Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SimplySix

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

"kun omistan huippu-yksilöitä siitoskanoja mielellään myyn vain poikasia"
- Voitko tarkentaa millä tavalla kanasi ovat huippu-yksilöitä? :smt001
seon

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja seon »

Huippuyksilö tarkoittaa näyttelykelpoinen lintu - rodun standardin mukainen - oikea koko, väri, oikea muotoinen harja, oikean näköiset sukat brahmalla ja jättikocheilla, etc. Kuvagalleriasta löytyy kuvia meidän linnuista nimellä "Seonin lintutarha" ja sivulla 2 on kuvia meidän kanoista. Minulta lähtöisin oleva valkoinen silkkikukko oli Mäntsälän näyttelyssä muistaakseni kääpiöiden paras ja yleisön suosikki.
annemari

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Eiköhän kaikilla meillä ole laatuyksilöitä, ainakin minun jättikochini ja antwerpenini ovat vertaa vailla. Ei mitään vikaa silkeissä eikä maatiaisissakaan kyllä, riikinkukoista puhumattakaan.
Se, että on "menestynyt" kanojen kauneuskilpailussa voitaneen suomen kananäyttelyn pitkässä historiassa jättää omaan arvoonsa :smt005
seon

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja seon »

Kysymys oli miksi siitosmunat maksavat niin paljon ja minä vain yritin selittää miksi - tarhat maksaa, rehut maksaa, kanalan tarvikkeet maksaa, sähkö maksaa, lääkkeet maksaa, etc. Puhumattakaan että kanatipujen on selvittävä hengissä munimisikään asti ja munivat kanat on pysyvä hengissä että tulisi siitosmunia - coccidia, marek, bronkiitti, ym !!!! Tiedätte kaikki mistä puhun.
Annemari !! on ihan selvä ettei meillä kaikilla olekaan laatuyksilöitä tai ei myydä laatuyksilöitä kuin itse varoitit "Olkaapa tarkkana!" ketjussa sekarotuisista kanoista jotka myydään puhdasrotuisina käyttäen hyväksi sinisilmäisiä ostajaa. Kun kerran itse omistat ja myyt laatua tiedät ihan hyvin että laadusta joutuu maksamaankin, mutta munien kanssa on eri juttu kun ei voi taata että munista tulee mitä ostaja toivoo.
Tiedän ihan hyvin että monilla muillakin kasvattajilla on laatuyksilöitä kanoja niin kuin tiedän hyvin että suurin osa heistäkään eivät suostu myymään siitosmunia. Kasvattajana taas on palkitsevampaa nähdä minkälaisia poikasia saan aikaiseksi minun linnuista ja vielä eri yhdistelmistä kuin myydä munia enkä tiedä mitä niistä tulee.
Anteeksi vain annemari, mutta mannerEuroopassa laatuyksilö/ huippuyksilö lintu tarkoittaa nimenomaan näyttelykelpoinen yksilö.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla ei ainakaan ole laatuyksilöitä, mä näen niissä aina parannettavaa, lähinnä koko ja muninta :-" :smt005
Ymmärrän hyvin mitä seon hakee vaikka itse olen enemmän tuotantoon suuntautunut. Ongelmana yleensä on että ei haluta nähdä mitään vikaa omissa kanoissa ja kasvateissa. Jalostaminen on vuosia kestävää pitkäjännitteistä työtä, ei sitä että meidän kukko ja kanat tekevät tipuja. Sekin on ihan ok mutta niin saadaan harvoin laatuyksilöitä, ihan mukavaa sakkia sieltä kutenkin yleensä tulee.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SimplySix

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Samoilla linjoilla olen kuin Maattari, eli meilläkin pääasia linnuissa on, että ne ovat terveitä, munivat hyvin ja niistä saa lihaa. Ne ovat niitä minun laatuyksilöitä. :smt002
Se että kanoistakin tehdään laatuyksilöitä näyttelymenestyksen mukaan, ei minusta ole oikein. On nähty jo monen eläinlajin kohdalla mitä näyttelyt saavat jalostuksessa aikaan (pilaavat rodun). Minua vähän pelottaa, että jos nämä kananäyttelyt saavat Suomessakin tuulta purjeisiinsa, on meilläkin täällä kohta niitä "kanamaailman bulldoggeja". Eli suomeksi sanottuna ulkonäköjalostus menee kaiken muun edelle, koska näyttelyissä menestytään paremmin kun on suuremmat ja suuremmat päätupsut, karvaisemmat jalat jne.
Juu, en harrasta mitään näyttelyitä omien elukoitteni kanssa. :smt003
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kanat pitää jalostaa kaksoisvalioksi.Sitten ovat hyviä käyttöpuolella ja menestyvät näyttelyssä.Muna päivässä ja näyttelyssä saavat ruusukkeen.
Pitää tehdä KESTÄVÄÄ PITKÄJÄNNITTEISTÄ :smt005 jalostustyötä.
Tuulia

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

No onhan se niin että kyllähän se vähän kirpaisee jos maksaa munista vaikka 70€ ja saa 2 tipua jotka kummatkin on kukkoja, ei siinä sitten muu auta kun hengähtää hetki ja tilata lisää munia jostain muualta, no mikä harrastus ei maksaisi, se että joku ei myy ollenkaan siitosmunia on sen oma asia, onneksi niitäkin löytyy joilta niitä munia voi tilata, itse olen munista haudottanut lähes kaikki kanani ja kukkoni, on mielenkiintoisempaa haudottaa ne itse kun mennä ostamaan ne tipuina tai valmiina kanoina, ja kun ne itse kasvatan niin ne ovat varmuudella kesyjä, en halua arkoja kanoja.

Jos taas mennään rotukanojen jalostuspuolelle niin arvostaisin eniten pitkäikäisyyttä, elinvoimaisia tipuja ja niin kukkojen kuin kanojenkin luonnetta, ja kun kerran jotain rotua edustaa niin niiden täytyy näyttää jo heti ensisilmäyksellä omalta rodultaan, rotukanoilta en vaadi muna päivässä, minusta riittää että rotukana on kohtuumunija, jos haluan kanan, joka munii läpi vuoden munan päivässä niin otan tehokanan joka on jalostettu ihan sitä varten.
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Vaikka onkin hieman vanhempi viestiketju niin onneksi siitosmunat maksaa, sillä voidaan hieman rajoittaa harvinaisia lajeja hankkimasta, tarkoitan lähinnä että jos harvinaisia lajeja ja uhanalaisia rotuja hankitaan munina ja ei sitten onnistuta niin se on suorastaan "harakoille heittämistä" sanan varsinaisessa merkityksessä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Olen kyllä niin samaa mieltä kanssasi tuosta haahkaherra! :smt027
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin