Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

siis kertokaapa nyt mulle että mistä tää kalkkijalka tulee? onko siinä joku punkki tjms. joka sen aiheuttaa vai liikakalkki tjms? ei oo itellä kanoilla nii ei oo kokemusta..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkijalan aiheuttaa syyhypunkki, siis ulkoloinen, joka ei liity mitenkään ruokintaan...kalkin syönti ei kalkkijalkaa aiheuta. VirkonS ei tehoa ulkoloisiin...se tepsii viruksiin, bakteereihin, sieniin, homeisiin ja itiöihin.

Tuhkaan minä suhtaudun niin, että se voi korkeintaan vain ennaltaehkäistä ulkoloisia, muttei omien kokemusteni mukaan niitä todellakaan tapa. Järeämmät keinot tarvitaan, jos kanoissa jo on ylimääräisiä vipeltäjiä.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuo stronghold on ulkoisesti käytettävä loishäätölääke ja se laitetaan iholle, yleensä niskaan että eläin ei voi sitä nuolla tai raapia. Oon käyttänyt tuota koirille ja kissoille korvapunkin poistoon myös ja on tehonnut hyvin.
Kanoille käytettäessä siinä voi muuten olla munille joku varoaika, eli tuo kannattaa ottaa huomioon. Siitä en tiedä sen enempää.
Nuo kaikenmaailman punkit elää huonosti muualla kuin isäntäeläimessä, eli esim. tuon korvapunkin häädössäkään ei tarvinnut koko kämppää alkaa desinfioimaan, riitti kun lääkitsi eläimet. (Meillä se oli jo aika tyyris homma kun piti lääkitä varalta kaikki 3 kissaa ja 3 koiraa vaikka vaan kissoilla oli tuota punkkia). Uusintalääkityksellä, joka oli muistaakseni kuukauden päästä varmistetaan että kuolee vielä ne mahdolliset jäljelle jääneet poikaspunkitkin.
Meillä ei ole ikinä tullut kellekään eläimelle mitään haittavaikutuksia tuosta strongholdista, ei edes undulaateille jotka on varmasti herkkiä ja hankalia lääkittäviä kun annostelu on aina vaikeaa noin pienelle.
Luultavasti on olemassa myös suunkautta annettavia loishäätöjä mutta en ole varma. Niistä ei mulla ole kokemusta.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuosta kalkkijalasta vielä sen verran, että se ei välttämättä tartu eläimestä toiseen vaikka oon kuullut sanottavan että se on helposti tarttuvaa. Meillä ei ollut kuin yhdellä undulaatilla ja eläinlääkäri sanoi että helpoiten se tarttuu poikasena, vanhemmat linnut saattaa hyvinkin säästyä siltä. Paras tapa kuitenkin päästä siitä eroon on lääkitä kerralla kaikki eläimet niin sille punkille ei ole muuttopaikkaa :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Taalla Euroopan laiskin :sleepy2: kotirouva joka keksi tehda salapoliisityota kalkkijalan eteen ja jattaa imurin ja mopin odottelemaan hamassa tulevaisuudessa siintavaa siivousinspiraatiota :smt002

Oon tana aamuna selannu sanakirjoja ja oppinu - luullakseni - etta lice = tait (pisteet a:n paalle kiitos), punkki = tick / mite ja mange = kapi / syyhy. Mutta ilmeisestikin taa kalkkijalan syyhypunkki tunnetaan nimella scaly leg mite.

Eka loytoni oli Merckin elainlaakarin tietokirja, jossa kalkkijalasta tietoa sivulla: http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... 204715.htm
Hoito-ohjeiksi viitattiin sivuun jossa yleisesti kanapunkeista (chicken mites)
http://www.merckvetmanual.com/mvm/index ... 204710.htm
mutta siella oli niin laaketieteellisia sanoja etten tullut hullua hurskaammaksi. Jos joku osaa kaantaa suomeksi, niin ois hieno homma. Naista sivuista ei mulle nyt tahan hataan ollut sen suurempaa apua, mutta halusin tiedottaa teille kaikille tasta elainlaakareitten tietokirjasivusta, koska sielta loytyy todella paljon tietoa kaikista vaivoista, koskien kaikkia mahollisia elaimia.

Toinen loytoni oli sivulla
http://www.feathersite.com/Poultry/Heal ... scaly.html
Hyvia kuvia jalkavaivasta ja suosittelevat alkoholia + hammasharjaa, sitten vaseliinia. Mainitsevat myos jostain Ivermectin-aineesta. Oisko samaa ku meitin Stronghold...?

Seuraava loytoni oli ihan Wikipedian perustietoa sivulla
http://en.wikipedia.org/wiki/Scaly_leg
jossa suositellaan vaseliinia, kasvisoljya ja laimennettua ammoniakkia.

Sitten kavin vakoilemassa sivuilla

http://www.pekinbantams.com/community/v ... c105c77cab

http://www.pekinbantams.com/community/v ... hp?p=11141

Keinoina mainittiin
- surgical spirit = kirurginen sprii?
- vaseliini
- germoline cream (tai germolene cream?) Mita lie? Kuva alla.
Kuva
- Benzyl Benzonate. Tata kehuivat kovasti. Kuva alla.
Kuva
Ja joku kirjoitti:
"i had a lot of chickens with scaly leg, i made something for them which blasted away the mites!!, to make it you need crushed garlic and citronella oil, and tea tree crushed in a base of olive oil, leave it to fuse for a couple of minute, and past it all on to there legs with a brush, this has benefits as it is'nt toxic 4 your hens, and it makes you emensely satisfied to see it work and know that u have done it yourself"
Ymmarsin etta punkit lens taivaan tuuliin ku laitto mommoa jossa murskattua valkosipulia, mutta citronella oil:ia en tieda, enka kylla tunne tota tea tree:takaan oliivioljyssa.

