Kukko ajoi lasta takaa pitkin pihaa 😥

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Vertsi
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Kesä 2021, 22:27

Kukko ajoi lasta takaa pitkin pihaa 😥

Viesti Kirjoittaja Vertsi »

Apua!

Meille otettiin vanhojen kanojen kavereiksi viime keväänä uusia lintuja. Jokainen lapsi halusi nimetä ”oman” kanansa ja annoin ilman muuta lasten tämän tehdä. Oli liikuttavaa, kun kantoivat ”omille” kanoilleen voikukanlehtiä, tonkivat matoja ja hakivat munat pois pesistä.

Syksyn tullen Pipsa-kana paljastuikin kukoksi. Pipsa on 6 vuotiaan tyttäreni kukko (parvi siis pääsääntöisesti aikuisen hoidossa, vaikka lapsilla omat linnut ovatkin.)
Pipsa on ollut tähän asti kiltti kukko, väistänyt ihmistä, mutta ollut kuitenkin sen verran kesy, että tullut mm syömään kädestä.

Lapset on alusta asti opetettu siihen, että lintuja ei kiusata ja hyvin on mennyt. Meillä on iso piha ja tilaa on ollut kaikkien touhuta omiaan. Joskus on lapset ”ajaneet” mun kanssa kanoja naapurin tiluksilta takaisin omalle pihalle, mutta sekin ollut siis pelkkää perässä kulkemista ja muutaman kerran jälkeen ovat tuntuneet ymmärtävän mihin saa mennä ja mihin ei.

Mutta.. Meiltä vietiin keväällä muutama kananuorikko uuteen kotiin ja kanojen kiinni ottaminen oli sellainen episodi, että hallelujaa! Pipsa hermostui kovin, kun hänen lastensa perässä ”juostiin”. Lopulta laitoimme Pipsterin ulkotarhaan, koska meno alkoi äitymään turhan kovaksi. Tästä muutama päivä ja kukko selkeästi kyttäsi mua. Ajattelin tämän olevan sitä, että vahti, etten vie enempää hänen parvestaan. Sittemmin ilmeisesti unohti tämän, koska on käyttäytynyt melkolailla vanhaan tapaan. Ulkona ollessaan tulee herkästi luokse ja kulkee mielellään mun perässä, kuten on tehnyt aina. Kanoille on oikea herrasmies, tonkii matoja ja ilmoittaa niistä. Jos joku kanoista ulkona ollessaan potpottaa jotain, Pipsa on välittömästi paikalla tsekkaamassa tilanteen. Eli ihan on isäntä kanalassa.

Tänään tapahtui kuitenkin erikoinen tilanne, jollaiseen ei olla ennen törmätty. 6-vuotias lapseni tanssahteli pihalla, keräsi voikukanlehtiä, vei kanoille ja hetken päästä tanssahteli taas nurmikolla. Ihan yllättäen kukko lähti juoksemaan lapsen perään. Lapsi tietysti säikähti ja juoksi pakoon, kukko lisäsi vauhtia. Olin itse kanalan kulmalla n 4metrin päässä kukosta, kun lähti (lapsi oli selkeästi kauempana). Juoksin kukon kiinni ja karjaisin että lopeta ja pysähtyikin heti. Ohjasin kukon kanalan suuntaan ja ajattelin tilanteen olevan ohi.
Mutta hetken päästä sama toistui, tosin tällä kertaa lapsi juoksi huomattavasti pidempään ja huusi paniikissa. Meni varmaan useampi sekuntti, ennenkuin pääsin juosten kukon ja lapsen väliin ja sanoin lapselle että mene sisään. Olisin varmaan omin käsin siihen paikkaan kukon lahdannut, jos ei olisi lopettanut.
Vein kukon kanalaan ja juttelin matkalla, että taisit sitten oman kohtalosi sinetöidä juuri..

Mitä mieltä te olette? Meillä ei siis ole ollut aiemmin kukkoa, enkä oikein ymmärrä mistä tämä ajojahti sai alkunsa, lapsi ei millään tavalla provosoinut sitä.. Kukko nyt siis vähän alle 1,5vuotta.

Mitä tämä takaa ajaminen oikein on?! :smt009
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kukko ajoi lasta takaa pitkin pihaa 😥

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi itku. Onpa tosi kurja juttu tuo kukon käytös ja voi valitettavasti olla aika hankala asia ratkaistavaksi. Kukon tehtävä on suojella kanojaan, ja tämä teidän kukkonne on nyt ilmeisesti päättänyt, että lapsi on jollain tavalla uhka. Ehkä se kokee lapsen kilpailijakseen, jonka se koettaa ajaa pois reviiriltään. Lapsi voisi kokonsa puolesta näyttää kukon silmissä sellaiselta. Mun on valitettavasti sanottava suoraan, että en itse uskaltaisi pitää tuolla tavalla käyttäytyvää kukkoa. Varsinkaan silloin jos perheessä on lapsia.

Tässä on yksi ketju viime kesältä, jossa pohdittiin vähän samankaltaista ongelmaa.
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=33755

Ja tässä samasta aiheesta tosi pitkä ketju, jossa on pohdittu asiaa monelta kantilta.
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=2279
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kukko ajoi lasta takaa pitkin pihaa 😥

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Alexandran kanssa samaa mieltä, en ottaisi riskiä kukon kanssa vaan laittaisin pois.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanarakas
muna
Viestit: 18
Liittynyt: 29 Huhti 2020, 17:07

Re: Kukko ajoi lasta takaa pitkin pihaa 😥

Viesti Kirjoittaja Kanarakas »

Pois vaan, tuollaiseen kukkoon ei voi enää luottaa. Kilttejäkin kukkoja on kyllä . Ollaan muutama jouduttu lahtaamaan samasta syystä ja minunkin päälle on käyty...
Vastaa Viestiin