Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
koivunlehti

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

En voi kun ihmetellä minne kosteus pehkusta häviää. :smt017
Eilen ja tänään vein kanalaan kuivia lehtiä tarkoituksena laajentaa pehku koko kanalan lattialle. Talikolla nostelin pehkua lehtien päälle ja huomasin että pehku on taas paikoin kuivahtanut ja sammunut.
Jokatoinen päivä vaihdan kanoille uuden veden kaataen vanhan pehkuun ja välipäivänä kaadan automaatteja tyhjemmäksi että vesi vaihtuu. Eli käytännösä kannan kanalaan jokatoinen päivä 10l vettä ja kaikki mitä kanat ei juo eli vähintään 8l menee pehkuun. Kanalan lämpö on ollut 10-14 astetta eli en usko että pehku siksikään kuivuisi.
Iita

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Iita »

Iita täällä veikkailee .Taas possuista :smt047 .Possut tiivisti painollaan pehkun elikkä pystyiskö vesi jotenkin haihtumaan nopeammin,jos on oikein ilmavaa pehkua.
koivunlehti

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Ei se pehku mielestäni kovinkaan ilmava ole vaikkei siinä muut kuin kanat käy tallomassa. Jos olisi tiiviinpää niin pelkäisin olevan jo liian tiivis.
Tutkailin tänään pehkua lisää kun jäi aiemmin homma kesken. Kuivaa tosiaan oli ja oli jo melkolailla sammunut päivän aikana. Vein normaali vesimäärän lisäksi 20litraa lämmintä vettä että syttyisi taas. Vien huomenna varmaan vielä 10 litraa kun ensin tarkistan kosteuden.
Pehku on nyt levitetty nyt noin 10 neliön alueelle ja sillä alueella se olisi tarkoitus pitää. Mutta jos kuivuu tätä tahtia niin pitää varmaan alkaa miettiä jonkin muovin virittämistä pienemmälle alueelle :smt017
tehave

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tehave »

Huomasin myös, että sopivasti tiivistettynä toimii paremmin, ja
kanathan hoiti koko homman loppuun kun hain vain turvetta ja laitoin sitä keon pehkuviritelmän päälle.
(olkia,heinää,puunlehtiä, hieman oksaista haravointi jätettä, ym. pehkun alla salaojaputkea heitettynä vain lattialle)
Olivat tasoittaneet pinnan aivan tasaiseksi ja tiivistäneet myös reunoilta, varmaan turve myös auttoi että
tuntuu syttyneen lähes koko alalta.
Turvehan imee kosteutta 7g/g eli kilo turvetta imee 7kg vettä, ainakin pussin mukaan jos turve on tosikuivaa.
Takaa siis varmaan sen tarvittavan kosteuden.

malttaisi nyt vain olla itse koskematta siihen liikaa, kompostikin melkein sammuu jos sen palavan osan myllää näkyviin ja
jättää kannen auki ajatellen että palaa paremmin kun höyry nousee komeasti.
tirppa84

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tirppa84 »

Neuvoja kaivataan!
Olen epätoivoisesti yrittäny tehä pehkua ensimmäistä kertaa ja ei vaan lähde palamaaan ei sitte millään. :( kanala on 4 neliöö, kanoja on 4 ja kukko. Lattialle laitoin ensin vähän olkea, sen päälle säkillisen (250l) turvetta, sitten kutterinpurua ja päällimmäiseksi taas olkea. Olen yhteen nurkkaan yrittänyt kasannut pehku kasaa johon olen haudannut perunankuoria, porkkanankuoria, kahvinporoja yms, kärrännyt pari kottikärryllistä koivun lehtiä ja orren alta pyöräytän kakat sekaan. Olen kokeillut myös kompostikäynnistettä sekä lämminvesi+hiiva+sokeri -yhdistelemää. Eikä vaan lähde palamaan! :smt017 5 viikkoa on jo nyt odoteltu joten eikö ois pitäny jo tapahtua? Pehkun kosteus pitäisi olla kunnossa koska nyrkkiin kun puristaa niin muutama pisara irtoaa. Mikä tässä nyt mättää? Kanat kyllä hajottaa joka päivä tuon kasaamani pehkukeon mutta kasaan sen aina uudelleen.. Alkaa jo epätoivo iskeä kun ei lähde palamaan ja nyt on kanalan ovi jo sisäpuolelta homepilkkua täynnä kosteuden takia ja samoin seinissä jo nähtävissä samaa.. ilmaräppänät on niin auki kun saa. Eikö tuo kosteus silloin vähene kun pehku kunnolla käynnistyy? mikä näyttää kyl aika epätodennäköiseltä et tosta enää mitää tulee. masentaa kun kesällä tehty uusi kanakoppi alkaa jo homehtumaan. :smt010 Osaako kukaan antaa neuvoja mitä oon tehny väärin?
rilla

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja rilla »

Vois tarvita enemmän typpeä.
4 kanaa ei paljoa sontaa tuota. Jos ei muu auta,niin sekoita kanankakkarakeita pehkuun.
Tai ureaa tai pissaa!

Kyllä sen pitäis palaan lähtee,mut jos typpi ei riitä,niin mitään ei tapahdu. :smt023
tirppa84

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tirppa84 »

kiitos! :smt001 Pitääkin käydä ostamassa ja kokeilla.
Minttis

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Mulla on aina ollut sellanen kuvitelma, että kestopehku löyhkää, mutta olen vissiin ollut vain huonosti toimivassa kestopehkukanalassa. Mielenkiintoista luettavaa koko ketju!
Zooni

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Zooni »

Moi
Semmoista kyselisin miten moottorisahasta tuleva puru käy kanoille kestopehkuun, eli onko purusta haittaa kanoille, koska se kuitenkin sisältää pienen määrän teräketju öljyä. Miten sitten viljoissa käytettävät myrkyt rikkaruohoja vastaan onko sitä oljissa vielä syksyllä, jotta siitä olisi haittaa??
T: Aloitteleva kana harrastaja
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Riippuu öljystä.Minä käytän näitä "luomu" kasviöljyjä jotka ovat ympäristöystävällisiä.Jotkut käyttää jäteöljyäkin ja niissähän on raskasmetalleja ja vaikka mitä.
Rikkaruoho myrkytys tehdään kun viljat on oraalla,ei siellä sitten syksyllä näy eikä kuulu mitään.
Se minua vähän arveluttaa,jotkut käyttää rikkaruohomyrkkyjä laitumilla ja jonkun ajan kuluttua siellä lehmät laiduntaan.
Vastaa Viestiin