muninnan mystinen tyrehtyminen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hexe

muninnan mystinen tyrehtyminen?

Viesti Kirjoittaja Hexe »

hmmm...
mistähän päin nyt tuulee
ku muninta näyttäs laantuvan
-parhaimmillaan tuli jo 13 päivässä (kanoja siis 15)
ja nyt enää kahta oon saanu pesistä kaivettu.. :smt017

taustana kerrottakoon siis että muninta alko pikkuhiljaa laantua pupumme vääntäessä poikueen kanojen yhteen pesään :smt103
sieltä ne pitkäkorvat löyty kanan alta lämpimästä!
olihan muuten hassu näky munat ja poikaset sekasin huolella tehdyssä pesässä :smt003
arvatenkin kanat(+kukko) olivat tapahtumasta AIVAN sekasin, ja siirettyäni poikaset turvallisempaan paikkaan kanat vasta sekosivatkin.
pitivät aivan hölmöinä kauheaa metakkaa ja ettivät poikasia.tutkivat pesänki jokanen vuorollaan monta kertaa.metakkaa jatku enemmän tai vähemmän pari pvää ja kaikki tappelivat pesistä(pesiä tällä määrällä 5).
yhdessä pesässä munan päällä istu parhaimmillaan 3 kanaa lähes päällekkäin!siinä ne sähisivät toisilleen..(sai olla paksut hanskat käes ku kaivo munan sieltä alta pois) :smt012
muutaman päivän päästä tilanne tuntu rauhottuvan,mutta muninta tyssäs siihen.tai kaksi munaahan sieltä vielä saa metästettyä.
brahma ja mikälieristeytys-kana ovat kökkineet pesässä jo kolmatta viikkoa :smt017 mitä teen? olen nostellut niitä pari kertaa päiväs ulkoileen ja syömään ku eivät ite tunnu tajuavan?
muut istuvat kyllä kans pesillä mutta vain "hetkellisesti".
ja tänä aamuna isännän laittaessa armi-kutulle ja sen aamuselle kilille ( :smt003 :smt003 )
uusia tiloja,hän huomasi kun kukko yllytti kaikki syömään pesässä ollutta munaa ???
mistä on kyse? minkä takia syövät munansa?
auttakaahan taas tietämätöntä :smt017 :smt001
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kanoja ei kyllä tarvitse pahemmin opettaa syömään muniaan, muutama taistelun tuoksinassa hajonnut muna ja setti on valmis.Painiskelen aivan saman ongelman parissa, meillä tuntuu kaikkiin tarttuvan tuo sama "tauti", kohta alkaa päitä lennellä jos ei tahti muutu :smt013 Tuo on paha kun kukko on päässyt munien makuun, se saa kaikki kanat yllytettyä samaan touhuun.Voit kokeilla hämärämpiä pesiä, verilettujen/sisäelinten syöttämistä, "munapommeja", pesien tekemistä pehmeämmiksi (munat "häviää" pehmusteisiin) ..Tavasta ei oikeastaan koskaan pääse eroon mutta nämä kaikki edellämainitut saattaa pelastaa edes muutamia munia enemmän.Mikäli raaskit, varmin tapa on uusia koko lauma.. :smt012
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

kissa vieköön..
vai et sellasesta tapauksesta on kyse .
mitä tarkotat munapommeilla? Entä miksi verilätyt tai sisäelimet auttaa?
kanat saavat joka pv raakoja eläintuotteita.
jospas se on sit se kukko joka yllyttää, se ei onneksi käy ku yhes avonaises pesäs kurkkimassa.
mutta osaako joku viel sanoa et miksi kanat lakkas munimasta?menivätkö sekasin pikkupupuista?ja mitä minun pitäs tehä?
En usko et munat ois vaan hävinny parempiin suihin niissä määrin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea kilistä! Ja hauska tarina kanin poikasista!

Kuulostaisi siltä, että toinen syy muninnan loppumiseen olisi ainakin osalla porukasta herännyt haudontavaisto. Tuo kolmatta viikkoa pesässä kökkiminen puhuisi sen puolesta, jolleivät siis mitenkään sairailta vaikuta...

Vierintäpesää voisit myös kokeilla. Siis pesässä vino pohja (ilman kuivikkeita), jolloin muna vierisi heti "synnyttyään" kanan ulottumattomiin pienestä raosta johonkin "laariin", joka sijaitsee pesän takana. Saisit sieltä kerättyä munat itsellesi.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Jos kanasi saavat jo lihaa ym. ei niille sitten tarvitse syöttää ylimääräisiä :smt003 Olen tehnyt munapommeja tyhjentämällä munat niin että ne jäävät ehjiksi ja sitten olen täyttänyt ne esim. sinapilla, chilillä ym todella voimakkaalla ja laittanut sitten siihen paikkaan josta munat yleensä syödään..

