Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta sun nkantsii ottaa aikaa ja tutustua siihen uuten kukkoon reiusti.
Eli ihan jakkaralle ja herkkupaloja jne. Sillai voi kyttiä käytöstä.
Just se syrjäkarein kattelu voi vaikuttaa pelokkaalta.
iiwi

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iiwi »

^ toi oli ihan hyvä neuvo. Otin jakkaran ja apilaa ja mulla oli hyvä tekosyy istua kanalan tarhassa kun poika nukku päikäreitä. Kukko tuli hetkeksi kyttäämään, nokki vähän apilaa ja kyttäs lisää. Kyttäsin takasin. Lopulta se lähti muihin hommiin. Totes kaiketi, että ei vaaraa tuosta. Ja mulle tuli luottavaisempi mieli tuon kukon suhteen, en oo nyt jännittäny niin kanalassa käyntiä :) Pitää vielä toistekin käydä siellä istuksimassa.

Ja hyvää mieltä kukkoa kohtaan lisää se, että se metsästelee raatokärpäsiä tuolta tarhasta, ja tarjoilee niitä rouville. Motkottaa ja kutsuu rouvat paikalle, ja kun ne ei ymmärrä hyvän päälle, niin kukko motkottaa ja nostelee nokalla herkkupalaa kunnes rouvvat tajuaa mistä on kyse :D
hannaw

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Mä niin toivon, että toi kukko osoittautuis mukavaksi yksilöksi!
Suvianne

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No olipa kiva kuulla Iiwi!
Hyvä kukko se on, kun ruokaakin tarjoilee :smt001
gallia

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja gallia »

Juu, kannattaa istuskella ja tehdä tuttavuutta, jos on epävarma olo. Eläimet vaistoaa sen tosi herkästi, eivätkä osaa tehdä välttämättä eroa pelon ja hyökkäysaikeiden välillä.
Yks keino näyttää kukolle, kuka onkaan se pääkukko, on et kääntyy rauhallisesti selin kukkoon. Sillä tavalla olen nähnyt kukkojen, koirien, lehmien ja kissojen alleviivaavan asemaansa. Siis vahvempi kääntää heikommalle selän evvk-asenteella ja osoittaa olevansa NIIN paljon vahvempi, et on pokkaa antaa tasoitusta ja mahdollisuus hyökätä takaapäin. Koskaan ei ole heikompi kuitenkaan (mun nähden ainakaan) mahdollisuuttaan käyttänyt! Olen itse käyttänyt sitä pullikoivien sonnipoikien kanssa. Karsinaa siivotessa käännyin selin sonniin, joka lopetti saman tien uhoamisen. Toki mulla on koira varmistamassa selustaa... :smt002

Toi ei tietenkään toimi jo valmiiksi kilahtaneiden elukoiden kanssa... Ennemminkin on ennaltaehkäisyä! :smt001
Rosteri

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Mina ostin kukkomme tipusena ja se on ollut koko pienen elamamansa minun hoidettavana. Rosteri
kay kiinni, jos kokee olevan uhattuna. Ja uhka on yleensa muovinen esine. Kamera (kamalan hirvittava laite)
kaikki sahkoiset koneet yms. Tosin mina saan rauhassa touhuta noillakin, kun kerran kukko erehtyi
hyokkaamaan ja sai aikamoisen kurmuutuksen palkaksi.
Mina saan Rosterilta monta kertaa paivassa "siipeilya" ja Rosteri tuntuu erityisesti nauttivan
niskasta silittamisesta.
Mutta kun pihalla on sitten minun ykkos kukkoni, mieheni, mustasukkaisuus saa aikaan kaikenlaista.
Luulen ainakin hyokkailyn olevan mustasukkaisuutta. Kun oma ukkelini kaantaa selan, Rosteri
kay heti hyokkaykseen. Kukko tulee jopa miestani vastaan "vihellellen" ja lahella kaikki hoyhenet
porrontyy ja sitten yritetaan taas. Miekkoseni tosin kokee kukon huvittavana ja juoksettaa kukkoa
ympari pihaa. Jos puhun pihalla ranskaa paikallisten miesten kanssa ei Rosteri edes vaivaudu tervehtimaan :smt003
kuusiaita.com

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja kuusiaita.com »

