Eviran kysely

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kiitos Moilanen. Minäkin ymmärsin puhelinkeskustelun perusteella Eviraan, että me siipikarjaharrastajat luomme riskin saada erilaisia tartuntoja ennemminkin yksilön tasolla kuin yhteisön tasolla. Jos saamme kanalaamme jostain newcastlen taudin tai sen kuuluisan influenssan, on ongelma meidän, ei yhteiskunnan. Toinen juttu olisi, jos jompikumpi sairauksista leviäisi jonnekin tuottajan tiloihin. Siksi virasto selvittelee kuinka meillä linnut hoidetaan, eli ovatko niin tiukat säädökset tarpeen kuin mitä esim. viime vuonna oli.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Minäkin ymmärsin puhelinkeskustelun perusteella Eviraan, että me siipikarjaharrastajat luomme riskin saada erilaisia tartuntoja ennemminkin yksilön tasolla kuin yhteisön tasolla. Jos saamme kanalaamme jostain newcastlen taudin tai sen kuuluisan influenssan, on ongelma meidän, ei yhteiskunnan. Toinen juttu olisi, jos jompikumpi sairauksista leviäisi jonnekin tuottajan tiloihin.
Ton perusteella vois vaikka kuvitella heitin ryntäävän tänne ihan justiinsa. Oon varmaan niiden mielestä hirvittävä riski, kun lomitan muilla siipikarjatiloilla jatkuvasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Leenamaria: mitenkäs siipikarja-alan ammattilaiset ovat suhtautuneet tähän Eviran kyselyyn?
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Leenamaria: mitenkäs siipikarja-alan ammattilaiset ovat suhtautuneet tähän Eviran kyselyyn?
Mä oon koko tämän viikon ollut samalla tilalla, eli en tiedä mitä muut ovat mieltä, mutta tämän yhden isännän kanssa eilen juuri oli puhetta tästä.

Asenne oli lähinnä, että taas jotain utelua. "Kai se olis täytettävä" oli yksi kommentti. Tämä on kaiken lisäksi huonoa aikaa, tuollaisille kyselyille, kun useimmilla tiloilla on muutenkin tarpeeksi paperityötä nyt (esim. veroilmoitukset)

(OT: Se on muuten juuri tämän isännän syytä tai ansiota, että meitillä on kanoja :smt002 Puhui mokoma tuon mun miehen ympäri)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Teppana kirjoitti: Selitä sinä sitten että yksi kana kuoli vanhuuttaan viime viikolla ja haudattin takapihalle...Se varmaan kaivettaisiin ylös ja tutkimuksiin...
Nii, eikös jonkun direktiivien mukaan kanoja ei saa haudata vaan pitää soittaa Honkajoelta raatokeräilyauto noutamaan (arvatkaa montaks raatoa oon tilannu kalliin auton noutamaan :smt016 )?
Mä en ole vielä päättänyt miten suhtautuisin koko kyselyyn... mulle sitä ei ole tullut, ja vähän tuntuu että jos viranomaiset ei vielä tiedä että mulla on muutama kana niin kannattaaks sitä mennä niille kertomaan :smt019
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Eikö kukaan muu edes ajattele, että kyselyyn VOI vastata nimettömänä. Ei kai se nimi siellä tärkeä ole, vaan yleistiedon kerääminen, kuinka toimitaan. :smt002
Ja nyt minulle voitte vastata, että :smt018 :smt018
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Elojalaka kirjoitti:Eikö kukaan muu edes ajattele, että kyselyyn VOI vastata nimettömänä. Ei kai se nimi siellä tärkeä ole, vaan yleistiedon kerääminen, kuinka toimitaan. :smt002
Ja nyt minulle voitte vastata, että :smt018 :smt018
Jep! Myönnetään, kun kerran jäätiin kiinni itse teosta....Nimettömänähän mie siihen vastasin :smt018 :smt003
Muusa kirjoitti:Nii, eikös jonkun direktiivien mukaan kanoja ei saa haudata vaan pitää soittaa Honkajoelta raatokeräilyauto noutamaan (arvatkaa montaks raatoa oon tilannu kalliin auton noutamaan )?
Paitsi, että yksittäisen eläimen saa haudata, jos on kyse harrastelijan eläimestä!

