Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ja jos kestopehku ei lähe käymään, turvallinen ja varma lämmitys on öljytäytteinen pieni sähköpatteri (ei muuten ollu viime vuonna meillä ollenkaa päällä kun vesi ei ees jäätyny)
Jotenki alko infralamppu pelottaan ku tipahti vesipisko päälle ja se posahti, oliko sit viallinen vai mitä. Aattelin et jos vaikka kana aivastaa siihen :smt003
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on kanalassa n. +8 astetta ja aika sopiva lämpö on. Ei ole kosteaa eikä tunkkainen ilma. Lämpölamppu lämmittää vähän liikaakin (jos ulkona lauhaa niin joudun pitään ovea vähän raollaan) ja kun mulla on kans yks lamppu poksahtanu niin että meni sulakkeet ja lamppu oli mennyt kahtia niin oon miettiny että ottaisin sen pois kokonaan. En vaan oo raskinut kun mun tiput vielä näyttävät viihtyvän sen alla nukkumassa.
Mulla on lisäksi öljypatteri, mutta vielä sitä ei ole tarvinnut pitää päällä.
En kyllä antais kanalan pakkasen puolelle mennä, mutta tämä on tietysti vaan mun mielipide ja käytäntö.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Suvianne kirjoitti: Liian lämpimässä rupeaa heinät ja pehkut pölyämään.
Eiköhän se nyt kuitenkin oo kuivuus joka sitä pölyämistä aiheuttaa lisää... Tietysti lämpimässä usein on kuivempaa, mutta kyllä mun mielestä kanalassa on liian suuri ilmankosteus jos siellä ei pölyä. Niin ikävää kuin se pöly onkin, mutta kyllä se kuitenkin kuuluu kanalaan.

Tuskin monellakaan on tuota 15 astetta? Ei meillä ainakaan. Meillä on ennen ollut kanojen kanssa muitakin eläimiä, mutta nyt kun ei ole, niin oon miettinyt että kärräisköhän osaan reilun kerroksen hevosenlantaa. Se varmaan tuottaisi paljon lämpöä, sen lämpö nousee nopeesti 70 asteeseen. Toisaalta pitäisi sitten tuuletusta lisätä että olis ilmassa happeakin. Taidan sen kyllä tänä talvena testata jos alkaa lämpö tippumaan. Onko kukaan koittanut?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Smari voi olla. Vuohikirjassa vain sanotiin, että lämpimässä tulee pölykeuhko, siksi tulee olla korkeintaan +10.
En siis tiedä pölyämisen tarkempia syitä tai suhteita. Se lause vain jääny päähän ja sitä olen pitäny kaikilla elukoilla maksimina talvella.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

kanamummo kirjoitti:Ja jos kestopehku ei lähe käymään, turvallinen ja varma lämmitys on öljytäytteinen pieni sähköpatteri (ei muuten ollu viime vuonna meillä ollenkaa päällä kun vesi ei ees jäätyny)
Jotenki alko infralamppu pelottaan ku tipahti vesipisko päälle ja se posahti, oliko sit viallinen vai mitä. Aattelin et jos vaikka kana aivastaa siihen :smt003
No meillä onneksi on tollanen patteri. Ainoo vaan että mä en todellakaan tiedä mihin saisin ton sielä kanalassa mahtumaan :smt005 Tytynee kattella josko niitä ois pienempiä mallejakin. Toi meinaan ei ole mikään turhan pieni :roll:

No lämpölamput mossahtaa aina jos niihin osuu vettä. Kai se johtuu siitä kun ne käy niin kuumina ja sitte vesi on sellanen yksi pienempi viileämpi piste joka rikkoo sen. Isännän kotikotona niitä posahteli tasaseen tahtiin ainajos oli huolimaton kun vei porsaille vettä :oops: :roll: ;)
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

nyt niitä neuvoja pehkun viilentämiseksi, kiitos!!

Sekoittelin "kylmiä" ja "kuumia" kohtia, josko kuivahtais sen verran että kävis vähän vähemmän kuumana, sehän grillaa itsensä (niinkuin mun komposti aina tuntuu tekevän). Lattialla turvetta, purua, lehtia ja niitä ruuanjätteitä/rehua. Turvetta lisäsin kylpypaikaksi viikonloppuna, oli jäässä ja nyt on sulannut ja kuumana :smt017

Pihalta ei taida enää saada kuiviketta lisää ja muutenkin määrä on mun mielestä ihan hyvä nyt, parikymmentä senttiä, jota ne siivekkäät möyhentää enemmän tai vähemmän. Pitääks mun alkaa kerää kakit pois, just kun se oli niin kätevää sekoittaa mukaan vaan. Hajut on mun mielestä ihan ok, kyllähän ne tuoreet kasat haisee, oli mikä pehku tahansa, mutta jos ei "lämpimäisiä" niin musta ihan siedettävä sisäilma.

Lämpölamppu on nyt ollut pois päältä koko viikon, ja lämpötila vaan nousee kanalassa, nyt jo oli yli 10. Musta ne jotenkin tykkäis et olis viiden yläpuolella, sit ei olis niin iso ero ulkoilmaankaan, kun pistetään taas kanat pihalle. (muuten, naapurit varoitteli, et on ketun jälkiä, ne hakee jänöjä meidän nurkilta, pitää sitten vahtia ulkoilevia kanasia paremmin ja yrittää olla nopeampi kuin ketut :smt018 )
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tee vaihtareita Klaran kanssa??? :smt005

Jos ammoniakin hajua ei kuitenkaan tule, niin helpompi tapa on vain lisätä tuuletusta (=tuulettaa vaikka ovesta) ja päästää liiat lämmöt harakoille. Mä pidän päivittäin tallissa läpivetoa, paitsi hirveillä pakkasilla (jos niitä nyt tulis joskus vielä tässä maassa).
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Nyt oli illalla jo 18 eli kesähelteet kanalassa. Mun täytyy tehdä sinne viikonloppuna joku megaräppänä (kunnon raudoituksella, ettei mene mikään ei-toivottu läpi). Nehän grillaa, kanat siis, sinne orrelle. Tuulettelin sen aikaa mitä olin hakemassa munia ja tarkastin niiden eväät, mutta en uskalla jättää ovea yksinään auki, jos täällä jotain kettua liikuskelee :smt012

Joo, multa sais vaihtarina kuumaa pehkua, mä ottaisin kylmää tilalle. Oliks sittenkin virhe eristää kanala? Laitoin 10 joka puolelle ja 20 kattoon, olis pitänyt olla vaan lautakanala ja sit lämpöä tarpeen mukaan :smt037
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

joo multakin saa tilalle kylmää pehkua. Osassa kopeista on jo alkanut pehkut lämmetä... onneksi. tuosta liiasta lämmöstä ei kannata huolehtia. Ainakin kompostin kanssa mulla on ollut niin et alkuun on lämminnyt kovin ja sitten tasaantunut. Ja tuuletuksella sen lämmön tosiaan saa laskeen. Ja samalla saa kanalasta sitä liikaa kosteuttakin kivasti pois. Mulla on ihan sitä puutarha kauppojen myyräverkkoa tuuletus räppänöissä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Minkäslaisia lämpömittareita teillä on kanalassa käytössä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä on digimittari, halvin mahdollinen, siitä näkee kanalan ja ulkotilan alimman ja ylimmän lämpötilan. Ite oon tykännyt, että on näppärä, kun ainoastaan se pieni anturi on kanojen puolella, koko muu systeemi on ulkopuolella.

Mä olen lykännyt liian kuumasta kanalasta puolet purusta pihalle, sillä se jäähtyy. Mut nyt meillä on tarpeettoman kylmä kanala, sitä hoidan huolellisellä lämpötilan tarkkailulla ja tarpeen vaatiessa lämpölampuilla.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Kanojen kestopehkuako voi tyhjentää välillä? Siis niin että tyhjentää osan pois pehkusta ja jättää osan? Lampaiden kestopehkuahan ei saa tyhjentää muuta kuin kaikki pois kerralla, tässä oli muistaakseni joku bakteerihomma mikä saattaa vaikka tappaa lampaat?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jos kanojen kestopehku on oikeanlainen, eli ilmava, kuohkea ja käännelty, sitä voi myös vähentää. Jos se "lastataan" niin kuin vuohilla, että päälle vain lisätään uutta, sen toiminta on erilainen ja sitä ei voi vähentää eikä käännellä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Ushva kirjoitti:Kanojen kestopehkuako voi tyhjentää välillä? Siis niin että tyhjentää osan pois pehkusta ja jättää osan? Lampaiden kestopehkuahan ei saa tyhjentää muuta kuin kaikki pois kerralla, tässä oli muistaakseni joku bakteerihomma mikä saattaa vaikka tappaa lampaat?
Kyseessä on klostridioosibakteeri. Sitä löytyy normaaliskikkin lampaiden ja vuohien suolistosta, mutta jos se pääsee "villiintymään" niin se voi tappaa muutamassa tunnissa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mulla on ihan tavallisia , halpoja muovisia huone lämpö mittareita siellä täällä kanalassa. Nyt siel on lämmöt olleet 10-15 asteen välillä. Lisäsin kanoille justiin kuivaa olkea pehkun sekaan. Möyhätköön nyt sen kanssa.
Vastaa Viestiin