Kanat kiusaa toisia

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Tähän aiheeseen liittyen kerron omista kokemuksistani, kun olen uuden kanaporukan tuonut vanhojen seuraan. Näin on tapahtunut muutaman kerran syksyllä, kun olen luvannut jokusen kerran kesäkanaparven ottaa talven alta omieni sekaan. Olen aina yhdistänyt kanat illalla, varovasti nostellut kanat laatikosta orrelle. Seurannut mitä tapahtuu jonkun hetken ja sitten sammuttanut valot. Jäänyt vielä ulkopuolelle kuuntelemaan kuuluuko erityistä. Aamulla sitten vanhalle porukalle erikoisherkkuja tarpeeksi ja uusia kylpypehkuja. Kukko peijooni tietenkin on kiirehtinyt polkemaan uudet rouvat, mutta siihen se sitten isompi epäjärjestys on pysähtynyt. Uudella porukalla on useimmiten ollut oma kukko jonka kanssa ei myöskään ole kummempia kapinoita tullut. Viisas kukko kun osaa uuteen paikkaan joutuessaan ottaa iisisti. Kanat pysytelleet aluksi omassa joukossaan, mutta minulla ei ole ollut onneksi mitään kovin tappelunhaluisia kanojakaan.
Avatar
Antti K.
muna
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Huhti 2021, 15:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja Antti K. »

Kuva

Kuva
Tuohon Hiltan viestiin vastaan, siis meiltähän ei löydy yhtään puhdasrotuista kanaa, ovat ihan vain harrastemielessä ja munien takia hoidettavana. :smt002 Seassa olevia rotuja, mitä tiedän on mm. ilmajokelainen maatiainen, ayam cemani, marans, araucana ja lohmanni. Tuon ayam cemanin takia parven pääväri onkin musta. Ensimmäisessä kuvassa yksi nyt vanhimmista (tosin vain reilun vuoden) kanoista nimeltä Matilda, toisessa kuvassa sen sisko Hertta, joka parhaillaan makaa pesässä munien päällä. Joulukuussa siis tiedossa parveen uusia jäseniä. :) Laitoin nyt pari kuvaa ihan vain tänne, kun en vielä viitsi varta vasten uutta ketjua aloittaa, kun kuvia ei kanoista juuri ole. Pitää viimeistään ensi kesänä yrittää kuvata hyvillä keleillä, kun kunnon kamerakin löytyy.
Avatar
Antti K.
muna
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Huhti 2021, 15:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja Antti K. »

Pikkupi, pitää jatkossa koettaa myös vähän rauhallisemmin totuttaa kanoja toisiinsa, kun on lähinnä vain otettu laatikosta pois heti muiden sekaan päiväsaikaan. Kiitos vain kun kerroit, ehkä nyt osaakin jatkossa varautua enemmän moiseen. :smt041
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kirjoitan nyt tähän viestiketjuun kun en kehtaa kaikkia läpi käydä.. :smt003
Minulla siis yksi kana joka nokkii ainakin kahdelta; parvessa olevalta kanalta sekä kukolta sulkia. En tiedä miksi niin tekee mutta olen varsin seurannut tapausta. Kukon kohdalla hiipii lähelle kukkoa esim takaa päin ja nyppäisee sulan irti. Kukko on vielä nuori ja joukon alimmainen, yleensä väistää heti tätä kanaa jos näkee että se lähestyy. Mietin kun kukko araucana ja sulat erilaiset että sekö saa kanan kiinnostuksesta sulkia nyppimään :smt017
Mutta kanan kohdalla jolta sulkia myös nyppinyt tämä sama yksilö, on se jatkunut pidempään. Keväällä kukko polki kanaa niin että siltä lähti selästä sulat. Tämä kana on enempi ja vähempi nyppinyt paljasta kohtaa sen jälkeen. Olen kokeillut bluespraytä mutta ei tehoa. Nyt huomasin että myös mahan alta sulkia nypitty aika lailla. Pitää seuraavaksi laittaa sen hajuista tököttiä että jättää kanan rauhaan.. :smt013 joku täällä onneksi vinkkasi ja suositteli noukkimisenesto ainetta, eikun tilaamaan. Niin ja mietin kun nämä kanat ovat orrella öisin vierekkäin ja aamulla tai muulloin en sulkia löydä eli tämä nokkiva kana ne syö, mikä siinä lie? No seuraavaksi jos tuo aine ei auta niin pitää eristää kyseinen kana muista jos vaan jatkaa nokkimista. En haluaisi pataankaan laittaa kun on nuori ja hyvä munija mutta pitää miettiä vaihtoehtoja :smt009
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kun sinistä haavasprayta olet jo kokeillut, niin sitä nokkimisen estoainetta kantsii myös koettaa ja punaista valaistusta. Höyhenten syönti saattaa olla merkki valkuaisaineen puutteesta ja nimenomaan eläinproteiinin puutteesta eli nyt nokkijalle mahdollisimman paljon eläinperäistä proteiinia ruuaksi: maksalaatikkoa, verilettuja jne.
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Komppaan HiltaHelikopteria, proteiinilisä auttaa. Meillä oli samaa nyppimisongelmaa muistaakseni viime kesänä ja annoin nokkijalle kananmunanvalkuaista, raejuustoa, kalaa ja lihamurekettakin.

Mulla on muuten pari kertaa suihkautettu nokkimisenestoaine. Se haisee niin kamalalle, että jäi käyttämättä. Voin antaa sen, laita yv:tä, jos haluat.
pikku parvi kanasia
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Kanat kiusaa toisia

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Kiitos vastauksista. Olen antanutkin välillä maksalaatikkoa ja raejuustoa viimeksi tänään annoin..(maksalaatikon valitsen aina senmoisen missä ei ole broilerin maksaa kun ei halua syöttää lajitoveria) :smt005 voiko olla että kesällä kun muninta tahti tiuhaa niin proteiinin tarve kasvaa.. :smt017 aiemmin ei tuota nyppimistä kevättalvella ollut. Joo täytyy tuo suihke hommata, laitan yv tulemaan :smt038
Vastaa Viestiin