Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siiri

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja siiri »

Eli talliapteekista löytyvää parafiiniöljyä alan sutimaan kanasen koipiin :smt023
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kiitos parafiiniöljy vinkiin!!
Viktoria

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Parafiiniöljyä löytyy Ikeastakin, sillähän öljytään puisia keittiötasoja. En kyllä ostaessani arvannut mihin sitä vielä käytän... :smt043
Hyvä syy mennä käymään Ikeassa! :smt002
vardenji

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Meidän ope josks muinoin sano ettei käsittelis mm lasten leluja tiettyyn ikään asti millään ellei sit parafiiniöljyllä. Muistaakseni Kallekin puhu parafiiniöljyn ja ivermektiinin sekotuksesta tohon kalkkijalkaan, jossain täällä muniksessa on se sekotussuhdekin. Pahimman puutteessa menee ruokaöljykin. Oliiviöljyä tosin ite välttäisin, koska se kirvelee, jos iho on vähänkään rikki.
Mä kokeilin suihkuttaa tota ulkoloissuihketta kaikkien jalkoihin ja valelin sen jälkeen ruokaöljyllä(ei ollu parafiiniöljyä kaapissa). Tää oli ihan kokeeks, enkä oo varma tehosko vai ei.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En jaksanut selata ketjua läpi, joten kysäsen vaan.

Eilen uittelin kaikkien paitti yhen hautovan jalat lamppuöljyssä.

kahdella sekarotuisella oli vähän (ja sitten oli sillä yhdellä jonka jo teurastin) kalkkijalkaa
Yksi oli todella nuori!!?????

Alhoilla ei ollut ollenkaan.

Onko maatiaiset taikka Alhot tässäkin kestävempiä?
Onkos muilla samanlaisia kokemuksia?

Olettekko huomanneet samaa kuin minä, joku yksilö saa helposti uudelleen ja se pahenee nopeasti jos ei hoida?
Kuivamäki

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kuivamäki »

Miten ihmeessä olette saaneet kanan pysymään paikoillaan jalkojen liottamisen ajan, ilman että on kuollut järkytykseen :smt017?
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aina kun käsittelee, hyvin tiukat ja voimakkaat ja varmat otteet. Ei haparointia ja epäilyä.
Tiukasti kainaloon jalat suoraksi ja liottamaan.

Otteet aina siten, että kanalle ei tule mieleenkään, että tästä vois karata.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon liottanut koivet niin, että teen lämpimän mäntysuopavesiliuoksen saaviin (sen verran vettä, että yltää peittämään seisovan kanan jalat), nostan kanan sinne ja laitan 'kanneksi' vaikka pyyhkeen (pienen ilmaraon toki jätän varmuuden vuoksi). Hämärässä kana rauhoittuu ja jaksaa seisoa jalkakylvyssä n. vartin - puoli tuntia ilman räpiköintiä.
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

*huokaus* Huomenna saan lääkkeet kalkkijalan hoitoon!
saralele

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja saralele »

Minä oon kans pistäny kanan ämpäriin ja pyyhe päälle :smt001 Vettä sen verran että jalat peittyy..
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Nyt on niin monenlaista tietoa, ristiriitoja ja aivan varmasti ymmärryksessäkin vikaa, notta kysyn kuinka mun oikeasti kannattaisi tehdä. :-k

Meillä on kolmella kanalla jatkuvasti uusiutunut kalkkijalka. Hoitona on ollut vain liottelu, rapsettelu ja rasva, mutta tällä se ei pysy poissa. Joten tänään hain eläinlääkäriltä ivomekkiä ja rautiasta parafiiniöljyä, kun alan olla niin loppu tekemään kanoille jalkakylpyjä.

