Sulkien nypintä ja kananmunien laatu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Sulkien nypintä ja kananmunien laatu

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Väljässä kanalassa on kana, joka nyppii ja syö muilta sulkia pitkin päivää. Pää- ja selkäsulat kelpaa erityisesti, irrottelee myös pyrstösulkia. Itse on ihan priimakunnossa, kanalan kaunotar.

Aina tarjolla täysrehua, kalkkia, hiekkaa ja kauraa/ohraa. Usein puuhakasviksia, herneitä, kaalia ym. Lisäksi olen antanut nyppimisen takia jauhelihaa, kun täältä niin luin. Ja tilaa siis on.

Lisäksi juuri tämän nyppijän munissa todella pistävä sivumaku, muilla ei ole.

Onko luonnevika vai mikä ja vaikuttaako sulkien syöminen munien makuun?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Sulkien nypintä ja kananmunien laatu

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onpa ikävä tilanne. Onhan tuo kyllä tosi stressaavaa muille kanoille. Jos olosuhteet ovat kunnossa nyt, voiko olla, että jossain elämänsä vaiheessa tällä muita nyppivällä kanalla on ollut puutteita ravinnossa tai olosuhteissa kurja tapa on 'jäänyt päälle'?

Liian vähän proteiinia ja suolaa sisältävä ruokavalio voi tosiaan aiheuttaa höyhenten nyppimistä ja syömistä. Jauheliha voi olla toimiva ensiapu, ja mun mielestä nyt kannattaakin varmuuden vuoksi täsmäruokkia nyppijäkanaa proteiinipitoisella eväällä. Suolaa ei saa tietysti ylenmäärin antaa, mutta vaikkapa raejuuston mukana sitä menisi sopivasti. Kannattaa myös varmistaa, että jokainen kananen saa varmasti täysipainoisesti syödäkseen, ettei kyse ole (esimerkiksi) siitä, että nyppijä joutuu tyytymään pelkkään viljaan kun muut kanat rohmuavat täysrehut.

Tekemisen ja tilan puute voi myös aiheuttaa nyppimistä häiriökäyttäytymisenä (mutta tämä oli kunnossa, niin se ei nyt liene syynä).

Lueskelin hiukan: vanha Maatalouden eläinlääkärikirja mainitsee kannibalismin (jonka ensioireeksi höyhenten nyppiminen ja syöminen siinä katsotaan) syyksi kalkin tai suolan puutteen, liian viljapitoisen ravinnon sekä liikunnan puutteen. Kirjassa suositellaan ruokinnan korjaamista valkuaisainepitoisempaan suuntaan, lisäämään ruokintaan vihreää ruohoa tai vastaavaa sekä antamaan kalanmaksaöljyä. Siinä myös kehotetaan varmistamaan, että kanoilla on riittävästi ruokailu-, muninta- ja lepotilaa.

Mun kokemuksen mukaan munien makuun kyllä vaikuttaa se mitä kanat syövät (esim. kesällä maku on parhaimmillaan kun on paljon tuoretta vihreää ravintona), eli teoriassa voisi sulkien syönti jollain tavalla vaikuttaa munien makuunkin. Mutta ne taitaa olla vivahde-eroja ellei ruokinta ole vallan vinossa siitä mitä sen pitäisi olla (eli kana söisi ihan pelkkiä sulkia tms.).

(Miksi mun vastaukset venyy näin pitkiksi vaikka muka yritän tiivistää? :))
Vastaa Viestiin