Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

epi

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja epi »

Tämä ei nyt liity ihan aiheeseen, mutta on myös käynyt niin, kun on ollut paljon rottia, ne on syönyt useamman aikuisen kissan ja pennut.. että ei ne kissat aina ole paras ratkasu. itse kyllä luotan kissoihin ja koiriin tuossa rotta asiassa..
mik

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja mik »

Mulla oli ed paikassa rottia, kiitos avokomposteja ja ruokakellareita pitävien naapureiden. Sit ku kävin hakemassa maatalosta kunnon hiirikissan, niin kahdessa vuodessa mun paikka oli rottavapaa.

Täällä on ollut yks rotta, joka saatiin 10 minuutissa kiinni. Eli kun huomasin, et on rotta, niin päästin mun hiirikissaemon kanalaan ja 10 min, niin rotta oli hengiltä.

Nyt mulla on täällä 5 himometsästäjää ja saaliit alkaa loppua. Olen jo miettinyt, et pitääkö kahdelle nuorimmalle hakee uus työpaikka. Alle 6 kk ja 10 kk vanhat himometsästäjät, jotka voi päästää kanalaan, vaikka siellä ois tipuja. Viiriäisten kanssa ei mee, mut kanalaan voi päästää.
vardenji

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Voi että kun Minttu ei rakastais kissoja ruokakupissaan ja täs ei olis tota 10 tietä :smt009 Mulla oli kans tollanen himometsästäjä, mutta joku vei sen pihasta... Se oli ennen koiraa... Nalle ei koskenu kanoihin, ne ajo sen puuhun pari kertaa, mutta saaliin se toi joka päivä näytille. Rottaa hiirtä ja vesimyyrää pyyti jatkuvasti.
siimis

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja siimis »

Munien syönti voi viitata myös siihen proteiinin puutteeseen.

Mä ihan ekaksi tarjoisin kanoille tarjous jauhelihaa tai vaikka maksalaatikkoa. Siitä voi jo sitten päätellä jotain, kuinka kiihkeästi se tekee kauppansa :smt002
capeet

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja capeet »

Argh! Kirjoitin tähän pitkän vastauksen, mikä ei nyt sitten näköjään tullutkaan perille.

Elikkäs tilanne on vähän selkiytynyt, Kanat eivät olekaan syöneet kaikkia munia, vaan löysin semmoisen salapesän mihin osa oli käyny munimassa. Yksi niistä ainakin muniii aina näkyvälle paikalle, ja kanat popsivat ne munat sitten ihan surutta. Jättävät vielä puolet munankuorista rikospaikalle. Meidän kanoilla on veden ja kalkin lisäksi koko ajan tarjolla munitusrehua ja kauroja heittelen pehkuihin joka aamu. Lisäksi saavat ruuan jämiä, joissa on murskattuja munankuoria mukana. En usko et on toi munien syönti/kannibalismi niinkään ruokinnasta johtuvaa. Tai siis en minä ainakaan keksi mitä tuohon nyt oikein voisi muuttaa?
Meinasin nyt kokeilla vielä yhdistää porukkaa kunhan loppuu tuo ulkonapitokielto, niin et päästän vaan kaikki yhtäaikaa pihalle ja katson mitä tapahtuu.
Meillä on nyt mun siskon kissat "lainassa", eli pihassa pyörii nyt kolme kunnon metsästäjää. Hiiriä ja sisiliskon ne on tohon oven eteen kantaneet mut eivät yhden yhtä rottaa. Ja kissat siis partioi ulkona 24/7. Päivä päivältä alkaa yhä enemmän vaan usko hiipua siihen et tipun kuolema olisi ollut rottien tekosia.

Meinasin nyt antaa kanoille yhden mahdollisuuden vielä. Jos kesäkuun alussa ei parven yhdistäminen onnistu, niin sit laitan ne myyntiin/pataan. Ei mulla ole mahdollisuutta pitää kanoja jotka tappavat tipuja.
Mut päivittelen tilannetta sitten kun jotain uutta tapahtuu..
iracarita

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Minulla oli myös viime talven aikana ongelmana, että kanat alkoivat itse popsia munia. Kyseessä ei ollut mikään puutos, vaan muutaman rikkoutuneen munan myötä munanhimoiseksi muuttunut kanajoukko. Suurin yllyttäjä sitten ( onneksi ) söi itsensä hengiltä, minkä jälkeen tilanne alkoi normalisoitua.

Kun myöhemmin näin vielä yhden kanan popsivan munia, muutin sen eri ryhmään ( kolmen joutokukon sekaan ). Sen käytössä oli erilainen munintakoppi, ja siellä mallina pari kivimunaa. Ihme ja kumma kana alkoi munia ja jätti munansa ehjiksi. Parin viikon terapian jälkeen siirsin kanan takaisin toisten munivien joukkoon, eikä se enää rikkonut munia sielläkään.

