Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

meidän lattia käy ihan ylikierroksilla. En uskonut vinkkiä, että puolet vaan pihalle lattiasta, mutta huomenna kyllä lähtee. Kanalassa on onneks koko päivän tuuletuksen jälkeen "vaan" kymmenen" astetta. Pelottaa oikein et mitä se on aamulla taas.. lähemmäs kaksyt :smt013

Kai tota voi nyt sit kärrätä pihalle? Mmä möyhäsin sitä nyt saappaalla kun kävin tuulettelemassa kanalaa, ettei ne grillais. Valtava höyry ja aika epämiellyttävä haju, sellainen imelä. Onks se nyt joku tappajabakteeri joka teilaa mun kaikki kanat aamuksi? :smt106

Ihan käteen melkein grillaa, jos pitää kättä vaikka n. 15 senttii lattian yläpuolella (kekoa), olispa irtomittari, tuikkaisin sen lattiaan, niin saisitte lämpötilatietoja. Mä veikkaan, että se lattia käristää itsensä, just niinkuin mun kompostikin aina tekee :smt009

Ei tule maajussia musta millään, kun en saa edes kanalan lattiaa toimimaan yhteistyössä :smt019
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Luulisi tuon jo palavan loppuun....Kyllä käy kuumana. Mutta jos käräät puolet pois, niin meneekö sitten liika viileäksi. Entäs jos joskus tulee se talvi. Voikos niitä pehkuja sitten enään kärrätä takaisin?
Ei tule kyllä minustakaan maajussia. kanojen pehku ei ota lämmetäkseen :smt013
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

ann75, se kääntely saa palamisen vaan lisääntymään. Sinuna antaisin pohjan vaan olla ja tuulettelisin tarpeen mukaan reilusti. Kyllä se parissa viikossa tasaantuu ja sitten on hyvä jos tulee pakkasia. Ja jos sulla on ilmanvaihtoräppänöitä, niin pidä ihan auki nyt tai ikkunakin voisi olla hyvä raollaan, niin riittää happi, kun tuo palaminenhan kuluttaa sitä paljon ja lisää hiilidioksidia. Mutta siis älä kääntele pohjaa yhtään.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

kärräsin nyt pihalle nelisen kottarillista, saipahan kompostikin osansa (se onkin nyt mahtavan kuohkeata :smt005 )

Tuli smarin neuvo liian myöhään, kun ehdin jo kippaa pihalle. Ilmasin koko lattian ja siirtelin ihan rutikuivia/kylmiä kohtia tasaisesti.

Siksipä se siis lähti sit niin kovasti kuumenemaan viikolla, kun möyhäsin paniikissa lattiaa jo aiemminkin, olis pitänyt vaan antaa olla kiltisti paikoillaan, mut malttamaton kun on :smt018

Kyl tää tästä, kanaparat saa ekana talvenaan kokoea kovia, ensin ne grillaa ja kohta palelee sit varmaan. Mielummin kyl viileä/kuiva kun kuuma/kostea kanala et ei voi huonommaksi mennä, eihän :smt048
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meillä meni tänään kanala tyhjäks kompostiin ja uudet kuivikkeet kanalaan. Ammoniakin haju oli niin voimakas ettei kanalassa voinu olla ja mikään ei auttanu. Nyt kuivikkeena pelkkää purua kun turvetta ei ollu. Saas nähä olenko taas ens yönä kuumeessa niinkuin edellisestä tyhjennys yrityksestä paripäivää sitten :smt012 vai johtuiko kuume tästä meidän perheen mahavaiva epidemiasta.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minullakin tänään haiskahti ammoniakki. levitän katetta silti joka päivä. Turvetta ja sahanpurua. Mietin jo että auttasko tuhka?? Tai levitänko maanparannuskalkkia?? Mitähän sille tekisi??
Onko neuvoa?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Täällä kanala kylmeni/viileni pehkun tyhjennyksen jälkeen, nyt onpysynyt just plussalla, +- 5 astetta, riippuu ulkosäästä. Välillä lehahtaa ammoniakki, mitähän sille, kertokaa mullekin :smt017

Ei kuitenkaan pahasti, ei tee pahaa olla kanalassa, tosin enpä siellä asukaan 24/7. Eikös pieni aamoniakki ole vaan hyväksi... (juuei) ?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En usko, että olis hyväksi. Luulisin, että päinvastoin. tuuletus tieten yksi, mutta olis kivempi päästä eroon hajusta
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hei ann75 jos sulla viimenkin tuli kuumetta tuosta kanalan tyhjäämisestä, muistatko oliko siellä silloinkin ammoniakin haju? Kun ammoniakkihan vaikuttaa limakalvoille ärsyttävästi, ja keuhkoihin.
mulla tuli ammoniakin hajua kans pehkuihin, ja lisäsin sinne kuiviketurvetta sekaan. Siinä möyhiessä tuli aika huono olo, vähän tyyliin happilopuu heikottaa,pask... haisee oksettaa. en keksinyt muuta syytä vaivaan kun sen ammoniakin hengittely.
No nyt ainakin haju loppu, ja lisäsin pikkusen tuuletusta. navetassa on nyt sellaset 10-12 lämmintä.
Auttoi tuo tuuletuksen lisäys siihen kosteudenkin määrään. Tuhkaa ei ainakaan kompostiin saisi laittaa, loppuu käymästä.

Mulla on navetankatolla sellanen "kellotapuli" ilmahormi, jossa on kääntöpelti systeemi. Se on ilmeisesti aikasemmin hoidettu naruilla alhaalta navetasta? Onko jollain näkemyksiä/kokemuksia tuommosesta. Ja joka nurkassa on sitten vielä erikseen säädettävät ilmakanavat, jotka menee välikattoon. pitäskö noista nurkista tulla vai mennä ilma? Kellotapulihormi ainakin vetää että humisee
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mionulla ei tuo pehku kyllä ole aloittanutkaan kompostoitumista enkä ole siihen edes keskittyny. Joten sillä raskisin kyllä tuhkata jos se auttas.
Mitähän se on se mitä vessoissa ennen oli? Jotain kalkkia, mutta onko se sitten jotain myrkkykalkkia?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mulla ei siis tullut kuumetta, se oli edellisellä kirjoittajalla.

Mä vaan tyhjäsin kottareihin (varmasti 4-5 kuormaa) ja vein kompostiin, ei mitään ongelmia mulla itselläni (eikä kai kanoilla, oli ovi auki kanalassa pitkään).

Nyt on havaittavissa ammoniakin "tuoksua" vähän, ei aina kun käy kanalassa, mut välillä. Siellä on tuuletusputket kaks kpl halkaisija n. 5 cm vastakkaisilla seinillä alhaalla ja ylhäällä. Lattiapehkua on n. viis senttiä, purua, turvetta ja lehtiä, ei käy kuumana enää eli lämpötilat hallinnassa :smt001 (tosin nyt vois raijaa vähän takas pehkua, kun tulee pakkasia).
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Esim. jo eläinsuojelulaissa on asetettu kanalaan ammoniakin maksimimääräksi 10 ppm, joka on juuri se taso, jolla ihminen sen haistaa. Se saisi ylittyä vain tilapäisesti ja lyhytaikaisesti. Ammoniakin vähenemiseen auttaa, että pehkun pH laskee, eli pehku pitäisi saada happammammaksi. (Hyvä sana! :smt003 ) Tähän auttaa parhaiten turve tai havupuuhake. Lisäksi kosteutta voi pyrkiä vähentämään sekä pehkusta (lisäämällä kuivaa ainesta) että ilmasta (ilmastointi).

Farmit.netistä löytyi pehkun pH:n alentamisesta tällainenkin tieto:
"Maailmalla kokeiltuja tuotteita on mm. monokalsium fosfaatti, etikka- ja propionihappo. Näiden vaikutus on yleensä kuitenkin lyhytaikainen, pehkun pH ja ammoniakkipitoisuus palautuu lähtötasolle 2-3 viikossa."
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

joo voi sorry sotkin taas...
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

ei mitään Mirri, hyvä kun on keskustelua :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mirri kirjoitti:Mulla on navetankatolla sellanen "kellotapuli" ilmahormi, jossa on kääntöpelti systeemi. Se on ilmeisesti aikasemmin hoidettu naruilla alhaalta navetasta? Onko jollain näkemyksiä/kokemuksia tuommosesta. Ja joka nurkassa on sitten vielä erikseen säädettävät ilmakanavat, jotka menee välikattoon. pitäskö noista nurkista tulla vai mennä ilma? Kellotapulihormi ainakin vetää että humisee
Mä olen joskus nähnyt jossain, muistaakseni Vuohifoorumilla, ihan kuvallisen selityksen tästä kääntöpelti-kellotapulisysteemistä. Vaan enpä löydä sitä enää! Voisko joku vuohifoorumilainen kaivaa sen esille vai häviskö silloin, kun sieltä häippäs niitä viestejä? Meillä on kanssa kellotapuli, mutta siitä oli muut hienoudet hävinneet aikojen saatossa, joten tehtiin väärä ratkaisu, kun laitettiin sulkuluukku sisäkattoon. Se pitäis olla siellä tapulin yläpäässä.

Niistä välikatolle menevistä ei oikein osaa muuta sanoa kuin että ylöspäinhän se lämmin ilma kohoaa painovoimaisessa ilmanvaihdossa eli meniskö niistä poispäin? Helppo testata esim. talouspaprun palasella...jos se imee kiinni, niin silloin vetää.

Onkos teillä mitään muita reikiä, kun jostainhan sitä korvausilmaakin pitäis tulla sisälle?
Vastaa Viestiin