Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kotopullaki kirjoitti:Oonks ma nyt elainraakkaaja...? :smt103
No et todella ole! Kalkkijalka on aivan täysin hoidettavissa oleva vaiva ja kanojesi elämänlaatu kohenee paljon, kun se vain hoidetaan. Onhan siinä työtä, mutta varmasti kiitokseksi saa paljon hyvää mieltä, kun näkee eläinten voivan paremmin.

Voi, kiitos kutsusta! Tulisin mielelläni sekä kylvettämään jalkoja että maistelemaan viinejä.. Nuorempana sitä olisi jo koneessa istumassa, jos tällainen tarjous olisi ilmaantunut. Nyt sitä on jo vähän hitaampi näihin yllätysreissuihin..
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Voi että, on se kyllä kova homma sataa lähteä putsailemaan. Eilen putsattiin kuuden kanan jalat, joista yks on tipu ja kovin kesy. Muut ei juurikaan kutsusta tule luo... :smt117 :roll: Tuntui, että siinäkin oli operatiota ihan kylliksi. Tietty kun pikkuhiljaa hoitelee jalkoja kuntoon, niin kyllähän se satakin siinä sitten menee.

Minäkin vähän vierastin tuota lamppuöljyä, mutta kun muilla tuntuu tehoavan se hyvin (ja vanhan kansan iänikuinen hoitokeino tuntuu olevan), niin lotrattiin sitä eilen myös. Toivottavasti auttaa pian.
Ja kovasti tsemppiä sinulle kanojes hoitoon! :hello2:
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä ei Kekkeli-Kukkelin jalat muuttuneet miksikään liotus- ja tuhka-ruokaöljykäsittelystä. Mä edelleenkin mietin, että onko tää nyt kalkkijalkaa vai ei, kun kukko on kuitenkin ihan nuori (kiekui muuten tänään eka kertaa viiden ja puolen kuukauden iässä!) Sen hautojaemolla toisessa kanalassa kyllä taisi kalkkipunkkia olla. Pitää varmaan uusia käsittely.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Tuosta iästä, meillä on 3kk vanha (nuori) tipu jolla on kalkkijalat. Ja tosi paha vielä se toinen. Isommilta kanoilta sekin on ne varmaan saanut, orrellakin käväs jo istumassa, ennen kuin kalkkijalat meni niin pahoiksi, ettei enää pääse.
Jos sillä ei olis ollut mitään näkyvää vikaa kintuissaan, jylläis meidän kanalassa vieläkin kalkkipunkki kaikessa rauhassa, ja minä olisin tyytyväinen kanojen kiiltelviin sulkiin. (just vähän aikaa sitten niitä miehelle ihastelin, että kun niin kiiltää sulat ja hyvinvoivilta näyttävät... :roll: jep)
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Yritin nyt lampimalla vedella Fairyn kanssa, kohteena nuorehko mustahko kana. Mitenkohan sen huomenna joukosta erotan etta saisin seurattua mahdollisia tuloksia...? ;-) Suljin silmani ja korvani muilta siivekkailta ja kuvittelin etta "Helppo homma, mulla ei oo ku taa yks ainokainen kana" ;-) Ja tunti siihen meni. Jalat yhta pahassa kunnossa ku ton edellisen sivun kukkoni. Juu en alkanu ottaa jokasesta ennen- ja jalkeen-kuvia ku muuteski menee sata vuotta tahan operaatioon...! Jalkojen takaosat ihan tays kalkkia, oikein useemman sentin mittaset kiinteet listat sita. Pehmenemiseen meni aikaa. Mielessani kavasi ajatus leikata viiltoja niihin kalkkilistoihin, jotta vesi menis niihin viiltorakoihin, ja siten pehmeneminen kavis nopeemmin. Mutten sita arvannu teha ku siel piilos voi olla vaikka varpaita. Ja loytyhan sielta sitten jotkut tynkavarpaat. Eivat varmaan olleet paasseet kasvaa kalkin takia. Siina me istuttiin auringossa, kana Fairy-kylvyssa ja manasin itteeni kun oon paastany tilanteen niin pitkalle. Kylla jokasen kanojen hankkijan pitais ennen hankintaansa kayda testikurssi lapi taalla munanetissa!!! Vaikka varovasti niita kalkkisiivuja yritinkin irrotella, niin meni jalat parista kohtaa vereslihalle. Sen takia en uskaltanu Caput-myrkkya suihkuttaa, vaan voitelin jalat lopulta vaseliinilla. Niihin etupuolen suomuihin en uskaltanu menna raaputtelee ja repii ollenkaan. Oon ny niin sekasin ohjeista ja kokeiluistani etten enaa tiija mita tassa paniikissa tekisin! Taidan lopettaa kokeilut talta paivalta ja tarkastaa tilanteen huomenna. Ruoka loppu kanalassa ja roudasin just 10 x 25 kg:n sakkia tarhan viereen. Selkaa sarkee ja vaatteet on marat ja Fairyssa. Eika taalla nay ketaan muuta joka vois ne ruokalaitteet tayttaa!
P.S. Ne kokkareet toden totta haiskahtaa aika pahalle (asiasta mainittu aiemmilla sivuilla). Mulla tuli hajusta heti mieleen isannan sukkamehu! :smt003 Taidan tarjota hanelle tana iltana lamppuoljykylpya!
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kotopullaki kirjoitti:Siina me istuttiin auringossa, kana Fairy-kylvyssa ja manasin itteeni kun oon paastany tilanteen niin pitkalle. Kylla jokasen kanojen hankkijan pitais ennen hankintaansa kayda testikurssi lapi taalla munanetissa!!!
Voi, jotain hyvää sentäs, _istuitte _auringossa_! Kuulostaa ihanalle ja rauhalliselle. Me oltiin kanalan "keittiössä", ei todella auringossa eikä todella istuttu... :roll: Kanala vaan pöllysi kun kanat pyrähteli meitä pakoon, ja kiinni jouduttuaan huusivat kuin henkeä oltais viety.

Mutta tosissaan, elä enempää itseäsi syytä tai mollaa. Tiedän kyllä tuon tunteen, kun harmittaa niin vietävästi kun tilanne on päässyt niin pahaksi. Justhan minä eilen niissä tunteissa kierin. Mutta kuten todettua, kaikkein parasta on, että tilanne tiedostetaan nyt ja kanat saavat hoitoa. Ei mullakaan ollut hajuakaan mistään kalkkijalasta kun kanat meille tulivat, enkä todella osannut sellaista edes katsoa. Onneksi on Munanetti ja siellä mukavia ihmisiä!:smt001
Hienoa on se, että koko ajan kehittyy eläinten pitäjänä, osaa jo tarkkailla tiettyjä asioita ja oireita, mutta ikävää siinä on se, että näköjään täytyy sekin taito oppia eläimen kustannuksella. Siis kuten esim. meillä, ihana pikkutipu niin kipeä ettei orrelle pääse.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitos tuesta ja lohdutuksesta! :smt001
Tosi kiva kun taalla ei syytella, vaan annetaan ohjeita. Mullekin vaan vihjastiin tuolla kuvagalleriassa etta "onkos kalkkijalkaa" kun kuvani sinne pistin. Tanaan aattelin et "voi kauhee naahan on IHAN HIRVEESSA KUNNOSSA!"

Sain taytettya valittamisestani huolimatta ruokaharvelit, mutta huonon omantuntoni takia en malttanut lopettaa jalkasuihkutteluja, vaan kaappasin viela muutaman kanan kainaloon. Ja yhden kalkkunarouvanki. En saanut nokasta silmaani vaikka niin pelkasinkin, mutta tykitti kylla hatapaskoja sarjatulena... :smt003 :smt003 :smt003

Sitten kavin netista hakee tietoa aiheesta "kun syyhypunkki tarttuu ihmiseen" ja alko kutittaa niin vietavasti! Pika-pikaa sitten suihkuun joka ei meinannut onnistua. Meijan just asennettu vedenpaineharveli ei toiminnu eika tahtonu pesusta tulla mitaan. Ei muuta kun valitussoitto miehelleni (mita han raukka nyt vois asialle kaukana toissa tehda...): ma oon tays syyhypunkkeja ja suihku ei toimi ja ma joudun karanteeniin ja pitaa jotain mommoja paallani ainaki vuorokauden ja desinfioimaan kaikki vaatteet ja blaa-blaa-blaa!" Ihme kylla, huuto autto ja suihku lahti toimii! Ajattelin kylla siina valissa pakko-positiivisena etta eipahan tarvii anoppilassa vahaan aikaan kayda jos syyhis iskee :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nuo iottelut auttaa karstaan ja poistaa sen, MUTTA lamppuöljy TAPPAA ne loiset.
Eli jos et laita lamppuöljyä, minusta pitäs sitte sitä ivomeccia taimitäsenyoli tai vastaavaa laittaa.

Ilona, minä laittasin kyllä ehdottomasti liotuksen jälkeen sitä lamppuöljyä jos vain on kyse kalkkijalasta.
Yhdella kanallani oli myös karseen näköset suomut. Ei sellasta paksua kerrosta kuten kukolla. Joten sen vain käsittelin muutamaan otteeseen lamppuöljyllä ja ne parani kuin ittekseen. Eli kyllä se loinen pitää tappaa tai oireet vain jatkuu.