Miltaan sivulta en loytanyt pihaustakaan Strongholdista kalkkijalka-syyhypunkki-vaivaan, joten oisko taa ihan teijan munislaisten oma keksinto! :smt038

Paljon paljon tietoa ja nyt on paa ihan sekasin! :smt119 Voi olla etta paadyn lamppuoljyyn kaiken tan sekoilun jalkeen, mutta tulihan tutkittua, ja voihan olla etta noista sivuloydoista jollekin joskus on jossain apua. Eika tarvinnu teha kotitoita meikalaisen! :tongue3:
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Elukka ei ollut tänään töissä, soitan huomenna ja varaan strongholdit. Mutta liotus/lamppuöljy/vaseliinikäsittelyyn otin Kekkelin ja Lillerin tänään ja mitä löysinkään... :smt011

Mä olin tähän saakka aatellut, että Kekin jalat on pahemmat ja Lillillä on vaan jotain ehkä alkavaa, jos sitäkään. Lillin jalkojen takapinnalla oli hirveät, sentin paksut rupikerrostumat. Voi helekutti kun sitä tunsi ittensä taas huonoksi elikonpitäjäksi, kun ei tommostakaan ole huomannut. :oops:

Ja yäk, miltä ne ruvet haisi, kun niitä kynsillä rapsuttelin irti. :pukeright: Kaikki ei edes lähtenyt. Pitänee mennä jynssäämään kynnenalusia...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Kotopullaki kirjoitti: Hyvia kuvia jalkavaivasta ja suosittelevat alkoholia + hammasharjaa, sitten vaseliinia.
Eihän sillä hammasharjalla vaan tartte sitten enää pestä hampaita, eihän? [-o<
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

ilona: tottakai.. siis maalaisen perustyö, ensin hammasharjalla kaikkein mahdollisen pesu ja sitte omat hampaat :smt005 :smt005
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Tius^^ kirjoitti:ilona: tottakai.. siis maalaisen perustyö, ensin hammasharjalla kaikkein mahdollisen pesu ja sitte omat hampaat :smt005 :smt005
Yritin keksiä jotain vielä ällömpää hammasharjaan laitettavaa, mutten keksinyt... Mieluummin söis vaikka kuttusten pipanoita. :smt078
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Jos ne meinaski etta SUN pitaa kayttaa alkoholia (ja seuraavana aamuna harjata hampaat) ja vaseliini vaan kanalle...? :smt003
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

HiltaHelikopteri kirjoitti:
Tuhkaan minä suhtaudun niin, että se voi korkeintaan vain ennaltaehkäistä ulkoloisia, muttei omien kokemusteni mukaan niitä todellakaan tapa. Järeämmät keinot tarvitaan, jos kanoissa jo on ylimääräisiä vipeltäjiä.
Minulle kerrottiin tuhkasta näin.
Loiseton kana helpommin pysyy puhtaana kun on tuhka/pölyävää kylpyä.

Mutta on yksilöllistä, koska kaikki eivät ole yhtä hyviä kylpiöitä.

Loisellisella eläimellä ne pysyy kurissa. Ei siis poista mutta ilmeisesti vähentää tai vanhimmasta päästä niitä tappaa koska se loismäärä ei pääse sellaiseksi kauheaksi.
Joten se on hyvä lisä jos ei kerkeä ja kykene tuolla lämpimässä maassa esim. pitämään loisettomana.

Se minun kukko oli varmasti joku häkki kukko koska se ei paljon kylpeny ja oli aika lyhyen ajan kylvyssä ja sen turkki KUHISI loisia.
Saman erän ahkerilla kylpiäkanoilla oli loisia mutta jotenkin inhimillisempi määrä.

Joten on sillä kylvyllä varmasti suuri vaikutus.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kavastiin 4 kisun kanssa tanaan elainlaakarilla ja laitettiin Strongholdia kun lekurin mukaan auttaa yleisesti kirppuihin ja punkkeihin ja lisaksi viela korvapunkkeihin ja matoihinkin. Kysaisin samalla etta mita han suosittelis kalkkijalkaan. Vastaus oli taas tama mystinen Caput Spray jota mulla jo onkin. Kysyin sitten "Mitas sanot Strongholdista?" Han naurahti ja sanoin etta "ei Strongholdia" mutta ei kylla perustellut miksi, ja jotenki ilmeensa kertoi hanen ehka miettivat "Miksikas ei...". Onko kukaan kysynyt suomalaisen elainlaakrin mielipidetta tasta Strongholdista kalkkijalkaan? Ois mielenkiintosta tietaa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä hain nyt eläinlääkäriltä strongholdit ja kyllä se sanoi lääkkeen tehoavan kaikkiin loisiin paitsi heisimatoihin. Illalla ukon kanssa sitten myrkytykset käyntiin. Oli kyllä aika tyyris lääke: 19 linnulle mitoitettu annos 62 euroa. Siitä kyllä taitaa jäädä, koska en aio oireettomia kukkopoikia lääkitä. Pataanhan niistä suurin osa kuitenkin päätyy.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Mikä muuten on munissa varoaika tuon lamppuöljyn kans?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jaa´a, minä en pitänyt mitään ja hengissä ollaan :smt003
Vastaa Viestiin