Nyt kaikkien jalat on kylvetetty ja rapsittu pahimmat kohdat pois. Huomenna laitan kaikille ivomekin+parafiiniöljyn.
ELIKKÄ.. En saa kanoja siirrettyä mihinkään puhtaaseen/eriin tilaan näin talvella. Jos putsaan pehkun pois lääkkeen laiton jälkeen, vaihdan kopit ja orret, niin tappaako tuo lääke uusia punkkeja niin kauan (eli noin kaksi viikkoa), että tuo muu tila "putsaantuu" mahdollisista piilossa olevista punkeista? Vai onko täysi mahdottomuus saada kanoja terveeksi jos niitä ei siirrä muualle sieltä tilasta mikä on punkeista "saastunut"...? ymmärsiköhän kukaan mitä tarkoitan.... :smt021

HELP :smt006
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta sitä ei hyää alkaa putsaileen. Punkki voi tulla vaikka varpusesta.

Itse olen huomannut, että joillakin uusi todella herkästi ja nopeasti. ja pahenee älyttömän äkkiä.
Minä annan sellaisille ihan raakasti kirvesterapiaa. Olen päätellyt, että se on heikkous. Ja en halua sen lisääntyvän. Onneksi kaikki nämä ovat olleet sekarotuisia.
Alhoni ovat olleet kaikista vastustuskykyisempiä.

Pahin tapaus oli kevään nuorikko, jolla oli jo kalkkijalkaa? :shock: Sekin siis sekarotuinen. Teurastin sen heti syksyllä.

Muut parvessani siis pysyy terveenä kun voitelen jalat keväisin ja syksyisin paloöljyllä.
Näille pajoille tapauksille se ei auttanut. Aina uusi. Mutta nyt ne on padassa ja aion toimia samoin vastakin.
Koska minusta se on selkeesti piirre joka periytyy ja toiset taas ovat vastustuskykyisiä.
hen-na

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Oonkin vähän ihmetellyt, kun tämän kalkkijalka porukan kukolla ei ole missään vaiheessa ollut mitään kalkkijalkaan viittaavaa. Mutta näitä rouvia on kyllä hoidettu :smt012 Täytyy itsekkin kyllä ottaa kirves käyttöön jos vielä tuon lääkehoidon jälkeen uusii noilla kolmella. pirullinen vaiva! Ja äsken, kun kävin kanalassa niin siellä oli ihan normaali koostumukseltaan oleva kakka, mutta se oli vihreä :shock: Johtuukohan vain siitä, kun niitä on nyt hoideltu ja "kyöhnätty" vai mitähän ihmettä on.. Yritin tuossa hakeakin vihreistä kakoista juttua, mutta ei löytynyt oikein mittään..

Ai niin ja nahkamunia on nyt tullu niin, että... :smt009
tammikuun saldo:
-vanhat kanat (eli 3kalkkijalkaa): 5käyttöön saatua munaa, 6nahkamunaa (havaitut)
-nuoret (1munintaikäinen!! aloittanut 13.1) 17 käyttöön saatua (loistavaa!!!)

mielenkiintoista pitää munasaldoa :smt047
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

hen-na: luitko tämän ketjun ekasta viestistä Ivomecin käyttöohjeet? Eli sitä(kin) pitää laittaa useampaan kertaan (kahden viikon välein ja yhteensä 3-4 kertaa). Sitkeä vaiva kalkkis on, mutta siitä on mahdollista päästä eroon :smt023

OT: Vihreä kakka voi johtua ainakin runsaasti kasviksia sisältävästä ruuasta, jostain tulehduksesta tai jopa marekista. <- Nämä syyt olen omiin muistiinpanoihini haalinut kasaan...voi niitä olla kyllä muitakin.
Suvianne

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kakat on tosi erilaisia. Vaahtoinen kakka oli sellanen minkä olen pannu itelle korvan taa. Se kertoi madoista. Muut oli lähinnä normi vaihtelua. Tieten veri on sitte eri juttu.

Minä olen ajatellut munapäiväkirjaa kunhan pääsen eroon sekarotuisista,
Lauantaina pitäs Alhoja 6 kuoriutua. Jospa se tästä :)

Nahkamunia tulee mulla harvoin. Viime viikolla yksi ja kesällä tuli yksi, siitä taakse en edes muista.
Mutta minä teen kaikki hoitotoimenpiteet aina yöllä, otsalampun valossa. Munatkin haen yleensä illalla kun kukaan ei ole pesässä.
Ruokin tieten päivällä, mutta kaikki kiinniottamiset aina yöllä.
Vastaa Viestiin