Ammoniakki kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Volmari

Ammoniakki kanalassa

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Käväisin äsken kanalassa pikipäin ja ihmettelin, että mikäs nyt, kun ilma haisee tosi pistävälle ja on vaikea hengittää?!!
Tarkistin tuloilmaluukkua ja se oli ihan ok, ruuvasin sitä silti hieman lisää auki. Oli lopulta sen verran ammoniakkinen ilma, että oli pakko tuulettaa ihan ovesta.
Ihmettelin että mistä moinen johtuu, sillä meillä ei ole vielä tänä talvena muistaakseni ammoniakki ollut riesana... :smt017

Hetken tuuleteltuani olin lähtemässä ja mielessäni mietin, että kyllä saa ensi talvena olla vaan ohut purukerros lattialla ja kunnon kylpylaatikot pehkun sijasta niin huomasin, että olin fiksuna lapioinut tuloilman venttiilin ulkopuolelta täyteen lunta, kun sitä kerran muutenkin kanalan seinien alaosaan lapiolla heittelin suojaksi pakkasia vastaan. Ja vielä kun tein polkua lantalaa kohti, niin siinä on tainnut lumi hieman pöllytä väärään paikkaan :smt005 :smt005

Onkohan tuo loppujen lopuksi kuinka terveellistä olla pehku kanalassa, kun vaikka olisi ilmanvaihto kunnossa, eikä ihmisnenin sitä ammoniakkia haista, niin kanat kuitenkin pehkussa pöyhii ja kylpee...hmm? Täytyypä tosissaan miettiä ensi talveksi mitä tekee. Moilasella taisi olla kanala ilman kestopehkua, mitenkäs muilla? Onkohan se minkämoinen lämpöhukka, kun ei lattialla ole paksua kerrosta purua?
(olihan tästä muuten juuri jossain toisaalla, mutta tulipa nyt ammoniakillekin oma topicci)
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Meillä alkaa aina ammoniakki haista, kun kovista pakkasta lämpötila nousee. Kärräsin tänään pikkukanalasta kaikki purut veke ja vaihdoin uudet. Isäntäkin uskaltautui katselemaan pupusia ja kanoja... Huomena voisin tehdä saman operaation isompaan kanalaan, jos saan vain aikaiseksi :smt101
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä on kutteria ja olkea. Vähintään kerran kuussa teen niin, että putsaan tosi tarkasti orsien alta ja siirrän kaikkialta muualta pehkun sinne ja laitan uudet kuivikkeet sinne muualle kanalaan. Eli orsien alle kaikki entiset ja entisten tilalle uudet. Päivittäin siivoan suurimmat paskat pois.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meillä jäi lampölamppu ottamatta pois päältä leudon sään aikana,nyt illalla kanalassa oli jo liian kuuma ja haisevaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jonkinmoista ensiapua tuohon hajuongelmaan saa, kun kääntää pehkun ympäri talikolla. Ja vielä parempi konsti on uuden turpeen lisääminen vanhan kuivikkeen joukkoon. Turpeella on aika hyvä hajunsitomiskyky.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen saanut aikaan kahta kauheamman hajun, jos olen mennyt tonkimaan pehkuja... :smt017 Turve ja hienojakoinen puru on meilläkin todettu hyviksi hajusyöpöiksi, paras on kumminkin pehkujen kärrääminen pellolle. Olen itsekin miettinyt kestopehkusta luopumista, joku pari kertaa talvessa tyhjennettävä ratkaisu vois olla parempi.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Minä tyhjennytin pojilla aiempina talvina (9-11 vuotiaat, rahaa vastaan) aina lauhan kelin aikana paskaset purut pellolla ja laitoin uudet puhtaat tilalle.

Täältä jostain topicista sain idean kestopehkusta ja se on nyt ollut tämän talven käytössä. Viikon puolentoista välein käännän talikolla ja laitan puhdasta kutterilastua päälle.
Aivan mahtavasti palaa ja on tosi lämmin lattia. Patteri on ihan pienellä päällä, vaikka ulkona on kovakin pakkanen.

Ilmanvaihtoräppänää joutuu kyllä säätelemään myös pakkasien mukaan. Kylmemmillä ilmoilla näyttää siltä että kanoilla on kaminassa tulet, kun höyry nousee "piipusta".

