valon määrä kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
anhi98

valon määrä kanalassa

Viesti Kirjoittaja anhi98 »

KUinka monta tuntia "lamputusta" päivässä ois mielestänne sopiva määrä kanasille näin talvella? Ei haittais vaikka pitäisivät taukoa muninnassa..
En oo uskaltanu pitää ihan ilman keinovaloa, kun oon jostakin lukenut että kanat eivät ehdi syödä tarpeeksi luonnonvalolla talvisaikaan.Meillä kanalassa pieni ikkuna, josta ei paljon valoa tule. Nyt taitaa olla ajastimella lamputusta n. 7 tuntia päivässä, alkaa aamulla ja loppuu päivällä ennenkuin alkaa hämärtyyn.
Kiitos jo etukäteen viisaammille :wink:
maalainen

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Käytän tätä otsikko härskisti hyväkseni, kun kysymykseni sivuaa aihetta :twisted: :oops:

Jossain tästä oli vähän juttuakin. Eli kummanlaiset valot kanalassa pitää olla? Hehkulamppu vai loisteputki. Jompikumpi lähettää kanojen silmissä "diskovaloa", joka stressaa kanoja (en yhtään ihmettele) Muitaakseni joku sanoi, että loisteputki lähettäisi tällaista valoa. Valojen vaikutuksesta eläimiin oli jokuaika sitten KMVET-lehdessä. Jutusta mulle jäi mielikuva, että hehkulamppu olisi kanoille huonompi. Käsitystäni tukee se, että kun laitan pöytälamppuuni valon ja luen muutaman tunnin, huomaan että valo tavallaan värisee. Miten asianlaita on? (täytyy se lehtijuttu kaivaa esiin)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ns. ylläpitovalaistukseksi suositellaan 10-12 tuntia ja munitusvalaistukseksi 14-16 tuntia. Meillä on valaistus tuon 12 h ja munivat kyllä silläkin...

Valot saavat olla hämärät...täällä lisää juttua:
http://munanetti.power-forums.com/mitae ... i-t11.html

Ja hehkulamppuun tai energiansäästölamppuun päädyttiin tässä keskustelussa:
http://munanetti.power-forums.com/aloit ... -t454.html

Mulla on tallissa aamutoimien aikaan tunnin tai kaksi päällä loisteputkivalot, että näkee puuhastella kunnolla. Sitten laitan päälle energiansäästölamput, joiden merkki on DULUX(R)EL...ainut löytämäni esl, jonka valmistaja ilmoittaa taajuudet...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meilä on kanalasa keinovalo päällä n. 10 tuntia ja kyllä silläkin määrällä munia tulee, nyt alkavat aloitella sulkasadon jälkeen :D
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No meillä ei ennen ollut kanalassa lisävaloa ja hyvin ne kerkesivät päivisin silti syömään. Yleensä ollaan talvisin kyllä, kun on kylmempääkin, annettu lihottavampaa rehua, maapähkinää ja auringonkukkaa. Eikä ole kanat laihtuneet.
Nyt meillä on jotain 14h yksi pikku energiansäästölamppu ja lämpölamppu tuomassa valoa ja ilmeisesti yksi kolmesta munii (Vilmaa ei tähän lasketa kun se on niin vanha jo).
Loistelamppu on, niinkuin Hiltan linkittämässä topicissa todetaan, se joka värisee. Niinhän vanhat putket alkaa väristä ihmisen silmällekin huomattavasti. Mä en ole koskaan huomannut että hehkulampun valo värisisi (vaikka luenkin sen valossa usein muutaman tunnin... mulla on paha tapa että illalla sängyssä "luen vaan pari sivua" ja sit kuitenkin lasken kirjan kädestäni vasta kun viimeinenkin sivu on luettu :oops: ) enkä ole koskaan huomannut että se värisisi :shock: Tosin meillä on nykyään lukulamputkin energiansäästölamppuja...
Sanotaan että uskoo kun näkee mutta tässä asiassa se ei auta :wink: ihminenhän näkee vaan, mitä, 24? kuvaa sekunnissa, linnut erottaa 100. Eli elokuviakaan eivät näe tasaisena kuvana niinkuin me vaan kuva nykii eteenpäin. Vaikea siis omin silmin todeta mikä valo värisee ja mikä ei.
Mullakin on tallissa loisteputkiakin oikein juhlavalaistuken verran, pidetään päällä just tallin siivouksen ajan että näkee kunnolla ja samoin kun hevosille tekee hoitotoimia sisällä tai kuljettaa niitä sisälle tai ulos. Ei noi kanat näytä silloin valosta stressaavan, ihan samanlaista on käytös oli putket päällä tai ei :P Mutta varmaan jos olisi aamusta iltaan aina ne putket päällä niin voisi jo käydä kanasten hermoille se välke.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Hyvä tietää tämäkin. Meillä on nimittäin kanssa perusvalaistus loisteputkella, joka on päällä eläinten hoidon ajan. Eli ei tarvii ruveta ruuvaamaan valoa irti vaikka kanoja ottaakin. :lol:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Luin monta foorumin topicia valaistuksesta, mutta missään ei sanottu asiaa näin päin, joten lisäänpä tähän topiciin:

Itsekin "heräsin" aika vasta tähän: kanoille pitää antaa myös riittävän pitkä pimeä aika yöllä, suositus on väh. 8 h ja sitä ennen hämärää sen aikaa, että pääsevät orrelle.

Jossain valaistus-topiceissa kun oli puhetta, että aika hämäräkin valo riittää kanojen valaistukseksi, niin muistakaa sit ajatella näinkin päin. Mulla itsellä oli varmaan aluksi liian kirkas yövalo ja pimeä aika jäi (ehkä?) saamatta. Nyt yöllä on tallissa vain punaisen lämpölampun valo. :smt015
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Asetus kait määrää, että vähintään neljän tunnin pimeä jakso( tehokanalat).. Mulla on nyt ollut sillain, että ovella on valot, ja koko kanalan peräpää on ihan hämärä..siellä on orret( nukkuvat yleensä jo orsilla, kun ehdin täyttämään ruoka-astioita). Ankoilla on nyt vähän liikaa valoa, kun yritän niitä vähän viritellä muninnan alkuun. Olivat lauantaihin asti ulkona, joten se yö jäi tosi pitkäksi.. ei ne kyllä nukkuneet koko hämärän aikaa vaan vaeltelivat eri paikkoihin pötköttään.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juu, siis tuo 8h on Maa- ja metsätalousministeriön oppaasta "Tavoitteena terve ja hyvinvoiva kana" ja sielläkin varsinainen vaatimus on "riittävän pitkä yhtäjaksoinen pimeä aika" (mitä sekin sitten tarkoittaa?) ja alla suosituksena on tuo 8 h.

Mulla vaikka oli joku ehkä 40 W valo toisessa päässä tallia, niin koko parvipa kikkaili sinne valoisampaan päähän tallia yöunille, kun ne nukkuu karsinoiden seinien päällä. Että enpä tiedä, onko siitä nyt varsinaisesti haittaakaan? Mutta enpä nyt enää sitten ainakaan ressaa niitä liialla valolla.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla räpsähtää valot pois hieman ennen pimeää, niin että porukka näkee mennä orsille.

Kuinka kauan teillä on muuten lämpölamput kestäny? Mulla palo taas poltin ja must siitä ei ole kuin kuukausi,pari ku ostin uuden.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Mulla on kestänyt talven yli, yleensä on mennyt rikki jos vuohi on sarvillaan kopsinut lamppua! Minulla palaa lämpölamppu yötä päivää, jos on kovat pakkaset! :smt003
Vastaa Viestiin