Paras liharotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kylmimmillään kävi -37 asteessa ja silloin en tosiaan kehdannut pitää kylmässä! Kannoin kaikki sisälle kanalaan, mutta jätin luukun kylmään tilaan auki (se oli auki koko talven, eli kanatkin pääsi "ulkoilemaan" vapaasti). Aamuun mennessä kaikki olivat löytäneet tiensä luukusta takaisin ulos... Missään vaiheessa ei ollut mitään oireitakaan että jollain olisi jalat palelleet tms. Jos olisi ollut tarvis, niin olisin saanut laitettua lämpölampun niiden nukkumapaikan yläpuolelle. Ruokaa menee kyllä tosiaan paljon ja sen on syytä olla aika tuhtia.
Xaus

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä alan kans kallistumaan lihantuotannossa tuohon ankkaan, varsinkin, jos ne pärjäävät pakkasasteissa. Nuo butit eivät jotenkin iske. :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ankkaa olen mäkin miettinyt mutta kun en pidä ankan lihasta enkä munista. Hanhista olen haaveillut, liha on hyvää. Vaan kun nuo muut linnut eivät korvaa sitä kananlihaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Munat on hyviä keitettyinä ja leipomuksissa. Paistettuna ei.
Mutta se liha (kuolaava hymiö)
Ja sehän on siis huipputerveellistä!! Ankanlihanssa on omega3 happoja ja sen rasva!! Huippu paistinrasvaa. Ravintoloiden gourmetrasvaa!
Elkää vaan laskeko hukkaan rasvoja>!!!!
Karpille ihan huippua :)
mik

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja mik »

noi butit onki oksettavii. Mulle ei tuu enää ikinä.
Mä suunnittelin itselle semmosta koktailia, et muutama kalkkuna (pronsseja), helmikanoja ja sit orppeja. Ideana se, et kalkkuna ja helmikana munii vaam kesäsin, joten hyvän ikäistä lihaa ei oo saatavissa ympäri vuoden. Orppi ois se läpi vuoden lihaa tuottava. Ja maatiaiset hoitais munatuotannon ja kukkopojat koirille.
Noi helmikanat ja kalkkunat ei oo kovin tuottavia, mut eiköhän tänne tilalle saa yhden ihmisen tarpeisiin riittävästi.

Ankkoja tai hanhia en voi ottaa, kun mun ainut vesielementti on tuolla metsän keskellä ja kuivina kesinä voi kuivuu kokonaan.
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä kokeilen noilla faverolleilla ja mahdollisesti niihin sitten yhdistän jossain vaiheessa australorpsia. Kalkkunat mä laitan kokonaan pois, siihen nähden mitä ne syö ja mitä munii niin ei kannata pitäminen (ja mitä ne paskoo ja huutaa :smt003 ) Maatiaiset saa nyt toistaiseksi jäädä vielä kun tilaa niille on.

Noita ankkoja mä voisin niin kokeilla, että pitäisin talven hanhien kanssa ulkotarhassa, jos eivät kestä kylmää niin sitten ne syödään jo talvella. Mulla ei ole mahdollisuutta viedä pakkasilla niitä sisään ja sitten taas ulos, lämpölamppu on mahdollista laittaa koppiin. Meneekö ankat tällaisessa kopassa? Ilman possuja tietenkin :smt005
Kuva
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Pikkasia possuja Suwitsulla :)
No syksyllä jo ovat isoja. Meillä oli vaan lähtiessä jo paljon isompia.

MIK!
Muista tuo Myskiankka, se kun ei tarvitse lampea!!!!!
Porukoilla on mökillä kolme lampea ja veivät sinne kolme aikuista myskiä.
Nauttivat kovasti vedestä MUTTA nilkkavedessä :smt003
Ekakerralla pyrähtivät uimaan, mutta heti takaisin.
Niiden höyhenyskään ei ole kuin ankalla ja hanhella. Se ei kestä uimista.
Joten kahluu allas riittää mainiosti.
Kuva
Tässä on myskien lempipaikka vaikka minulla on isot ojat missä pystyisi uimaan. Eivät halua!!??
Naapurin ankat taas vietti niissä aina kesät. Suuri ero myskillä ja ankalla. Mutta liha yhtä hyvää ellei parempaa ;)
siimis

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei mullakaan ole mitään vesielementtiä ennestään, kyllä sellaisen voi rakentaa kuivanmaan tontillekin. Nyt meilläkin mennään vesipaljuilla, ihan hyvin menee niilläkin. Olishan se kiva tarjota räpyläjaloille kunnon lutakko, mutta joutuvat nyt vielä odottelemaan.