Toki olen luonut lunta kanalan seinustoille, joka sekin auttaa lattian lämpimänä pysymisessä.
Lattian pinta vaan nousee vähän kerrallaan. Seinässä kiinni olevaa vesiastiaa olen jo joutunut nostaamaan ylemmäksi, kun alkoi vedessä olla paskapuruja liian usein. Rehu-jyväautomaatilla on pian sama edessä. Sieltä nyt kuopasee suurimmat paskat pois, mutta kun alkaa olla kohta joka päivä sama ongelma :smt030
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Tuo pehkun kääntelyhän on tosi olennainen asia,että pehku palaa iloisesti.Ja uusien kuivikkeiden laitto.
Meillei ole kuin 30 cm kerros pehkua,kanat itse kääntävät sen päivittäin ympäri.Lisäilen purua ja turvetta tarvittaessa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mähän se muka tein kestopehkun, turve alla, vähän putteria ja sit olki päällä. Kanat on sen järjestellyt mieleisekseen niin, että noin kolmas-neljäsosa lattiaa on kuopsuteltu melkein paljaaksi. Siihen heittelen aina ruuat ja siinä on tosiaan ihan ohut kerros muuta roipetta jäljellä.

Mutta ei se pehku kyllä ainakaan esim, kädellä koetettaessa tunnu lämpimältä. Kuiva se kyllä on, eikä ilma ainakaan omaan nenään haise. Kanatkin näyttävät viihtyvän, kylpevät yms. mielellään. Vaan lämpöä se ei taida tuottaa??? Onkohan kyse siitä, että noin pienellä porukalla (kukko + 4 kanaa + nyt kolme tipua) on "liian" iso tila (ehkä 9 m2), eikä pehku siksi käynnisty, vai?
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Se pehku on vähän niinkuin komposti, se tarvii kosteutta. Aika iso tilahan se on tuolle kanaparvelle. Se kosteus ja käynnistysaine tulee kanojen omasta kakasta ja kääntäminen, olipa se sinun itsesi tai kanojen kääntämä, pitää palamisen käynnissä. Aika paksukin sen pitäisi olla, varmasti vähintään 15-20 cm, että siinä olisi ainetta, joka palaa. Meillä on parhaimmillaan n.40cm kauttaaltaan.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Neuvokaapas taas pöljää. :smt001 Miksi kanojen pehkua tulee kääntää? Onko se sama asia kuin kompostin ilmastaminen? Miksi sitten isompien eläinten kestopehkua ei käännetä?
Mulla oli viime talvena puru-turve-hake-kaikkimahdollinensilppu -pehku, jonka kanat käänsivät itse. Sitten kun menin talikon kanssa tonkimaan sinne, sieltä nousi ihan hirvittävä ammoniakinkäry. Miksi niin kävi? Kanoja oli yksi neliöllä ja pehku tuntui kuivalta, olin lisännyt kuiviketta pitkin talvea. Pehku oli paksuudeltaan 30-50cm, ja se paloi tosi hyvin.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Vähän googlasin :smt024 .
Parhaat jutut oli Pdf-muodossa, joten saanut niitä kopioitua, mutta muutama perusasia sieltä löytyi.
Ilmeisesti meillä ei palaminen ole ollut liian kuumaa, koska en ole ammoniakin hajua tunnistanut. Ilmanvaihto ainakin on kunnossa, joten voi olla että ne hajut poistuu sitä mukaa, kun niitä kaasuja syntyy. Pehku on kuitenkin kädellä kokeiltuna oikeasti tosi lämmin.
Sama prosessi siinä pehkussa tapahtuu kuin kompostissakin, eli mikrobit jyllää ja se aiheuttaa lämpenemistä. Mikrobien toiminta vaatii kuitenkin kosteutta ja vähintään 10 asteen käynnistyslämpötilan.

Tässä alla lainauksia sieltä täältä:

"Ammoniakin haju johtuu typestä, jota kompostissa on liikaa."

"Seosaine kuohkeuttaa ja ilmastaa kompostia ja sitoo liiallista kosteutta, mahdollisia hajuja ja ammoniakkia."

"Liian korkea lämpötila polttaa kuitenkin jätteen tuhkaksi ja tuottaa ilmaan ammoniakkia. Tällöin kompostimullan maata parantavat ainekset vähenevät."

"Typpihäviötä voidaan pienentää käyttämällä hyvin ammoniakkia sitovaa kuiviketta. Myös kate lantapatterin päällä vähentää häviötä."

