Kanat söivät uretaanilevyä

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Emäntä82
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Joulu 2021, 17:56

Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Emäntä82 »

Hei kaikki. Olen lueskellut tätä palstaa ja nyt päätin itsekin liittyä koska tarvitsen apua. Meillä on kolme kanasta. Ennen olimme kesäkanojen pitäjiä ja nyt nämä neidit oli niin ihania, joten eristimme leikkimökin niille talveksi. Kaikki pinnat eristimme ja levytimme piiloon. Viimeisenä tilkitsimme kanojen kulkuaukon ulos kun ilmat kylmeni. Tähän jäi muutamaksi päiväksi uretaanilevy esille ja olihan nuo hupsut käyneet sitä syömässä. Nyt olen aivan stressissä jos heti epäonnistumme talvikanalan ylläpidossa ja joudumme luopumaan tyttösistä. Lapsille tulisi suuri suru ja niin myös minulle. Ovat virkeitä, syövät, juovat ja munivat. Olivat eilen järsineet levyä ja tänään heti peitin sen. Alue jonka söivät oli noin 10 cm pitkä ja 2 cm syvä joten ei kuitenkaan ihan pieni määrä. Mitä tehdä?
T.Erika
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi itku miten pääsi käymään. Kanat osaavat kyllä välillä olla tarpeettoman kekseliäitä.

Jos kanaset ovat nokkineet uretaanin pieneksi silpuksi, palat voivat hyvällä tuurilla tulla läpi ruoan seassa eikä ruoansulatuskanava mene tukkoon. Vaikka sekin riski tietysti on. Mun mielestä kanoille kannattaisi nyt antaa parafiiniöljyä (saa apteekista), vaikka johonkin niille mieluisaan ruokaan sekoitettuna. Se liukastaisi ruoansulatuskanavaa ja voisi auttaa uretaaninpaloja tulemaan läpi. Uretaani ei onneksi turpoa kastuessaan, joten sen ei pitäisi turvota kanan suolistossakaan.

Tärkeää on nyt tarkkailla kanojen vointia ja seurailla, että vatsa toimii. Kikkareet kannattaa myös siivota mahdollisimman tarkoin pois, ettei läpi tulevia uretaaninpaloja jää kanalan pehkuun pyörimään.

Pidetään peukkuja, että kanasesi selviävät tästä säikähdyksellä.
Emäntä82
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Joulu 2021, 17:56

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Emäntä82 »

Hei Aleksandra. Kiitos vastauksesta. Luinkin tuosta parafiiniöljystä. Haen heti tänään. Mikähän on annosteluohje?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Nyt menee kyllä mutuiluksi (eli en tiedä, mikä olisi 'virallinen' annostus ja onko kanoille edes sellaista), mutta itse syöttäisin tuossa tilanteessa alkuun noin teelusikallisen - yhteensä kolmelle kanalle - ja katsoisin mitä siitä seuraa.

Oisko kellään tästä annostuksesta tarkempaa tietoa? Itse en onnistunut löytämään mistään.
Emäntä82
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Joulu 2021, 17:56

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Emäntä82 »

No tuskin sillä öljyllä onnistun kanat tappamaan. Harmittaa kyllä oma tyhmyys etten heti peittänyt eristettä ja reppanat maksavat siitä. Katsotaan saanko korjattua mokani =(. Vielä ovat normaalin oloisia...
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Hei. Olen lukenut jostain, että parafiinöljy ei imeydy elimistöön. sen mukaan ei voisi antaa yliannosta. Kohtuus jokatapauksessa.
Olen antanut munajumiin samalla kertaa nokkaan ruutalla ja toinen ruutta takapuoleen. Määräksi on tullut ehkä reilu rukalusikka.
Toivotaan, että kaikki menee hyvin :smt023
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Emäntä82
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Joulu 2021, 17:56

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Emäntä82 »

Hei, olemme antaneet nyt teelusikallista päivässä jaettuna kolmelle kanalle. Vauhtia niillä riittää, syövät, juovat, munivat ja kotkottavat paljon. Kakat olemme keränneet pois. Kupu ei vaikuta kenelläkään suurentuneelta. Toivoa siis löytyy. Kiitos erittäin paljon avusta. Tässä sitä koko ajan oppii paremmaksi kanalan pitäjäksi.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ai kuinka kiva kuulla, että kanasesi voivat edelleen hyvin. Hieno juttu! Olinkin just tulossa kirjoittamaan tänne ja kysymään mitä niille kuuluu. :smt001
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 02 Joulu 2021, 08:27 Jos kanaset ovat nokkineet uretaanin pieneksi silpuksi,
Kanat on nopeita löytämään paikkoja jossa on jotain erikoista kuten stryroxin paloja tms. erikoista joita on tarvittu jossain muttei huomattu siirtää korkealle tai muulle.
Kanat tykkää niitä nakertaa, mutta se huono puoli ettei esim. styrox sula ja jää siis kupuun kiinni.
Meillä ihan ensimmäiset kanat vuosia sitten kun rakennettiin uutta kanalaa niin huomasin maassa silppua ja yksi kana alkoi muutaman päivän päästä kakertaa kurkkua. Annoin parafiiniöljyä suuhun ja peräpäästä myös useita kertoja.
Se huono puoli oli että Topi-kana oli syönyt sen verran paljon että jäi kupuun kiinni ja kasvoi iso pussi kaulan ulkopuolelle :smt009 , mutta Topi eli vielä monta vuotta ison kupunsa kanssa eikä haitannut syömistä juomista siellä se vaan oli styrox palat jossain kuvun sivuun jäänyt eikä haitannut tahtia onneksi.
Siitä jäänyt aina mieleen että siirrän muualle styxin levyt/rakennus tarvikkeet eivätkä ole niissä paikoissa missä kanat liikkuu ettei kanat/kukot pääse nakertamaan mitään.

Aina sitä säikähtää mutta oppii sitten vastaisuudessa että kanat ovat uteliaita ja kaikki kelpaa mikä on maassa :smt045
Hienoa että kanat voivat nyt hyvin :smt001
mummo ja kanaset :biggrin:
Emäntä82
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Joulu 2021, 17:56

Re: Kanat söivät uretaanilevyä

Viesti Kirjoittaja Emäntä82 »

Hei Mimmu, olenkin tainnut lukea sinun Topistasi aiemmin. Meillä kanat voivat edelleen hyvin ja kuvut ei ole isoja. Mutta huh kun pelästyttiin. Täytyy olla erittäin tarkka tästä eteenpäin, etteivät pääse nakertamaan mitään kiellettyä. Nämä sivut ihan parhaat, kiitos vaan kaikille🙂
Vastaa Viestiin