Kukon teurastus..

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jaanahi

Kukon teurastus..

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Alkaisi olla ajankohtainen asia piakkoin nuorten kukkojen teurastus, joten ajattelin kysellä täältä kunnon ohjeet siihen hommaan. Joillekkin teistä aihe voi olla ikävä, mutta kuuluu kuitenkin kanojen pitoon. Herkkien ei sitten vain kannata lukea..

Ohjeita kaivattais ihan parhaaseen tapaan teurastaa ja jatkokäsittelyyn, miten lintu suolistetaan ja nyljetään, vai nyppiäkkö kannattaa? Lisäksi pitäisi tietää kannattaako lihaa riiputtaa ja miten?

Eli joku ekspertti voisi laatia hyvät ja asialliset ohjeet alusta loppuun, ois varmaan käyttöä muillekkin ensikertalaisille.
Basu

Viesti Kirjoittaja Basu »

Kannatetaan! :smt006 Ohjeita kaipaa varmaan moni muukin meidän lisäksemme. :smt001
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Minä tapan leikkaamalla kaulan katki jämerillä oksasaksilla. Ei tarvitse pelätä, että osuuko vai ei ja on nopea loppu. Sitten laitan hetkeksi riippumaan, oisko alle 15 min? Sitten olen kastanut kiehuvan kuumaan veteen ja pyörittänyt siinä jaloista kiinni pitäen pari minuuttia. Siten höyhenet lähtee tosi helposti. Sitten olen pyyhkinyt höyhenet pois. Jostain kohtiin oon joutunut hieman nyppiä. Sitten katkaisen jalat ja sitten vaan vatsa auki ja suolet sun muut pois. Mitenkäs te muut toimitte?
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Paitsi et nyt kun luin uudestaan alkuperäisen viestin, siinä kaivattiin eksperttiä ja minä en oo ees pertti, Tiina vaan, mutta siis tuollalailla minä toimin.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

En minäkään mikään ekspertti ole, mutta kerron nyt kuitenkin miten meillä toimitaan...

Teurastettavaksi meneviä kukkoja kannattaa olla syöttämättä päivän-pari ennen teurastusta, jotta suolet + kupu olisivat tyhjinä teurastuksen koittaessa.

Meillä kukkoa on ensiksi lyöty jollakin kalikalla päähän, ja sen jälkeen kirveellä tai oksaleikkurilla pää poikki. Kukon kaula täytyy leikata aika tyvestä että kupu yms. lähtevät mukana.

Sen jälkeen on avattu vatsa, otettu sisäelimet pois (maksa + sydän syötetty kissalle tai koirille...) ja sen jälkeen leikattu jalat pois. Tämän jälkeen on huuhdeltu ensin kylmässä vedessä enimmät veret pois, sitten upotettu lähes kiehuvaan veteen. Sillä tyylillä lähtee höyhenet ja sulat tosi helposti irti.

Noille aikasemmin teurastetuille kukoille ei olla mitään sen ihmeempiä sen jälkeen, korkeintaan kylmässä suolavedessä pidetty yön yli... Sitten vaan uuniin tai keittoon tai mitä keksii. Mutta noille tuleville paistikukoille tehään varmaan niin että riiputetaan pari päivää.

Toivottavasti oli jotain apua :smt001
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä kai yön yli tai aamusta iltaan ruoatta pitäminen riittää, pari päivää menisi jo eläinrääkkäykseksi mun mielestäni. Yleensä kai kanan kaula katkaistaan ihan pään tyvestä, ettei hyvät kaulalihat menisi hukkaan. Meillä on lyöty ihan vaan suorilta kirveellä pää irti, mutta esinuijinta tulee kyllä jatkossa käyttöön. Nimittäin tuossa viimeksi kukkoja tappaessa noteerasin, että silmään tuli kauhuilme vasta pään katkaisun jälkeen....Eli se mokoman irtonainen pää on tajuissaan, ällöä.

Viimeisimmät kukot olen nylkenyt, mutta isomman satsin kyllä kynisin kuuman veden avulla. Kymmenisen sekuntia riittää hyvin, kunhan vesi on ihan kiehuvan kuumaa. Lintua kannattaa huljauttaa vedessä, jotta vesi varmasti menee joka paikasta nahkaan asti. Ruipeloitten maatiaisten siivet olen katkaissut siitä toisesta nivelestä, ei niissä viimeisissä pätkissä mitään syötävää olisi. Koska mä en osaa kikkailla kovin hienosti noitten kukkojen kanssa, niin olen leikannut saksilla kylkiluut poikki rintalastan vierestä, siitä on sitten helppo poimia tarpeelliset sisäelimet talteen, leikata persreikä irti ja kipata suolet kompostiin. Puhtaalla, kovalla harjalla saa keittiössä siivottua loput sisäpuolelta tosi hyvin, pikainen mössönpoistohuuhtelu riittää.

Sisäelimet on muuten hyviä. Kananmaksa on mun mielestäni parempaa kuin vaikka naudan vastaava ja kivipiira on ihan erinomaista. Muut sisäkalut syö meillä kissat, kun en ole enää ilennyt niitä itse maistella. :smt003
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Paikallinen Ell joskus neuvoi kun asiaa tiedustelin näin:Kalauta taju pois,kirveellä pää poikki,sido rautalangalla jalat ettei lähde litomaan ilman päätä.Kukko roikkumaan jaloistaan ja veren valuttua tee viillot puukolla jalan nahkoihin.Sormet nahan alle ja ripeä kiskaisu jolloin nahka lähtee kokonaisena pois.Sisälmyksien ulos otosta en tiedä mitään...
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Minäkin lopetin kukot aiemmin suoraan kirveellä. On se kyllä tosi sottaista puuhaa. Siinä on vaatteet ja kaikki ympäristö veressä. Ja aina se isku ei osu prikulleen oikeeseen kohtaan. Toissa syksynä oli pää pölkyllä, mutta äänihuulet kaulassa, ainakin äänestä päätellen. Vieläkin selkäpiitä karmii, kun ajattelen sitä huutoa.
Tälle syksylle olen lopettanut 3 kukkoa, ihan uudella tavalla: vien kukon yksitellen aittaan. Otan tukevan otteen niskasta heti pään alapuolelta ja pyöräytän kukkoa pari kierrosta, en ylös-alas, vaan "vaakakierros". Nikamat niksahtavat irti. Sitten pitelen vähän aikaa siipiä kiinni kehossa ja kun suurin rimpuilu on ohi, viillän kurkun sivun auki ja valutan veret siististi kulhoon. Olisi hyvä veren valumiselle, jos rimpuiluefektiä olisi vielä jäljellä.
Näin viileällä on ihan hyvä antaa riippua yön yli.

Aamusella katkaisen pään ja siivet ensimmäisestä nivelestä poikki. Se liotushomma on tosi hyvä, jos aikoo nykkiä, mutta kuten Pootsi jo mainitsi, 10 sekunttia riittää kiehuvassa vedessä. Joku varmasti arvelee, että suolet on hyvä ottaa pois jo heti lopetuksen yhteydessä, ettei niistä tulisi makua lihaan. Itse olen kuitenkin suolistanut vasta aamulla kynimisen jälkeen. Kyniminen on paljon siistimpää, kun ei ole sitä verta joka paikassa. Enkä ole makuhaittojakaan koskaan huomannut.
Metsälinnun kuitenkin suolistan heti, haulit on saattaneet puhkaista suolta ja siitä kyllä jo maku tulee lihaankin. Metson/riekon mahaonteloon laitan katajan tai männynhavuja sisään.

Vaikka yrittäisi kyniä kuinka tarkkaan tahansa, aina nahkaan jää ohusia untuvia, kuin hiuksia olisi. Ne saa näppärästi kaasuliekillä, toholla tai vastaavalla, miksei nuotiollakin. Siitä tulee hyvä tuoksu. Tuoksun saa kyllä pois liottamalla ruppia kylmässä vedessä.
Tuli ihan vesi kielelle tätä kirjoittaessa. Ensi maanantaina pistän meillä kahdeksan kukkoa lihoiksi. Kalkkunat saavat armon aikaa marraskuun puoliväliin.

