Kalkkijalka ja muita loisia

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
rymy84

Kalkkijalka ja muita loisia

Viesti Kirjoittaja rymy84 »

Hankin itselleni viime viikolla kanan ja kukon. Molemmilla lievää kalkkijalkaa ja ainakin kanalla tämän lisäksi ulkoloisia. Sain eläinlääkäriltä eilen niskaan laitettavaa lääkettä, joka tehoaa molempiin vaivoihin.

Tilasin myös netistä Colombine suihketta. Pitäisikö minun vaihtaa kaikki kanalan pehkut ja suihkutella paikat tuolla spraylla? Milloin tuo on järkevintä tehdä, sillä lääkkeen annoin eilen ja se tehostetaan 10 päivän päästä. Teenkö sen nyt parin päivän päästä ja sitten uudelleen tehostuksen aikaan?

Voiko tuolla kanojen niskaan laitetulla lääkkeellä olla jotain ristivaikutuksia suihkeeseen, vaikka sitä en kanoihin suoraan laitakaan?
'
Minulla on myös kaksi parin kuukauden ikäistä nuorikkoa, joilla ei kalkkijalkaa, mutta varmuuden vuoksi suihkuttelen ne tuolla spraylla ulkoloisten häätämiseksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka ja muita loisia

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minkänimistä lääkettä sait? Jos löytämäsi ulkoloiset ovat täitä tai väiveitä, niin kanalan rakenteita ja pehkuja ei tarvitse suihkutella tai vaihtaa. Toki siellä voi jokunen syyhypunkki tai täi/väive olla, mutta kun kyseessä on vasta n. viikon käytössä olleet tilat, niin itse käsittelisin vain eläimet. Jos kyseessä olisi kanapunkki, niin se vaatisi kanalan käsittelyn.
Tuhkakylpy on paremminkin ennalta ehkäisyä...kannattaa tosiaan nykyaikana turvautua parempiin keinoihin, kun ulkoloisia on jo löytynyt.
rymy84

Re: Kalkkijalka ja muita loisia

Viesti Kirjoittaja rymy84 »

Kiitos vastauksesta!

Lääkkeen nimi on Cydectin pour on vet, tarkoitettu naudalle, mutta käytetään myös kanoille. Lääkäri sekoitti valmiin annoksen neljään ruiskuun ja hintaa tuli 10 euroa, siinä lääkkeen osuus noin euron. Edullistakin oli. Tehoaa siis kaikkiin ulko- ja sisäloisiin. Kanat eivät ole vielä ainakaan reagoineet lääkkeen saamiseen mitenkään.

Minulla on sen verran pieni tuo kanala, kun lintujakin on vähän, että pehkut kyllä pystyy helposti vaihtamaan. Tärkeintä on että kaikista otuksista pääsisi eroon!! Vaatisi se sitten kuinka paljon työtä tahansa :smt002

Mitä nyt netistä kuvia katsoin, niin mielestäni olivat täitä, sellaisia vaaleita pitkulaisia matkustajia ainakin oli... Muita en nähnyt ja isommat tutkimukset lopetin siihen, alkoi sen verran ottamaan päähän kaikki kalkkijalat ja ylimääräiset vipeltäjät :smt009
Vastaa Viestiin