Tuo possukoppi menee varmasti ankoille aivan mainiosti talveksi, etenkin jos on lämpölamppuun mahdollisuus. Kuivaa pehkua vaan lisäilet ja ehkä oviaukkoon joku verho säänsuojaksi.
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Luin maataluosnäyttelylehteä, Farmaria, ja siinä oli kirjoitus kanalasta jossa kasvatetaan kukonpoikaa (ärsyttävän harhaanjohtava nimi lanseerattu taas broilerille). Tuotannossa on 5500 yksilöä ja tuotannossa on ideana parempi laatu ja hitaampi kasvu. Siinä sanotaan että broileri painaa 5 viikon ikäisenä 2 kiloa(!!!) ja tämän tilan kukonpoika (erilaisella tavalla kasvatettu broileri) teurastetaan 7 viikon ikäisenä ja se painaa silloin noin kilon.

Näitä painoja mietittiin miehen kanssa jo aikaisemmin kun puhuttiin tästä keskustelusta muniksessa. Mies on ehdottomasti sitä mieltä että orppi on paras lihantuotantoon ja minä vähän meinasin että faverolle olisi parempi. Vaikea tietää, kun pitäisi mitata syötetty ruoka ennenkuin voi sanoa mitään faktaa. Mutta keskustelun ja lehtijutun innoittamana se ehkä vielä uteliaisuudesta tehdään. Olisipa kiva jos joku muukin lähtisi rotujen vertailuun mukaan. :smt006

Nyt jo käytiin mielenkiinnosta punnitsemassa meidän kasvavia nuoria. Todettiin että ihan helposti orpilla pääsee tuohon kilon painoon 7 viikon iässä. Meillä on kaksi 9 viikkoista orppia, niiden painot oli 1480 ja 1420g. Tänään 8 viikkoa täyttävät oli lähes samassa koossa, eli 1390 ja 1470g. Kuuden viikon ikäiset painoi kaikki alle kilon, osa enemmän ja osa vain joitain grammoja alle.

Harmi kun faverolleja ei ollut vertailtavaksi sopivan ikäisiä, punnittiin kyllä neljän viikon ikäisiä ja ne oli samoissa painoissa kuin orpitkin. Eli näillä roduilla painoltaa pääsisi varmasti hyviin tuloksiin jos ne vielä kasvattaisi lihantuotantoa ajatellen. Meillähän on yritetty ensisijaisesti saada kasvu terveenä ja ei liian nopeana, koska lihantuotolla ei ole väliä. Poikaset on myös saaneet liikkua isoissa tiloissa ja kasvaneet ulko-olosuhteissa joissa sää varmasti on kasvuun vaikuttava rasite. Ja lisälämmöt on minimoitu ja ruokaa kevennetty sitä mukaa kun sen on voinut tehdä tervettä kehitystä ajatellen.
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Vielä lisää.. Eli punnittiin vertailuna myös munijarotuisten poikasia. 9 viikon iässä munijaristeytys oli 950 grammaa ja 6 viikon iässä alle puoli kiloa. Eroa orpingtoneihin oli nuorempana about puolet ja vanhempana kolmasosa. Tosin kun meillä on noita punnittavia niin vähän, että mitään keskiarvoja ei pysty sanomaan, mutta ihan omasta mielenkiinnosta näitä katsottiin. Ja punnitaan lisää kun nyt neljän viikon ikäiset kasvaa. :smt001
Suvianne

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta onko se teuraspaino se kilo?
Paljonko sellainen 1400 painava painaa teurastettuna?

On kyllä lyhyt aika tuo 7 viikkoa!?
Olen aina luullut että kanat teurastetaan vuoden ikäisenä vai onko kukkopoika sitten ihan eri tuote?
Eli kanoja ei teurasteta 7 viikon iässä?
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Kyllä ne kaikki, kukot ja kanat, teurastetaan 7 viikon ikäisenä ja painavat lehtijutun perusteella silloin kilon. Siis tässä kyseisssä hitaassa kasvatuksessa. Ja se kukonpoika on ihan vain uudestaan lanseerattu nimitys Rossille, eli kun broilerilla alkaa olla huono kaiku ihmisten korvissa, niin tuottajat vaihtaa nimeä. Ehkä seuraavaksi myyvät kanantyttöjä.
smari

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja smari »

Tässä linkki ylen sivuille joissa kerrotaan broilerista: http://beta.yle.fi/ross508/ Siinä mainitaan vähän eri luvut jotka kirjoitin lehtijutun perusteella, eli ylen sivulla broileri painaa 1.7 kiloa kuuden viikon teurastuksessa. Pliis, punnitkaapa kanojenne, olisi kiva tietää muidenkin painoja.
Suwitsu

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Hyi olkoon että ällöttää aina noi broilerien kuvat kun niitä näkee :smt009

Noi nimet on muuten tosi harhaanjohtavia. "Kukonpojat" on ihan samaa rotua kuin perinteiset broilerit. Mutta kuulostaahan se paljon paremmalta ja kun paketissa lukee vielä "onnellista" niin pakkohan sen olla hyvää..

Meillä alkaa olla kanarodut tiedossa :smt003
mik

Re: Paras liharotu?

Viesti Kirjoittaja mik »

paljastatko uteliaille, et mihinkä olette päätyneet?

Orppi ois isompi, mut faverollen kasvuvauhti taitaa olla suhteessa parempi? Vai teettekö oman koktailin?
Vastaa Viestiin