Apua aloittelijalle :)

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kotkola

Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Hei! Pahoitteluni mikäli tällainen topic on jo jossakin, mutta en nopealla silmäyksellä löytänyt? Oon ihan alussa harrastelun parissa. Kanatkin vielä uupuvat, mutta kanalan rakennus työn alla ja alkaa olla hyvässä mallissa :smt041
Ajattelin että parasta olla ajoissa asialla (Muutoksia on vielä tässä vaiheessa aika helppo tehdä) ja olen lukenut kaikkea mahdollista ja yrittänyt parhaani mukaan sienenä imeä tietoa jotta olisi mahdollisimman hyvät puitteet kanojen muuttaessa uuteen kotiin :)
Kuitenkin uskon että parasta käytännön tietoa saa suoraan kanojen omistajilta, joten olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vinkeistä ja neuvoista joita tulee vain mieleen :smt045

Ensimmäisenä tulisi mieleen:

Rekisteröityminen siipikarjan pitäjäksi:
-Täytyykö rekisteröinti tehdä ennen kanojen ottamista (Eli onko mahdollista ettei rekisteröinti onnistu ja kanojen hankinta jostain syystä ei onnistukkaan?) vai vasta kun kanat ovat jo kotona?

-Tarvitaanko rekisteröitymiseen tiedot kanojen hankintapaikasta? Eli täytyykö myös kanojen myyjän olla rekisteröitynyt siipikarjanpitäjä?

Tilaa per kana:
-Tästä olen löytänyt monia eri vastauksia, joten kuinka paljon teillä on tilaa per kana? Itselläni tila on n.8m2 ja kanoja suunnitelmissa 3kpl. Saatan rajata tuosta vielä n.2m2 tuulikaapiksi, joten tilaa jäisi noin 2neliötä kanaa kohden. (Plus kesäisin vielä ulkohäkki johon pääsisivät vapaasti kulkemaan.

Eläinten määrä:
-Onko tuo kanojen määrä ok jos kanalaan ei tule kukkoa? Vai pitäisikö kukon hankintaa vielä harkita? Lähinnä siis naapureiden/metelin takia tarkoitus hankkia vain kanoja.

Kanalan paloturvallinen lämmitys ja hyvä valaistus?

Kotkola kiittää ja kuittaa :smt003 :salute:
rilla

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja rilla »

Minä ainakin rekisteröidyin,kun kanoja oli ollu jo useampia vuosia.
Ei tarvi tietoa mistä kanat on.
Lähinnä minkä verran niitä on tarkoitus pitää.

No kyllä varmasti tila riittää,vaikka tuulikaappikin olisi.
Siis 3 kanalle. Useampikin menis kyllä.Varmaan 10 kanaa vois laittaa ilman ongelmia jos orret käytössä.

Tietenki kanojen kokokin vähän vaikuttaa. Eri jos ne on käppänöitä tai esim brahmoja.
Minusta kukko on parvessa ihan hyvä. Mut ei se nyt ihan pakollinen ole tietenkään. :smt006 :smt006

Tarkentakoon muut,mutta näilläkin tiedoilla varmaan pärjäilee vähän eteenpäin asiassa.
Onnea kanataloudelle!

Niin,se lämmitys ja valaistus!
Mulla on palava pehku. Ja valoa tarvii tietenkin. Ajastettu valaistus olis helppo.
Lämmityksestä kertokoot toiset. Mä olen joskus aikoinaan käyttäny sähköä,mut nykyään mennään palavan pehkun varassa. :smt023
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Kiitos vastauksesta :smt001
Oon aika reiluksi tosiaan ton tilan laskenut kun mietin että mitä kaikkea sinne olis tarkoitus mahtua.
Eli munintapesiä voisi varmaan heti muutaman askarrella, sitten tosiaan orret seinälle ja ajattelin että voisi olla fiksua tehdä ruoka- ja juomapaikka jonkin tason päälle. Lisäksi tuulikaapin puolelle kaappi/hyllyt mihin voi laittaa rehua ja muuta tarpeellista että on kätevästi saatavilla.

Tilan kanssa otin myös huomioon varoitukset kanalanpitoon innostumisesta ;) Josko joskus sitten lisää.
Maatiaiskanoja olin ajatellut, mutta jonkin verran täytyy mennä sen mukaan mitä on saatavilla ja järkevää ottaa. (Ensimmäisiksi kanoiksi :smt002 )

Tuota kestopehkua olen myös suunnitellut, mutta ajattelin jotakin varasuunnitelmaa mikäli ei lähdekkään kunnolla palamaan (teen kaikesta varasuunnitelmia kun on vielä vähän lapsen kengissä tämä tietotaito :smt044 ) kun ei ole sitten muuta tilaa mihin kanoja viedä jos ei tuotakkaan lämpöä tarpeeksi.
Ilmeisesti valaistukseen olisi kans paras joku mahdollisimman hyvin luonnonvaloa muistuttava lamppu? :smt024
heikki

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja heikki »

Älä liikaa stressaa, hommat etenee omalla painollaan. Jos paska ei lämmitä, niin todennäköisesti perinteinen hehkulamppu riittää ton kokosessa tilassa pitämään veden sulana. Meillä suurin osa kanoista munii samaanvanhaanvessanpönttöön, joka toimii munintapesänä, eikä mitkään erikois rakennelmat niitä enempää kiinnosta.
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Kiitos viestistä heikki! :)
Hyvä kun joku vähä käskee ottaan rauhas kun tuntuu ettei mitään oo valmiina :smt017
Tykkään noista pikku näpertelyhommista kyllä. Kunhan perusasiat on kunnossa niin varmaan tulee mitä kummallisempia rakennelmia sitten kanoille ympäristöksi vaikka niitä se nyt ei esimerkiksi pätkääkään kiinnosta että onko kanalassa listat vai ei :smt005
heikki

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja heikki »

Osta kaupasta valmisrehua samalla kun haet kanat (unohda toistaiseksi ruokinta-automaatit ja vastaavat, kun se partamiesjugurttipurkki kuitenkin toimii yhtähyvin). Tarjoa rehua, kauraa, soraa, munankuoria (tai kaupallista kalkkia) sekä vettä ja ruuantähteet. Marraskuussa jo tiedätkin mihin suuntaan harrastustasi kehität sekä minkä kokoinen lämmitin tai tuttipullo on sun kanojes juttu.
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Mites nuo ruuantähteet, mitä ei saa antaa? Käsittääkseni osittain samat kiellot kuin koirilla, eli ei avokadoa, raakaa sipulia, suklaata, sitrushedelmien kuoria ja ei raakoja perunankuoria(?) - onko muuta? :smt017

Ja lisäksi tuo kestopehku kiinnostaa, joten mistä olette alunperin sen kasanneet ja miten ylläpito? :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

-Rekisteröitymisen ajankohdalla ei ole suurta merkitystä, koska kyseessä on ilmoitusluontoinen asia, ei luvanvarainen.
-Hankintapaikka pitää olla vain sinun tiedossasi...jonkinmoiset muistiinpanot mukamas vaaditaan, muttei ole tainnut tulla virallista tarkennusta vieläkään, että millaiset.
-Neliöllä voi olla luomutuotannossa viisi kanaa eli kaksi neliötä kanalle on oikein hyvä!
-Kukko on kanaparvessa se piste i:n päälle eli kannattaa hankkia, jos suinkin mahdollista.
-Paloturvallinen (sähkö)lämmitys ja valaistus kosteaan/pölyiseen eläinsuojaan on luokitukseltaan IP44, valaistus saa olla hämärä ja mielellään ei vilkkuvia loisteputkivaloja.
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Kiitos viestistä HiltaHelikopteri! :smt001

Tuo rekisteröitymisasia on mietityttänyt lähinnä sen takia, että jos kyseessä on ilmoitusasia niin miksi kaikki eivät rekisteröidy? Onko kyse vain siitä että kanat/munat tulevat omaan käyttöön eikä ole siinä mielessä koettu tarpeelliseksi, vai tuleeko tuon rekisteröitymisen seurauksena joku paperihelvetti tai muu kiusa?
Ainakin käsitykseni mukaan kyse on kuitenkin lähinnä tartuntatautien levinneisyyden seurannasta ja paikantamisesta. (Kuten otsikko kertoo, olen aloittelija - saa ja pitääkin korjata jos puhun ihan puuta heinää :smt003 )

Kukko kyllä minunkin mielestäni kuuluisi asiaan, mutta melu/naapurisopu mietityttää. Onko jollakin tullut ongelmia metelin kanssa? Olisi toisaalta kurjaa jos joutuisi kukosta luopumaan siinä vaiheessa kun ovat jo kotiutuneet.

Pitääkin tuolla luokitustiedolla lähteä katsomaan vaihtoehtoja. :smt038 Todennäköisesti kyselyä seuraa sen jälkeen vielä enemmän :smt002
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Rekisteröitymisestä ei ole tullut mitään riesaa. Ainoa vaiva oli se kaavakkeen täyttö kertaalleen. :smt002 Sen koommin kun lähettivät pitopaikkatunnuksen, ei ole mitään sieltä kuulunut. Muut kanojen pitoon liittyvät 'byrokratiat' ovat olleet keväinen ilmoitus kunnaneläinlääkärille kanojen ulkonapidosta ja salmonellanäytteiden otto (jos luovuttaa munia myös muille kuin vain omaan käyttöön). Näistä löytyy keskusteluketjuja täältä kyllä. :smt045

Itselläni on kanalassa öljytäytteiset sähköllä toimivat lämpöpatterit, luokitus juurikin tuo IP44. Olen ollut tyytyväinen. Lämmitysmuotona tosi huoleton, kun termostaatin ansiosta kanalan lämpö pysyy juuri siinä missä haluaa. Eikä öljytäytteisen patterin pinta kuumene liikaa, jolloin se on mukavaa kanoillekin jos ne sattuvat pyrähtämään patterin reunalle.

