Kustannukset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kuukunanmuna

Kustannukset

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Yritin etsiä haulla, mutta en näköjään ole mikään haka siinä asiassa. Jos joku muu löytää valmiin ketjun olen kiitollinen.

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun yrittää laskea edes karkeasti, mitä kanojen ylläpito maksaa? Minulle tulee nyt ekana mieleen tällaisia:

-pehkut (turvetta ja ehkä olkea tms pitää hankkia, kotoa löytyy jonkin verran sahanpurua ja liiterinpohjaa, kuivia lehtiä saa haravoimalla)
-rehut (kauanko yksi rehupussi piisaa esim. 10 kanalle? Ruoantähteitä ja lasten onkimaa pikkukalaa piisaa, joten osa ruoasta tulisi omasta keittiöstä)
-lääkekaappi (tämän sisällöstä ja sen arvosta ei sitten niin mitään hajua)
-sähköt (valaistus, lämmitys)
-astiat: ruoka- ja juoma-automaatit yms, osan voi varmasti tehdä itse.
-ell ja muut yllärikulut
-kalkki
-muuta, mitä?

Tosi hankala kuvitella, paljonko esim. 6 neliötä lattiapinta-alaa vetää pehkua vuodessa, tai mitä maksaa kanan ruokinta per nokka. Sähkönkulusta yritin laskea joskus silloin miettimälleni kuutiomäärälle, ihan sen mukaan, että pehku ei lämmitä pätkääkään. Ei ollut ihan mahdoton summa sittenkään. Tässähän ei lasketa, että paljonko yksi muna tulee maksamaan, vaan ajatellaan sitä, paljonko iloa kanoista voi saada. ;)
minkuliini

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Näin täällä karkeasti ottaen:

Kanala vajaa 7m2, eläimiä tällä hetkellä 11kpl.
*Sähkö: pakkasilla 80-100€ kk, öljytäytteinen patteri (ei kestopehkua), lämpötila pysyi 5-10 plussalla. Nollakeleillä lämmitys muutamia euroja/kymppejä kk.
*Kuivike: 2 paalia pölkky purua Yht. 16€ ja puoli paalia turvetta n.7€. Kestää hyvin n. 3-4 kk
*Heinää pesiin 5€ pien paali, kestää useamman kk:n
* Rehu: 30€ säkki 40kg, täysrehu joka kestää 1-2kk, siitä syö myös lauma viiriäisiä
*Kaura: 20€ säkki 40kg, lisänä kun tykkäävät, kestää ehkä 6kk...
*juoma-automaatit ja ruokakupit: n 200€, kaikki netistä tilattu
*Kalkki: 24€, kestää 6-12kk
*Sora: 8€ säkki, kestää 6-12 kk
*Munintakopit: materiaalit 50€
*Orret: 5kpl, Yht.18€
*lämpökompostori kakoille: 299€.
*hiirenloukut: 5€
*lääkkeet: 20€
*lämpölamput: 2kpl Yht. 70€ polttimoineen
*ade-vita: vitamiinirehulisä talveksi 25€, kestää talven yli
*valot: ??? vedetty roikalla sisältä, energiansäästölamppu kehikko 10€
*ulkotarhan rakennukseen budjetoitu 1000€, minkkiverkko, valokate Ym.
*kanlan eristys: vanha varasto eristettiin, filmivaneri, vaneri, villat, puutavara, työt 1500€

Elikkäs Tässäpä muutama kuluerä meikäläisen kanailuun :) eikä varmasti kaikki kulut ole vielä tässä. Aika monta munaa Sais tulla että voitolle jäisi! Kanat on minulle harrastus ja rakkaita ystäviä, eli parasta vain mun kotkoille :D
Anna

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja Anna »

Aika kattava tuo vastaus! Itsellä vasta kolmas kanallinen kesä tulossa.
Mulla vain ruokita-astia ostettu alle 20 €, sen täytän jyvillä, juomakuppi on vanha emaloitu rautakattila, puurot ym tarjoilen parissa astiassa päivittäin. Munintapesä on valurautainen pohjasta halki mennyt valurautapata vanhassa koiran häkissä, sen vierellä pyörän tavranakorina toiminut toinen pesä, hiekkakylpyastia vastaavanlainen vanha kattila. Talvipesän "seinän" runko on vanha ruuvarin (vastaava kuin lundia) hyllykkö, melkeen kaikkia seinäverkot olen saanut käytettynä puoli-ilmaiseksi kaverilta. Kuivikkeeksi ostan vähän heinää, mutta syksyllä perkasin pajukkoa ja kuivasin oksat +lehdet talvea varten, jokunen turvepussi ja oksahakettimella tehtyä silppua.
Ruoka.
Kaikki ruoanjämät, pyydän myös kylässä ollessani saada perunan- ja munankuoria myöten kaikki mukaan. Naapurilta saan särkeä ym, kaupasta sain viimeksi 3 kg kalanperkeita ilmaiseksi. Kauran ja auringonkukan siemenet joudun ostamaan samoin ostan varmuuden vuoksi pussillisen täysrehua täydennykseksi. Tuohon puuron, jota täällä jo kutsuttiin "koiran oksennuksen näköiseksi :smt040 " joudun käyttämään makaronia, riisiä tms.
Kesällä ovat ulkotarhassa, mutta nyt aijon rajoittaa liikkumista. Kaikki kukkapenkit käännettiin viime kesänä ylösalaisin, odotan pienellä kauhulla kevättä.
kuukunanmuna