Kotisivulla on kuvasarja "kalkkunatiput 1" -välilehdellä, mistä voit kurkata kalkkunan kasvuvauhtia. Marraskuussa on 2 vastaavaa kuvaa enemmän, jos kaikki menee putkeen.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Meillä tapettiin viime vuonna kalkkunat suoraan kaula poikki menetelmällä. Se ei ollut kovinkaan helppoa. Nyt kun kanoja harvennettiin, niin ensin niitä kalautettiin kalikalla, jotta taju lähti. Kaulan katkaisu oli sen jälkeen paljon helpompaa. Näin meillä tapetaan tänä vuonna myös kalkkunat. Ja se on varmasti eläimellekin mukavampaa, jos taju todella säilyy kaulan katkettua vielä hetkenkin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

hei matti minkäs kokoiset sun kalkatit on.. meillä on isompia nyt kuin mustat ja pronssi(1,5 v) .. siis pojat.. kaks on likkaa mutta toinen on senverran jalkavaivainen että päätyy pataan.. mutta se toinen ..ja ehkä yks koiras.. siis niistä BUT -jutuista ;).. Kuukernupilta en oo viittinyt kysyä.. kun arvaan missä se viettää vapaa-aikansa.. meinaa että ei oo mikään pien urakka kaiken muun lisäksi ne sen kesäpossut.. ei oo paljoo kirjoitellut viimeaikoina mä vähän varottelin jo keväällä .. ETTÄ OOTKOS JÄRJISSÄS.. terveisiä vaan jos sattuu lukaseen :smt006
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ei ole tullut klukluttimia punnittua, mutta ISOJA ovat. Paljon isompia kun viime vuonna. Tosin nyt ovat saaneet pääasiassa ohraa, viime vuonna saivat pääasiassa kauraa, se näkyy heti. Viime vuoteen erona on sekin, että nyt ovat kaikki mukavan suuria, viime vuonna yksi jäi selvästi muita pienemmäksi. (Hyvältä maistuivat silti kaikki. :smt002 )
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Miekin suosin nyt tuota kalikalla ensin kalauttamista, saapi pidettyä kaulan paikallaan kirvestä varten. 4 kukkopoikaa piti lopettaa, mutta poltin ne, kun ei huvittanutkaan niitä syödä. Mamis :smt001 .
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla oli vuos sitten kaks pikkukukkoa.. niitä kääpiövillisekoituksia poikain nimet olivat Annos & Pala.. olivatten nimensä väärtit ;) yks / nuppi...kalkkunoilla on kokoo sillain ettei kertakaikkiaan pystykäsittään sitä kasvua.. Meillä on ollut viimoiset pari kuukautta sellainen :tuttavat tyhjentää maakellareita uuden perunasadon alta... projekti.. siis aina on kattilat porisemassa ja jäähtyneet kipossa keskellä pihaa.. karitsat on läskejä ja kalkkunat jättiläisiä :smt003 :smt003 on yhs 30 litran kattila ja pari 20 litrasta.. koko ajan käytössä ;).. joskus joku ihmetteli että voiko lampaalle syöttää perunaa.. no mitens helvata estät niitä syömästä kaikkee mitä linnuille laitat ainakaan tommoisia villivillakasoja..jotka tunkee aituusta ulos sellaisesta kärpäsenmentävästä reijästä... sisään onkin himppasen vaikee tunkee ..täyden pötsin kanssa...
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jaahas, taidan minäkin sitten kokeilla sitä kalauttamista. Raportoin sitten miten onnistuin, vähän vaan hirvittää, että lähteehän se taju sitten?! Ettei käy niin, että se vaan ravistelee päätään ja ihmettelee että olikos tuo nyt tarpeellista.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mies sorvas joskus aikoinaan sellaisen pikkuisen pesäpallomialan näköisien ... vanhan ajan pottunuija vois olla kanssa sellainen hyvä kolkkapuu :) on hantaaki ja tarpeeksi massaa..kukko kainaloon .. pää pölylle ja kops... anteeksi jos jotain hirvittää... :smt017
Vastaa Viestiin