Valaistuksena meillä on hehkulamput (varastoa riittää vielä joksikin aikaa, kun tuli hamstrattua niitä aikanaan... :smt003 ). Ajastin kannattaa laittaa, se on tosi kätevä.

Kesäisin en pidä kanalassa yleensä sähköjä ollenkaan. Joskus harvoin jos on todella pimeä ja myrskyinen päivä, laitan valot kyllä päiväksi.

Kysäiseppä huviksesi naapureilta etukäteen, mitä ovat kukosta mieltä. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka tykkäisivätkin. Moni pitää kukon ääntä ihan mukavana lisänä äänimaisemaan. Riippuu tietysti, kuinka lähellä naapurit ovat. Ehkei ihan ikkunan alla aamuvarhain kiekuva kukko kaikkia miellytä. :) Itselläni oli aluksi kanaparvi ilman kukkoa. Kun kukko sitten meille tuli, kanat muuttuivat välittömästi rohkeammaksi ja vilkkaammaksi. Kun seurailee kukon ja kanojen touhuja, saa todella kaiken ilon irti siivekkäiden elämän tarkkailusta. :smt001
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Olen pitänyt aika itsestäänselvänä että haluan rekisteröityä siipikarjan pitäjäksi, mutta kiva tietää ettei se mitään kauheaa työmaata tuo tullessaan :) Munat ovat vain omaan käyttöön tulossa, joten varsinaiseksi elintarviketuottajaksi en ole ryhtymässä :smt003

Ajastettu valaistus kuulostaa kätevältä, kuinka paljon kanoillasi on valoisaa aikaa kun tulee syksy ja talvi?

Täytyy varmaan mennä vielä itse koekiekumaan kanala kun seinät ovat lopullisessa muodossaan ja testata kuinka hyvin sieltä ääni kuuluu läpi :smt042 Olis tietysti mukava että olisi kukko kanoille turvana ja onhan se komeaa kun on kanalauman keskellä kukko mukana kuopsuttelemassa. Ja on tuossa pala matkaa naapuriin, mutta kyllähän ääni heilläkin pihassa sitten kaikuu :D Ehkä sitä voisi tosiaan kysyä, ok-taloissa (varsinkin maalla) kannattaa olla naapureiden kanssa väleissä kun ne vaihtuu niin harvoin. (ja tiedä vaikka sinne kanalaankin pitäisi joskus pyytää naapuriapua :-" )
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Koekiekumaan kanala! Ihan mahtava ajatus. Repesin ihan. :smt005 Siinäpä sitä naapureille ihmettelemistä. :smt042

Joo, valaistuksesta. Olen pitänyt kanalassa valoja pimeään aikaan noin 11-12 tuntia päällä. Paitsi marras-joulukuussa olen pitänyt lyhyemmän 'päivän', noin kahdeksan tuntia, jotta saan kanat sulkasadolle ja munintatauolle. Tammikuussa olen jälleen pidentänyt aikaa, jotta muninta käynnistyy. Tää on mennyt vähän eri tavoin eri vuosina, riippuen siitä, mikä kanalassa on tilanne (esim. onko tipuja, onko ollut sulkasatoja jo aiemmin jne.). Näppituntumalla ja tilanteen mukaan. :smt045
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Sehän muuten saattaiskin toimia! Aikani kun ite kiljun siellä niin naapurit ihan varmasti ottaa ilomielin kukon tilalle jos vaan lopetan :smt042 Mut täytyy laittaa vielä ajatusta tolle kukko-asialle :smt045
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja nana »

Ei tullut mieleenkään sääliä naapureita kun kanalan ja kukkolan laitoin. Tässä viimeksi 8 kukkoa kiekui urakalla ja voi voi jos se naapureita olisi häirinnyt. Ei kuulemma häirinnyt, nämä ovat rehtiä maalaisporukaa kaikki.

Nyt kukkola on vain kukonpoikia täynnä, ne eivät vielä kieku. 8 supervokalistia ovat pakkasessa.

Harrastuskanaloissa on mielestäni maatiaiskanojen ja ei niin tehotuottajien viimeinen oljenkorsi! Hienoa että ole aloittamassa harrastusta. Neuvon mielelläni, saa jopa soittaa. Yv:llä puh no.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
Kotkola

Re: Apua aloittelijalle :)

Viesti Kirjoittaja Kotkola »

Hei nana! :) Ihan mahtavaa, kiitos avuntarjoamisesta :smt041 Hyvä tietää, että on joku taustatuki :smt045 Paljon mahdollista että saat viestiä kun kanat ovat saapuneet :smt117 Hyvistä naapureista saa kyllä olla onnellinen, ollaan asuttu tässä liian vähän aikaa että olisi naapureiden rentousaste tiedossa, ainakaan mistään ei ole ollut valittamista tähän mennessä :smt040
Vastaa Viestiin