Väiveet

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanajalka

Väiveet

Viesti Kirjoittaja kanajalka »

Tuleeko ihmiselle väiveistä jotain, elääkö väiveet ihmisessä? Nyt on naapurin tytöllä koko maha täynnä ihottumaa, 0,5cm välein pieniä paukamia. Löysin tänään kanoista ilmeisesti väiveitä, pieniä ruskeita juoksijoita. Varmaan pitäisi jollain spraylla suihkuttaa kaikki kanaset (4 kanaa ja 1 kukko). Neuvoja miten väiveet poistetaan ihmisestä (tuleeko noin pahaa ihottumaa, elävätkö ihmisessä tms?) ja kanasta. KIITOS!
Iloisten Munatalo

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Väiveet ei juokse mihinkään, väiveet on täin munia ... ne juoksevat on todennäköisesti kirppuja, jotka purevat myös ihmistä. :smt012 Lapselle voi laittaa 1% hydrocortisonia tai antihistamiinia joa oireet on pahat ...
Hansu

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Hansu »

kanajalka kirjoitti:Tuleeko ihmiselle väiveistä jotain, elääkö väiveet ihmisessä? Nyt on naapurin tytöllä koko maha täynnä ihottumaa, 0,5cm välein pieniä paukamia. Löysin tänään kanoista ilmeisesti väiveitä, pieniä ruskeita juoksijoita. Varmaan pitäisi jollain spraylla suihkuttaa kaikki kanaset (4 kanaa ja 1 kukko). Neuvoja miten väiveet poistetaan ihmisestä (tuleeko noin pahaa ihottumaa, elävätkö ihmisessä tms?) ja kanasta. KIITOS!
Kyllä niitä väieitä ja täitä on olemassa. Eroavat toisistaan jotenkin pään muodossa ja oliko jalkojen kiinnityskohdissa (eri jaokkeissa)... :smt017 . Mutta noista ei kummatkaan mielestäni pahemmin juoksentele vaan istuvat karvoissa/sulissa(?) kiinni. Ainakin marsuilla oli viime kesänä näin. Ne jopa tyypitin väiveiksi mikroskoopilla... :smt045 . Mutta olisiko nuo kanakirppuja? Veikkaisin kuitenkin jotain muuta kuin väive tai täi... Koita napata teippiin tai vastaavaan yksi näytekappale ja tutkaile tarkemmin.

Ihmiseen eivät jää asumaan vaikka puraista saattavatkin... Kanoille voi varmaankin käyttää sitä columbine-suihketta ja lienee joku käyttänyt ihan apteekin frontlineakin(?) :smt017 . Niin ja ihmisille vaikka sitä hydrokortisonia kutinaan :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niin, täin muna on saivare, ei väive. Käytännössä täitä ja väivettä on paljain silmin vaikea erottaa toisistaan. Elintavoissa on se ero, että täi imee verta ja väive syö ihon pinnasta hilsettä. Molemmat elävät linnun iholla, eivät juuri poistu isäntäeläimestä. Jos/kun poistuvat, eivät elä kauan ja harvoin aiheuttavat oireita muille kuin isäntäeläimille. Muutaman kerran olen molempia/jompia kumpia nähnyt ja siellä kanan iholla ne liikkuvat (kävelevät/juoksevat?...makuasia, mutta eivät hypi, eivätkä lennä), joskus poikkeavat höyhenpeitteen pintaan, mutta harvoin. Eli niitä pitää metsästää hyöhenpeitteen alta/kanan iholta.
siimis

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jos ne oikeesti juoksee, niin lintukirput ja kanapunkit tulee ennemminkin mieleen. Molemmat on kyllä viheliäisiä otuksia. Itse sain kirput häädettyä ivermectiinillä linnuille + käsittelemällä kaikki paikat huolella höyrypesurilla! Punkit ja kirput elelevät nimittäin myös lintujen ulkopuolella, kanalan rakenteissa, pesissä jne. Niiden häätämiseksi on kai perinteisesti suositeltu dynamiittia ja polttopulloa :smt002 mutta kyllä meillä auttoi toi höyrypesuri ja myrkytys.

Yritä pyydystää otus teippiin ja tiiraile suurennuslasilla tai vie eläinlääkärille mikroskoopin alle lajinmääritystä varten!