Minunkin ajatusmaailmani kallistuu tuonne Ushvan puolelle. Molemminpuolinen kunnioitus ja oikeudenmukainen kohtelu, mutta kyllä ihmisen pitäisi olla kuitenkin aina se pomo.. :smt001 Pääasia on kuitenkin varmaan se, että me kaikki pyrimme kohtelemaan eläimiä mahdollisimman hyvin, eikös juu. Sitähän ketjun aloittajakin ajattelee. :smt001
TiPu

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä ei ole ollut vihaisia kukkoja, enimmäkseen tälläisiä sylikukkoja joita voi helposti silitellä ja rapsutella. Yksikään ei ole käynyt kimppuun eikä edes nokkaissut. Mutta nyt nuoren jättikochin kasvettua isoksi, se on saanut aggressiivisia piirteitä. On käynyt nyt muutaman kerran kimppuuni, mutta vain jos häiritsen jotain kanoista. Jos otan kanan tai kukon kiinni ja se rääkyy vähänkin, syöksyy kukko kimppuun. Myös hautovien kanojen häirintä, tipujen tutkiminen ja muu vastaava saa kukon vihaiseksi. Kukon hyökätessä joudun potkaisemaan tai ottamaan harjan väliin, ja kukko perääntyy. Käy kyllä heti uudestaan kimppuun jos jatkan kanojen häirintää. Se puolustaa kanojaan kovasti myös koirilta ja kissoilta, kävi juuri koiramme kimppuun joka yritti jahdata yhtä kanoista. En pidä tätä vielä kovin pahana tapauksena, koska mielestäni on hyvä jos kukko tajuaa puolustaa laumaansa, joka liikkuu vapaana pihassa. Jos käytös pahenee ja se rupeaa käymään kiinni ilman mitään syytä, odottaa kirvesterapia. Jättikochi on kuitenkin sen kokoinen, että sen hyökkäys pelkän painon takia jo sattuu. Harmi, koska on kaunis aapiskukko... :smt012
Hansu

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Meidänkin Kippari (ruskea silkkikukko, toukokuussa-09 kuoriutunut) on nyt kolmena päivänä hyökkinyt päälle. Alkoi siitä, kun lapset piktästä aikaa olivat navetassa ja ruokkivat kädestä kanoja. Kippari siihen mukaan ja kävi pojan hanskaan kiinni. No o.k. oletin että pelkäsi hanskaa (itsellä aina paljaat kädet)... Annoin vähän kyytiä (syliotteeseen ja pyörittelin vähän), mutta maahan laksettuna hyökki sitten MINUN käteeni kiinni... Huusin ja annoin kyytiä ja jätin potpottamaan sinne... Illalla kokeilin mitä tykkää kädestä eli kauroja laittelin syöntikaukaloon käsin aika läheltä Kipparia...rystysiinhän tuo kävi :smt013 . Nyt tänään kävi kenkään kiinni ja sai kyllä haravalla ja huudolla sellaisen ''hoidon'' että väisti perimmäiseen nurkkaan asti :smt047 .
Lieneeköhän jotain nuoruuskukkoilua... Kiekuukin KOKO ajan ja polkee kanoja... Laumaan (Kippari+2 silkkikanaa+ maattarisekoitus) tuli viime viikolla kaksi kana(?) nuorikkoa ja pakka on ollut vähän hakusessa. Nuo nuorikot eivät muni vielä...saavat kovaa kyytiä ''isoilta'' kanoilta.

Meiltä kyllä saa lähdön vihainen kukko! Poika (8v.) pelästyi aika tavalla...ja minä suorastaan loukkaannuin tuon käytöksestä :smt009 (joo, ei pitäisi :smt003 ). Meillä lapset EIVÄT IKINÄ ole noita kiusanneet/jahdanneet. EIkä kyllä kukaan muukaan... Nyt on sellainen olo etten kukkoa enää otakaan, jos tuo päätyy :smt027 ... Kuitenkaan mitään muuta ei liene tehtävissä kuin tuo ''höykyytys'' ja jos ei auta niin pataan? Mitenköhän usein nimenomaan silkkikukot ovat äkäisiä(reviiritietoisia :smt023 )? No, eivät nuo silkkikanatkaan mielestäni mitään kamalan lutusia ole...kipakoita kuin mitkä ja eivät kyllä jää jalkoihin tuolla hierarkiassa!
Rosteri