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Kiitos vastauksesta!

Auttaa paljon, kun saa vähänkin osviittaa siitä, miten pitkään mikäkin riittää, siis purupaali, rehusäkki...
Tiedän pari tilallista, joilta voisi saada heinää/olkea/viljaa/turvetta edullisesti. Purua meillä tosiaan tulee jonkin verran ihan "itsestään", mutta himppasen on hankala arvioda sen menekkiä. Nyt olen viisaampi. :smt001

Ruokinta-asiaan minun pitää perehtyä uudemman kerran. Kertaalleen sen opettelinkin, mutta kun ei ole kanoja, niin teoriathan unohtuvat hetkessä. Kotiruoan tähteitä voisin saada 3-4 taloudesta, mutta jonkinlainen tasapaino pitää kanankin ruoassa olla. Sen takia ajattelin ostorehuakin, etteivät kanat ainakaan minun taitamattomuuteni takia kärsisi puutoksista.

Naapuri tuskin pahastuu siitäkään, jos lupaudun heidän pihansa haravoimaan, jos omalta tontilta meinaa loppua puunlehdet.

Kanalan rakennustarpeita ja aitaverkkoa minulla jo onkin, ja kovasti tee-se-itse -ihmisen luonnetta. :)
awokoch

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja awokoch »

minkuliini kirjoitti:Näin täällä karkeasti ottaen:

Kanala vajaa 7m2, eläimiä tällä hetkellä 11kpl.
*Sähkö: pakkasilla 80-100€ kk, öljytäytteinen patteri (ei kestopehkua), lämpötila pysyi 5-10 plussalla. Nollakeleillä lämmitys muutamia euroja/kymppejä kk.
Sähkönkulutusta en oikein usko

*Heinää pesiin 5€ pien paali, kestää useamman kk:n
Olkisilppua puimurin jäljiltä keräsin ilmaiseksi naapurin pellolta ja siinä tuli jyviäkin mukana.

*Kaura: 20€ säkki 40kg, lisänä kun tykkäävät, kestää ehkä 6kk...
Hukkakauraa ilmaiseksi maajussilta

*juoma-automaatit ja ruokakupit: n 200€, kaikki netistä tilattu
20 ltr vesiastia muutamalla eurolla kirpputorilta ja juomanipat 2 kpl x 1,50 €

*Sora: 8€ säkki, kestää 6-12 kk
Soramontusta muutama ämpäri ilmaiseksi

*Orret: 5kpl, Yht.18€
Orret jätepuuta tai vesakkoharvennuksesta ilmaiseksi

Elikkäs Tässäpä muutama kuluerä meikäläisen kanailuun :) eikä varmasti kaikki kulut ole vielä tässä. Aika monta munaa Sais tulla että voitolle jäisi! Kanat on minulle harrastus ja rakkaita ystäviä, eli parasta vain mun kotkoille :D
Tässä minun kulueriä, 6 m2 ja 10 kotsia
kuukunanmuna

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Kanoihin saa varmasti uppoamaan vaikka miten paljon rahaa, jos haluaa. Niinhän se tuppaa eläinten ja muidenkin harrastusten kanssa olemaan. :smt002 Hintahaarukka on varmasti laaja. Yritän itse arvioida mieluummin yläkanttiin, on sitten kiva ylläri, jos kulut jäävätkin pienemmiksi.

Minullakin olisi mahdollisuus tehdä esim. munintapesät ihan ilmaiseksi, vaihtoehtona on ihan ylisöpöt korit, mutta niissä on kyllä sitten ihan ylimitoitettu hintalappukin. Siitä sitten valitsemaan...

