Neuvoja kukko-ongelmiin

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Neuvoja kukko-ongelmiin

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Moi!

Eristin viime kesänä pienen leikkimökin kanakopiksi, jossa on nyt neljä asukasta; 2 kanasiskosta (maatiaisen ja hy-linen risteytyksiä), yksi maatiaiskukko sekä yksi kääpiokochin kukko. Kyllä, kaksi kukkoa pienessä kopissa! Tämä johtuu siitä, että tein aloittelijana sen virheen, että menin ottamaan kananpoikia, joista ei vielä erottanut sukupuolta ja näinhän siinä kävi. Kun kukkoudet syksyllä minulle valkenivat, päätin kuitenkin katsoa, miten asiat kehittyvät, ja josko tulisivat toimeen.

Noh, kuten arvata saattaa, suurempi maatiaiskukko on ottanut alfauroksen roolin. Se polkee kanoja ja rökittää pienempää kukkoa ajoittain. Pienempi on kyllä oppinut väistämäänkin. Mutta, nyt toinen kanoistakin on alkanut kiusata tätä pikkukukkoa. Välillä se nousee samalle orrelle ihan vain nokkiakseen toista. Kukkoreppana pakenee hädissään minne pääsee. Tilanne on nyt se, että se istuskelee yleensä yksinään orrella, eikä näytä uskaltavan tulla muiden joukkoon kuopimaan maata ym. Se näyttää kyllä muuten terveeltä, sulkapeite on hieno ja kiiltävä. Ruokaa olen laittanut kahteen paikkaan, jotta pikkukukkokin pääsee syömään. Mutta heltassa on mustia rupia, lieneekö nokkimisesta johtuvaa.

Maatiaiskukon kanssa on vielä sellainenkin ongelma, että se ajoittain hyökkäilee päälleni; hyppii jalkoja vasten tai tekee hyökkäilypyrähdyksiä. Olen kokeillut kaikenlaista: ottanut syliin, pidellyt siinä ja jutellut mukavia, olen ruiskuttanut suihkepullosta vettä päälle, olenpa antanut saappaastakin, kun oikein on ottanut päähän.. :smt013

Vaikuttaa siis siltä, että tämä kahden kukon systeemi ei toimi. Mutta kumpi kukko kannattaa pitää? Olen harkinnut kirvesterapiaa maatiaiskukolle jo monet kerrat tuon aggressiivisuuden takia, mutta jostain syystä en ole sitä vielä tehnyt. Jos päästän sen päiviltä, onko mahdollisuuksia, että dynamiikka loppuporukassa muuttuisi vai voiko olla, että pikkukukkoa silti kiusattaisiin kanojen toimesta? Tähän voisin lisätä vielä, että olen hautomassa juuri munia, tavoitteena olisi saada kana tai kaksi lisää. Eli sekin saattaa aikanaan vaikuttaa nokkimisjärjestyksiin.

Pikkukukkoa en hennoisi pölkylle pistää, se on niin kiltti ja arka. Uuden kodin etsiminen voisi lähinnä tulla kyseeseen.

Mitä mieltä olette tilanteesta? Olisi suureksi avuksi saada kuulla kokeneempien ajatuksia tästä!
anulogren
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Syys 2019, 20:06
Paikkakunta: Pihtipudas

Re: Neuvoja kukko-ongelmiin

Viesti Kirjoittaja anulogren »

Minä kyllä panisin sen hyökkivän pois. Antais pikkukukolle tilaisuuden olla mies talossa🤣.

Mulla on kyllä kokemusta myös tuosta että päällekäyvästä Kukosta saa kouluttamalla kelpo kukon, mutta on tosi pitkä projekti. Enkä silti voi luottaa ettei kävisi esim. Vieraiden päälle.

Ja tuo että jos on tipuja tulossa, niin tietää että kukkoja kin tulee. Parempi ratkaista asiat etukäteen, kun liian myöhään.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Neuvoja kukko-ongelmiin

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Huonoluonteinen kukko poistoon. Pikkukukko pärjännee hyvin kun jää yksin kukoksi tunkiolle. Ovatko kuoriutuvat tiput tämän pahapäisen kukon jälkeläisiä?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talousmuumio
muna
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Touko 2020, 10:29

Re: Neuvoja kukko-ongelmiin

Viesti Kirjoittaja Talousmuumio »

Kiitos vastauksista! Kyllähän mä itsekin näin arvelin, mutta kaipasin silti ummikkona vahvistusta :smt003 . Ei kai se muu auta kun pistää kiukkukukko päiviltä. Just nyt se on tietenkin ollut kiltimpi! Mutta on näitä rauhallisia kausia ollut ennenkin, sitten se taas yhtäkkiä käy jalkoihin..

Munat eivät ole meidän kukon. Olen lukenut täältä, että kiukkuisuus voi periytyä, enkä halua sitä riskiä...
Vastaa Viestiin