Kanat ja helle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mites on kananne pärjänneet tänä ennennäkemättömänä hellejaksona? Onko vinkkejä kanojen tukalan olon helpottamiseen?

Vastaan ensin itse. :) Meillä tuntuvat pärjäävän yllättävän hyvin. Pidän luukun yötä päivää auki ja tuuletan muutenkin iltamyöhällä kun on viileämpää, jolloin kanala jäähtyy. Tarhaan olen laittanut lisävarjoja kasvien varjostuspressusta. Aamulla kanalan sisälämpötila on ollut noin 23 astetta. Iltaisin kun kanat nousevat nukkumaan on kanalan lämpömittari huidellut 28-29 asteessa. Aamupäivän ajan pysyy helle mukavasti poissa kanalan sisätiloista, jonka jälkeen lämpötila nousee. Kanani ovat aamupäivän tarhassa kanalan varjon puolella joka onkin pitkään mukavan viileä. Käväisevät sisällä usein syömässä ja juomassa. Iltapäivällä lähtevät vapauteen ja kulkevat kyllä normaalit kierroksensa. Lepäilevät pensaiden alla varjoissa enemmän. Poikkeuksellisesti tarjoilen niille kylmää vettä reitin varrella silloin tällöin ja pidän ylimääräistä vesiautomaattia talon portailla kun siinä lähellä viihtyvät. Kylmä vesi tekee kauppansa. Kanalan vedet vaihdan yleensä vain kerran päivässä, näillä helteillä kaksi kertaa.

Vaikka kanat illansuussa ja iltaisin orrella roikottavat siipiään ja osa jopa läähättää nokka auki, näyttävät muuten voivan ihan hyvin. Ainakaan vielä ei ole helle vaikuttanut munintaan.
SiniS

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ulkotarhassa ilma liikkuu aina sen verran, että pieni tuulenvire käy koko ajan. Sisällä on viileämpää, mutta koko poppoo viihtyy mieluummin ulkona. Kaivavat hiekkatarhaan poteroita missä köllöttävät siivet levällään. Kukkokaan ei jaksa kiekua kun ns. Pakolliset aamuhuomenet ja uuden ilmoituksen kun mä menen navetalle. Vettä kuluu paljon, mutta en ole lisännyt vesipisteitä kuitenkaan, koska nippa-automaatille ei koskaan näy olevan jonoa. Jääkaappikylmä vesimeloni/rypäleet/tomaatti yms vesipitoinen eväs tekee hyvin kauppansa. Munintaan ei ole vaikuttanut, itseasiassa viimeisetkin sulkasatoilijat näyttää lopettaneen ja munia tulee nyt enemmän kun keväällä. Koko parvi herää viimeistään neljältä ja puoli viis on jo täys kuhina tarhassa menossa.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

^Toi onkin hyvä vinkki, SiniS, kylmät nestepitoiset kasvikset. Itse olen vienyt tomaatteja ja tykkäävät kovasti. Teillä varmasti kanat juovatkin riittävästi, jos muninta on noin hyvää. Olen lukenut, että helle ja siitä helposti seuraava riittämätön juominen vähentää munien tuloa. Siksi nyt laitan ahkerasti kylmää vettä tarjolle. Itse luulin jo välillä, että helle oli meillä vaikuttanut munintaan, mutta se oli joku pieni notkahdus vain tai pelkkä sattuma. Ihan normaalisti ovat munineet viime päivät; siellä ne nytkin kaakattivat ja jonottivat kahteen lempipesään kun äsken kävin kanalassa. Jätin rouvat rauhassa munimaan. :smt001
SiniS

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja SiniS »

En tiedä onko vaikutus munintaan omenaviinietikkahapolla, mitä lisään lorauksen veden sekaan. Sulkiin ainakin vaikutti, sulkasatoilijat lopettivat mun mielestä nopeammin sulkemisen mitä talvella. Fermentoitu ruoka on myös vesipitoista, siinäkin menee nestettä ihan huomaamatta, ainakin jos vertaa kuivaan kauraan ja punahelttaan.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Ei ole ollut mitään ongelmia helteellä. Sisällä kun nukkuvat on siellä viileää ja aamulla ovat jo ulkohäkissä touhuamassa kun aamupalaa vien.
Pihalla päästän puolen päivän aikaan ja monessa kohtaa on vedet mistä voivat käydä juomassa.
Osa porukkaa kylpee hiekassa ja toiset löytäneet miun kukkapenkistä mukavan paikan jossa kuivaa multaa :smt043 ( ei ole just sillä hetkellä kasteltu)
toiset löytyy pensaiden alta syömässä viinimarjoja. Isommat kanat olen huomannut läähättävän ja silloin ne käy pitkäkseen välillä siivet levällään.
Muninta on 80% tällä hetkellä :smt023 yhdellä on sulkasato niin että koko ulkotarha höyhenissä pöllyää.
Vesiheinä kelpaa kun iltasella perkaan kasvimaata .
Vesimelonia taidan miekin ostaa kun kaupoilla huomenna käyn
mummo ja kanaset :biggrin:
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja ipana »

Meillä oli tänään +24. Kanat saivat päivän juoksennella pihalla samalla kun touhusin kasvimaalla, mutta illalla jouduin sulkemaan ne sisälle. Kanalassa oli illalla vielä tuo +24. Kanat istuivat orrella pitäen siipiä irti vartalosta. En voinut jättää luukkua auki, sillä pihalla pyörii kärppä :smt009 . Kärppä on löytänyt tiensä jo kanalan tarhaan, yhtenä päivänä kävi kanalan sisälläkin (kanat onneksi olivat kuopsuttelemassa toisella puolen pihaa juuri silloin.) Ja illalla näimme ikkunasta, kun kanatarhan kattoverkon päällä juoksenteli ja yritti etsiä katon kautta tietä kanalaan.
Aina ennen on kesät olleet helppoja, kun kanoilla on ollut vapaa kulku yötä päivää, ja ovat voineet etsiä niitä viileämpiä paikkoja. Miten kanat pärjäävät, jos tulee vielä lämpimämpiä päiviä :smt017
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Olen ratkaissut minkkiongelman laittamalla yöksi ulkopuolelle luukun eteen 2x2 cm silmäisen tukevan metalliverkon. Ilma kiertää mutta pitää tihulaiset ulkopuolella.
Jos on vähän viileämpää suljen sisäpuolelta filmivanerilla joko kokonaan tai rakoselleen. Näin pystyn säätelemään säänvaihtelut ja verkko on henkivakuutuksena :smt045
Olen viritellyt ulkotarhan ulkopuolelle rättejä joihin hankaan/suihkutan epäonnistuneet tuoksuostokset, vanhat hajuvedet ym. Saippuanpalajämät samoin kippoon. Mahdollisimman voimakkaat. Tulee ihmisen hajua ja pitää saalistajat loitolla. Eihän ne nättejä ole mutta mielestäni toimii. On myös myytävänä karkotin palloja samalla idealla. Wunderbaumit toimii myös.
Meillä pyörii lähistöllä monenkirjavaa eläjää ja nyt ovat pysytelleet kauempana. pihassa on nähty Ilves, supi, minkki, kettu ja näätä.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kiitos riepukka, en tullut ajatelleeksi "verkkoluukkua" :smt023 Meillä pitäisi olla jossain minkkiverkon pala, mutta pääseeköhän kärppä siitä läpi :smt017 tuo yksilö näyttää kyllä pieneltä ja solakalta.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tykkään kyllä helteistä, mutta nyt on ollut jo melkoisen pitkään kuuma. Jo piisaisi. Meidän kanoilla taitaa tänään olla yksi tukalimmista päivistä koko kesänä. Kanalassa oli äsken sisällä 27 astetta ja se nousee vielä iltaa kohden, ulkona on nyt 32. Kyllä teki kylmä vesi äsken kauppansa kun sitä kanasille vein.

Tarhassa olen tänä kesänä käyttänyt lisävarjostuksena tuplakokoista aluslakanaa. Kiinnitin sen pyykkipojilla tarhan kattoverkkoon ja eteläseinustalle. Hyvin se on pysynyt paikoillaan ja tehnyt mukavasti lisää varjoa tarhaan.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 14 Heinä 2021, 15:07 Meidän kanoilla taitaa tänään olla yksi tukalimmista päivistä koko kesänä.
Kyllä koetellaan niin kanasia kuin ihmisiäkin näillä helteillä täällä ainakin jo saisi piisata.
Luonto kaipaa vettä vaikka aikaisin aamulla ja illalla kastelee penkit, niin kyllä tänä kesänä on kuivaa joka paikassa.
Saimaasta riittää onneksi vettä :biggrin: kun juoksutus vasta alkaa myöhemmin nyt vesi on korkealla.
Vaihdan viileän veden pari krt päivässä kun huomaan että on lämmennyt ja onneksi on ulkotarhassa varjopaikkoja osassa tarhaa missä voivat kylpeä ja mennä vilvoittelemaan.
Vanha rouva Manta on oppinut menemään astiaan ja viilentää jalkoja siinä :smt023 muut eivät ole hoksanneet sitä.
Ulkona ovat olleet vuorottain, mutta eivät kovin kauas pihalla kulje kun käyvät jo makuulle siivet levällään.
Juoma astioita olen myös laittanut moniin kohtiin että voivat juoda jos on tarvetta.
Myös pikku linnut tarvitsee vettä näin kuumalla kun kaikki ei osaa järvestä käydä juomassa, niin niillekin olen laittanut matalia juoma astioita pihalle varjoon missä niitä näkyy käyvän.
Ainoa silkkikana Alma on kovilla näin helteellä iltapäivällä maata rötköttää paikallaan ja nostan sisälle viileämpään paikkaan josta heti virkistyy ja jääkin sisälle aiemmin kuin muut tulee.
Sisällä nukkuvat ja kaikki ikkunat / räppänät on auki kumminkin lämpötila on ollut tällä viikolla +25-27 astetta kun ulkona oli +33 varjossa
Jasmin (mille) kuusi vuotias oli tässä yhtenä päivänä lattialla kylmänä :smt022 pari päivää oli hiukan omissa oloissaan mutta muita oireita ei ollut havaittavissa, niin arvelin että nämä helteet oli hänelle liikaa :smt017 .
Osa kanoista läähättää sisällä ja kaksi kanaa on tehnyt muutaman kerran nahkamunan tänään oli ihan normaalisti munia.
Kaksi milleä yrittää alkaa hautomaan ja kova huuto kun kävin aamulla ottamassa munat pois.
Ei ole laittaa munia alle kun annoin just naapuriin ison kennollisen munia ja itsekin käytetty niin ei ihan yhtä kahta viitsi antaa olla hautojan alla.
Jos säästän viikon munat, niin voiko niistä vielä tulla tipuja?
Nautitaan kesästä ja helteistä kohta se syksyn sateet kumminkin tulee niin mikäs tässä ollessa kesän kauneimmilla ilmoilla kun naaattieen :glasses7:
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin