asuma-alue)
Kukosta lähtee sitten ääntä melkoisesti ja pitkin päivää. Naapureita on hyvä informoida ennen pikkuparven hankintaa, ettei tule ikävyyksiä. Me asumme laajahkon viljelysaukeaman laidassa ja omien ilmajokiskukkojemme lisäksi kuulemme naapurikukkojen kieunnan kilometrin parin säteeltä. Omasta mielestämme rattoisaa, mutta nurinaakin on näillä nurkilla kuultu.

Ihan fiksuja pohtii Erica. Mutta kun kanahulluus käy päälle, huonoja puolia ei kohta paljon tunnistakaan... ellei nyt esim. just meikämamiksen kohdalla tuo väistämätön teurastusruljanssi silloin tällöin. Hankalammatkin kokemukset kartuttavat tietotaitoa ja vain lisäävät kiinnostusta kananpitoon ja/tai maatiaissäilytykseen.
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Erica kirjoitti:Hassusti kysytty, tiedän, mutta mitkä ovat ehdottomasti huonoimmat puolet kanojen pitämisessä? Poikaystävä haluaa nyt tietää kaikki huonot puolet ennenkuin kanoja hankimme, ettei tule yllätyksenä.

Itse en keksinyt kuin nämä:
-Vaativat päivittäistä hoitoa eli reissuun ei noin vain lähdetä
-Tietenkin ylimääräinen päivittäinen työ ruokkimisessa, siivoamisessa ja kanojen terveyden tarkastamisessa (tosin jos palkkioksia saa niitä oikeesti onnelisten kanojen munia niin on kyllä sen arvoista!)
-Eläimiin kiintyy, eli lopetus voi olla vaikeaa
-Mahdolliset loiset ja salmonella
-Kukon kiekuminen (noh, siis, kuinka kauheeta tämä oikeesti on? :smt005 )
Tossa teille ääninäytettä
Kuva :smt005
kukko

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kukko »

Milloin kana tai kukko on nuorikko ja milloin se on kehittynyt täysin
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mun käsittääkseni nuorikko vaihe alkaa silloin kun yksilö on n. 2kk ikäinen ja kestää siihen saakka kunnes on sukukypsä eli kunnes kukot alkaa polkemaan ja pystyvät hedelmöittämään ja kanat vastaavasti kun antautuvat poljettaviksi ja alkavat munimaan ... eli kannasta ja lajista riippuen n. 4-6kk ikäisinä :smt047 Jotkin kypsyvät hitaamminkin. :-" Sanoisin että omasta mielestäni täysin aikuinen kana tai kukko on ainakin vuoden parin ikäinen...
Vastaa Viestiin