Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ilona kirjoitti:
vardenji kirjoitti:Lopetuksen syy oli mielestäni erittäin mitätön, sijoiltaan mennyt lonkka, mutta ell sanoi ettei asialle voi tehdä mitään. Itsestään tollanen ei parane, joten ennemmin henki pois. Surullistahan se on oma lemmikki tappaa, mutta vaihtoehtona on kovat tuskat.
Mun mielestä sijoiltaan mennyt lonkka ei oo mitätön lopetuksen syy, vaan ihan ehdoton syy välittömään lopettamiseen. Nivelen sijoiltaanmeno on kivulian mahdollinen vamma. Mulla tuppas joskus menemään olkapää paikoiltaan ja se kipu oli kyllä sitä luokkaa, että taju meinas mennä, muttei valitettavasti kuitenkaan mennyt, kun sitä eniten toivoi.
En siis vähättele vamman kivulloisuutta vaan sitä ettei sitä kyetä parantamaan. Mikään ei ollut rikki, vain väärässä asennossa ja siksi kipeä. Koirallakin tollanen hoidetaan, mutta kanalla ei osata. Rei söi hyvin ja oli pirteä, kunnes yritti nousta. Kun ell sanoi ettei asialle voida tehdä mitään, lopetin keskustelun, otin kirveen ja mentiin Rein kanssa ulos... Kun mulle on kuvailtu että se nivel saadaan niksautettua paikoilleen, niin siks tuntu niin turhalta syyltä kanalle kuolla.
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ei noita sijoiltaan olevia niveliä saa yrittää vääntää paikoilleen, ei ei! Kirvestä vaan, oikein teit. Se kipu on ihan kauhea ja pahenee vaan, jos yrittää väännellä. Mulla on aikamoisia kauhukokemuksia yhden ensihoitoryhmän kynsistä, kun en lopulta saanut olkapäätä enää itse paikalleen ja yritin ambulanssiporukalle vaan tehdä selväksi, et suorinta tietä sairaalaan, eikä mitään vääntelyä pliis. Mulla jäi tuo vaiva vasta leikkauspöydälle. Mä näkisin, et eläimet kannattaa kyllä lopettaa, jos niillä on nivelvammoja. Sijoiltaanmenot uusii helposti ja nivelleikkauksesta toipuminen on elikolle kohtuuttoman kivulias prosessi.
vardenji

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Eli ei olis kuitenkaan toivoo ollu. Noh, lähti katsellen auringonlaskua varsin ilahtuneen näkösenä pitkän sisälläolon jälkeen.
Avatar
artolainen
muna
Viestit: 13
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Minun käsityksen mukaan mikä tahansa kuolee käytännössä välittömästi ilman päätä tai jos lopetetaan ampumalla, ilman aivoja.
Onko muilla linnuilla kuin kanalla ja kalkkunalla se 30-60sek päättömänä sätkiminen joka loppuu kun sydän pysähtyy veren loppuessa?
Metsästäessä en ole törmännyt koskaan samanlaiseen ilmiöön että, kuollut eläin lähtee juoksemaan karkuun.
Sen vuoksi pitänytkin munijat loppuun asti. Ego kokee kolauksen kun haluaa antaa nopean ja kivuttoman lähdön ja lopputuloksena hirveä räpiköiminen mikä metsästäessä tarkoittaisi haavakkoa = hutilointia/ns virkavirhettä.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
Vastaa Viestiin