"Jos sen sijaan tuntuu ammoniakin hajua, lisää hapanta seosainetta, esimerkiksi turvetta tai kuoriketta"

"a) ammoniakkipitoisuus on enintään 20 ppm ja hiilidioksidipitoisuus enintään 3 000 ppm mitattuna kanojen pään tasolla" (Tämä on muuten suoraan EU-direktiivistä, joka koskee siipikarjaa, joten rupeahan Pootsi mittaamaan niitä ammoniakkipitoisuuksia :smt042 )
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Josko vielä hämmentäisin näitä pehkuasioita…ai että tykkään noista ^ Pootsin visaisista kysymyksistä ;) Tuossa meto olikin jo löytänyt hyviä juttuja! Onko oikeasti olemassa mittari, joka olisi kaikkien saatavilla?

Voisikohan ajatella, että kestopehkua on tavallaan kahta eri sorttia, joille on yhteistä vain nimi, joka tullenee siitä, ettei sitä vaihdeta kovinkaan usein…

1. isoille eläimille esim. lampaille tarkoitettu, jossa kuivikkeet tiivistyvät ja päälle lisätään uutta, yleensä olkea tai heinää ikään kuin katteeksi pidättämään hajut ja typet ja kosteus siellä pehkun sisässä. Alimmat kerrokset tehty mahdollisimman imukykyisistä aineksista. Tätä kestopehkutyyppiähän ei tosiaan saisikaan pöyhiä, kun siellä hapettomassa, tiivistyneessä tilassa elelee sellaisia pöpöjä, jotka voivat olla vaarallisia niille karsinan varsinaisille asukkaille. Jotka taas ovat luonnostaan sellaisia, etteivät juurikaan kaivele alusiaan. Jossain määrin voisi kai verrata tätä pehkutyyppiä tunkioon…siis tuon tiivistymisen ja hapettomuuden vuoksi. Tunkio on varmasti totaalisen väärä nimitys, mutten nyt parempaakaan tässä yhteydessä keksi…

2. kanoille tarkoitettu, jossa kuivikkeet eivät ahkeran kuopsuttelun, kylpemisen yms. kanoille luontaisen käyttäytymisen vuoksi pääse juurikaan tiivistymään (edellyttäen, että pehkuaines on oikeata). Tätä tyyppiä kai sitten voisi verrata kompostiin, jossa se ilmastointi on tärkeää. Kuivikelaadun pitäisi siis olla sellaista, että pysyy kuohkena, pidättää hajut ja typet eikä haihduta niitä ilmaan. Ja mikä haihtuu hoituu sitten ilmanvaihdolla ulos. Ammoniakkihan on tosi emäksistä, joten hapanta kuiviketta lisäämällä saisi sitä kuivikkeen ph: ta alemmas.

Hmm…jos kanoilla on ns. pitkästä tavarasta ja/tai helposti tiivistyvästä materiaalista tehty kuivike, jota eivät pysty itse kovin tehokkaasti kaivelemaan ja kääntelemään, niin silloinhan se tiivistyy ja olisiko silloin hoitajankin viisainta olla sitä kääntelemättä? Auttaneeko sitten enää muu kuin pehkun vaihto? Tässä on tietysti muistettava se, ettei kylpeminenkään oikein onnistu ja pitää siksi olla erillinen kylpypaikka, jossa on riittävän hienojakoista kamaa.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mie olin joskus 50 kanan lattiakanalassa lomittamassa:siellä piti aina silloin tällöin käännellä pehkua,joka oli tosi tiivistä.Enkä muistaakseni lisännyt mitään pehkuja.
Mutta siellä kyllä tuoksuikin....
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, no äkikseltään mulla ois nuo Hiltan esittelemät ykkönen ja kakkonen vuohilla/kanoilla.. Eikä hajuhaittoja kyllä juuri ole. Vuohelassa joskus, mutta lisään silloin olkea pinnalle.

Vaan sitä ihmettelen, että lämpöä ne eivät tunnu tuottavan.. Mutta nytpä tuli mieleen: mähän sain nämä elukkani aika myöhällä syksyllä ja ennen kuin niissä oli tarpeeksi aineita käynnistymiseen, oli talli varmaan jo aika viileä. Eikö käynnistyminen tarvitse ihan reilun + -lämpötilan? Oisko siinä tämä mun kämmi??
Vastaa Viestiin