Keitetyt kananmunat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Seppo

Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Omien kanojen munista lähtee kuori tosi huonosti ja kuoren mukana irtoaa valkuaista ikävästi mukana. Myös vaikuttaisi että munakalvo olisi jotenkin paksumpi. Joskus on tullut samanlaisia vastaan myös kaupan munista, mutta näistä omista ei ole vielä irronnut kuori kertaakaan hyvin.

Kanat ovat dekalbbeja ja 5kk vanhoja ja niiden seurassa on kukko.
Kotopullaki

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tästä on aiemmin ollut täällä jossain juttua ja syy on liian tuoreet munat! :smt003 Kannattaa antaa munien vanhentua munakorissa muutaman päivän, niin sitten keitettyä irtoaa kuoret helpommin :smt002
annemari

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on sellaista kokemusta, että joistain vaan lähtee paremmin ja joistain huonommin. Tuo kotopullakin neuvo on ihan tosi. Itse keitän eka munat, himppu suolaa veteen joukkoon, sitten kaadan veden pois ja annan munasten kuivua kunnolla n. 5 min. ja sitten vasta kylmään veteen. Tämä temppu auttaa kuoren irtoamiseen hyvin.
Muusa

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Se tuoreus on syynä, mun mielestä tuoreet munat on vähän huonoja paistaakin, herkästi ottavat teflonpannuunkin kiinni ja valkuainen reunoiltaan kuohuu. Muutaman päivän ikäiseisessä munassa valkuainen paistuu tasaisemmaksi rakenteeltaan ja irtoaa pannusta helpommin. Mutta keittäessä sen eron huomaa parhaiten, tuoreista ei tosiaan kuoret irtoa millään. Mun mielestä muna saisi olla viikon vanha että viitsii keittää, sitten ne kuoret irtoaa hyvin.
Leivonnassahan paras vaahto tulee myös vähän vanhemmista munista. En mä ymmärrä, miten monet ihastelee, kuinka hienoa meillä on kun on omia kanoja ja saa tuoreita munia - kun ei ne tuoreet ole hyviä oikein mihinkään!
Seppo

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Kyllä ne on ollu viikonkin vanhoja, tai tuoreita, sama juttu. Ja jos samalla ajalla ja samoilla muilla metodeilla irtoaa muistakin munista niin ei kai noihin omiinkaan mitään poppakonsteja pitäisi tarvita...

Voisikohan ruoka tehdä jotain kun keltuaisetkin on keltaisia eikä harmaita niinkuin kaupan munissa...
sera1

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Tuo keitettyjen munien "säikäytys" on kyllä todella tärkeä juttu.
Eli munien pitää keittämisen jälkeen kuivua kauttaaltaan kunnolla kattilassa, ennenkuin kipataan sitä kylmää vettä päälle.
Asian on huomannut viiriäisenmuania keitellessä. Ne kun ovat ihan toivotonta kuorittavaa ilman oikeita toimia.
Keltuaiset ovat keltaisia jos, kanaset saavat muutakin syödäkseen, kuin kaupallista rehua.
Mikäs sinulla on kananmunilla keittoaika?
Entäs laitatko munat suoraan kiehuvaan veteen vai kylmään.
Asialla ei paljon merkitystä ole, kunhan keittoaika sitten lasketaan siitä lähtien kun vesi kiehuu.
Tuli mieleeni, jos yhtä huonosti kuoriutuvat tuoreet ja viikon vanhat kananmunat keiton jälkeen :smt017
Seppo

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Seppo »

No se on se 5 minuuttia kiehumista, ja laitan kylmään veteen. Mutta kun muut munat on toiminu näin, niin ei kai se tekniikasta ole kai kiinni. Täytyy varmaan koittaa sitä säikyttelyä..
sera1

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Ohoh, melko pieni keittoaika.
Mä keittelen siinä 10 minuuttia, mutta sehän on makuasia haluaako kolmen, viiden, kahdeksan tai 10 minuutin munia keitellä.
Kylmään veteen minäkin kananmunat lompsautan.
Olis meillä kyllä sellainen hieno jostain lahjuksena saatu keittoteline, millä vois munat sievästi laskea telineineen vaikka kiehuvaan veteen.
Ei vaan ole innostanut sellainen hifistely munankeitossa.
Teline on kyllä kätevä säilytyspaikka keitetyille munille. Eivät rikkoonnu ja saa nätisti siirreltyä jääkaappiin telineineen.
Iloisten Munatalo

Re: Mistä johtuu?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

otsatukka

Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja otsatukka »

Eilen löytyi kanalasta eka muna. :smt055 Olen vaan kuullut jostain, että ihan tuoretta kananmunaa ei saisi keittää. Mietin vain, että onko se niin ja jos on, niin mistä johtuu? :smt017
koivunlehti

Re: Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kuoret ei irtoa.
Aberkios

Re: Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Kuoren irtoamiseksi muna tulisi laittaa kiehuvaan, tai lähes kiehuvaan, veteen. Tällöin käy kuitenkin usein niin, etenkin tuoreelle munalle, että heti veteen jouduttuaan muna poksahtaa rikki. Sen varalta keitinveteen olisi hyvä lisätä suolaa enemmän kuin veteen liukenee (ylikylläinen liuos). Tämä estää munan sisusta vuotamasta keitinveteen. Keitinveden pääsyä rikkoutuneen munan sisään tämä(kään) konsti ei estä. Pikemminkin päin vastoin. :smt002