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Olen aika aloitteleva kasvattaja, mutta taysin kukko friikki. :smt049 Teilla taitaa siella olla murrosikainen kukko,
eli silta on otettava ns. luulot pois heti. Murrosikainen kukko kuvittelee olevansa "kuningas" ja hyokkailee
milloin mihinkin. Kun oma murrosikainen kukkoseni kavi kateni kimppuun, otin sen kiinni ja istuin
kukko sylissa, valilla heltasta kiinni pitaen, jopa puoli tuntia. Siis niin kauan, kunnes kukko rauhoittui.
Sitten paastin pois ja totesin, etta voit menna. Kukko oppi jo aika pian, ettei tuon eukon kanssa
kannata tapella. :smt036
Lopulta kukkoseni oppi jopa tottelemaan: Hyi tuhma kukko, koppiisi siita hapeamaan!, kaskya.
Mutta jos kukko ei rauhoitu, taytynee se pistaa pataan... :smt027
Hansu

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Meillä onkin tilanne nyt rauhoittunut :smt001 ... Kukon kanssa otettiin aika kovasti yhteen...ja nyt tuo kiltisti antaa mennä häkkiin ja tehdä mitä kaikki hommat. EI tule päälle, ei potpota, lähinnä menee koppiin piiloon...mutta tulee kyllä sitten syömään kädestä leipää tarjottaessa. Eli nyt on ihan samanlainen kuin ennen hyökkäyksiä... Vähän on polkemisintoa vähentänyt, samoin kiekumista... Ehkäpä murrosikä vähän hellittää, hetkeksi(?)? Saa nyt ainakin toistaiseksi pitää kukko päänsä :smt023

Ja mies kun meni häkkiin (ei siellä yleensä käy, eikä kukkoa usein tuota miestä näekään), niin kukkohan meni pitkin seiniä... On tuo ukkokulta tietysti aika iso sekä pituudessa että leveydessä ja taisi Kipparikin tuumia että tuossa se on JOHTAJA... (mies oli enemmän kuin mielissään kun teoriata sille kerroin...pienellä ne miehet saa onnelliseksi :smt003 )
vardenji

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Meillä Vanha kukko tuli agressiiviseks ekan kukkotipun kasvettua, joten tein sukupolven vaihdoksen. Valitettavasti meillä kuoriutunut oli rakkaampi, kuin vihaiseksi käynyt ostokukko. Vauhti onkin sitten ollut todellinen emännän kultapoika :smt050 Lapset saa silittää, (kun kukko on mun sylissä, sillä muuten se väistää lapsia) mä saan ottaa syliin ja se tulee pihalla aurinkoa ottaessa viereen ja tuo kanat kans mun viereen aurinkoa ottamaan. :smt005
Mä olen kaikin tavoin tyytyväinen mun kukkooni. Kun ei vaan sille iskis teini-ikä :smt009
ytylyly

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja ytylyly »

Meidän vanhempi kukko on aina ollut ystävällinen mulle ja mun läsnäollessa ei tee mitään lapsille tai muille. Eksälle uhitteli ja yritti käydä kantapäihin kiinni ja palkkioksi sai eksän juoksemaan karkuun.. Kehoitin käyttämään Millanin koiraoppeja, asenteellaan näyttämään kukolle kuka on pomo. Ei mennyt kauaa, kun eksä meni tupakalle ja kuului kova ääni "MINÄ olen ihminen, sinä olet kukko, minä määrään täällä" :smt042 Mutta sen jälkeen kukko antoi miehen olla ihan rauhassa!
siimis

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja siimis »

Cecar rules :smt005
suikku

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla on kaksi kukkoa: iso ja pieni. Iso tietysti on alfa ja pieni kakkosena. Nyt se penteleen pienempi on nyppinyt parilta kanalta pään lähes kaljuksi. Ei mun mielestä pääse polkemaan, mutta yrittää kumminkin. Ei YHTÄÄN kivan näköistä mustilla kanoilla. Pitääkö mun nyt virkata niille hattu? :smt003 Onko vinkkejä kiusalliseen pulmaan, vai onko ainoa keino yhteen kukkoon tyytyminen?
Vastaa Viestiin