Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Joopa joo,t'ätä tää justiin on,ja vielä,aikanaan kuulin että sellaisiaki kanoja on vielä olemassa kuin maatiaiskanoja,ne on sellaisia jotka hautoo tipuja ja hoitaa niitä,halusin niitä,ensin alhoja kun en tienny
että ilmajokisiaki on olemassa,sitte vielä tiina tuovisen suosittamana jussiloita ilmisten rinnalle,minä en jussiloissa nähnyt kovinkaan paljo maatiaisuutta,no,väritys nyt on aika maatiaismainen ja erinomaisia tuotantokanojen veroisia munijoita,noin vuoden meillä oli vaan jussiloita,viimeisin yksilö muutti poriin,esi-isiensä parveen,ilmajokiset on ja pysyy meillä :smt023
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Hiltalle ja Saralelelle: Kyllähän se jämijärveläisten yhdistäminen Jussilan kantaan silloin - olisiko siitä reilut viisi vuotta ? - oli ihan järkevää ja oikein. Jämijärveläisten parvipolveutuminen Lepolalta oli tiedossa ja varmistettu. Minä olen Teuvo Puskan kanssa keskustellut kahteenkin otteeseen, eikä tässä mitään epäselvää ole. Puska oli pitänyt kannan puhtaana. Mutta hän oli myynyt jämijärveläisiä muillekin kuin Altti Viitaselle ja ilmeisesti yhden tällaisen parven jälkeläistöä päätyi lopulta ainakin 2-3 omistajanvaihdoksen kautta MariP:lle. Emme voi tietää olivatko nämä kananpitäjät pitäneet kannan puhtaana. Ehkä olivat, ehkä eivät. Ainakin Dalma-kana on väritykseltään sellainen jota Lepola ja Puska kiistävät heillä esiintyneen. Joka tapauksessa Dalma siirtyi MariP:ltä Viitasille ja tällöin tapahtui tavallaan uusi kantojen yhdistäminen. Dalma tulkittiin jämijärveläiseksi, siis Jussilaksi, vaikka sen polveutumista ei pystytty varmistamaan. Se oli sitä aikaa kun Alhon kantaankin otettiin uutta, sittemmin kovin epäilyttäväksi osoittautunutta ainesta valokuvien perusteella. Ja itse asiassa koko tyrnäväläinen kanta on vastaavalla tavalla polveutumiseltaan pimennosta tullut. Maatiaiskanan säilyttämisen perusperiaate oli siinä vaiheessa hämärtynyt; ei pidetty alkuperän varmistamista kovinkaan tärkeänä, vaan säilytysohjelman määrällistä riemukulkua tavoiteltavampana asiana. Kunnes sitten viime vuonna tuli muutos. Dalma toi Viitasille kaivattua lisääntymiskykyä ja nyt Jussilan kanta on lähtenyt runsastumaan uudestaan kahdesta pisteestä; toinen ryhmä on suoraan Lepolalta saatua ainesta, toinen taas näitä joilla on Dalma sukutaustassaan. Saralele kysyy miksei näitä nyt voisi yhdistää. Hän on aktiivisesti kysellytkin kukkoja ja siitosmunia (ei minulta, mutta minulta lintunsa saaneelta). Mutta jos nämä mainitsemani ryhmät nyt yhdistetään, saadaan maatiaiskanakanta, joka on yhdeltä sukutaustan syrjältään periytymiseltään epävarma. Eli palattaisiin aikaan parin vuoden taakse, jolloin varmuudella aitoa Jussilan kantaa olisi vain Timo Lepolalla. Kun meillä on olemassa aito geenianes, jonka polveutuminen tiedetään jopa 30-luvulle asti, niin haluan pitää sen sellaisena. Haluan siis SÄILYTTÄÄ alkuperäisiä geenejä. Koirankasvattajalle peruskauraa, ettei väliin omin lupineen laitella muuta kuin oman rodun ainesta. Tässä perusteluja miksi kaksi tämänhetkistä Jussilan linjaa on viisasta pitää ainakin toistaiseksi erillään. DNA-testitulokset voivat muuttaa tilannetta tai olla muuttamatta. Ne voivat muuttaa tilannetta jopa hämäläisen kannan suuntaan. Lautapihdin vuoden vierailu Jussilan kannassa toi ainakin minulle arvokasta tietoa. Nimittäin Lautapihti kritisoi voimakkaasti jämijärveläistensä käyttäytymisominaisuuksia ja kuolleisuutta, joissa suhteissa hänen kanansa vaikuttavat eroavan omistani todella paljon. Olen pohtinut, onko tämä kenties selvin osoitus jämijärveläisten osittaisesta vierassukuisuudesta - värityspoikkeamia selvempi? Summa summarum: tällä hetkellä minä en näe mitään mahdollisuutta enkä järkeä luoda/levittää jussilalais-jämijärveläistä yhteiskantaa. Jos Lepolalta saadusta Jussilan aineksesta saadaan runsastumaan useille säilyttäjille elinvoimainen maatiaiskanakanta, minun tavoitteeni on toteutunut. Se tavoite oli varmistaa alkuperäisten geenien säilyminen tilanteessa joss MTT:n säilyttämisohjelmassa oli enää 11 jussilalaista jäljellä, eikä niistäkään (silloin en tätä tiennyt) yksikään varmuudella alkuperäistä kantaa/geeniainesta. Nyt menen istumaan vapaapäivän ratoksi tipukarsinan reunalle; niitä on mukavaa seurata, kolmeviikkoiset kukkopojat kiekuvat jo!
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

