Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No minä tuhkasin kanalan ylt ympäriinsä ja varsinkin orsien alustan. Ja haju loppui sillä seisomalla. Kestoa en tiedä. Mutta mies lupasi kaivaa leivinuunista lisää.
Ja teoriassahan sen pitäisi auttaa, koska tuhka laskee ph:ta. Kalkki myös. Minä taidan hakea tuota maanparannus kalkkiani ja laittaa sitä orren alle. Siellä ei kukaan touhua ja se ei ole myrkyllistä.

Toivottavasti vaikutusaika on pitempi eikä heti lakkaa vaikuttamasta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitähän Suvianne nyt meinaa? Kalkki ja tuhka kyllä nostavat pH:ta!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eiköstä olikos ammoniakki emäksinen ja siks minä tungin turvetta, kun se on hapanta. Kuvittelin että nämä neutraloisi toisensa. Mutta voi se kalkkikin auttaa :smt017 Kun ulkohuuseihinhan jotain ripotellaan sekaan, onko se kalkkia?

Ja siitä ilmastoinnista. En ole keksinyt kanssa mistä se korvaava ilma tulee. Kun jos en tiivistä ovia niin mielestäni vetää liikaa. Tuntuu että pikkutirpat palelee. onnistuiskohan korvausilmaa tuoda vaikka karjakeittiön kautta, niin esilämpenis.
Siihen kun saisin tehtyä seinään aukon? Vaikka tietty ilman kai pitäs tulla useammasta paikaa jos poistuu siitä keskeltä :smt017 Sähköpörrää kun en mielellään alkaisi laittaan. Jos taas pätkii sähkö niin ... sais tuo toimia ihan omillaan.
Viimeksi muokannut mirri, 07 Joulu 2008, 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kalkki ja tuhka nostavat pH:ta, muistaakseni niiden pH on jotain 13 paikkeilla.. Tuhka vaikuttaa tosi nopeasti, kalkki hitaammin. Mutta niillä siis nostetaan maan pH:ta esim. puutarhassa.

Turpeen pH on noin 3 ja se on siis hyvä sekä tuon happamuutensa vuoksi, että kosteuden imukykynsä vuoksi. (Liika kosteus myös nostaa pH:ta.)

pH siis pyritään pitämään mahdollisimman lähellä seitsemää ja 10 on tosiaan kanalassa yläarvo. pH:ta laskevat ne, joiden oma pH-arvo on alle 7 (happamat) ja nostavat tietysti ne, joilla yli (emäksiset).
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Sori, sekoitin.
Eli maan pitää siis olla hapanta niin ei haise ammoniakki.
Käytiin tässä välissä bauhaussissa ja mietin matkalla, ettei se ny voi niin mennä jos turve kerta auttaa ja sehän on hapanta ..

No kävin just ennen lähtoä kanalassa ja taas tuoksahti ammoniakki joten ei siitä kyllä isompaa ensiapua ollut, ja reissun jälkeen oli samat hajut kuin ennenkin.

Mutta minulla on suurin osa katteesta turvetta ja silti haisee. Ärsyttävää
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä olen ollut siinä käsityksessä, että emäksiset aineet (kalkki ja tuhka) muuttavat lannassa olevaa typpeä ammoniakkimuotoon ja siis lisäävät hajua ja heikentävät kompostin lannoitearvoa ja isoin amäärinä heikentävät kompostoitumista. Ennen vanhaan ulkohuusseihin laitettiin kalkkia, että se tappaisi lapamadon munat, mutta nykyään sitä ei kehoteta käyttämään, vaan suositellaan hapanta kuoriketta tms.

Mä sain nnaapurista wanhan, likaisen kanalan kennopesän ja kun kalkitsin sen, se hetken aikaa haisi tosi pistävälle.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt menin ja nuuskuttelin oikein tarkkaan. se haju tuli lanta pöydältä. Tyhjensin pöydän ja pöyhin koko kanalan ja lisäsin pehkua. Nyt EI haise.
Olen lisännyt vain turvetta lantapöydälle. Vaan se ei ilmeisesti riitä, kun ei kerta edes kompostoidu. Mutta kauanhan tuo meni ilman hajuja. pitää tästä lähtien vain tyhjentää jos nokkaan haju tulee.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ilona, olet varmasti oikeassa. kun nyt muistelin, niin olen joskus lukenut huussikirjan. (käytimme huussia 3v, viime jouluun asti :smt012 )
Niin siinä juuri haukuttiin sitä kalkkia ja suositeltiin hapanta. Ja muistin miettineeni sitä pari vuotta myöhemmin kun paikallisen Agrin myyjä vaahtosi, että aina laitettiin kalkkia vessaan.

