Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
AY

Viesti Kirjoittaja AY »

Mutta ei siis tartu jo aikuisiässsä oleville linnuille?
Vielä kun tuo tauti vie mun rakkaat myskiankat (aikuisia) niin enpä taida hommata vähään aikaan siivekkäitä lemmikkejä :smt011
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei pitäis tarttua, mutta kyllä niistä saattaa tulla viruksen kantajia, eli voivat levittää taas osaltaan tautia eteenpäin..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Silmäilin nopsasti molemmat artikkelit läpi joit amuoriska oli mulle linkkeinä lähettänyt. Molemmat oli julkaistu 60-l lopussa, asiasta on varmasti uudempaakin tietoa. Toisessa kuvattiin vain, että Marek on herpes-viruksiin kuuluva. Toisessa virusta kasvatettiin ankan sikiökudoksessa, infektiivisyyden yms. selvittämiseksi jos oikein ymmärsin. Mutta siinä ei selvitetty miksi nimenomaan ankkaa käytettiin - tosin rivien välistä voi lukea että siksi että kanan kudosviljelmistä infektiivisiä viruksia on vaikea saada. No ainakin ankan sikiön kudosviljelmässä voidaan kasvattaa marekia, kun se sinne istutetaan, mutta tiedä sitten miten tilanne on normaalioloissa.

Miten mä olin ymmärtävinäni, että Marek on arka jäätymiselle, ja että se tarvitsisi elävää kudosta säilyäkseen infektiivisenä? Voihan tuo olla vanhaa tietoa..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää vähän luulen ettei oo ollut kovin seksikästä tutkia marekkia, sen jälkeen kun rokote saatiin aikaiseksi, voi hyvinkin olla, että toi 60-luvun tieto on sitä "uusinta"..
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mun silkkikukko on menny ns. jalattomaksi eli tasapainoa ei oo ollenkaa. ei muuta kuin makaa. syö kuin hullu ja sätkii jaloilla mutta ei pysy pystyssä.. ell oli ottanut yliopistoista ym. selvää ja soitti mulle et suurin epäily on marek. toinen ell taas meinasi että se on jonkin punkin aiheuttama. tein sitten raskaan päätöksen poijjan elämästä ja huomenna se saa päästä ikuiseen uneen.. :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei mitään järkeä pitää sätkivää kanaa!! Joten oikea päätös!!
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

Suvianne kirjoitti:Ei mitään järkeä pitää sätkivää kanaa!! Joten oikea päätös!!
ei todellakaan. kukko nukutettiin ja lähetettiin eviraan tutkittavaksi. ell nukutti sen siitä syystä että saa yhtenä kappaleena lähetettyä eikä tarvi monena kappaleena lähettää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hyvä juttu, aivan oikea päätös. Harmillista menettää kiva kukkeli, otan kovasti osaa! :smt009
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

kiitos! kyllä sen tunsi itsekkin oikeaks päätökseks. harmitti vaan ku ainoo silkki.. no pitää hommata niit sit myöhemmin kun näkee hyvän ajankohdan. ainahan se on surullista mutta se oli nii nätti homma ku 2 piikkiä ja se nukahti siihen kaikessa rauhassa. enää se ei tunne onneks kipua.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Osanotot Tius^^:smt010...surullista, mutta eipä sitä jalattomaksi mennyttä eläintä kovin kauan ilkeä katsella. Kerrohan sitten, että mitä tutkimustuloksia saat...
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

kiitos! eipä sitä pystyny kattoo ku näki mikä oli tilanne sillä. mä ilmoittelen tuloksista tänne.. menee varmasti jonki aikaa ennen ku tulee tulokset..
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

tulokset tuli eilen. eli kukolla oli marek ja kuulemma runsaasti väiveitä höyhenpeitteessä.. :smt011
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voisiko väiveet altistaa tai laukaista marekin? Onko siitä tietoa tai kokemusta kellään?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kaikki stressi , myös joku viaton väivetartunta tai muninnnan alku tai sulkasadon alku voi laukasta marekoireilun, tai sitten kun eläin marekin vuoksi jo on vähän toistaitoinen, niin se ei jaksa pitää esim höyhenpukuaan enää puhtaana syöpäläisistä. Olikos siinä tuloksessa, mihin oli iskenyt, sisäelimiin, hermostoon, vai kasvaimia

Paska tauti :smt013
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mun käsittääkseni väiveet ilmestyy sairaaseen kanaan melkosen nopeasti. Eli tässä on varmaankin käynyt niin, että ensin Marek ja sitten on tullut ne väiveet.
Vastaa Viestiin