Millaisen kanalan suunnittelisit?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sisu65

Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Millaisen kanalan haluaisit? Kanalassa pitäisi olla mahdollisuus pitää maatiaiskantaa olevia kanoja, jotka kuuluvat säilyttäjärekisteriin. Ja ehkä jopa kahta eri parvea tai sitten toinen voisi olla eri kantaakin. Sitten olisi mukava jos olisi tila vielä yhdelle tai vaikka kahdelle eri kanarodulle. Niin viiriäishäkeille myös oma tila. Minkä kokoisen tekisit? Tietenkin parempi mitä isompi, mutta kuvitellaan, että tilaa ei kuitenkaan olisi kuin rajoitettu ala. Niin ja rakennus olisi jokin vanha olemassa oleva rakennus; navetta tai ulkorakennus jossa ei ole muuta kuin levyseinät.
fasunen

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ennemmin ottaisn vähemmän rotuja kun laittaisin liian pienet tilat ja yhtä rotua varten laittaisin aina kaksi tarhaa jotta voisi sekoitella parvia keskenään sukusiitoksen välttämiseksi. Lisäksi voisi monin eritavoin lisätä tilaa esim. hyllyillä.
sisu65

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

fasunen kirjoitti:Ennemmin ottaisn vähemmän rotuja kun laittaisin liian pienet tilat ja yhtä rotua varten laittaisin aina kaksi tarhaa jotta voisi sekoitella parvia keskenään sukusiitoksen välttämiseksi. Lisäksi voisi monin eritavoin lisätä tilaa esim. hyllyillä.
Kiitokset fasunen.

Liian pieniä tiloja ei olekaan tarkoitus laittaa vaan tosiaan ajattelin että jos saisi vähän apuja että minkä kokoiset tilat vähintään olis hyvät. Eli karsinapaikkoja voisi tosiaan olla vaikka neljät erit. Eli tuosta voisi olla hyvä lähteä.

Lisää mielipiteitä.
annemari

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä olen kokenut helpoksi sen, että kottikärryillä pitää päästä reilusti kanalaan sisälle, ja ruokasäkeillä ja kaikilla kipoilla ja sankoilla on oltava omat hyvät tilat. Kanoille reilusti tilaa, tuommoisia 9 neilön karsinoita pari-kolme, niitä voi laittaa pienemmille roduille puoliksi jos niitä on vähemmän. Olisi tosi kätevää, jos joka karsinasta olisi oma uloskäynti, pikku luukku vaikka, tämä ei minulla ole nyt mahdollista. Näin ei tarvitse kesäkanaloita viritellä erikseen, vaan voivat olla samassa karsinassa kesäisinkin yötä. Omat ulkohäkit roduittain, ihan jo senkin takia että kuitenkin joka laumassa on kukko niin tappeluilta välttyy.
sisu65

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kottikärryillä pääsy sisälle kunnolla on kyllä hyvä, nykyiseen kanalaani tuli suunnittelu moka ja sinne ei niillä pääse :smt013. Ruokasäkeille ja muille ruoille pitää myös olla omat tila. Hyviä huomiota.
Eepi

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Jos mä tekisin sellasen kanalan ku haluaisin, ni just noi kotkosten mentävät aukot ois hyvä. Sit sellanen, et ku tyhjentää kanalaa, ni ei olis kynnystä siinä ovessa, et sais sit vaan suoraan lykätä ulos. Sitä mä oon kans miettiny, et miten ton käytävän vois pitää kaikkein helpoiten puhtaana. Ettei tarttis kolistella lapiolla joka oven kulmaan. Ja hyvät tuulettimet, jotka poistais kosteuden kanalasta. Sit haluisin sellasen vesivanerista tehtyn tipulan, vaik joku 2x4metrii. Ettei siel ois mitään koloja mihin vois hukkua tai juuttua. Orret vinoittain seinää vasten, ettei kanat pysty paskomaan toistensa päälle. Sekä kalkitut seinät mielellään, ettei oo niin synkkää. Kai se siinä sit alkais olemaan. :smt003
Suwitsu

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Jos väliseinät tehdään kokonaan verkosta niin alaosaan esim. vanerilevyä sen verran ettei pehku varise verkon läpi käytävälle. Ja materiaaleiksi sellaista jotka kestää painepesurilla pesun ja orret, pesintäkopat ym. puusta tai jostain muusta helposti palavasta jotta ne on helppo polttaa joka kevät ja tehdä uudet tilalle.
Suwitsu

Re: Millaisen kanalan suunnittelisit?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Niin ja meillä on ruokasäkit sun muut kokonaan eri tilassa, kuitenkin ihan siinä kanalan vieressä. Meillä kun on lampaat samassa tilassa ja muutaman kerran ovat päässeet karsinasta karkaamaan, menee ruuat milellään parempiin suihin. Mutta äkkiäkös kanatkin tuollaisen rehusäkin rikki nokkivat.
Vastaa Viestiin