Ja nyt :smt015 :smt015
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Leenamaria kirjoitti: Paitsi, että yksittäisen eläimen saa haudata, jos on kyse harrastelijan eläimestä!
Ihanko totta? Koskeeko siis kaikkia eläinlajeja? Ja missä päin Suomea tahansa? Vallan "helpottava" tieto...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun käsittääkseni kanat saa hävittää itse, annettiinhan tuossa kyselyssäkin vaihtoehdoiksi mm. kompostointi ja oma polttouuni. Mutta kaikki raatokeräilyalueen vuohet, lampaat ja lehmät on toimitettava Honkajoelle, oli eläin sitten lemmikki tai ei. Mun mielestäni se ei ole mitenkään epämiellyttävää, säästää vaan vaivaa. Itse en edes haluaisi ruveta kuoppaamaan itsekseen kuollutta lemmikkivuohta, mielelläni soittaisin ilmaisen auton hakemaan raadon pois. Lehmän hävittäminen maksaa muutaman kympin, lampaan tai vuohen ei.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Leenamaria kirjoitti:
Elojalaka kirjoitti:Eikö kukaan muu edes ajattele, että kyselyyn VOI vastata nimettömänä. Ei kai se nimi siellä tärkeä ole, vaan yleistiedon kerääminen, kuinka toimitaan. :smt002
Ja nyt minulle voitte vastata, että :smt018 :smt018
Jep! Myönnetään, kun kerran jäätiin kiinni itse teosta....Nimettömänähän mie siihen vastasin :smt018 :smt003
Heh no mut sithän ne jäljittää ip-osoitteen perusteella ja tulee tuplamäärä niitä MIB-miehiä kun selvästihän on vaikka ja mitä salattavaa sellaisella joka nimensäkin salaa :toothy10:

Eikö muka oo epämiellyttävää odottaa raatokeräilyautoa kesäkuumalla monta päivää :smt016
Mulla ei siitä mitään kokemusta mut oon kuullut että hevosenruhon nouto on "hirveen kallista" (plus tosiaan se auto ei lähe hakemaan samantien kun sinne soitat...) :smt017
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Raatoauto hakee eläimet viimeistään kolmen vuorokauden kuluttua( pitäisi siis) ilmoituksesta. Lampaan ja vuohen auto hakee ilmatteeksi(kun on ollut tautitapauksia, niin keräävät), lehmästä joutuu muistaakseni maksaan 50 €. Hevosta ei oo pakko laittaa Honkajoelle, mutta se hautaaminen taas ei onnistu ihan joka pihassa, ja kait se maksaa kun ei oo ministeriön pakottamaa...Kesäkuumalla auto haisee ihan hirveelle.. ajetaan joskus sen perässä tossa työmatkalla.. onneksi on ilmastointi autossa, niin voi laittaa ilman kiertään vain sisällä.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

Heh no mut sithän ne jäljittää ip-osoitteen perusteella ja tulee tuplamäärä niitä MIB-miehiä kun selvästihän on vaikka ja mitä salattavaa sellaisella joka nimensäkin salaa :toothy10:
Höh...,mutta jos lähettääkin postissa ja vaikka vielä toiselta paikkakunnalta kun on jossain käymässä :smt017 :smt004 :smt005
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Leenamaria kirjoitti:
Heh no mut sithän ne jäljittää ip-osoitteen perusteella ja tulee tuplamäärä niitä MIB-miehiä kun selvästihän on vaikka ja mitä salattavaa sellaisella joka nimensäkin salaa :toothy10:
Höh...,mutta jos lähettääkin postissa ja vaikka vielä toiselta paikkakunnalta kun on jossain käymässä :smt017 :smt004 :smt005
Kyllä ne silti löytää, ne ottavat lomakkeesta sormenjäljet ja vertaavat niistä sormenjälkirekisterin tietoihin. Jos lomakkeet on täyttänyt hanskat kädessä, ne eristää mukaan joutuneesta hiuksenpätkästä dna:n ja katsoo dna-rekisteristä. Niillä on myös eläinten dna-reksiteri siltä varalta, että papereiden välistä löytyy kissan- tai koirankarva...Tai sitten Ne vain lukevat satelliittien avulla ajatukset. Niiltä ei kerta kaikkiaan voi suojautua muuten kuin jättämällä kyselyn kokonaan palauttamatta ja pukeutumalla foliohattuun. :smt004 :smt002 :smt003 :smt005
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Ja samalla vaivalla ja rahalla kanalaankin voi ne tirektiivien mukaset tautisulut ym. väsätä :smt003 :smt016

Kuulemma se Honkajoen auto ei sattuneesta syystä käy huoltoasemilla, tai sitten pysäköi linja-auton väliin. Jollain saattais ruuan kulkusuunta muuttua. :smt003 (Ja tähän kuuluisi se yrjöhymiö, mutta tämä pas.. siis netti ei jälleen toimi)
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Minäkin sytytin uunin niillä papereilla. :smt013
Vastaa Viestiin