Eviran kysely

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mä en ole yhtä luottavainen viranomaisten suhteen kuin kanaemo. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi NOR-98 taudin löytyminen tässä jokin aika sitten lammastilalta. Tilan kaikki eläimet hävitettiin, vaikka kyseessä on tauti, joka ei tartu ja ei ole sama kuin scrapie. Muualla, viisaammissa maissa kuten Norjassa, ei lahdata koko karjaa. Koska se on täysin tarpeetonta.

Mua epäilyttää nykyihmisten ylireagoimen ja sitä mukaan myös viranomaisten.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Aika hyvät perustelut kanaemolla. :smt001

Hakalan emäntä: Aika pahan pistit. :smt017 Periaatteessahan ne on samalla tilalla ja jos taas ajatellaan tautien kannalta, niin kaipa ne pöpöt vois periaatteessa levitä esim kanojen ja sian tai vuohien ja sian välillä. Ja rekisteröityminen on ihan helppo juttu. Mutta taas toisaalta, kun ei ne oikeasti ole toisiinsa kosketuksessa... hmmm.. :smt017 Teet niinkun susta ittestä tuntuu. :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No, sotkeennuinpa tuonne Eviran lomakeviidakkoon ja siellähän on tällainen lomake, jolla pitäisi ilmoittaa kaikki eläimet:
http://www.evira.fi/attachments/elaimet ... paikka.pdf
Kohta muut eläimet kattanee ne mitä taulukkoon ei ole keksitty merkitä…Haa: siihen taidan ilmoittaa kissan, joka asuu pirtissä ja hiiren, jonka näin eilen heinävarastossa.

Ja tämä ko. lomake pitäisi näköjään täyttää, vaikka pitäisi elikoita omakotitalon tai kesämökin pihassa (ilman maatilaa siis)…tuotantosuunta olisi silloin seura- ja harraste-eläimet. Jos minulla olisi kesämökki ja siellä pihassa kani, niin sekin olisi ilmoitettava…huoh!

Tuo ^ ei nyt liittynyt tähän Eviran siipikarjakyselyyn, mutta palatakseni aiheeseen: aion toki vastata kyselyyn, mutta kyllä siinä on kummallisia piirteitä…joita minä byrokratiavastainen skeptikko kovasti ihmettelen:
-Yleensähän jopa mainoskirjeissä kerrotaan tarkasti osoitelähde…määräisköhän jopa tietosuojalaki niin? Tässäpä ei kerrota…
-Mainitaan, ettei tietoja luovuteta viranomaiskäyttöön…öh, mikä se Evira on, jollei jonkin sortin viranomaistaho? Mun korvaan kaikki virastot kuulostaa viranomaisilta. Ja ihan itse etusivulla sanovat olevansa viranomaisia.
-Yleensä kyselyihin/gallupeihin voi vastata nimettömänä…tähänpä ei. Miksei?

Ah…vielä se pitää mainita, että jos jollekin eviralaiselle olisi joskus tullut mieleen näpytellä kuukkeloidessa vaikkapa “kanojen sairaudet”, niin kyllä tämä meidän harrastelijafoorumi olisi löytynyt aika helposti…

No juu…ei kannata ottaa mitenkään vakavasti näitä mun horinoita…
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Miksei yksinäistä minipossua tarvitsisi ilmoittaa, tuolla näkyy olevan tuotantomuotona seura-& harrastuseläin. Lisäksi mun mielestäni teillä ihan selkeästi Roosa on kontaktissa tuotantoeläinten kanssa, vaikkei se pääsisikään ihan itse tapaamaan toisia eläimiä. Toisen kakan tapaaminen tai samoissa tiloissa käyminen riittää, ihmisetkin kantaa pöpöjä eestaas.

Tietysti joku hautomo tai kasvattamo on suurempi taudinlevittäjä kuin kotikanala, mutta just vaikka lintuinfluenssa löytyy takuulla ensimmäisenä tällaisten huithapelikanastelijoitten takapihoilta. ...Että oon tässä ainakin alitajuisesti ootellut avaruuspukuisia miehiä kylään...:smt016
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kanatilalliseksi ei tarvii tosiaan rekistöröityä, siis munantuottajaksi, mutta sun pitopaikkaan pitää lisätä, että siellä on myös lintuja eli mitä lajeja ja käyttö(harrastus tai muu). Näin oon ymmärtänyt.
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Kysely on postitettu. Vähän se kyllä arvelutti laittaa oma nimi ja osotteet. Samoten mulle tuli tunne, että kylläpä on huonosti hoidetut linnut meillä, kun ei tautisulkuja ja muita ole.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Miten mulla on sellainen muistikuva, että yksittäisen minipossun omistajan pitäis ilmottautua sikarekisteriin, mutta siitä possukasta ei tarvii tehdä siirtoilmoitusta, kun sitä käyttää pitopaikan ulkopuolella..saa siis talutella pitkin tietä, jos ei oo minipossujen kasvattaja(toisin kuin vuohia tai lampaita..). Ai niin .. ei oo meillä näkynyt moista kirjettä.. onkohan ne taas tyrineet sen osoitteen ..Ei olla kuin kolme, neljä kertaa korjattu eviraan, miten meille pitää posti lähettää.. Täytyypä tarkistaa taas Vaajakoski ja Pettuveden asiamiesposti.. Meille, kun pitää laittaa Keuruun puolen kylän postinumero....tulee jakelu sitä kautta.....muoks Kadonnut kirje on ilmeisesti Vaajakoskella...joten on tullut siis meillekin
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Pootsi kirjoitti:Miksei yksinäistä minipossua tarvitsisi ilmoittaa, tuolla näkyy olevan tuotantomuotona seura-& harrastuseläin. Lisäksi mun mielestäni teillä ihan selkeästi Roosa on kontaktissa tuotantoeläinten kanssa, vaikkei se pääsisikään ihan itse tapaamaan toisia eläimiä. Toisen kakan tapaaminen tai samoissa tiloissa käyminen riittää, ihmisetkin kantaa pöpöjä eestaas.
Kiitos, hyvä vastaus :smt003 Ja sitten poffupapereita täyttämään.
Seuraava tyhmä kysymys, ovatkos eläimet jotka on otettu lemmikiksi ja eivät tuota mitään aina tuotantoeläimiä :smt003( Esim. meidän lemmikkipukki ja kaksi ummessa olevaa kuttua.)
Kanat sentään tuottaa jotain aina se muutama muna päivässä on munittu :smt003
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mun käsittääkseni ihan vaikka sisällä asuva kastroitu pässi katsotaan tuotantoeläimeksi.
(Minusta tuo seura- & harrastuseläin on maailman typerin tuotantomuoto... Meilläkin toki harjoitetaan sitä, mutta kuulostaa niin uskomattoman pöljältä. :smt005 )
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Joo, Pootsi on oikeassa. Tuotantoeläimikshän ne lasketaan, vaikkei niitä tuotantotarkoituksiin käytettäisikään.

