Kana kotona

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Teelika
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Maalis 2022, 17:26

Kana kotona

Viesti Kirjoittaja Teelika »

No niin siinä mun viime kesän kääpiökanankasvatuksessa kävi, että yksi hurja yksilö murjoi kaikki kaverinsa. Kanoja mulla on ollut kyllä ennenkin eli kanojen lajinmukainen käyttäytyminen on tuttua, samoin näiden kyseisten kanojen elinolot olivat kyllä hyvät ja asialliset, ruokinta samoin. Jäljelle jäi siis tämä yksi ainoa kukoksi luulemani tyyppi. Siellä hän sitten loppukesän hääräsi kanien kanssa ihan tyytyväisenä, uusia kavereita en sitten enää hänelle hankkinut murjottavaksi ja lopettaahan niitä sitten piti, kyllästytti sekin.
Syksyllä sitten se tuli sisälle, alkoi elellä omaan rytmiinsä. Iltaisin kömpi keittiöön orrelle, päivät hääräsi jyrsijöiden huoneessa hyvässä sovussa.
Aluksi pohdin, mitä tehdä. Se on chabo-silkkiristeytys, muistuttaa lähinnä pölypussin sisältöä ulkonäöltään, pienikokoinen. Mietin, mistä löytäisin sille sopivan vertaisryhmän, ei löytynyt. Joko se tappaisi kaverinsa tai muut tappaisivat sen.
Se on siis elänyt meillä näin koko talven. Mitään haittaa siitä ei ole ollut. Ja alkoi muniakin vielä, kana se sittenkin on.
Kovasti olen pohtinut sen olemassaoloa ja merkitystä. Se on kesy, hauska ja hyvin säännöllinen elintavoissaan. Itse asiassa jopa siistimpi kuin jo edesmennyt papukaijamme oli noin niinkuin suoliston toiminnan suhteen.
Kertokaa, onko kenelläkään vastaavaa tapausta tiedossa. Itse olen vanha eläkeläistäti, onhan tässä aikaa kanan kanssa oleskella. Mitä tekisitte asemassani?
Hyvät keväät nyt kuitenkin kaikille!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kana kotona

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpas jännä tapaus! Kanan ulkonäön huippuhyvä kuvaus saa kyllä hymyn huulille :biggrin: Parvieläinhän kana on, mutta tämä sinun kanasesi taitaa omata sen verran erikoisen luonteen, että lienee enempi erakko tai pitää kumppanuutta muiden lajien kanssa parempana kuin kanojen seuraa?

Täällä on pohdittu kanojen pitoa rivi- ja kerrostaloissa, mutta sinun kanasi taitaa elellä omakotitalossa? Kun siitä ei kerran mitään haittaa ole, niin mikäpä ettei.

Jos kanalle iskisi hautomakuume (silkkikana=elävä hautomakone), niin itse kokeilisin tilata siitosmunia jostain kääpiörodusta ja katsoa sopeutuisiko se elämään itse hautomiensa kavereiden kanssa…

Hyvää kevättä ja olisipa kiva kuulla miten tämä tarina jatkuu!
Teelika
muna
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Maalis 2022, 17:26

Re: Kana kotona

Viesti Kirjoittaja Teelika »

Kiitos hyvästä ideasta, jospa tuo innostuisi hautomaan munia. Tällä hetkellä tilanne on hankala, koska kana munii minun sänkyyni, sinne haluaa uppeluksiin peiton alle ja jättää munan sinne, varmaankin maksaa vuokransa näin. Ehkä hautominen onnistuisi paremmin keväällä, kun pääsee ulos ja tarjolla voisi olla joku käytännön elämän kannalta helpompi hautomispaikka kuin minun sänkyni.
Asumme rivitalossa, kyllä. Onneksi maalaismaisemissa ja hyvin äänieristetyssä talossa ja jopa ilman seinänaapureita olemme saaneet asua jo pitkään. Takapihalla on ihan oikea puutarha, kasvihuone ja koko suojaisa piha aidattu eli saamme elää häiritsemättä muita.
Syksyllä tosin pelotti, kun kana muutti pontevasti keittiöön. Silloinhan luulin sen olevan kukko. Äänet kuitenkin kuuluvat esim liesituulettimen kautta ties mihin asuntoon saakka. Oli suuri helpotus se ensimmäinen muna, vaikka ensin ei meinannut mitenkään mennä tajuntaan miten ihmeessä kukko voi munia :smt007

Kovasti en kuitenkaan mainosta kylällä, että meillä asuu kana. Onhan se nyt vähän omituista tarinaa tuntematta ja suorastaan eläinsuojelulain vastaista pitää kanaa ilman lajitoveria. Mutta tilanne on nyt tällainen.
Missään tapauksessa en olisi ns ottanut yhtä kanaa lemmikiksi tieten tahtoen. Kaikki merkit kuitenkin näyttävät, että kana voi hyvin ja hääräilee omiaan tietämättä, että sen elämän pitäisi olla jotenkin toisenlaista. Kanit, marsut ja kissa pitävät tilannetta myös ihan normaalina eikä kukaan kiusaa ketään. Sen verran kana kuitenkin ylenkatsoi chinchilloja, että halusi yöpuunsa toiseen huoneeseen. Chinchillat kun ovat sellaisia pölkkypäitä :smt049
Vastaa Viestiin