Vaikka kanoille tulisikin jotain häiriötekijöitä kuten sulla ne puput :smt005 niin yleensä ne kyllä jatkavat munintaa muutaman päivän perästä. Jospa niillä on emon vaistot heränneet ja jos munia tulisi niin olisi myös pikkutipuja odotettavissa. Jos haluat haudottaa tipuja ja sulle ei tule omia munia niin voithan ostaa joltain siitosmunia, ja tadaa, kohta on pieniä piipertäjiä :smt007

Vierintäpesät on käteviä jos kanat vaan suostuvat pyöräyttämään tekeleensä kovalle alustalle.
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

kuukernuppi kirjoitti: Olen tehnyt munapommeja tyhjentämällä munat niin että ne jäävät ehjiksi ja sitten olen täyttänyt ne esim. sinapilla, chilillä ym todella voimakkaalla
Tuo chili kannattaa jättää pois ja korvata jollain muulla. Lintuihin chilin tulisuus ei tehoa.
"Tulisuuden aiheuttavat kapsaisiineiksi kutsutut aineet, jotka hämäävät ihmisen tuntoaistin uskomaan että sitä vahingoitetaan". Linnut voivat chiliä syödä ihan herkkuna ja chilit ovatkin vitamiinipitoisimpia hedelmiä maailmassa. Tätä ominaisuutta voi hyödyntää ruokinnassa :smt001

http://www.saunalahti.fi/thietavu/
Tuolta chilitietoa osio.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kiitti linkkivinkistä! Meillä on kyllä hyvin tehonnut, vaikka ei niihin vaikuttaisikaan.Muutaman chilinokkaisun jälkeen on muna saanut olla rauhassa :smt003 Tavallinen sinappi näytti myös olevan herkkua itsetehty tai dijon-sinappi taas ei.
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Tässähän auttaisi tieto, että mikä onkaan kanojen mielestä pahanmakuista :smt003
Kovin nirsoja kun eivät kanat tunnu olevan ruokansa suhteen, vaan mitä oudommat sapuskat uppoavat ihan herkkuna.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hitsi, mulla oli taannoin muutama chili ja aattelin ettei näitä syö mitkään elikot ja hetin menneen.. noo laitetaan korvantaa,että kanoille kelpaa.. Tavallinen paprika on ainakin vuohien herkkua, nyt kun ovat siihen tottuneet.
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

kiitos Hilta , kili on kyllä ylisulonen! Meinaa vaan lastenhoito kärsiä ku päivät pitkät istun tallissa eläinvauvoja vahtaamassa.siellä se uusi tulokas teki jo täyttä päätä tuttavuutta pupu pesueen kanssa =D
en malta oottaa et pääsen laskeen sen karittojen mukana ulos telmimään.

Voiko muukki kanat olla hautomapäällä vaikkeivät niin pesissä nökötäkkään?siis etteivät sen takia munis? Ja tänään kyl istuin ja ootin vahissa yhen kanan ollessa pesässä,ja kyllähän sieltä muna tuli.ja ku nostin brahman ynnä kumppanin pois pesästä syömään niin heti käytiin pesään pyöräyttämässä 2 munaa.sieltä yleensä munat olen löytänykki- ilmeisestikin hyvässä turvassa hautovien alla =) ja heti oli yks kana kyttäämässä munia evääksi ku niitä keräsin.. :(

Pikkutipit kiinnostas aivan VALTAVASTI ! (tää on vaarallinen palsta..grrr..)
mutta mitä missä ja miten??
Brahma on jo hautonu niin kauan,eikai enää jaksa pitkään?samoin kumppaninsa. Ja miten tipimunat on turvassa noilta munarosvoilta??
..siispä munapommeja väsäämään..
Tai jos yritän paljastaa pahimmat rosvot ja pistän ne kirveen alle..
Mitä mun pitäs tietää ja osata??
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Tuolla haudonta ja tipujen hoito osiossa on paaaljon tietoa hautovan kanan eristämisestä ym, käyppä kahlaamassa siellä :smt003 Kanarodut osiossa taas on nähtävissä eri harrastajien kanarotuja, voit ottaa mieleisen rodun omistajaan ottaa yhteyttä yksityisviestillä.Jotkut myyvät siitosmunia ja jotkut eivät, selviää kysymällä.
Monet kanat kyllä jaksavat hautoa kuusikin viikkoa yhteen menoon, etenkin brahmat ovat olleet tällä palstalla tunnettuja siitä että ne voivat kököttää pesässä uskomattoman pitkiä aikoja
Toivotaan että saisit kanasi kuriin, tuo on niin harmillinen "tauti".Voi olla hankalaa selvittää munarosvot, jos onni on myötä niin tapa ei ole ehtinyt levitä vielä kaikkiin kanoihin :thumbright:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hankin kanoja täydellisenä ummikkona syksyllä ja jouluksi tuli jo ekat tiput! Jos on hyvä hautoja ja tipujen hoitajaemo, niin eipä siinä kummoisia tarvitse itse osata. Ja ne mitä pitää, löytyy täältä foorumista! :smt003
marjatta

Mikseivät kanat muni?

Viesti Kirjoittaja marjatta »

Olen kanankavattajana tosi vihree, lapsena viimeks kanoja hoidellut. Nyt kanani ovat olleet munimatta
joulusta lähtien ja vieläkään ei ole yhtään munaa.
Koko viime kesän ne munivat tosi hyvin. Kanala on valoisa mutta enää en ole pitänyt lämmitintä päällä.
Ruokin niitä kananrehulla, kauroilla ja keikenlaisella keittiöjätteellä johon lisään piimää.
Ne ovat kovin reippaita ja toukukkaita mutta munia ei tule.
Mitä ihmettä nyt pitäis tehdä.
T. Marjatta
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Minkäs ikäisiä tai rotuisia sun kanat olikaan.. vika voi olla ihan kanoissa, ei hoidossa.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Voinko olla mahdollista, että kanasi syövät muniaan? Meillä kanat hävittävät munansa niin totaalisesti, ettei puruihin jää edes märkää länttiä :smt012
Vastaa Viestiin