Pahimpana munansyöntiaikana kokeilin kaikki konstit sinappi/chilimunista keitettyihin perunoihin - ja kaikki päätyi parempiin suihin. Totuttelin kanoja myös munien rauhaan jättämiseen siten, että heitin lattialle niiden nokittavaksi kivimunan. Pikku hiljaa menettivät kiinnostuksen sitäkin kohtaan. Aluksi aina hyökkäsivät kivimunan kimppuun kuin hyeenalauma! Parasta kuitenkin oli, että se pahin munansyöjä poistui joukosta. Kaikkia ei kuitenkaan tarvitse kirveen alle viedä - olkoon tämä tapaukseni vaikka siitä esimerkkinä! :smt002
capeet

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja capeet »

Juu, siis isoin ongelmahan ei ole tuo munien syöminen. Ei mua haittaa vaikka saisin vain yhden munan päivässä pelastettua, mut tuo tipujen tappaminen onkin sit jo vähän eri juttu. En millään haluais laittaa kaikkia pölkylle, on nää sen verran veikeitä tapauksia nää meidän kanaset. Meinasin sunnuntaina päästää kanaset pihalle asustelemaan, pitää tosissaan toivoa että parven yhdistäminen sujuu paremmin sitten.
sannikki

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja sannikki »

capeet ymmärrän tyystin miten ilkeää on jos kanat on nokkivaa sorttia :smt009 Meidän rokit on jostain syystä niin pirun äkäisiä :smt017 Ne hyväksyy toisensa mutta tuplaten isompien jättien päälle mennään kuin yleinen syyttäjä, vaikka ovat verkko välissä asuneet tipusta pitäen! Ei vaan sovi mennä unohtamaan niitä samaan tilaan meillä :smt018 olis muuten kuolleita jättejä! Ja aivan sama onko vanhempi kana vai nuorikko, päälle menevät :smt027 Kotchit on aivan ihanan lutuisia rauhallisia, ja samaa toivon noista nuorista orpingtoneista, mutta rokkeja en enää ottais jos tän olisin ennalta nähnyt :smt042 toki pidän nämä rokit ja niitä :smt050 ihan täysin mutta tiedämpä ettei niille tartte kavereita suunnitella....
Pia

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja Pia »

Voi Sannikki, inhottavaa kun olet saanut noin äkäisiä rokki-kavereita :smt011 Harmi kun riittä yksi tai kaksi "idioottia" pilaamaan kaiken, vähän niinkuin ihmisissä. Riittää se yksi ärjyilijä työpaikalla ja koko ilmapiiri on pilalla....

Munien syönnistä vielä
... meidän ja tutun entisillä tehotytöillä, tai joillakun niistä, on ongelmia munien laadun kanssa. Joko ne eivät syö tarpeeksi kalkkia tai sitten kalkin kanssa on imeytymisongelmia. Munien kuori on haurasta tai sitten tulee ihan nahkamunia. Nämä munat hajoavat pesässä kanojen painon alla ja kanat popsivat nämä mielellään. Hyväkuoriset munat ne jättävät pesään koskemattomina. Ruoassa ei ole vikaa, täytyy varmaan hankkia simpukanrouhetta jostain jos se imeytyis/maistuis paremmin....
kaztanja

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja kaztanja »

Mä en meillä yhtään epäilisi, jos neliviikkoinen emoton pääsisi hengestään meidän parvessa, jos ei olisi riittävästi koloja ja piilopaikkoja ja riittävän hyvää itsesuojeluvaistoa tipusella tai vain hirveän huono tuuri. Uusia tulokkaita hätyytetään aikas raakasti, mitä pienenpiä sitä enemmän. Ja jos se verireikä sattuu tulemaan vauhti senkus kasvaa. Se emokanan puolustus on paras suoja ja apu parveen soluttautumisessa, mutta mahdoton konehaudotuilla.
Jonkin verran kyllä tuntuu että, nyt kun poikasia on tullut tasasen väliajoin uusia, on reagointi uusiin vähäisempää kuin ensimmäisiin. Eli on jonkinverran kyllä ihan oppimis/tottumiskysymyskin - luulen.
uusien sopeutuminen parveen kestää kauan, vaikka on kyse ihan rauhallisista kääpiö kochineista. Itse en enää niin pieniä yritäkään yhdistää parveen, vaikka joskus olen kokeillutkin, huonolla tuloksella. Kuolemia ei ole päässyt tapahtumaan, paitsi nyt yksi nuorikko löytyi jostakin syystä hengettömänä.. lue lisää : http://munanetti.net/viewtopic.php?f=1&t=16442
Maru

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja Maru »

Munankuorien oheutta ja nahkamunia oli meilläkin maaliskuussa. Uskon että kalkin imeytymisessä oli ongelmia.
Söivät valtavia määriä munankuoria (kuivattuja ja pienittyjä) ja silti ohuet kuoret munituissa. Annoin kaverin kanssa d vitamiinia(ihmisten)
muutaman tipan pienen salaatin lehden päällä täsmähoitona kun vain 3 kanaa :smt001. Vaikutti heti ja nahkamunat/ ohuet kuoret jäivät muistoksi vain.
anki06

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja anki06 »

Mulla oli hetken 3 tehotyttöä maattari parvessa. Ne oli kanssa hurjia tyttöjä muille kanoille ja yhden kuukauden ikäisen tappoivat, puolet kaulasta puuttui.
Annoin pois niin taas oli rauha laumassa.
sannikki

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä kissa on ihan paras keino pitää rotat ja hiiret poissa ja meidän tehometsästäjä on myös saamassa pentuja :smt050 pari päivää sitten vielä ojasta haki julman kokoisen vesirotan :shock: Mielettömän masunsa kanssa!

Kyllä kanat kykenee myös tollaiseen, ison sisiliskon repivät kappaleiksi hetkessä juuri eilen. Tipun nahka on pehmeää joten ei vaadi kanalta paljon repiä sekään...
Ilona

Re: Kannattaiskohan mun vaan vaihtaa kanarotua...

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Hybridit eivät haudo ja niiltä puuttuu myös poikasiensuojeluvietti. Eli kyllä ne saattavat mieltää poikaset ruoaksi. Itse epäilisin poikasen tappajaksi juurikin kanaa, en rottaa.
Vastaa Viestiin