Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ukko yrittää saada kuvia Kekkelin jaloista. Mulla meni hermo ton rämppänäkameran kanssa... Laitan linkin, jos saadaan selvä kuva aikaiseksi, niin voitte tehdä diagnoosin.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla oli kerran undulaatilla kalkkijalka ja se hoidettiin strongholdilla. Tippa niskahöyhenten sekaan ja toinen oliko se nyt kuukauden kuluttua. Ja lähti kalkkijalkapunkki ihan ilman mitään rasvailua tai liottelua. Jalkojen iho tietysti parani hitaammin kuin jos olisi rasvannut, mutta en halunnut linnulle stressiä kiinniotosta, mun undut kun ei oo käsikesyjä.
Jalkojen rummuttaminen ortta vasten sen sijaan loppui heti, joten uskon että punkit kuolivat kyllä lääkitykseen mutta tietysti ihon paranemiseen meni aikaa.
Noin monelle kanalle minä antaisin ensin jonkun loishäätölääkkeen ja sitten vasta hoitelisin rasvoilla ja muilla tarpeen mukaan. Voi olla aika vaikea tuollaisesta parvesta saada pois tuota ongelmaa muuten.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Ushva, onko toi mainitsemasi loishaatolaake joku sellanen mita voi laittaa juomaveteen tai ruuan sekaan vai ...? Ma oon ihan kadet sidottuna taalla kun vasta ulkomailla aloin kanojen pidon ja kielimuuri on onkelma! Jos tiedan mita vaihtoehtoja on olemassa, niin osaisin sitten kysella elainlaakarilta paremmin. Kiitos etukateen avusta, sulle ja muillekin. Ja kanatkin kiittaa ja kumartaa! :smt001
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pitääkin kysyä ellukalta tota strongholdia. Olis se paljon helpompi tappaa punkki tipalla myrkkyä niskavilloihin kuin liotella lamppuöljyssä (jota muuten kaapista löyty :smt003 )
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Do diin! Nyt on kuva Kekkelin jaloista nähtävissä täällä: http://kotisivu.dnainternet.net/esilhank/jalat.html

Onko tämä alkavaa kalkkijalkaa vaiko eikö? Niinkus näkyy, suomut ovat tosi korostuneet ja jalan takasyrjällä on jotain röpelöä. Tätä on meidän tällä hetkellä 19 linnusta vain kahdella, kesäkuussa syntyneellä Kekillä ja sisarellaan Lillillä. Muiden kintut on nätit ja sileät. Ja nämä linnut ovat ilmeisen sisäsiittoisia ja huonosti kehittyneitä.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tutulta nayttaa... Ei-niin-asiantuntijana sanoisin etta alkamassa on, kalkkijalka, ja hyppyyttaisin lamppuoljyssa. Mita sanoo muut?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta on mutta lievä. kokemukseni on kyllä rajallinen.


Siitä kylpyhiekasta tykäävät varmasti siitä rantahiekasta ja saavat sieltä kiviä kupuun.
Mutta minusta se ei välttämättä ole juuri loisehkäisyyn parasta. Eli meillä kun ovat vapaana niin eivät menekkään ihanan pehmeään hiekkakasaan joka on ajettu lapsille hiekkalaatikoksi. (Olin varma, että siitä tulee ihan ongelma)
Vaan menevät kivijalan viereen ajettuun soraan jossa on todella hienoa ja pölyävää ainesta seassa. Ja kun ovat aikansa kylpeneet niin jotenkin ne isommat sorat on lennelly muualle ja kuopassa on vain sitä pölyä ja sitä ne rakastaa. Ja tuhka on toinen. Vein kerran ämpärin joka oli ollu pikku sateessa ja tuhka ei pöllynny yhtään. ne ei edes koskenu siihen.
Eilen vein ihanasti pöllähtävää tuhkaa niin Pääkana ja kukko oli heti kimpussa kun toiset jonotti.

Eli luulen, että ne sisäsyntyisesti tietää, että pöly on se joka tukehduttaa ne loiset!!
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kiitos!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Laiskana siivoojana voisin sitten tuoda kanat sisalle taloon ja paastaa ne kirjahyllyyn niin johan loytyis polya sulkien valiin eika mun tarttis enaa ratin kanssa vaivautua! :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Tai mun kaappien taa...
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Suvianne, kaappien taukset helppo homma: mika poissa silmista, se poissa mielesta ;-)

Miten taa nyt taas tahan meni? Meijan piti puhua vakavasti kalkkijaloista!!!
kukkamaa

Viesti Kirjoittaja kukkamaa »

Pitääkö tää käytettävä tuhka olla "puhdasta" siis vaan puutuhkaa vai voiko siinä olla muutakin mitä uunissa polttaa?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Voi ei kai taa ny mee monimutkaseks??? Meil tuhkas ois ainaki sanomalehdil alotettuu ja loput puista... Toivottavasti kay... [-o<
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on siellä poltettu maitopurkit ja sanomalehdet ja hirvee kasa on aina naulojakin seassa :smt003
Minulla on katiskaverkkoa kaksi päällekkäin ja kaadan sen läpi. Siihen jää naulat ja betonin kappaleet ja isoimmat hiilet.
Hiiliä aina nakkelen kuitenkin kanoille, koska olen nähny niitten nokkivan niitä ja hiilihän on hyvää esim. ripuliin ja monet eläimet lääkitsevät sillä itseään.

Eli kyllä se käy, kuhan ei ole jotain ihme myrkkypuita polteltu.

Varmasti oikein tarkka ei anna kuin koivutuhkaa, mutta meillä ne vuosia kävi itse kaivamassa kolot tallin takana olevaan naulaseen tuhkakasaan, joten tämä nykyinen systeemi on minusta oikein hyvä!!
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ha-haa. Huomenna alkaa lamppuölyn läträys ja taidan ostaa sitä strongholdiakin.

Semmosta vielä kyselisin, että mahtaako tuo ötökkä lähteä kanalasta Virkon S - liuoksella? Turha sitä tietenkään on nyt sinne suihkutella, kun on kanat sisällä, mutta jos ensi kesänä tyhjentäisi ja siivoaisi kanalan ja käsittelisi kaikki pinnat virkonilla. Vai olisko kalkki kuitenkin tehokkaampi? Mä haluaisin kertalopun tolle öttiäiselle, kun suurimmalla osalla meidän linnuista ei sitä kerran (kop kop) vielä ole.
Vastaa Viestiin