Ja ai niin, ei jää ihmiseen asumaan ja hydrokortisonia puremiin! :smt023
Iloisten Munatalo

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Niin, täin muna on saivare, ei väive. Käytännössä täitä ja väivettä on paljain silmin vaikea erottaa toisistaan. Elintavoissa on se ero, että täi imee verta ja väive syö ihon pinnasta hilsettä. Molemmat elävät linnun iholla, eivät juuri poistu isäntäeläimestä. Jos/kun poistuvat, eivät elä kauan ja harvoin aiheuttavat oireita muille kuin isäntäeläimille. Muutaman kerran olen molempia/jompia kumpia nähnyt ja siellä kanan iholla ne liikkuvat (kävelevät/juoksevat?...makuasia, mutta eivät hypi, eivätkä lennä), joskus poikkeavat höyhenpeitteen pintaan, mutta harvoin. Eli niitä pitää metsästää hyöhenpeitteen alta/kanan iholta.
Kiitos Hilta oikaisusta, täit, väiveet ja saivareet menee taas sekaisin... onneksi ei ole luteita :smt005
vardenji

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Väiveitä olen tavannu sekä kanoista että vuohista ja mun mielestä tulivat kaikki mun ekojen kanojen mukana(sekin vielä, kalkkijalka, väiveet, tipukuolemat :smt011 ) Asustavat mieluiten juur pyrstön päällä ja niskassa, josta niitä vois sillon tällön vilkuilla. Itse tarkastelen joskus kun muistan, jos niitä on yhdellä, niitä on todennäkösesti kaikilla(Kurkolla ei ollu ainakaan toissapäivänä).
Itse käytin häätämiseen coopersektiä, 1ml kanan niskaan(ainakin horniolaisilla tää annostus annettu ell toimesta ja toimi mun sillosiin kanoihin) ja 5ml kutun niskaan kuukauden välein kaks kertaa ja johan hävisivät. Saattavat tulla luonnonlintujen tai ostoeläinten mukana. Väive tulee kuukauden ikäsenä sukukypsäks joten sen kuukauden jälkeen ekasta myrkytyksestä kaikki on kuoriutunee ja uutta munintaa ei oo vielä ehtiny tapahtua.
Mun kutuilla huomattiin ne väiveet Korteniemessä ja sillon alettiin tarkkailla KAIKKIA SAMALLA LAITUMELLA OLEVIA joten tarttuu eläimestä toiseen, ei kuitenkaan ihmiseen. Ovat kai siitä helpoimmasta kastista päästä eroon.
minnimanni

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

1ml coopersektiä kanalle :shock: aika tuju annostus, kannattaa sitten muistaa munissa vähintään kuukauden varoaika kun lehmän maidossakin on kuukauden käyttökieltö muistaakseni. Kyllä se columbia suihke olis varmaan helpompi ja vähemmän haitallinen kanoille.
Xaus

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Ja mä ainakin söin ihan normaalisti munia tuon suihkeen jälkeen ja hengissäkin ollaan vielä. :smt004
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samoin täällä :smt003
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
vardenji

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Tuju tais annos olla, mutta väiveistä pääsin itse asiassa yhdellä myrkyttämisellä. Sen jälkeen ei oo väiveitä ollu.
siimis

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja siimis »

minnimanni kirjoitti:1ml coopersektiä kanalle :shock: aika tuju annostus, kannattaa sitten muistaa munissa vähintään kuukauden varoaika kun lehmän maidossakin on kuukauden käyttökieltö muistaakseni. Kyllä se columbia suihke olis varmaan helpompi ja vähemmän haitallinen kanoille.
Coopersect Spot On, annostus lehmälle ja hevoselle 10 ml, lammas ja vuohi 5 ml. Varoaika lehmänmaidolle 0 vrk, kutun maidolle 7 vrk ja lampaan maidolle 28 vrk :smt002 Lihalle tais olla 28 vrk ainakin kaikille, en niin sitä katsonut kun ei ole oleellista meillä.

Jouduin just antamaan tuota kaikille sorkallisille ja kaviollisille, kun huomasin vuohissa täitä. Lähti täit ja lähti muuten kärpäsetkin tallista :smt023
siirisipuli

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja siirisipuli »

Viiden viikon ikäisillä kananpoikasilla on joitakin pienenpieniä öttiäisiä :smt013 ja tilasin Moilaselta Ectosprayta hoitaakseni koko lauman tuolla suihkeella. Mikähän mahtaa olla varoaika munien suhteen? Ohjeessa kehotetaan suihkauttamaan selkään ja siipien alle. Öttiäisiä näkyy kuitenkin myös eturinnassa. Leviääköhän aine selän ja siipien kautta koko kanaan? Rinnuksiin on ehkä vähän hankala suihkutella, ettei menisi ainetta silmiin.
minnimanni

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Noita suihkeita laittaessa ottakaa kanaa koivista kiinni ja roikottakaa, sitten kun on rauhoittunut suihkutelkaa perse, siivenaluset, selkä ja vatsa. Suojatkaa päätä esim polvella ja jos ei onnistu niin pyytäkää joku kaveriksi joka ottaa kanan pään nyrkkiinsä suojaan. Niin ja suihkutus aina niinsanotusti vasta karvaan.
Pirjo

Re: Väiveet

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Mitä voisi käyttää ankoille? luin tuosta Ectospray:sta ´VAROITUS
Erittäin myrkyllistä vesieliöstölle. Saattaa aiheuttaa pitkäaikaista vahinkoa vesiympäristössä` -ja jos ankat lotaavat vesistössä -aiheutanko luonnonkatastrofin :smt017
Vastaa Viestiin