Lihakana

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
MerjaN

Lihakana

Viesti Kirjoittaja MerjaN »

Mitä kanarotua suosittelette lihatuotantoon kanaharrastajalle?
MerjaN

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja MerjaN »

Yritän tässä opiskella asiaa. Olin jo ottamassa orbingtonia, mutta nyt olisin kallistumassa sussexiin tai wyandotteen. ...tai johonkin, josta en vielä edes tiedä. Toiveena iso, rauhallinen, säänkestävä, ei tautiherkkä, hyvä lihantuotanto ja saisihan niitä muniakin tulla.
Goodman

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Tuossa alempana on vanhempi topikki "Suositelkaapa rotua!", jossa sivutaan samaa asiaa :http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=11&t=30875
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Broileri!!! Hakkaa rotukanat mennen tullen, kasvu huimaa, terveitä ovat olleet, syö vähemmän kuin orppi, luonne rauhallinen ja mukava ja kaiken lisäksi munintahybridin jälkeen paras munija. Mulla hubbardeja ja harkitsen vakavasti kaikkista muista roduista ja risteyksistä luopumista koska nyt vahvasti näyttää siltä että nämä ovat kotitarvekanalaan täydellisiä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Goodman

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Wow! Mistä noita broilereita saa, myykö joku kasvattamo? Olen kuvitellut, ettei niitä mielellään harrastelijoille myydä. Jos Maattari myyt siitosmunia haudotukseen, niin varaan heti muutaman. Mitä rotua ne eniten muistuttavat noin ulkoisesti?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Muistuttaisikohan nämä eniten sussexeja mutta ovat paljon lihaksikkaampia ja painavampia. Menevät hyvin orrelle yöksi. Liikkuvat hyvin, samalla tavalla vaappuen kuin orpit ja paljon ketterämmin kuin aikuiset butit.
Täällä muniksessa oli viime vuonna kasvattamo joka näitä myi harrastelijoille. En tiedä myyvätkö tänä vuonna, viime vuonna varauksia oli paljon mutta kun tiput piti hakea niin varaajat tekivät oharit. Voi olla että halu myydä kotitarvekasvattelijoille jäi siihen. Laitoin heille kyselyn, infoan kun vastaavat.
Olen näitä hautonut puhtaina broiskuina yhden koneellisen. Hedelmöittyminen on ollut huonompi verrattuna rotukanoihin ja enemmän on mennyt kesken haudonnan alussa, ekan läpivalaisun jälkeen. eli 10/24 kuoriutui, 7 oli tyhjää ja 4 meni kesken ja kolme ei kuoriutunut, eli paremmin voisi mennä. Mulle tuo on kuitenkin pieni ongelma, haudotetaan sitten enemmän . Tiput ovat terveitä ja kasvavat hyvin, kaikki hengissä, 3 viikkoisia.
Koneessa on nyt marans-broileri munia, näissäkin oli aika paljon tyhjiä. Viimeinen läpivalaisu tehty eilen ja 14 munaa jäi kuoriutumaan, la keskiviikkona.
Tänään vaihdoin kukot takaisin, muutaman viikon päästä laitan taas uuden koneellisen puhtaita broilereita tulemaan, katsotaan onko mikään muuttunut.
Goodmanille yv.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Virossa keväisillä kukkamarkkinoilla olen nähnyt myytävänä mm. broilertipuja.
Eihän niitä tietenkään olisi saanut tuoda Suomeen, ostaa tietenkin olis voinut. Enkä enää muista hintaakaan, sen vain että kalliita ne eivät olleet. Enkä alkanut kysellä ovatko sukupuolilajiteltuja.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Naapuri soitti kesällä ja kyseli lopettaisinko pari 3,5 kuista kukkopoikaa jotka hyökkivät päälle, saisin pitää lihat. Vastasin että tuo tänne vaan, noin nuoressa ei ole mitään syötävää mutta voin lyödä pään poikki ja syöttää koirille. Naapuri sanoi että kukkelit ovat isoja ja vastasin ylimielisesti että onhan näitä lihaksi jo melkosen monta vuotta kasvatettu ja mikään ei ole paistikoossa 3,5 kuisena. Naapuri tuli kukkoinensa ja kun roikotin ruhoa pään irroituksen jälkeen huomasin että on ihan hyvän kokoinen, eivät sitten menneetkään koirille vaan nypittiin ja suolistettiin, painoivat paistkunnossa kummatkin himpun päälle 1300g :shock: . Toinen syöty ja niin hyvää kanaa en ole ikinä syönyt, mureaa ja hyvää. Jotain ihan umpisekarotuisia jotka naapuri oli tipuina saanut työkaveriltaan. Pitää pyytää naapurilta siitosmunia keväällä ja pyytää anteeksi asennettani, mäkin haluan tuollaisia kanoja. Päältäpäin eivät olleet ison näköisiä, muistuttivat kääpiökotsia mutta vähemmän sulkia jaloissa. Tätä tarinaa en olisi ikinä uskonut jos lukisin sen täältä mutta nyt tuli itse koettua.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SiniS

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Minä sekaan samaan ketjuun, kun asiaa juuri aamulla mietin. Mikä olis hyötysuhteelta paras rotu, kun haen nopeaa kasvua, hyvää rehunkäyttöä, muniakin sais tulla, hautomainto olis plussaa ja hyvää säänkestävyyttä. Lähinnä "keskenkasvuisia" koirille syöttäisin, ei tarttis ihan mahdottoman isoksi edes kasvatella.

Sen verran vauhdilla katos koiran suuhun yöllä kupsahtanut kana, että aloin miettiä lihakasvatusta ihan tosissaan. Isäntä taas innostuu kovasti :-" :smt044
Lihakanakani
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Maalis 2022, 10:57

Re: Lihakana

Viesti Kirjoittaja Lihakanakani »

Olen tässä maailmantilanteessa alkanut miettiä että miten saisi tuotettua sen lihan mitä itse syö.
Parasta lihakanaa (saa myös munia ja tehdä lisää lihakanoja/kukkoja) olisin siis tässä varovaisesti kuulostelemassa.
Ei ole aikaisempaa kokemusta kanoista ollenkaan.
Vastaa Viestiin