Eli kyllä se hapan on se oikea.

Mutta miksihän se ei riitä tossa lanta pöydällä? Pitääkö sitä olla reilummin vaan? minulla ny ei edes ole kuin neljä kakkiaa ja joka päivä olen kakat peittäny... Ärsyttää..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

minä olen kärrännyt pöytälannat pois , siitä asti kun taistelin sen ammoniakin kanssa. Nyt ei oo tullu hajua. Mulla pyörii siellä 20 siivekästä.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mä laitan tasoille ja kakkalaudoille aina paksun kerroksen turvetta. Siivoan ne vain 1-2 kertaa viikossa. On paljon helpompi siivota, kuin ennen, ilman turvetta. Välillä vien kakat pois, välillä sekoitan lattiapehkuihin. Ei meillä kylläkään ole pehku alkanut palamaan :smt017 Mutta ei haise ammoniakkikaan enää, silloin haiskahteli, kun laudoilla ja tasoilla ei turvetta ollut, vaikka yritin joka päivä kakat kerätä pois.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Pitääkin kokeilla kuoriketta kakkapöydillä. Mä oon joka päivä ahkerasti kaapinut ne ämpäriin ja ämpärin pihalle haisemaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mirri: löysin sen jutun, josta puhuin:
http://www.vuohet.net/foorumi/viewtopic ... sc&start=0
Kakkossivulla on linkki piirroskuvaan.
Minne ne teidän ullakolle menevät röörit päättyy? Sinne ullakon sisälle vai meneekö ne siellä ulkoseinistä läpi?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä vaihdoin viiriäiset toiseen kerrokseen ja kasasin niiden likaiseen phkuun ämpärillisen lantapöytäpehkua ja kastelin. Sekoittelin ja tein kasan ja peittelin vähän säkillä.
Minulla ei ole kompostiherätettä ja mietin pääni puhki miten sen saisi kompostoitumaan. Laitoin piruuttani pari omenaa sinne siemeneksi (teen niillä taikinajuurtakin :smt017 ei kyllä mitään hajua voiko ne auttaa kompostoinnissa)
Saakohan talvella sitä herätettä mistään.

Haluaisin kokeilla ideaa voiko kanalaa lämmittää pienmmällä kompostilla ja se on tipujen alla joten se lämmittäisi niitä kivasti.
Jos tuo onnistuisi, niin minusta olisi helpompi pitää pikku komposti toimivana, entä koko lattia.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Talvella kompostoria voipi herätellä urealla ja lämpimällä vedellä. Sitä se kompostiherätekin on, toisn ilman vettä. Ja arvatkaas miten sitä ureaa saa helposti... Meillä pyysin kerran isäntää herättelemään kompostoria. Mutta kompostori oli liian korkea. Nostettiin siis hakkuupölli korokkeeksi ja johan sai kompostori herätettä. Meillä kun ei ole katuvaloja eikä paljon naapureitakaan tässä lähellä, niin kompostoria melko rohkeasti heräteltiin ihan tienvarressa. Kunnes kerran sitten ajoi auto ohi just kun isäntä seisoi pöllillä housut nilkoissa herätyksellä :smt005 Ihme ukko, kun ei enää sen jälkeen suostunut!
Ehkä kanalan lattiaa ei kuitenkaan ihan tällä menetelmällä viitsi herätellä :smt002
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 No niin noin se äitikin muisteli kompostin heräilleen! Mutta miksei se vois tuolla Suviannen konstillakin alkaa toiminaan.Viiruilla vaan on hankala se kun niitten lanta ainakin mulla on sellasta liima. Ettei jää varpaisiin kiinni kaikki kökkäreet. Ja jos olis valmista kompostia eikö sekin toimi herätteenä.
Ja Hiltalle iso kiitos! on ne juuri tuonllalailla kun siellä oli kirjoitettu. Mutta ne menee vaan vintille. Eli siellä pitäs saada ilma kiertään niin sitten tulis kylmää niistä nurkista.
Mulla on tumpattunna kuivaa olkea varasto kattoonasti ja vähän ylikin talveksi! Se varmasti vaikuttaa tuohon ilmakiertoon.
Kävin möyhimässä navetan vintillä. Ja nyt ilmaa tulee niistä nurkissaolevista luukuista :smt038 Se toimii.... :smt045
Viimeksi muokannut mirri, 08 Joulu 2008, 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin