Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Pari viikko sitten meilläkin joku kanoista teki kolme-neljä tollaista pikkumunaa, nyt on jo
melkein kaikki aloittaneet muninnan ja ihan normaalikokoisia munia tulee.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Ilma nyt mukavasti plussan puolella joten annoin kanalan oven olla auki ulos asti kun aloin aamusiivousta tekemään. Seurasi tietysti melkoinen kilvanjuoksu ovelle asti- sitten töksähti kulku. Ihmetteleviä katseita, kaikki valkoista ja valtavasti joka puolella, eipä ole kanan keli vielä ulkona olla. Rintama käänsi kulkunsa takaisin, vielä on kevääseen aikaa! Varpuset riitelevät syreenipensaassa, pari mustarastasta etsii viimeisiä marja-aronioita ja talitintit ovat alkaneet tapailla kevään säveliä. Siemenvaraston tsekkaus; mitä esikasvatan, mitä haluan kasvimaalle- ihania päätöksiä. Vuoden paras aika on käden ulottuvilla :smt049
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tämmöisen löysin tänään kanalasta. Onkohan tässä ikään kuin kaksi munaa yhdessä vai vaan erikoinen kuoren muoto. En käytä sitä ihan vielä, niin sisältö on toistaiseksi arvoitus. :wink:

Kuva
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tänään kävi hassusti: mies lukitsi mut vahingossa kanalaan. :? Oikein klassista. :smt005 Meillä on siis säppi kanalan ovessa ulkopuolella. Kun ollaan yhtäaikaa kanalassa ja toinen lähtee sieltä ensin, aina pidetään semmoinen sananvaihto, että ”Mä meen jo.” ”Ookoo, älä lukitse mua tänne.” ”En lukitse.” (menee). No, mies lähti tällä kertaa ensin. Mä jäin puuhailemaan vielä. Kun olin lähdössä pois, ei ovi auennutkaan. Mies oli häipynyt jatkamaan etätöitä ja mulla ei tietenkään ollut edes kännykkää mukana. Täytyy myöntää, vähän hätkähdin että mitäs nyt. No, hetken mietin ja päätin kokeilla, että kuuluuko meidän taloon sisään jos huutaa kanalan ikkunasta ulos, vaikka aattelin, että mies on kyllä jo työhuoneessaan kuulokkeet päässä ja palaverissa. Avasin ikkunan, huusin (kyllä, aika kovaa.. :biggrin: .) ja kas, mies olikin sattumalta poikennut keittiöön, joka on kanalan puolella taloa ja sinne onneksi kuului. Hän tajusi onneksi heti ja tuli päästämään mut ulos. Huh.

Eihän mulla mitään varsinaista hätää siellä kanalassa ollut, mutta olisi voinut kulua hyvin pari kolmekin tuntia ennen kuin mies olisi alkanut ihmetellä missä olen. Olisin kyllä yrittänyt ikkunasta ulos, jos mies ei olisi kuullut eikä hoksannut. Se on kyllä siinä ja siinä olisinko ikkunasta mahtunut. Luultavasti kyllä.

Tasapuolisuuden nimissä on sanottava, että mäkin lukitsin kerran miehen kanalaan. Mutta hän ei ehtinyt huomata, ennen kuin hoksasin itse ja menin vaivihkaa avaamaan oven. 8) Oltiin kalkitsemassa kanalaa ja mä poistuin sieltä välillä tekemään jotain muuta, ja epähuomiossa laitoin oven säppiin. No, tunnustin kyllä miten kävi. Mies ei olisi kyllä mahtunut edes siitä ikkunasta eli hyvä kun huomasin enkä lähtenyt mihinkään kauemmaksi.

Tästä lähtien pidän kyllä kännykän aina mukana kanalassa. :wink:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Pitkään suunniteltu ja vaikea luopuminen toteutui. Mulla ei ole enää kanoja. :smt022 Meidän viimeiset kanat muuttivat uuteen kotiin. On surullinen ja jollain tavalla yksinäinen olo kun ei ole enää siivekkäitä pihapiirissä. Mutta samalla oon helpottunut ja onnellinen siitä, että kanasille löytyi hyvä, uusi koti. Löytyi perhe, jonka hoiviin pystyimme jättämään kanat hyvillä mielin.

Elämäntilanteet muuttuvat, ja aina joskus on jostain tärkeästä luovuttava. Elämä kanojen kanssa on ollut suuri osa identiteettiäni, iso pala minua, joten tällä hetkellä oon aika hukassa. Mutta elämän täyttyminen muilla asioilla ja aika varmasti auttavat.

Täältä Muniksesta en oo silti lähdössä mihinkään. :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Luopuminen on usein raskasta mutta sitä seuraa myös usein jotain uutta hyvää :smt056 Kiva kun jäät tänne
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 09 Touko 2022, 06:57 Pitkään suunniteltu ja vaikea luopuminen toteutui. Mulla ei ole enää kanoja.
Hei Aleksandra :smt006 me vanhat konkarit täällä vielä ollaan oltu jo pitkään ja mukava on ollut vuosien ajan seurata sinun tarinoita ihania kuvia ja kanaemojen kasvussa tipuista aikuisuuteen. Meillä taisi nuo sinun viimeiset Petunia, Peppi, Pippuri ja Pyry syntyä samoihin aikoihin kuin miun kanat/kukot ja on ollut mukava seurailla heidänkin elämäänsä, kuten myös Tellervo, Näpsän ja Esmeraldankin tässä muutama mainitakseni.
He kaikki ovat saaneet viettää onnellisen ihanan elämän teidän kanssanne :smt056 ja nyt matka jatkuu uudessa kodissa joka on löytynyt.
Elämässä on vaiheita kun pitää vaikeitakin päätöksiä välillä tehdä kaikella on aikansa, mutta onneksi jää iloiset onnelliset muistot kaikista eläimistä sinun hoivissa.
Mukavaa että jatkat täällä :smt023 minä olen saanut hyviä neuvoja ohjeita, kiitos niistä.
Kaikkea hyvää sinulle ja uusiin erilaisiin hetkiin elämässä :flower:
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Lämmin kiitos Maattari ja mimmu! :smt049 Kivaahan niistä kanasten touhuista on ollut kirjoitella, jakaa kokemuksia, oppia aina uutta ja tietysti myös lukea suurella mielenkiinnolla mitä muiden kanaloissa tapahtuu. Tosiaan mimmu, meillä on joskus ollut samoihin aikoihin tipueet niin on ollut tosi mukava seurata ja vertailla kokemuksia.

On tämä niin haikeaa. Kyllä kanojen kanssa on saanut niin monenlaista kokea ja oppia, elämän eri puolia. Kaikista tärkeimpänä oppina ehkä se, kuinka fiksuja ja tuntevia kanat ovat. On ollut hienoa seurata vuosikausia kanoja ja kanojen perhe-elämää lähietäisyydeltä, eri vuodenaikojen luontaisen kierron mukaan. Jokainen kana ja kukko on oma persoonansa. Ja näiden asioiden syvällinen oivaltaminen on lisännyt entisestäänkin ymmärrystä siitä, miten ihmisten tulisi kaikkia eläimiä kohdella. Eläimiä tulisi arvostaa ja palvella parhaansa mukaan. Varsinkin kanoja ja muuta siipikarjaa niin usein väheksytään ja kohdellaan tässä maailmassa pelkkänä materiaalina.
Superkana
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Touko 2022, 18:14

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Superkana »

Mä olenkin uusi täällä palsta.
Meillä on pikkuruisia tipuja, eka kuoritui viikko sitten 🥰 Kuusi pientä veitikkaa emon kanssa asustaa pesässä vielä. Ihan on ekat tiput meillä, kanatkin olleet vasta viime syksystä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Viime talvi oli niin raskas ja pitkä, ja varsinkin tämä terveysongelmien kanssa painiminen kulutti kyllä niin energiat loppuun että lähellä oli jo luovuttaminen monta kertaa, ja jopa linnuista luopuminen, mutta kummasti taas huomasi että jos ei olisi niitäkään niin aika vähissä olisi ne omat ilon aiheet nykyaikana.
Jospa nyt olisi pahimmat ajat ohitse edes joksikin aikaa. 😪
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Se on sitten kesä paketissa :smt038
Tavallaan erilainen taas kuumaa harvoin sadetta joka sitten vaikutti kaikkeen kasvillisuuteen pihalla, mutta hyvä kaikkinensa.
Kana/kukkoparvi on lisääntynyt vain yhdellä kukko/kanalla vielä ei ole tarkkaa havaintoa kun näyttää sekä että :smt042
Hautominen meni ihan poskelleen oliko vika sitten kukoissa vai kanoissa jaa en osaa sanoa, mutta enää en silkkikanoilla anna hautoa nämä vaan makkoilee eivätkä hoida työtään loppuun ja vielä täydellä palkalla :smt037 se kun niiltä ei millään meinaa saada hautomista poikki vaikka mitä yrittänyt.
Porukassa on vanhin Elli 11,5 vuotias ja nuorin tämä pikkuinen kesäkuussa syntynyt. Osalla sulkasato ja osa munii. Pihalla ei ole onneksi näkynyt haukkoja ja tykkäävät kasvimaalla nyt temmeltää kun satoa on kerätty ja sieltä löytyy vaikka mitä hyvää.
Ovat vielä kesä kanalassa/ulkotarhassa, pihalla ja lokakuun alussa katsastan tarkemmin mitä talvikanalan puolella pitäisi tehdä ehkä hiukan maalata. Kun ilmat viileni, niin puolille päivää menee kun tulevat vasta ulos.
Nyt on hyvä kun koko tila on kaikkien käytössä kun aiemmin oli isä ja poika jotka piti pitää erillään.
Kiva kun kukot ovat jakaneet porukan kahtia Manulla vanhemmat kanat ja Vauhtiraidalla nuoremmat sekä tämä uusi tulokas jonka ottanut todella hyvin huomioon ( eli oisko sittenkin kana?)
Marjoja, kasviksia, sieniä kaikenlaista satoa on tullut hyvin ja riittävästi. Eilen nostettiin peruna ja kokeena oli Rosamunda ja onnistui hyvin, maissi vielä kypsyy suop nähdä koska voi kerätä kokemusta kun ei oikein ole. Tähkät on kaikissa hyvin kasvanut kyllä joten odotetaan kypsymistä.
Joskin heikohko kalan pyynti kesän aikana vähän kalaa saatu eli se puoli huono ollut sen verran että kissoille jokunen ahven.
Vuoden vanha kissanpentu kotiutunut hyvin mutta saalistus vietti kova eli pitää olla itse ulkona silloin kun kanat/kukot pihalla. Pari kertaa pöllytti Manu kukkoa mutta pysähtyi kuin seinään kun Vauhtiraita torppasi eteen =; kyllä se siitä oppii vielä kiltti muuten on ja tietysti ihmeissään mitä pihalla liikkuu.
Suht terveenä ollaan korona pysynyt kaukana vaikka nurkissa hiipinyt moneen otteeseen, onneksi. Sitä kun ollaan jo siinä iässä että ei ole mukava kaveri nämä uudet taudit mitkä liikkuu.
Ilmat viilennee oikein kunnolla, mutta hyvä kesä takana otetetaan vastaan mitä syksy tuo tullessaan jospa sitä nyt kerkiää levätä ja ladata akkuja kevääseen asti silloin taas on kaikki uutta ja uusia suunnitelmia, uskoisin.
Oikein hyvää syksyn alkua kaikille pidellään ilomoja :smt006
Päivitetään: Nuorin tulokas kesällä syntynyt on kana, jess ja ihana sellainen tuntee jo nimensä ja pyörii samanlailla jaloissa kuin muutkin
Pihamaa täynnä lehtiä kohta on puut paljaina ja kanoilla/ kukoilla mukava kopsuttaa kun haravoin lehtikasoja. Ovat siirtyneet talvikanalan puolelle, mutta päästän ulkotarhaan ja pihalle kun vielä hyvät ilmat olleet ja maassa paljon syötävää.
Pari vuotta sitten oli lokakuun alussa jo ensi lumi maassa nyt antaa onneksi vielä odottaa.
Sulkasato alkoi taas kaksi vain munii, mutta jospa jouluksi kerkiävät sitten muninnan aloittamaan toivotaan.
Porukka voi hyvin ja kaikki elelee sopuisasti yhdessä, kiva.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tein äsken piparkakkutaikinan kylmään tekeytymään. Huomenna pääsee leipomaan. Lunta on ihan järjettömästi ja lisää tulee. Kuvan ottamisen (tänään iltapäivällä) jälkeen on satanut lähes koko ajan. Vaikka lumitöitä riittää, enää ei tarvitse luoda kanalapolkua puhtaaksi lumesta joka päivä, koska asukkaita kanalassa ei enää ole. Sähkötkin otimme rakennuksesta pois. Säästyy energiaa.

Nyt näyttäisi mahdolliselta, että Munikselle olisi jatkoa järjestymässä. :smt001 Toivottavasti saamme pian lisätietoa.

Kuva
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Ihana uutinen Alexandra :smt055 Pidetään nyt peukut pystyssä että onnistuisi. Itse olen jo niin vanha
että kanoja jaksan pitää mutta ei enää riitä tarmoa vativiin tehtäviin.
Lunta on tänne meille Pyhämaahan tullut ihan kiitettävästi, ei sentään eteläisemmän Suomen
tapaan, kenties viitisen senttiä eilisestä. Kuistin ja portaat olen jo pariin kertaan tässä aamun
kuluessa harjannut, että ei askeleiden jäljet pakkaannu.
Täytynee käväistä kasvihuoneiden kattoja tyhjentämässä ja ison kasvarin etuosan puhdistamassa että
pääsee alkukeväästä sinne sisälle.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Henekka86
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Joulu 2022, 11:06

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Henekka86 »

Kuumeinen etintä ois butti kalkkunoille kevättä varten jos vaan jollakin on vinkkiä antaa nii avittas aika paljo, vanhat kontaktit oli kuihtunu pois😅
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Henekka86 kirjoitti: 16 Joulu 2022, 08:44 Kuumeinen etintä ois butti kalkkunoille kevättä varten jos vaan jollakin on vinkkiä antaa nii avittas aika paljo, vanhat kontaktit oli kuihtunu pois😅
No tästä linkistä löytyisi yksi vinkki. :smt001
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=32&t=33441

Kasvattajalistaa voi myös selailla.:
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=29&t=901
Vastaa Viestiin