Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Nämä meidän Jussilat ovatkin jämijärveläistä kantaa, Tiina Tuovisen mukaan..
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Thanks Saralele. Mistähän mie sen kukon vaan noille vielä vaan taikoisin... :smt003
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mun pitäis kans saada uus kukko kohta eikä pari kanaakaan ois pahitteeksi, niitä on vaan kolme. Ja tuo kukko on niistä yhden isä. Kovasti pitäs saada porukka lisääntymään.
fasunen

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Siis onko jämijärveläiset erotettu nyt takaisin omaksi kannakseen vai mitä täh?
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

En tiedä, mutta mulle sanottiin että nuo on jämijärveläistä haaraa nuo meidän kanat.

Ehkä vähän sekavaa tää, sais nyt jostain selkeät ohjeet että yhdistetäänkö vai pidetään erillään.
fasunen

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Entä jos kysyisit asian ihan suoraan noin että voinko nyt yhdistää vai enkö? Vai odotetaanko tässä nyt vielä niitä dna testien tuloksia?
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Laitoin just sähköpostia aiheesta, vastausta odotellessa.. :smt001


Sain vastauksen, ei pidä mennä sekoittamaan!!
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Jos mahdollista, kukon metsästys muuttui vieläkin vaikeammaksi :smt017 Minkäverran lie noita Jämijärveläisiä edes olemassa?
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mulle sanottiin, että jos ei uutta verta saa niin kasvatan vaan tuota omaa laumaa ja sitte ristiin astutusta, vaikka sukusiitosta tulisikin.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Jämijärveläisiä ei oo ainakaan säilyttäjistä muilla ku meillä ja Altti Viitasella.
Iittalan Jussi

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iittalan Jussi »

Mä en kyllä ihan nyt ymmärrä tätä juttua. Jos entinen Jämijärveläinen kanta on todettu Jussilaksi ja siihen on jossain vaiheessa sekoitettu jotain toista kantaa, miten siitä voi tulla jokin uusi maatiaiskanta?

Jos minä sekoitan omaan parveen jotain toista kantaa voinko sen nimetä omalla nimelläni ja alkaa sen kannan säilyttäjäksi? Näinkö MTT:llä perinnekanakannat säilyy?

Niinkuin sanoin en asioista mitään tiedä, enkä juuri ymmärräkään. Pahoittelut ehkä turhasta kommentoinnista.
Viimeksi muokannut Iittalan Jussi, 27 Maalis 2013, 20:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Kuinkahan kauan niissä dna- testien tuloksissa sitten kestää että sais nyt jotain tolkkua tästä asiasta..
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kaikki viestit ovat olleet asiallisia ja tarpeellisia :smt001 Eikä tässä oikeesti mitään epäselvääkään ole. MTT:nkin mukaan Jussilan kannan kantatila on Timo Lepolalla Iittalassa. Minun jussilalaiset ovat Lepolalta, Fogon, Iittalan Jussin ja Nuuhqun minulta. Jo vuonna 1991 Lepolalta haki jussilalaisia Teuvo Puska. Hänen kanansa nimettiin uudestaan jämijärveläisiksi ja otettiin säilyttämisohjelmaan perustamisvaiheessa tällä nimellä. Myöhemmin selvisi jämijärveläisten alkuperä, joten ne liitettiin Jussilan kantaan, mihin kuuluivatkin. Jämijärveläisten ainoa säilyttäjä oli vuosien ajan Altti Viitanen (Hopeapajun isä), joka oli saanut kanansa Puskalta. Viitasella lisääntyminen ei ottanut onnistuakseen ja Viitaset saivat jokunen vuosi sitten Keski-Suomesta MarIP:ltä kanan, jonka kerrottiin olevan jämijärveläistä, siis Jussilan kantaa. MTT hyväksyi sen kanan Jussilan kantaan. Viitasilla saatiin poikasia ko. kanasta, ja näitä meni Lautapihdille ja Tuohikselle 2011-2012. Lautapihdiltä meni sekä poikasia että hänen alun perin Viitasilta saamansa aikuisina Saralelelle ja poikasia/nuorikoita myös Jazzille. Pandan kaksi kanaa ovat Saraleleltä. DNA-määritystä varten on otettu näytteet meiltä ja Viitasilta. On kuitenkin syytä muistaa, etteivät DNA-testitulokset välttämättä suoraan kerro miten läheistä sukua minun ja Viitasten linnut ovat. Ei DNA ole taikasana, joka vahvistaa ovatko nykyiset jämijärveläiset puhdasta Jussilan kantaa vai eivät. Jämijärveläisten polveutumista DNA-testi ei voi sataprosenttisesti vahvistaa, epävarmuuden aukko jämijärveläisten sukutaustassa on ja pysyy (lue aiemmat viestini) ja valkoinen väri vahvistaa epäluuloja jotka voivat siis olla turhiakin. Tässä ei ole mitään epäselvää eikä kukaan meistä nykyisin mukana olevista ole toiminut väärin. Mutta me joilla on suoraan Lepolalta saatua geeniperimää emme riskeeraa omaa varmasti puhdasta ainestamme tässä tilanteessa. Se on tosi harmi, minullakin olisi kukkoja vaikka kuinka monta kun pidin niitä ison joukon varmuuden vuoksi ja monimuotoisuuden maksimoimiseksi yli talven. Veivät monta kanapaikkaa... Vaikka jämijärveläisten taustassa on se selvittämätön aukko, yhtä kaikki ne ovat maatiaiskanoja siinä missä monet muutkin kannat joiden polveutumisessa on selvittämättömiä lenkkejä. MTT joutuu hyväksymään nämä maatiaiskanakannoiksi kun ei muuta voi, ja onhan niiden geenistön valtaosa varmastikin aitoa alkuperää. Minua harmittaa tämä tilanne valtavasti, mutta mitään järkeä sekoittaa jussilan peruskantaa ja jämijärveläisiä ei tällä hetkellä ole. Onneksi Jussilan peruskannan määrä on kasvanut, ja ovat osoittautuneet hyvin lisääntyviksi ja hedelmällisiksi. Näitä on nyt muualla kuin Lepolalla 10+19 aikuista laskujeni mukaan ja poikasia kasvamassa 20-30. Eikä kevät ole vielä edes alkanut.
saralele

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Mikä järki siinä siten on että ne on ensin yhdistetty, ja nyt niitä ei sitten saakkaan mennä sekoittamaan keskenään?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpa hurjaa touhua, eikä vaikuta kovin järkevältä! :shock: Aikoinaan oli puhetta, että ihan varmojen tietojen perusteella nämä (jämijärveläiset ja jussilat/lepolat/valkeakoskelaiset) on yhdistetty...
Vastaa Viestiin