Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Monnilainen, kiitos!!
Elikkäs minulla on se kerrostalo nuilla pienillä ja tein kokeiluminikompostin keskimmäiseen kerrokseen.
Siinä on purua, turvetta ja noin 5l ihan puhdasta kanankakkia ja kaikki sekaisin. (ja ne mun kolme onppua :smt005 )

Lämmintä vettä laitoin kun kaikkihan oli oikeastaan ihan kuivaa. Ei minulla se lantapöytä edes voisi kompostoitua kun sehän oli ihan kuivaa..

Joten minä käsken pojan pissata pulloon( hän on sitä isänmukana reissussa tehnytkin :smt005 )
Ja vien pissaa kekoon!!
Poikahan ottaa tämän vain kunniatehtävänä!!

Olipas hyvä kun en ruvennu maksamaan pissasta agrille!!!!
Jos tämä koe onnaa teen itselleni kanalan nurkkaan kivan kompostin kannella. Sinne vain lantapöydältä jätteet jne. Ompas helppoa!! ja ehkä lämpöä sivutuotteena. Laittaa kannelle sitten vaikka orsia tai jotain, niin ei tule hukkatilaa.
Siinähän voisi olla verkko kansi, että jos k oleilevat kompostin päällä niin kakait tippuu kompostiin...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Sitten kun kompostoi sisällä niin pitää muistaa huolehtia ilmanvaihdosta. Sen tarpeen tulee kyllä huomaamaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin hajussa vai lämmössä?

Koteihinkin myydään kompostoreita ihan keittiökaappiin. joten ei vissiin hajussa??
Ei ainakaan pihakomposti kääntelyn jälkeen haise kuin öö mullalle...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin vapautuuko siinä muuta kun hiilidioksidia kanssa?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Poika eilen tirisytti desin pissa kuppiin, piiloon juoksi pissaamaan :smt005
Pitää pyytää lisää tänään
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Se toimii, se toimii sittenkin \:D/ Meidän kestopehku siis. Ainakin siitä päätellen että kestopehkun yläpuolella kanalan katto on koko ajan sula. Oon sitä tässä nyt lumisateilla seurannut ja ihan selkeesti kattoon jää sula kohta siihen minkä alla kestopehku on. JIPII!

Sitä vaan kattelin että jos meinaan tolla pehkulla olla kevääseen asti niin mein alimmat pesät hautautuu siihen :shock: Ja niitä ei saa edes nostettua kun ne on niitten kiinteitten yläpesien alla :smt012

Kun kerran pehku toimii ja pohottaa hyvin niin eikös se ollut niin että siitä voi osan kärrätä ulos ja alottaa sen kasvattamisen ikäänkuin uudestaan?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kauankohan siinä kestää, että tollanen pikku kasa rupee kompostoitumaan?? Siinä ei ole kuin purua ja turvetta ja kakkia ja pari desiä pojan pissaa. Voiko niistä aineksista mitään tulla?
Ei jaksa oottaa.

Ja onneksi olkoon Klara!!! Hieno homma!!!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Klara, mä oon jakanut kanojen tilat niin, että kunnon paksu pehku on noin puolikkaalla tilasta, välissä kunnon tukki ja toisella puolella vain vähän pehkua. Siellä mulla on esim. ruoka- ja vesitarjoilut, mutta sähän voisit samaan tapaan erottaa sen pesäkoppien osan. Vai? Ne kuitenkin tykkää siitä paksusta pehkusta, jossa voi kunnolla kylpeä.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Kauankohan siinä kestää, että tollanen pikku kasa rupee kompostoitumaan?? Siinä ei ole kuin purua ja turvetta ja kakkia ja pari desiä pojan pissaa. Voiko niistä aineksista mitään tulla?
Ei jaksa oottaa.
Meillä on vastaavista aineksista tullut avokompostissa vuodessa hyvää katetta ja parissa vuodessa kunnon multaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niin juu, mutta lähteeköhän se miten käyntiin? Eli missä vaiheessa luovutan... Kaise ny lämpiää tai jotain. Mulla on aina ollu ulkona komposti, enkä sitä ole sen kummemmin tarkkaillu. Siellä ne on saanu rauhassa olla. Ja madotkin on hoitanu osansa. Mutta nythän tossa ei ole matoja ja muita öttiäisiä. Niin käynnistyykö se silti??
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mimmi kirjoitti:Klara, mä oon jakanut kanojen tilat niin, että kunnon paksu pehku on noin puolikkaalla tilasta, välissä kunnon tukki ja toisella puolella vain vähän pehkua. Siellä mulla on esim. ruoka- ja vesitarjoilut, mutta sähän voisit samaan tapaan erottaa sen pesäkoppien osan. Vai? Ne kuitenkin tykkää siitä paksusta pehkusta, jossa voi kunnolla kylpeä.
Mulla on jo jaettuna ruokintapaikka ja pehkupaikka erikseen. Noi pesät on siinä pehkun puolella ja tuon kanalan tilat ei oikeen (mun mielestä) antaisi myöten jakaa enempää. Kai se on vaan kaivettava ne pesät sitten sieltä alta pois ja noistettava pehkun päälle johonkin sivumpaan siitä missä ne nyt on. Sitten saa taas konttia niitten yläpesien alla, nuo kun tykkää tehdä pesän sen yläpesien alle sinne perimmäiseen nurkkaan :smt002 No.. pitää vaan laitta kersat sitten konttimaan, mun polvet ei konttimista kestä yhtään.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin eikös tossa aikasemmin todettu, että sitä pehkua voi kärrätä välillä poiskin, ja sitten laittaa uutta sekaan. Mulla kanat möyhää nyt niin kovin, että on kumma jos ei oo keväällä "melkeen multaa".
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä just kärräsin koko pehkun kompostiin ja laitoin uudet kuivikkeet. Oli niin tujakat ammoniakintuoksut kanalassa. Ei tuo kananpehku taida paljon lämmittää, haisee vaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla se komposti kokeilu haisi alussa vähän ammoniakille. nyt haju on kaikonnut. Eli voisko olla elämää?

Elekää kertoko, mutta vein miehen lihamittarin mun kompostiin :smt005 10 astetta näytti.
Nyt on hyvä seurata tuleeko mitään muutoksia.
Kanalassa oli alle 10, mutta mittari on seinässä kiinni joten voihan se seinä olla kylmempi...
Pitää vissiin laittaa se roikkuun ilmaan niin voi paremmin vertailla.

Minulla loppu kanalassa se ammoniakin haju kun tyhjensin lantapöydän. ite pehku ei haise. Viiruilla rupee haiseen joten se piti vaihtaa.

Kävin kysyyn purua. Loppu ja hintakin on jo yli 11 euroa. Kalliimpaa kuin turve!!!!!!!!!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on käytössä olkea. Kun vaihdan jokatoinen päivä viiruille puhtaat, niin siitä tulee aika keko. Huomasin kanssa että puru on arvokasta. Turvetts en edes kysynyt. Sitä kun pitäs ottaa sitten traktori kuorma. Enkä varmaan sais ees ostaa sitä. Kun jos oisin ollu fiksu. Olisin kärrännyt sitä suojaan pellolta sillon kun se oli kuivaa. Enpähän taukki älynnyt. Mulla on ja mittari kanalassa seinässä, ja toisen kanat päätti kompostoida. Katson paljonko on lämpöä kun löydän.
Vastaa Viestiin