Ja oikeesti, tää kana jolta piti vain sivellä, eli ei ollu vereslihalla tai jotain. niin se ei oikeestaan tuuminu mitään.
Kiinniotto oli ainut, vaan hain illalla orrelta!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

ps lamppuöljyllä tapettiin ennen lasten täitkin. Isänikin on saanu osan siitä pesusta joten kyllä ne kananjalat sen kestää!!
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Nyt on pakko siteerata Kauko Röyhkää: "Te tuotte mieleeni yhden sukulaisäijän / te siellä, ahvennaamainen mies / se kampas tukkansa kerran paloöljyllä ja lauloi / pois kaikki saasta mun päästä..."

Joo, kyllä mun pitää Kekin ja varmuudeksi Lillinkin jalkahoidot uusia. Ihan jo senkin takia, ettei tartu muihin. Muilla on niin kauniit jalat. Mä en tiennytkään, että tää vaiva voi päästä niin pahaksi, ettei kana pääse orrelle. :smt107

Kotopullaki: Ei se kalkkijalkaa aiheiúttava syyhypunkki tartu ihmiseen. Koiraeläinten syyhypunkki eli kapi on eri otus ja se voi tarttua ihmiseenkin ja olla todella häijy. Jos ampuu kapisia kettuja tai supikoiria, niin niihin ei missään nimessä kannata mennä koskemaan paljain käsin! Kuulin, että joku metsästäjä oli joutunut käymään sairaalassa loishäätökylvyissä saatuaan ketunraadosta kapin.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kiitti Ilona hyvästä biisistä, joka alkoi heti soimaan päässä... :smt003

Enkä minä tiedä voiko kalkkijalka aiheuttaa aikuiselle kanalle orrelle pääsemättömyyttä, mutta sille meidän pikkutipulle se aiheutti. Muutenkin se meni ihan vinoon koko tipu ja ontui/laahas toista jalkaansa. Siitä on tuo toinen aihe, joka meinaa riistäytyä kalkkijalka-keskusteluksi sekin.

Pikkutipun jalat (kuten kaikkien muidenkin) lutrasin lamppuöljyssä, eikä tuo näytä yhtään huonolta, päin vastoin. Kuten Suvianne sanoikin, jonkunhan se täytyy ne loiset tappaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä kyllä uskon että varmasti voi aiheuttaa vaikka mitä jos noin nuorelle tulee. luulin sitä vain vanhojen ja lähinnä kukkojen vaivaksi. mutta leviäähän nuo tieten!! Se mun kukon toinen jalka oli esim ihan karsee.. Toista kannustakaan ei näkyny ollenkaan. Sillä oli mukana ihan oikeesti joku 500g ylimäärästä kintuissa. Ja jos nuorena jo alkaa, niin mitä lie aiheuttaa.. *puistattaa*
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No nyt mulla alkaa jo kutina katoamaan kun kuulin ettei kanojen syyhypunkki tartu ihmiseen. Kiitos! :smt001 Yritan olla ajattelematta neljaa koiraani jotka juuri pesin... :smt002
Ette arvaa mika vaiva taalla lamposemmassa on kaiken maalimman otokoista! Nyt on ihan ok ku on viileeta, mutta kesakuumalla, kun on sikakuuma ja elokuussa plajahtaa paalle sairas kosteuskin...!!! Koirat on tays punkkei ja Frontlinea ja Strongholdia voi suihkutella aina ku kerkii ja jos pesisin ja nyppisin punkit poijes vaik joka paiva ni siltiki niis varmaan ois otokoi!
Ja kanojenkin taytyy sillon oike kuhista kaikista pienista okkomonkiaisista... Mutta on ihan mission impossible pitaa ne taalla taysin puhtaina.
No, tallasten kokemusten jalkeen en kylla sitten ihan pienesta kiljase. Varsinkaan sen jalkeen kun oon tavannut taman maan "lisaetuja": isoja karvasia hamahakkeja ja torakoita...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla vilisi ne kukon ulkoloiset pitkin selkää ainakin paripäivää... ( siis mielikuvituksessa)

Varmasti siellä on vaikee pitää loiset poissa. Mutta kysyn varmuudeksi onko sulla oikein pölyävää kylpyä niille. Tuhkan nimeen minä vannon!! :)
Meillä on tuhka kylvyt olleet iso apu!!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kesalla loytyy kuivaa ja polyavaa maata, mutta nyt ei. Paasevat nyt kylla kylpemaan kosteahkoon hiekkamaahan, kun eivat onneks oo onnistuneet tallaamaan koko aluetta kivikovaks. Onneks on isot tarhat.
Me aletaan nyt lammittaa taloa keittion takalla joka ilta ja sitten pitais tuhkaa riittaa. Aion kayttaa hyodyksi joka ainoan rippeen. Pitaa vaan kyhata sateeton alue sille tuhkakylpypaikalle.
Mieleeni on tullut myos kayda varastamassa rantahietikkoa. Mita luulette, oisko sellanen pehmyt rantahiekka hyvaa tohon kylpytouhuun?
Vastaa Viestiin