Kanalan sisusteet ja astiat lienevät kertahankinnan tyyppinen juttu, mutta ruokakulut ja pehkut ovat jatkuva menoerä. Tuo olkisilppuvinkki oli muuten oikein hyvä!
SimplySix

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Kanala X m2, asustaa ankkoja, kalkkuna, kanoja (yht.28kpl kaikkia) :smt003

*Sähkö: Ehkä 10-20e/kk Kanalassa pelkkä valo, muutamana kovana pakkaspäivänä oli lämpölamppu. Lämmityksenä toimii pehku.
*Kuivike: Heinää, pehkua, turvetta. Turvepaali maksaa rapia 7e, kestää ainakin 3kk:tta, heinä 15e/ pyöröpaali josta lampaat syö ja kanalaan menee niitten jämät kuivikkeeks.
*Heinää pesiin samasta paalista.
* Rehut: Kauraa 500kg:n suursäkki 85e, kestää öö.. monta kuukautta, rypsiä 40-50kg/ 17e ja sekin kestää ikuisuuden, lisänä ruuantähteet, keitettyä kalaa, erilaisia jauhoja (3-viljan, vehnä) + välillä hernettä.

*juoma-automaatit ja ruokakupit: 0 euroa, ite oon rakentanu, saanu lahjaks ja käytössä vanhoja vateja, sankkoja yms.
*Kalkki: 7e ja kestää ikuisuuden.
*Sora: 0e kun käyn pihalta lapioimassa.
*Munintakopit + muut: 0e kun itse rakensin jämälaudoista, vanhoista kaapeista, kuusenoksista, kuormalavoista yms.
*Orret: 0e kun kävin metsästä laittamassa muutaman paksun haavan pätkiks.
*lämpökompostori kakoille: Siinähän se pehku jyllää (0e)
*hiirenloukut: Vanhoja loukkuja mummolan vintiltä. (0e)
*lääkkeet: 0e, meillä kanojen ainut lääke (loishäädön lisäksi) on kirves. Loishäätö 15e/plo ja kestää ikuisuuden.
*lämpölamput: 2kpl yht. 30e polttimoineen, eikä toinen oo ees käytössä ollu..
*Xylitol Monivimin: 15e 5L pönikkä alennuksesta, kestää ikuisuuden.
*valot: Roikkuu katosta.
*ulkotarhan rakennukseen budjetoitu 0e: kävin rankoja pätkimässä metästä, käytin vanhaa puutavaraa ja purin verkon uusiokäyttöön appiukon fasaanitarhasta.
*kanalan eristys: 0e, vanhat täkit ja villat käyttöön.

Tuosta mitä laskin nuo kustannukset yhteen, niin 114e tuli yhteissummaksi jos jätetään heinä ja sähkö pois (sähkö jatkuva ja heinä ostetaan pääasiassa lampaitten käyttöön). Sitten jos lasketaan vielä paljonko oon tuosta porukasta maksanu, niin 133e oon maksanu nuista kaikista yhteensä (suurin osa on tullu ilmaisena).
Halavalla piässöö kun ottaa vasaran kätteen! :smt004
Frodo

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja Frodo »

awokoch kirjoitti:
minkuliini kirjoitti:Näin täällä karkeasti ottaen:

Kanala vajaa 7m2, eläimiä tällä hetkellä 11kpl.
*Sähkö: pakkasilla 80-100€ kk, öljytäytteinen patteri (ei kestopehkua), lämpötila pysyi 5-10 plussalla. Nollakeleillä lämmitys muutamia euroja/kymppejä kk.
Sähkönkulutusta en oikein usko
joku kymppi
*Heinää pesiin 5€ pien paali, kestää useamman kk:n
Olkisilppua puimurin jäljiltä keräsin ilmaiseksi naapurin pellolta ja siinä tuli jyviäkin mukana.
ilmaiseksi maajussilta
*Kaura: 20€ säkki 40kg, lisänä kun tykkäävät, kestää ehkä 6kk...
Hukkakauraa ilmaiseksi maajussilta
ilmaiseksi maajussilta
*juoma-automaatit ja ruokakupit: n 200€, kaikki netistä tilattu
20 ltr vesiastia muutamalla eurolla kirpputorilta ja juomanipat 2 kpl x 1,50 €
joku rändom ampäri ruoka automaatin rakensin
*Sora: 8€ säkki, kestää 6-12 kk
Soramontusta muutama ämpäri ilmaiseksi
pihalta
*Orret: 5kpl, Yht.18€
Orret jätepuuta tai vesakkoharvennuksesta ilmaiseksi
metästa
Elikkäs Tässäpä muutama kuluerä meikäläisen kanailuun :) eikä varmasti kaikki kulut ole vielä tässä. Aika monta munaa Sais tulla että voitolle jäisi! Kanat on minulle harrastus ja rakkaita ystäviä, eli parasta vain mun kotkoille :D
Tässä minun kulueriä, 6 m2 ja 10 kotsia
kulu erä 7kanalle +2 kukkoa rehu kestää2-3kk :smt006
tuohis

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Komppaisin Minkuliinia noissa kustannuksissa. Kyllä se lämmityskin maksaa. Riippuu toki kanalan rakenteista, paljonko lämmittää ja mikä on ulkolämpötila. Lämmöntalteenotolla ja 5-10 asteen sisälämpötilalla menee itselläni nollakeleillä 5-6 euroa/viikko. Siten kovemmat pakkaset, huonompi eristys ja ilman lämmöntalteenotta, niin tuo 80-100euroa/kk ei ole mitenkään epärealistinen.