No minä olen siitä asti kun olen asioista jotenkuten perillä ollut, yrittänyt etsiä nimenomaan jämijärveläistä kukkoa tai munia, en tiedä olenko vahingoissa jossain vaiheessa kysynyt joltain Lepolan säilyttäjältä, mutta en siis todellakaan aio alkaa näitä nyt yhdistelmään.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Totta, mitä Talbot lopuksi sanoi tipujen seuraamisen mukavuudesta! Tässä näitä meillä olevia pieniä tipusia, ikää ruhtinaalliset 2 vrk!
Myös näitä on mukava seurata!
Kuva

Kuva
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Mukavaa pääsiäistä kaikille!
Kuva
Tavast

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Hieno pääsiäiskortti :smt060
Hyvää Pääsiäistä kaikille!
fasunen

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja fasunen »

No eikös tuo nyt ollut ihan selkeää että jämijärven kantaan on jossain vaiheessa tullut epäselvää ainesta, joten parempi pitää erossa lepolan jussiloista.
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Saralelen Jämijärveläiset kolme kanaa ja kukko muuttivat tänään minulle tänne Pohjois-Savoon. Tuovisen Tiinan ohjeiden mukaan lisään tuota parvea ja odotan lisätietoa MTT:ltä.
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Olen tässä edelleen ihan ymmälläni enkä tiedä nyt mitä oikein tekisin. Vaihtoehto a)lisätä omia kanoja b)hankkia jotain muita tilalle, ja antaa nykyiset eteenpäin. Oikeastaan olen vähän pettynyt, kun kuvittelin hankkivani ehta aitoja maatiaisia, ja nyt Jämijärveläiset eivät ehkä olekkaan niitä. Omaa tyhmyyttä tietysti haluta jotain erikoisempaa ottamatta selvää siitä kunnolla. Mutta oppirahat on tietysti aina maksettava! :)
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Juu minen jaksanu ja kanaset lähti pandalle.
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Jazz kirjoitti:Olen tässä edelleen ihan ymmälläni enkä tiedä nyt mitä oikein tekisin. Vaihtoehto a)lisätä omia kanoja b)hankkia jotain muita tilalle, ja antaa nykyiset eteenpäin.
Pidä rauhassa omiasi ja nauti tuotoksista. Jos jatkossa haluat puhtaita Jussiloita eiköhän niitä ala kohta olemaan saatavilla. Luulisin että ainakin Talbotilla hautomakone hyrrää taukoamatta? Voin toki olla väärässäkin. Hän ei ole nyt paljon toimistaan kirjoitellut. Tässä tapauksessa olisi kyllä syytä laittaa vanha kanta eteenpäin ettei sen kanssa satu vahinkoa. No ne oppirahat tulee aina välillä maksuun itse kullekin :smt021
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Aikuisia Jussiloita, näitä minun levittämiäni Lepolalta saatua sukua, on nyt 10+19 neljässä eri paikassa. Fogolla on kasvamassa 11 poikasta ja minulla 15. Minulta lähtee parin viikon päästä aloitusparvi yhdelle uudelle säilyttäjälle. Sitten haudotan lisää. Mutta kokonaismäärä on siis tällä hetkellä 55 kpl. Rauhallisesti edetään.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Meidän kasvavassa sakissa näyttäisi olevan aika reilusti kukkoja. No, syksyllä päästään toteamaan onko se Coq au vin niin herkullista mitä toiset väittävät :D
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Meillä näyttäisi nuorisossa olevan 3-4 kukkoa ja 11-12 kanaa.. Meille on Fogon kanssa kehittymässä työnjako: minä kasvatan kanat ja Fogo pitää kukkoreserviä. Se sopiikin avariin Kernaalan kylämaisemiin, missä kukon kieunta kantaa todella hyvin ja kaus. Ja samalla hoituu monimuotoisuus. Minä suunnittelenkin jo jättäväni ensi talveksi vähemmän kukkosia kuin täksi talveksi. :smt001
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Elmerin kiekuminen kuuluu kyllä kauas! Kyläläiset vielä kilometrinkin päässä ovat sanoneet kuulleensa Elmerin äänenavauksia kesäaamuisin. Tiedä sitten, mitä tykkäävät kun täällä näitä äänenavaajia on vähän reilummin tänä kesänä... Kuva
Vastaa Viestiin