Ja Pootsi: Eihän se ole yhtään pöllöä. Tuotantomuoto seura- & harrastuseläin tuottaa tietysti omistajalleen ja vieraille iloa ja edistää mielenterveyttä (tai mielenvikaisuutta, riippuen siitä mitä elikko on touhunnut.. :smt005 ) ja pitää omistajan pois muusta pahanteosta. :smt002
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Hilta: Kyllä sinä ihan asiaa puhut, olisi kiva saada vastaus näihin kysymyksiin. :smt017
HiltaHelikopteri kirjoitti: -Mainitaan, ettei tietoja luovuteta viranomaiskäyttöön…öh, mikä se Evira on, jollei jonkin sortin viranomaistaho? Mun korvaan kaikki virastot kuulostaa viranomaisilta. Ja ihan itse etusivulla sanovat olevansa viranomaisia.
Ymmärsin itse näin, että tämä kysely menee tutkijoiden käyttöön, jotka eivät saa luovuttaa saatuja papereita muuhun käyttöön. Voi olla, että olen väärässä :smt017 Laitoin kuitenkin Eviraan sähköpostia ja kyselin näistä asioista, saa nähdä mitä vastaavat.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Vastoin minun mielipiteen huomioon ottamista EU,hunkin mentiin, tämä on nyt sitä satoa. Sitä saa mitä tilaa. Isoveli ei valvo mun harrastusta. Sytytin uunin niillä papereilla. :smt013
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Kaakatus kirjoitti:Vastoin minun mielipiteen huomioon ottamista EU,hunkin mentiin, tämä on nyt sitä satoa. Sitä saa mitä tilaa. Isoveli ei valvo mun harrastusta. Sytytin uunin niillä papereilla. :smt013
IHANAA! :smt003 Mä tykkään periaatteen ihmisistä. :smt038 Mäkin äänestin Eu- vastaisesti, mutta täällä sitä pyristellään.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Tänne tuli oikein kaksin kappalein kyselyjä...
Epäluulo kolkuttaa takaraivossa....
Taitaa kohta olla oven takana miehet mustissa ja tuholaisruiskut kädessä hävittämässä meikäläisen muutamaa harrastekanaa....
Ymmärrän kyllä että tutkimuksia tehdään ja kyselyitä mutta jääkö se vaan niihin?
Helppokos sitten on tulla ja hävittää harrasteet kun kaikki on kirjoissa ja kansissa?
Selitä sinä sitten että yksi kana kuoli vanhuuttaan viime viikolla ja haudattin takapihalle...Se varmaan kaivettaisiin ylös ja tutkimuksiin...
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Älkäähän nyt kukaan ruvetko paniikkia ottamaan moisesta kyselystä.
Niinkuin aiemmin kirjoittelin, viimevuotiset rajoitusmääräykset tehtiin ilman mitään erotteluja ammattimaisten siipikarjanpitäjien mukaan ja vieläpä vesilinnutkin, hanhet, ankat jne samaan kategoriaan.
Minä ainakin näen tässä asiassa sen merkityksen, että nyt tulee omatarvekanaloista selvää yksityiskohtaista tietoa, jonka mukaan toimenpiteet mitoitetaan.
Ei eläinlääkäreillä liene niin paljon aikaa, että he ehtisivät noin vaan ryhtymään toimenpiteisiin muutaman kanan omistavaa harrastelijaa kohtaan. Tämän muuten sain ihan henkilökohtaisessa keskustelussakin epävirallisesti tiedoksi.
Onhan jo tuo ehdotus tämän vuoden rajoituksista selvä edistysaskel meidän eduksemme kun verrataan viimevuoteen.
Kyllä MMM:stä myönnettiin suoraan, että tämmöisestä harrastelintujen pitämisestä ei siellä ole minkäänlaista todellista kuvaa ja mitä se toiminta itseasiassa on.
Lopuksi vielä selvyyden vuoksi, minulla ei ole henkilökohtaisia tuttavuuksia ministeriöön, enkä itse ole kytköksissä milläänlailla. Tietoni perustuvat, niinkuin jo sanoin,toimintaan viestikyyhky-yhdistyksessä.
Siipikarjaliitosta löytyvät samat tiedot ja vieläpä enemmänkin, eri asia sitten on, onko keskusteluhalukkuutta.
Vastaa Viestiin