Tuossa on juomakuppeihin yms. mennyt 200 euroa. Kyllähän sitä menee. Onnittelut sille, joka saa ensimmäisellä kerralla vesi- ja juoma-automaattihankinnat nappiin. Mies vitsaileekin, että ostan joka vuosi uudet. No, näin se on käytännössä melkeinpä mennyt. Olen tarvinnut joko kookkaampaa, helpommin siivottavaa, vähemmän kauroja lattialle suoltavia tms. perusteilla.

Hiekkaa toki saa soramontusta. Mutta sitä tarvitaan sekä hienoa kylpemiseen että pikkukivellistä ruuansulatukseen. Jälkimmäistä varten ostin hiekoitussoraa, mutta etsin useamman kaupan, että löysin mieleistä.

Esimerkiksi tuo 500kg suursäkki kauraa kyllä himottaisi hinnaltaan, eikä tarvitsisi niin usein käydä ostamassa. Mutta meillä se ei ole mahdollista eikä varmaan monella muullakaan. Tämä vaikka on puutarhatraktori ja pihditkin, mutta ei sellaista paikkaa, jonne sen pystyisi laittamaan. 90cm ovista tuskin mahtuisi sisään.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä säkitin tuollaisen 500 kg ohrasäkin itse pikkusäkkeihin kotona pihalla viime syksynä. Ei ollut mikään kovin suuri urakka. Toki niille pikkusäkeille pitää sitten löytyä varastotilaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sannikki

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Täällä hieman isompa tila mutta laitanpa vertailun vuoksi hintoja :)

Kanoilla käytössä nyt 15m2 rakennus kuitenkin 45m2 100mm eristys seinissä talvella lämpö pidetään +5 astetta ja meillä ei meidän koko tilan (talossa makuuhuoneen+ kylpyhuoneen lattialämmitys, pihamökki 25m2 jossa +20, kanila 7m2 jossa +10, pihavalot, 3 auton lämmitykset, kaivon lämmittimet x2 ynnä muut ja PAHIN sähkölasku 3 vuoden aikana on ollu 360€/kk siitä ei varmaan jää kanalan osuudeksi kuin max 70€ ja tila on huomattavan iso kuitenkin. Pakkasia oli silloin kuukauden melkein -30...

Kuivikkeena meillä olkipelletti 325€/tonni ja 1000kg riittää vuodeksi mainiosti, jopa kaneille siitä samasta. Erittäin riittoisaa ja nopeasti maatuvaa eli ei jatkokäsittelyongelmaa, vaan saat mukavasti multaa ;)

Rehusäkki 34€ 40kg riittää meillä 18 nokalle noin 2kk lisänä vapaasti kauraa tms, 200l/20€ kalleimmillaan. ja tietenkin kotitähteet.

Heinäpaalista 5€ on hurja hinta tietty jos ei ole mistä hakea niin onhan se maksettava, 10kg:n paalin käypä hinta nyt on 2-2,5€ heinä maksaa pikkupaaleissa karkeasti 20centtiä kilo, meille tuleva pyöröpaali luomuheinä <3 12 centtiä kilo :)

Kanat on halpoja pitää jos ei lähde liioittelemaan, kalkkisäkki kestää ikuisuuden ja kesällä saa herkkuja luonnosta, talvella keittiöstä :) kannattaa viljoja kysellä tiloilta, aina sen 40kg:n säkin tuppaa saamaan 5-8€ isännältä kuin isännältä:)
SimplySix

Re: Kustannukset

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Minäkin säkitin pienempiin säkkeihin kaurat. Helpompi varastoida näin pienissä tiloissa ja helpompi liikutella.
Jatkossakin aion ostaa aina suursäkillisen kerrallaan. Alussa ostin aina jonkun viikon-kahden tarpeiksi kaurat ja kohta sai olla taas kyselemässä/ hakemassa.
Nyt senkus vaan lappaa sankolla menemään. :smt003 :smt002
Puoliso tuossa eilittäin puhu, että haluis rakentaa minulle uuden kanalan navetan vintille. Jos se käytännössä tapahtuu, niin listaan kustannukset ja tarinoin tänne. :smt001
Vastaa Viestiin