Kuoren ehjänä säilymistä taasen auttaa, että keittäminen aloitetaan laittamalla muna huoneenlämpöisenä lämpimään veteen, ei kuumaan. Tällöin munan sisus tosin tarttuu monasti kiinni kuoreen, vähän vanhemmallakin munalla. Olisikin syytä miettiä haluaako kuoresta irtoavan munan, vai ehjänä säilyvän munan! :smt017 Jos munia keittää paljon yhdellä kertaa, kannattaa hankkia teline, jossa munat lasketaan veteen. Tämä estää munia kolahtelemasta kattilan seinämiin ja keittämisen aikaista munien poukkoilua toisiaan vasten. Näissä tilanteissahan munan kuori usein rikkoutuu.

Käyttääpä sitten mitä konstia tahansa, niin munan "säikäyttäminen", eli kylmään veteen kastaminen heti kattilasta ottamisen jälkeen auttaa kuoren irtoamista.

Likaantuneet munat kannattanee (puhdistettuinakin) valmistaa ruuaksi muulla tavalla kuin keittämällä.
väriminttu

Re: Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

Luin juuri jostakin, että keitinvesi kannattaa kaataa pois, ja odottaa hetki että munat kuivuvat. Vasta kuivahtamisen jälkeen säikäyttää, eli käsitellä kylmällä vedellä. Tämän jälkeen kuoren kuulemma pitäisi irrota helpommin.

En ole vielä ehtinyt itse testata...
Aberkios

Re: Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

väriminttu kirjoitti:Luin juuri jostakin, että keitinvesi kannattaa kaataa pois, ja odottaa hetki että munat kuivuvat. Vasta kuivahtamisen jälkeen säikäyttää, eli käsitellä kylmällä vedellä. Tämän jälkeen kuoren kuulemma pitäisi irrota helpommin.
Olen myös kuullut saman ohjeen, Minun on kuitenkin vaikea nähdä, mihin tuo "munan kuivattelu" -teoria :smt005 perustuu. Munan "säikäyttämisen" tarkoitushan on saada aikaan mahdollisimman nopea lämpötilan vaihdos.

Kysyin aikoinaan tuon ohjeen kuultuani asiaa elintarvikelabran henkilökunnalta. Jokunen oli sen kuullut, mutta eivät osanneet sanoa syytä miksi näin todella olisi. Vain kolme naista toteutti ohjetta, vaikka eivät hekään tienneet sille perustetta tai olleet edes huomanneet eroa kuoren irtoamisessa.

Mistä tuleekin mieleeni opiskeluaikojen (melko sovinistisen) kemianopettajamme toteamus; "Naiset on siitä kivoja, että seuraavat ohjeita ja neuvoja joita ovat jostain lukeneet tai omasta mielestään luotettavasta lähteestä kuulleet. Joka syksy emännät liottelevat säilyketölkkejään kun heitä on niin neuvottu. Kuitenkin vain parikymmentä prosenttia tietää miksi niin pitää tehdä."

Näin siis todella kuuluu tehdä. Liottaessa tölkeissä lepotilassa olleet mikrobit; homeet, bakteerit ja hiivat, heräävät. Kun tölkit sitten liottamisen jälkeen huuuhdeltuina kuumennetaan, niin mikrobit kuolevat. Itiömuodossaan olevaa mikrobia on sen sijaan vaikea saada hengiltä, edes kuumentamalla.

Tuon opettajani väitteen olen elävässä elämässä saanut todeksi havaita. :smt037
Viimeksi muokannut Aberkios, 05 Elo 2014, 10:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
minkuliini

Re: Tuoreen kananmunan keittäminen?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Hei nyt "Aberkios" menee juttusi taas joutavan ilkkumisen puolelle. Onko elämäntehtäväsi täällä kiusata ihmisiä (naisia etenkin, jotka tölkkejään liottelee) ja olla ilkeä? Paha mieli tulee kun sinun juttuja lukee... Hienoa että sinulla on vankka kokemus asioista ja selvästikin välität suuresti kanoista, mutta ei tarvitse olla niin piikikäs! Eiköhän pidetä keskustelut asiallisina ja keveinä. En minäkään, kuten ei moni muukaan tiedä kaikesta kaikkea, mutta voisit olla hiukan sivistyneempi käytökseltäsi etkä niin töykeän oloinen. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen kun suutut ja kohta puhiset...

Muut munislaiset: Vastaus alkuperäiseen pohdintaan. Itse en ole huomannut munien keittämisessä mitään eroa, onko muna tuore vai ei. Heti keittämisen jälkeen vesi pois ja kylmää vettä tilalle. Muutama minuutti munat kylmässä vedessä ja sitten kuoritaan. Toimii ja kuoret irtoaa hyvin, myös viiriäisen munat :) Ei kai ole mitään sääntöä ettei tuoreita munia saisi keittää. Senkun keitellään ja herkutellaan! Elävässä elämässä olen todennut että munat jotka eivät saa kylmää vettä niskaansa, eivät irroita kuoriaan niin helposti kuin "shokkihoidon" saaneet. Kokeilen ja testaan melkein joka päivä :) Ja nyt on myös pilkettä silmäkulmassa, ei kai tämä ole sen kummempaa "tiedettä".
Vastaa Viestiin