Toisten kaulojen nokkiminen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
LilleroLallero
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Tammi 2022, 11:38

Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja LilleroLallero »

Apua🙄meillä kanalassa on esiintynyt toisten kaulojen nokkimista. Olen jopa nähnyt että ovat syöneet toisen kaulahöyhenen. Mistä tämä johtuu? Onko näillä nokittavilla ulkoloisia? Olen kyllä katsellut mutta en löytänyt😬
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulle tulee ekana mieleen, että ruokavaliosta puuttuu proteiinia ja nimenomaan eläinproteiinia. Mitä ruokaa kanasi syövät? Missä päin asut ja pääsevätkö kanat ulos? Tosin tähän aikaan vuodesta tuskin missään päin maata on tarjolla ulkoilevillekaan kanoille riittävästi luonnosta lyötyviä protskuja...
Koetapa laittaa tarjolle eläinproteiinia sisältävää ruokaa! Vaikka maksalaatikkoa/verilettuja yms. Tarkista ruokinta kokonaisuudessaan ja myös ns. virikkeet eli esim. kylpypaikat ja nokittavat herkut, joihin voi purkaa nokkimistarvetta, esim. kokonaiset porkkanat/kaalit.
Avatar
Kameleontti
muna
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Kesä 2022, 21:44

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Auttakaa! Voiko toisten kanojen nokkiminen olla arvojärjestyksestä riitelemistä tai jotain vastaavaa. :smt062 Sillä kanani nokkivat toisiaan, yksi kanoista on nokittu joistakin kohdista verille asti (Tämä oli jo valmiiksi nokittu (tosin ei näin pahasti) hakiessani sitä luomukanalasta). Kanat eivät ole olleet minulla vielä kuukauttakaan niin voisiko sen puoleen olla oman paikan etsimistä. Pääasiassa yksi kanoistani nokkii toisia ja muut hieman pelkäävät häntä. Mutta myös tuota nokkijaa on nokittu hieman. Mielestäni olosuhteet ovat kohdillaan. Auttaisiko pahiten nokitun tai eniten nokkivat kanan eristäminen muista joksikin aikaa. Kanoja minulla on siis vain kolme ja kukkoa en voi naapureiden takia ottaa.

Kiitos jo etukäteen vastanneille :smt050
Viimeksi muokannut Kameleontti, 21 Kesä 2022, 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hei Kameleontti ja tervetuloa foorumille! Ilmeisesti hankit kanasi aivan hiljaittain? Kuinka hyvin olet tutustunut olosuhde- ja ruokintavaatimuksiin? Muuttuiko ruokinta muuton yhteydessä? Kanoille saattaa tulla stressiä muuton vuoksi, mutta yksistään siitä ei ole nyt kysymys, kun kerran yhtä oli nokittu jo lähtöpaikassa.

Verille nokittuihin kohtiin kannattaa laittaa sinistä haavasprayta, se estää veren näkymisen...tärkeää on, ettei kana pääse ns. veren makuun, koska siitä voi koitua pahimmassa tapauksessa hengenlähtö esim. suolistuksen merkeissä.

Verkkoseinä tai verkkoseinäinen häkki on paras tapa eristää kana toisista. Näkö- ja kuuloyhteyden säilyttäminen on tärkeää, jotta eivät vieraannu toisistaan ja ala tapella sitten vielä enempi, kun ne yhdistetään samaan parveen.

Pääseväthän kanasi ulos? Onko niillä virikkeitä ja kylpypaikka? Nyt luonnosta löytyy kanoille sopivia herkkuja; matoja, hyönteisiä ja muita ötököitä, mutta pitää toki olla sopiva tarha tai vapaa ulkoilu...esim. sorapohjaisesta tarhasta ei matoja paljon kaivella. Voit tarjoilla ensiavuksi eläinproteiinia sisältävää ruokaa.
Avatar
Kameleontti
muna
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Kesä 2022, 21:44

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Kiitos vastauksesta. Olen eristänyt nyt pahiten nokitun kanan muista kanaverkolla sekä alkanut enemmän eläinproteiinia (useimmiten kalaa) valmisrehun ja muitten herkkujen lisäksi. Nyt tosin tilanne näyttää rauhoittuneen, kun nokittu kana on eristetty.
Kesäkanaloitsija
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Täälläkin :smt006 yksi kanoista alkoi nyppiä toisten höyheniä alkukesällä, yritti tosin tehdä sitä toisten takapäätä nyppäisemällä.

Lisäsin kalaa ruokavalioon joka toiseksi päiväksi + matojen tonkimista ja tilanne rauhoittui kovasti muutamassa päivässä. Nyppijän heltta vaikutti myös hiukan kalpealta ("valkoiselta") eli oman kokemuksen mukaan molemmat jutut voisi liittyä proteiinin puutteeseen.
pikku parvi kanasia
Avatar
Kameleontti
muna
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Kesä 2022, 21:44

Re: Toisten kaulojen nokkiminen

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

On mukava kuulla, että en ole ainut, jolla on ollut tämä ongelma.

Minulla nyt tilanne täysin rauhoittunut kahden kanan välillä. Huvittavaa katseltavaa, kun pomo kana ei enää turvaudu nokkimiseen saadakseen parhaat herkut, vaan alkaa jahdata toista kanaa, jolla herkku suussa. Viimeksi tilanne päättyi herkun katkeamiseen ja molemmat saivat osansa.

Eristyksissä olleen kanan höyhenet on hyvin lähtenyt kasvuun ja pian sopeutamme verkon takana olevan kanan muiden joukkoon. Nyt haavaspraytä varastossa, jos hieman muita pienemmän kanan nokkiminen taas alkaa.
Kesäkanaloitsija
Vastaa Viestiin